Jump to content

Zeiss 6-24x72 vs V8 4,8-35x60


deerhunt

Recommended Posts

Har 72 siktet og V8 2.8-20x56. Sammenlikna 72`n mot v8 4.8-35x60 i skumring og måneskinn, å uten tvil ser eg bedre i 72 siktet enn i V8 siktet/siktene med mine 35 år gamle auger. 56 Ht siktet har eg og hatt, å syntes det var bedre i skumring enn V8 2.8-20x56 siktet. Grunnen til eg prøvde den største modellen i V8 serien, var at eg var lysten på meir forstørring. Men blir ikkje til at eg kjøper siktet, for 72`n var bedre i skumring. Trur nok det er mange meiningar om dette, å det beste er nok å få prøvd fleire modellar om du har muligheten. Når det er sagt, så synest eg K624i med Msr retikkel til Kahles er ganske bra det og i dårligt lys. Har faktisk knalla 3 hjort med det på måneskinnet sidan Mandag..

Link to comment
Share on other sites

Hatt begge og har nå kun 4.8-35x60 igjen.

Marginale forskjeller synes jeg,men 72'en var best.

Grunnen til jeg har v8'en igjen er pga den er mindre og lettere å ha på børsa.

Selv om de er mye samme vekt,er 72'en utformet som en tuba,med dertil høy montasje og lite ergonomisk utformet.

Den høye forstørrelsen,utforming og mer allround taler til v8 sin fordel.

Skal du kun ha siktet til måneskinn er 72'en best,min mening er det er kun det den er brukendes til.

Link to comment
Share on other sites

Selv om de er mye samme vekt,er 72'en utformet som en tuba,

 

Haha, tuba er jeg vant med siden "sjefen" spiller det. Jeg er vel eneste som har hatt med tubakassen da jeg kjøpte ny bil, bare for å sjekke om den gikk inn i bagasjerommet uten å slå ned setene, det var hennes krav :lol:

 

Får fikle litt med den nyeste om ei uke eller så

Link to comment
Share on other sites

Dere mener vel lite måneskinn ? :wink:,

For på i og rundt fullmåne, duger tascoen jeg har på luftrifla som snus :lol:

Riktigt, som i går når månen glimret med sitt fravær. Lett yr og lavt skydekke, alikevel plassere ett trygt skudd på ein hjortekalv på 126 meters hold. Klarte fint å sjå vinkelen på dyret i siktet, å

plassere kula der eg ville ha den for å få den rett ned. På flott måneskinn, spiller heller lite rolle for hvilket kikkertsikte ein brukar.

Link to comment
Share on other sites

Har begge, og bruker de på måne skinns jakt. Kanskje 72en gir mer lys, men om du er flink til å bruke paralakse justeringen, så mener eg 4,8-35x60en er best og gir gode detaljer. Den er vdeldigt følsom på å justere paralaksen for å få den klarest muligt. I mørket så trenger ikke avstanden på paralakse justeringen stemme med talla dom står på.

 

Fantastisk fornøyd med begge to.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...