Jump to content

Merkel 32 erfaringer?


Apelars!

Recommended Posts

Har hatt en 32 S i snart 30 år - og den er blitt brukt fra fjæresteinene til høyfjellet.

En tennstift er brukket iløpet av årene - men ellers har den fungert utmerket.

 

Også i lave temperaturer.

 

Når jeg brukte Nike 50 grams blyladninger - hendte det at det ble dobbeltskudd, men fikk en børsemaker til å justere avtrekket - og problemet løste seg.

 

Men hvorfor i all verden brukte jeg slike patroner :roll:

 

Riflekaliberet er i 6,5x55, og mistet en doublè på bever et år - da hylsa smatt under utdrageren ved omlading.

 

Rust har ikke vært noe mer problematisk med denne - enn andre våpen jeg har/hatt, men så er jeg en flittig bruker av tynnflytende oljeprodukter, samt hvit vaselin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merkel 32 er en fin drilling. Den har tre slaglåser, separat omstiller og ei vanlig "haglesikring". Ikkeno' Greenersikring og ikkeno' kombinert sikring/oppspenner. Fungerer glimrende som ei sideliggerhagle med ei riflepipe på lur. Den påstås å ruste lett -- kommentarer som at man bør pusse børsa før man snører av seg støvlene om kvelden har falt -- men jeg kan ikke si at min har vært påfallende sårbar der. Ifølge ryktebørsen tapte kvaliteten seg utover åttitallet, men jeg har nå bare vært borti én (fra 79), så det vet jeg ingenting om. Prod.-år finner du stemplet på undersiden av kammerstykket, du ser stemplet MMYY hvis du demonterer børsa.

 

5.6x52R er en randpatron som egner seg godt til brekkvåpen og er i praksis en 22-kaliber (omtrent som .222Rem og .223Rem) med litt tunge kuler og moderat (800-850 m/s) utgangshastighet. Kaliberet bruker ikke standard .22-kaliber kuler i .224" slik .222 og .223 gjør, så utvalget av kuler for hjemmeladeren er veldig begrenset. Hornady lager en blyspiss, og Tonheim lager ei homogen hulspisskule i .227". Norma, S&B og RWSr lade fabrikkammo. I børsa mi har Norma blyspiss og Norma helmantel samme treffpunkt. Godkjent på vilt opp til rådyr og gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik en i mange år i 12/70 - 6.5x55, før jeg byttet til den jeg har nå. Jeg var veldig fornøyd. Har vel egentlig aldri hatt en mer presis rifle (førsteskuddet) enn den! Grunnen til at jeg byttet var at jeg synes kaliber 12 ble veldig klumpete. Jeg merket spesielt på rypejakta at jeg ikke gikk skuddklar så veldig lenge av ganga, tuten ble pekende nedover. 20 drillingene min er mye bedre ballansert.

Og, den rustet som ville h.... :D Men alvorlig, den gjorde det. Smurte den inn med olje på morgenen, men etter en dag i regnvær var det allikevel brunflekker på den. Det slipper jeg med nydrillingen min.

Link to comment
Share on other sites

Dette så jo overaskende bra ut til den prisen!

 

Gjorde ett søk på robsoft også, og det var ikke mye negativt å lese der bortsett fra vekt og litt problemer med ujevn kvalitet på etterkrigsproduserte våpen, samt att det ikke var helt uvanlig med sprekker i kolben der hvor den fester inn i baskylen.

Pris på ett pent brukt eks i sverige (uten hakemontert opptikk) anslagsvis 10-12 svenske dinarer.

 

Hvordan er rifle avtrekket? Er det til å leve med?

Hva med sikringen og omstilleren? Noen problemer med disse? Bråk ved avsikring?

Samskyting mellom pipene?

Hvor mye klatring/treffpunktforandring er vanlig mellom første og andre rifleskudd?

 

Med tanke på den ukurant løpsdiametern, hadde det vært mer hensiktsmessig å finne en i kaliber .224 istedenfor?

 

Ser att det dukker opp en hel del Saur&Sohn til vettuge priser også. Hvordan er disse sammenlignet med Merkelen?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er rifle avtrekket? Er det til å leve med?
Jeg synes rifleavtrekket er til å leve med. Uten snellert er det selvsagt alt for hardt til å drive finskyting på rypa, men hvis du justerer snellerten til maks. vekt synes jeg det funker fint.
Hva med sikringen og omstilleren? Noen problemer med disse? Bråk ved avsikring?
Sikring og omstiller på min bråker omtrent like mye som ei haglesikring, mao. relativt lite :)
Samskyting mellom pipene?
Samskyting? Med ett rifleløp? ;) Hvis du tenker på samskyting mellom hagle- og rifleløp har jeg ikke fått testet dette på børsa mi ennå. Men på leirduebanen treffer den der jeg peker med hagleløpene, og på riflebanen treffer den nå rett med skur og korn, så...
Hvor mye klatring/treffpunktforandring er vanlig mellom første og andre rifleskudd?
Med kikkert på må du nesten regne med sånn omtrent 5-7cm klatring mellom første og andre skudd hvis du skyter oppfølgingsskudd, men det er jo normalt for kombinasjonsvåpen med loddete piper. Bruker du åpne sikter reduseres klatringen, og det er like mye spredning i skytteren som i våpenet mitt hvis jeg bruker skur og korn. Regn med en femhundrelapp eller noe slikt for å få justert de åpne siktene slik at børsa går rett uten glass oppå. Det kan godt hende at eksemplaret ditt skyter midt i med ammoen du har valgt, men det kan også hende at forrige eier brukte en annen type ammo og du må justere siktet.
Med tanke på den ukurant løpsdiametern, hadde det vært mer hensiktsmessig å finne en i kaliber .224 istedenfor?
Du kan godt komme til å finne en med rifleløp i .222Rem istedenfor 5.6x52R, det er ikke veldig uvanlig det heller. Men jeg tviler på at Norma kommer til å legge ned produksjonen av 5.6x52R med det første, og S&B lader relativt billig ammo som ikke går helt godt nok i børsa mi, men som duger til trening og går "likt nok" med Norma-ammo i børsa mi. Det er heller ikke så mange skuddene man skyter med en slik, og Normas 5.6x52R bruker 71-grains kule, det gir nokså bra tverrsnittsbelasting og dybdeeffekt sammenlignet med vanlige 50-55gr .224"-kuler. Jeg foretrekker kravepatron og lever med "ukurant" kulediameter" fordi jeg synes det er lovlig plundrete å plukke ut ei lita rillepatron-tomhylse når jeg har hansker på (ja, jeg har prøvd, jeg har håndtert en Merkel med kulepipe i .222Rem). Blir lade-abstinensen for stor, lager som sagt Tonheimen .227" PBP-kuler. Uansett: Se heller på børsa enn på kaliberet.
Ser att det dukker opp en hel del Saur&Sohn til vettuge priser også. Hvordan er disse sammenlignet med Merkelen?
Merkel het tidligere Sauer Suhl. Før krigen hadde Sauer produksjonen i det som senere ble Øst-Tyskland, og etter '45 stakk eierne til vest mens arbeiderne ble igjen i øst. Da hadde man Sauer & Sohn fra vest og Sauer Suhl fra øst. Etterhvert måtte østtyskerne bytte navn til Gebruder Merkel for å unngå navneforvirring. Eldre Sauer-drillinger er i praksis samme slags børser som Merkel.

 

Uansett bør du være klar over at en drilling er ei nokså sær dame, og forholdet trenger en smule innsats for å vare. Det tok meg et års tid å bli fortrolig med min. Du bør også være obs. på at de gjerne har veldig trange choker, jeg spanderte på å få åpnet høyreløpet på min fra nesten-full til kvart. Venstreløpet er fremdeles "drita full" choke :lol:

 

kaliber 12 ble veldig klumpete. Jeg merket spesielt på rypejakta at jeg ikke gikk skuddklar så veldig lenge av ganga, tuten ble pekende nedover. 20 drillingene min er mye bedre ballansert.
Vekt er helt klart en fordel hvis du velger 20 framfor 12. Etter min mening bør du da velge ei børse som er stålgodkjent, for ammoutvalget i blyfri kaliber 20 er nokså begrenset. Velger du 12, har du mye mer forskjellig ammo å velge mellom. Det er både fordeler og ulemper ved begge valgene... ;)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...