Jump to content

Co-Ax for trang for 45-70?


Wintel

Recommended Posts

Fikk Co-Ax shell holder jaws av typen LS i hus i dag, disse skulle angivelig ha nok åpning til mine Starline 45-70 hylser...

 

Jeg får lirket dem nedi, men må bruke makt for å få dem ut!

Åpningen er en hårsbredd for liten, selv etter å ha skrudd "åpningsbolten" helt ut til ytterste gjenge...

 

Har ikke lyst på å bruke shell holder jaws, da er jo litt av vitsen med co-ax-en borte...

Noen som har opplevd samme, og kanskje fikset en vellykket mod?

Link to comment
Share on other sites

Bruker Co-ax og LS på 45-70. Litt trangt, men helt uproblematisk. Sette inn hylsa med kraven under kanten på ene siden og vrir ned. Motsatt vei med hylsa ut igjen.

 

Går greit med korte dier, men kuleisetteren er så lang at jeg ikke får vridd hylsen ut... Finnes det XLS jaws?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Problemer er vel heller at bolten som presser kjevene fra hverandre ikke gir full åpning... Vipper jeg kjeftene helt ut med skrutrekkere så går hylsa inn og ut uten problem. Men slik skal det jo ikke være - må da være mange som bruker Co-ax på større hylsebunner enn 45-70?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ladder 45-70 med LS jaw`s, fungerer uproblematisk.

Kjøpt alt av ekstrautstyr til coaksen, inkludert SHELL HOLDER JAWS. Vil påstå de fungerer UTMERKET, kanskje "flyter" alt bedre med denne typen? Jeg vil påstå det. Shell holder sitter "ikke fast" i "bunnplaten".....

Link to comment
Share on other sites

Ladder 45-70 med LS jaw`s, fungerer uproblematisk.

 

Så du kan dra hylsa rett opp, eller må du vri dem ut?

 

Starline 45-70 hylsene er minst 2mm for tykke til at jeg kan dra dem rett opp, selv om bolten som presser kjevene fra hverandre er skrudd helt ut - altså er det MYE om å gjøre at dette går greit!

Uten dier i pressa kan jeg vippe hylsa nedi, og presse den mot en av kjevene slik at den gir etter, og deretter vippe den over kanten på den andre kjeven når jeg skal ha hylsa ut. Men dette fungerer ikke når jeg har lange dier slik at hylsa står fast i toppen (får for lite vinkel til å vippe den over kjeven da).

 

Her må det moddes :-)

Noen som har forslag til hvordan man modder? Det er 2-3mm å gå på før kjevene åpner seg helt (bolten kunne med fordel vært tykkere) - kanskje finne en annen og større bolt, eller bør man se på selve kjevene?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med Forster. De tipset meg om å redusere momentet på umbrakoskruene som holder hylseplata fast med!

 

Når jeg nå skrur til med kun fingrene (slik at platen er løs og kan vrikkes på) så får jeg enkelt hylsene inn og ut!

Problem solved :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...