Jump to content

Minimum hastighet for Norma Oryx


AcciDabbi

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Normalt sett er det ganske lett å finne ut hva slags hastigheter som er ideelle for en kule, men for Norma Oryx finner jeg lite informasjon. Tenkte jeg skulle sende en epost til Norma å høre, men tenkte jeg kunne se om jeg finner noe informasjon her på kammeret først.

 

Planen er å lade til elg-jakt i 338 Federal.

Planen er å ha en kule på litt over 200gr som skal ha relativt lav utgangs hastighet for å hindre at mye kjøtt må kastes.

Det er planen å bruke Swift Scirocco II i 210gr. Den skal ekspandere ned til 1650ft/sek (502m/sek)

Estimert utgangshastighet med 18" løp ca 700-740m/sek

 

Men jeg har sett litt rundt og ser at oryx ekspanderer egentlig relativt voldsomt i mange tilfeller og har veldig lav grense for fart før den åpner seg. Jeg leste en plass at den ikke trenger mere enn 1500ft/sek (457m/sek) før den ekspanderer.

Er det noen some kan verifisere dette?

Eller har erfaring med 338 230gr oryx?

 

230gr Oryx fra 18" løp estimert til ca 670-710m/sek

 

(Estimert fart gjort utifra QuickLoad, rifle med langt kammer for lange kuler)

Link to comment
Share on other sites

Det var derfor jeg skrev 502m/sek! Og ikke 500 :lol:

Nei, det er vel avhengig av hva man treffer osv. Man må nok gi kula litt motstand i så lav hastighet for å fremkalle ekspansjon.

Men i matte-timene fra den tiden vi gikk på skolen, da skulle vi skrive hvordan vi kom frem til svaret..

Det er egentlig ganske irriterende når noen flåser ut en påstand uten en begrunnelse! :roll:

Link to comment
Share on other sites

En 230grain Oryx med utgangshastighet på 690m/sek har en anslagsenergi på 2868 joule på 100m, så den er godkjent for storviltjakt. Hvor mye anslagsenergi du må ha for å drepe en elg har jeg aldri sett en fasit på.

På 200m har den en energi på 2297 joule og resterende fart på 550m/sek. Altså, den holder kravet til storvilt på 200m.

Men selv om en rifle holder akkurat til kravet på 100m, så er det vel ikke forbudt å bruke denne på 150m?

Jeg vil tro at kule-vekt spiller en stor rolle her. Det er vel en grunn for at 9grams kule må ha 2700 joule og 10grams eller høyere må ha 2200 joule.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg lyst til å begynne å diskutere etisk jakt igjen som disse trådene på kammeret har en tendens til å spore av på..

Jeg hadde et spørsmål angående Norma Oryx kule og frem til nå har hele diskusjonen handlet om andre ting enn Oryx, så fint om vi kan holde oss til det som tråden skulle handle om.

Erfaring rundt oryx i lav hastighet. Eventuelt hva Norma har satt som minste hastighet for ekspansjon på oryx.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ut ifra Normas Ballistic program, så tittet jeg på dataene for 338 Blaser magnum at Oryx 14,9gram (230 grains) har ballistic coeffisient 0,370.

 

http://norma.goldbergsoftware.se/?lang=en&?v=2

 

Under "Design your own bullet" setter jeg inn 0,370 og 14,9 gram, utgangshastighet 610m/s (muzzle) gjør at anslagsenergien på 100m = 2204 Joule (innenfor kravet).

 

Man kan jo teste på vannkanner og finne ut ekspansjonen ved den hastigheten, muligens er dette eneste måten å finne ut fakta på.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å prøve-skyte i vann for å sjekke ekspansjon på forskjellige hold.

Problemet med vann er at det egentlig er veldig hardt for en kule å treffe store mengder vann. En kule vil ekspandere en hel del mere i vann enn i et dyr hvis du ikke treffer noen bein i dyret. Dette siden det er mindre tetthet i et dyr enn i en vanntank.

Den beste måten egentlig for å teste ekspansjon er vel kansje med et høyhastighets-kamera. Skyte gjennom en 5-10cm tykk beholder med vann og klare å filme kula når den kommer ut igjen før den rekker å treffe noe annet.

Hvis kula har begynt å ekspandere da, så vil jeg tro at den fint ekspanderer gjennom en elg uten treff av bein.

Link to comment
Share on other sites

Våte telefonkataloger eller aviser blir mer realistisk belastning på kula enn å skyte dem i vanndunker er min erfaring :smile:

 

 

Jeg har to accubonder liggende, den ene er skutt i vann på 100m, den andre er skutt i en hjort på 120m. Samme rifle og ammo.

 

Begge har 66% restvekt, så veldig forskjellig et det ikke.

 

Kanskje jeg kom med en ubegrunnet påstand, kanskje ikke. Swift scirocco i 680m/s åpner såvidt. Den er ett dårlig valg i lav hastighetspatroner.

 

Vanlig accubond er ett bedre valg.

 

Oryx har jeg ingen erfaring med, men du vil holde på hastigheten og oryx har samme Bc som en bomullsdott, det gjør den til ett dårlig valg hvis du vil ha litt rekkevidde. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke snakke nedlatende om AccuBond da jeg ikke har brukt den selv.

Men etter min oppfatning etter mange år med forskning på nett er at den har en tendens til å miste mye vekt når den ekspanderer. I tillegg synes jeg at den ekspanderer til en relativt lav diameter.

Jeg tenker at ting som er viktig for meg er at kula holder veldig god restvekt for å holde på momentet sitt gjennom dyret, i tillegg til en god ekspansjons-diameter så den kan lage best mulig skade i dyret med den lave farten.

For mitt forbruk til elg vil jeg ha en annen kule siden det er et stort dyr og jeg får en del motstand å jobbe med. Men når det er sagt så har jeg tenkt på 225gr AccuBond til eksempel rådyr da kula har mye mindre motstand å jobbe med.

Ja, oryx har dårlig bc, og jeg liker ikke kula noe særlig. Men når jeg begynte å forske litt rundt kuler i lav hastighet så poppet oryx opp for den nevnes blant lett ekspanderende kuler. Og som nevnt tidligere, muligens helt ned til 1500ft/sek (457m/sek) Med utgangshastighet på rundt 690m/sek så har kula 495m/sek ved 300m. Det er langt nok for meg da vi normalt sett ikke får skyte lengre enn 200 i jaktlaget.

Jeg har sendt en mail til Norma for å prøve å få noe mere informasjon rundt oryx.

 

Jeg fant også en artikkel på nett der de har testet ulike relativt dyre kuler i 300 win mag. Alle kulene er 180gr. Skutt i både ca 2000ft/sek og 3000ft/sek.

2000ft/sek er 609m/sek så teorien om at Swift Scirocco nesten ikke ekspanderer under 680m/sek tar jeg med en klype salt :roll:

 

Artikkelen er her

http://s4.zetaboards.com/The_Hunting_Fo ... 1098924/1/

Link to comment
Share on other sites

Litt angående Swift Scirocco II 338 210grain

Denne har minimum hastighet satt til 1750ft/sek (533m/sek)

Med en utgangshastighet på 740m/sek så har denne 587m/sek ved 300m

Altså, den kan være god for 300m

Men vi snakker nå utelukkende om jakt på elg. Elg er store dyr med mye motstand. Snakker vi om mindre dyr må vi kansje tenke anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du egentlig med at det er større motstand i en elg enn ett rådyr?

 

Hvis du har en kniv så er det lettere å stikke den gjennom et kjøttstykke som er 5cm eller stikke den gjennom et stykke på 20cm.

Desto større dyret er, desto hardere kule bruker vi for at kula skal ha god penetreringsevne. På et lite dyr bruker vi en vanligvis en mykere kule så den ekspanderer med mindre motstand. Grovt sagt. Kommer også an på kaliber og fart.

Men det er tyngre for en kule å komme seg gjennom en elg enn et rådyr. Mer masse som skal penetreres. Derav mere motstand. Du må velge en kule som passer for kaliberet. Bruker du en myk kule i høy hastighet gjennom en elg går sannsynligvis kula i fillebiter og lager en skikkelig suppe og mye ødelagt kjøtt. Men når farten er så lav som vi snakker om her må vi ha en myk kule for at den i det hele tatt skal ekspandere :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber har du testet den i?

I de tilfellene jeg har sett så har den hatt god ekspansjon, blant annet i den testen jeg linket til da den ser vesentlig mye finere ut enn AccuBond i samme test.

Klart at alle tester ikke er like, men du er første som sier at den ikke fungerer bra.

I usa brukes den til lange hold da farten ofte er liten ved treff.

Link to comment
Share on other sites

Jo, helt sant :lol:

Synes det nesten er litt merkelig at det ikke kommer opp mere info rundt oryx.. Ville kansje trodd at oryx kansje er en av Norges mest brukte jakt-kule?

Men det virker nesten litt som om amerikanerne er litt mere opptatt av testing av kuler. Vi her på berget får bare beskjed om at "denne denne kula er best, bruk den" :lol:

Jeg hørte en gang en som sa at "skal du være med meg på jakt MÅ du bruke oryx, hvis ikke blir du ikke med"!

Føler at dette blir å dra den litt langt...

Slik jeg har forstått det så bør ikke oryx brukes i våpen som har høy hastighet da kula med høy hastighet ved treff har en tendens til å gi stygge slakt.

Men hadde vert morsomt å hørt fra noen som har erfaring med oryx i ganske lav hastighet!

Link to comment
Share on other sites

Har lada mi 9.3 med oryx kule til ca 700m/s og som ein tidlegare skitprater av denna kula så har eg måtta ete maaange kameler :D

Kort sagt, kula ser ut som eit reklamebilde med perfekt ekspandering, meget fine slakt og tilnærma 100% restvekt.

 

Og edit... Kom akkurat på at eg har ny kronograf liggande, skal få målt farten og legge det ut her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...