Jump to content

Recommended Posts

16 timer siden, smaug skrev:

 

Original plaststokk er jævla dårlig og kun egnet til å skyte med langarm. Tofot er bare å glemme.

Dette gjør meg litt betenkt. Jeg skyter MYE med tofot. Er det lov å håpe på du bare er kresen?

 

Takk for tilbakemeldinger begge to. Kom gjerne med mer info og bilder👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kjøper ikke en sånn børse for å bare klare 30-40mm samlinger helt vilkårlig. Problemet er jo at det endrer seg veldig utfra hvordan du belaster tofoten, hvordan du ligger, underlaget og alt det der. Jeg tok en elektrisk fil og gikk amokk i løpskanalen men den er av bøtteplastkvalitet og veldig myk. Kan sikkert forbedres med epoxy eller bare kjøpe en Boyd stokk så får du en mye bedre børse for en liten slant klingende mynt. Må jo ikke kjøpe chassis til 10K som jeg gjorde. Planen min var alltid å kjøpe chassis til den men ikke nødvendigvis med en gang, men når plaststokken var så dårlig var det bare å trykke "kjøp".

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått skutt litt med min howa mini grendel.

Jeg fyrer jevnt over med scenar 123grs og A-max 123grs i lapua hylser med 25grs N133 bakom.  Med dette klarer jeg å samle på lappen. Har kronografert og kommer på. En hastighet på scenarn på rundt 725ms og litt mindre på A-maxen. 

Fikk god presisjon med 139grs scenar også med samme krutt mengde. 

 

Ellers så har jeg fått på en at-one stokk. 

Outerimpact 20moa skinne.

på toppen sitter en sig sauer tango 4. 4-16-44 i leupold QD ringer.

demper er Sonic35 

Skal få bestilt nytt underbeslag men eg lure litt på om eg skal gå for cdi så man kan bruke aics magasiner. 

 

 

 

20191110_145105.jpg

20191110_145038.jpg

20191110_145004.jpg

Edited by B2 Hansen
Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg sliter alltid med siste patronen. Da må magasinet ut og patronen på. Skyves tilbake, da går den fint.

Har merket et hakk i enkelte hylser helt i åpningen på 1/4 del av åpningen. Men ellers er hylsen fine. Har x antall ladinger på lapua hylsene og de holder fasongen godt enda og lite/ingen trimming trengs. 

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet er det nok snakk om toleranser og kvaliteten på brosjene de bruker under produksjon. Min pipe var nok ekstra dårlig men alle trenger ikke å være det.

Var ute i dag og fikk testet LW pipa og målte hylser før og etter. Null strekk(jeg trimmer de til 38,52) og ikke noe markant trykkring lengre. Riktignok kaldt(-20'ish) så sikkert enda lavere trykk enn ellers men det er håp.

Har bare helpresset alle hylsene skutt en eller to ganger i Howa pipa og det ser bra ut. Skal bestille ny batch hylser etter hvert og lade det lille jeg klarer.

Får forhåpentligvis en hylsegløder fra Russland etter nyttår engang så da kan jeg gløde grendelhylsene og se om levetiden blir "uendelig".

Link to comment
Share on other sites

Fått testet 100 grain Nosler Ballistic tip i helgen. Fantastisk presisjon. Bilde er med CFE223 men N130 samlet enda bedre men var for heit selv i kulda. Snart tom for N130 så ville ikke bruke mer tid på N130 i denne omgangen.

123gr SMK får jeg ikke noe særlig til. Virker å være veldig kilen. 30gr N19 samlet brukbart(ser skyggene av hullene som er klistret over) mens 30,5gr var helt bak mål. N530 og 123SMK får jeg heller ikke til.

1573905068947.jpg.0c94dcfc04f9aef4ce4f77d1a5807b5a.jpg

 

20191116_125415.jpg.246fe318a32872ba5a33a9ad2388cc77.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jess, da var første viltet skutt med Grendel-minien. 🙂

 

Det ble en tiur på 4,5 kilo på toppjakt i dag. Holdet var 135 meter, og fuglen døde i smellen. Skuddet satt under vingen og gikk ut under/i vingerota. 

 

Dette var aller første skudd mot vilt med børsa, så det var en god start. 😊 Masse god mat her! 

 

Dårlig bilde, men... I farta glemte jeg å "dandere" fuglen med børsa.

 

 

IMG_20191123_143725_909.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Driver og skal tilberede et par tiurer til nyttårsmiddagen. Den første, en firekilos fra Sverige i januar, og denne siste, som det er bilde av over.

 

Den fra januar ble skutt med .308 og Hornady GMX 150 grs i ca 820 m/s på i underkant av 130 meters hold. Den fikk revet opp buken, men filetene var ikke så gæli lell. Skuddet hadde gått så midt på, på langs bakfra, som mulig. Skar bort noe rusk, men det er masse mat her.

 

Den siste, derimot... Må advare mot blyspisskule! Den ble skutt med Hornady SST 123 grs i underkant av 800 m/s (ferdigammo) i 6,5 Grendel på ca 135 meters hold.. Fileten på utgangssiden er revet i filler, og vingen var såpass ødelagt at den var ubrukelig. Så slikt skjer altså selv med moderat fart i et "snilt" kaliber. 

 

Kommer nok til å ta ut filètene og lårene og muligens vingen som er igjen. Er jo litt kjøtt på disse og. Resten får jeg gruble på. Har aldri laget mat av tiur før. Det er jo de to første jeg noensinne har fått! 20191230_110600.jpg.2280f5c33c24b0339a544219dc1b1f80.jpg

 

Legger ved bilde av hvordan det ble seende ut etter at fuglen er flådd. Forhåpentligvis går det an å redde en del her, siden det er lite blodslått ellers, bare revnet stygt, men pent er det jo ikke. Inngangssiden ser bra ut, for øvrig. 

 

Bruk helmantel! Det skal i hvert fall jeg gjøre når jeg skal over grensa igjen i slutten av januar.

 

 

 

20191230_133306.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skutt noen rever med 100 gr Ballistic tip som er ganske så moderat ladet og det er en effektiv kombinasjon uten å bli for bøs. Går ikke i gjennom(testet både på kort og lengre hold), og foruten inngangshullet er det ingen skader på pels. Det har vel blitt en av mine favoritter til Grendel så langt.

Link to comment
Share on other sites

På 30.12.2019 den 13.32, ko-stens skrev:

Den siste, derimot... Må advare mot blyspisskule! Den ble skutt med Hornady SST 123 grs i underkant av 800 m/s (ferdigammo) i 6,5 Grendel på ca 135 meters hold.. Fileten på utgangssiden er revet i filler, og vingen var såpass ødelagt at den var ubrukelig. Så slikt skjer altså selv med moderat fart i et "snilt" kaliber. 

Alltid artig og god lesning fra deg Ko-Stens, men... Du burde vel ikke bli særlig overrasket over stor skade med GMX og SST? Skal du ha god kulebane, lite vindavdrift og fint slakt er min erfaring at Scenar eller Golden Target er veien å gå. Ren Fmj må ha for høy hastighet for å gi tilfredsstillende presisjon, og matchkuler som Nosler Custom competition, Sierra Match king m.fl er for lettekspanderende! Er plaget med fugl som eter opp reveåta mi, så må fra tid til annen skyte unna fugl der. Da får jeg rikelig anledning til å teste kuler og kaliber... i dag skjøt jeg en ravn med Scirocco i 6,5x55- definitivt ingenting å ha til middag😜 Gratulerer med Tiur uansett og lykke til med bedre egnet kule neste gang!

Link to comment
Share on other sites

SST er nok en av de minst egnede kulene man kan finne på å bruke på matfugl. GMX kan fungere ved lave hastigheter. Jeg har skutt noen tiurer med den i 223rem (var skeptisk til effekten av FMJ i 223`en). Uansett, i 6,5 er det mange gode FMJ-kuler å velge i. At disse må ha høy hastighet for å fungere er ikke min erfaring.   

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, ahumbo skrev:

Du burde vel ikke bli særlig overrasket over stor skade med GMX og SST? 

Visste at blyspiss ikke bør brukes. Hadde med Scenar 100 grs i lomma, men gikk med SST i magasinet. De to går så å si helt likt. Håper alltid å komme over rev, og da må man være kjappere på labben, som regel. Da jeg kom over fuglen var den så urolig at jeg følte det var for lite tid til å bytte patron. Den hadde nok sett meg og flakset med vingene et par ganger, men satte seg rolig igjen. Da tok jeg sjansen på at det skulle gå greit. Pussig nok, selv om fileten revnet, var den ikke blodslått. Stekte den som den var, og den var gulle god. 😊 Men neste gang...

 

GMX'en ble med til Sverige, da jeg ikke fikk sving på Scenarkula på siste skyting. Bommet på samme tiuren tre skudd etter hverandre siste turen før jul, til og med. Rakk bare et par turer på skytebanen før svensketuren Men GMX'en gikk som en stråle. Følte den var et tryggere valg da, samtidig som jeg tenkte det ikke ble fragmentering pga kuletype. Howaen måtte bli hjemme, da jeg ikke hadde fått våpenkort ennå. 

 

Måtte skjære bort litt beinsplinter og ødelagt kjøtt, men ikke så mye som fryktet. Så det gikk etter forholdene greit med begge kulene, faktisk, men jeg bruker de aldri igjen på fugl som skal spises!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var det litt flere tiurer på samvittigheten til minien. 

Og kan ikke si annet enn at man er storfornøyd. Scenar i ca 700ms gjør en fin fin jobb. 

 

 

Ladet opp noen serier med 120 Scenar L. Og tok en skyterunde feltmessig med anlegg på sekk i en snøfokk - 15 og litt sur vind fra venstre gjorde sitt til at jeg fikk til det jeg fikk. Skal ikke unnskylde, jeg er vel ikke stort bedre uansett. Siktet er justert 3 klikk mellom serie 2 og 3.

Dette er på 300m

 

Seriene er:

1 og 2. 123scenar 24,5grs N530 med forskjellig COAL

3. 130 Berger Federal Gold medal

4. 120 Scenar L 24 grs. 

5. 120 Scenar L 24,5 grs

6. 120 Scenar L 25 grs

7. 120 Scenar L 25,5 grs

 

Ladet opp en dose med 24,5grs da den så meget lovende ut. 

 

IMG_20200129_142234.jpg

IMG_20200126_091610.jpg

IMG_20200124_164723.jpg

Edited by MikkelFlom
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

prøvde i en annen tråd men fikk niks respons.

Men er det noen som har ladet a-max 100gr og 123gr med n530 eller n133?  

hva opplever dere med N530 og 123gr scenar.  

kan jeg ta høyde for data fra scenar over til a-max ? 

har mini standard løp.

 

kronograferte noen ladinger her om dagen, men er usikker på om dette er gjeldende da det er første testen min av steiner chronoen. noen var som kalkulert andre ikke. 5skudd snitt på disse. da det blåser stiv kuling og er 5 minus ble ikke det tatt hensyn så mye til samlinger, mye godt på grunn av at papp plata med blinken på lå brettet i vinden. 

 

mvh.Bjørn-Tore

20200130_130526.jpg

20200130_130948.jpg29gr h335

20200130_131810.jpg

20200130_132137.jpg

20200130_132458.jpg

20200130_132838.jpg

20200130_133352.jpg

Edited by B2 Hansen
Link to comment
Share on other sites

Jeg får trykktegn med 530 og 123 scenar allerede på 25 så har stoppet på 24,5. Husker ikke fart men såvidt under 700 med 24,5 tror jeg. Har liggende en eske med 123 Amax så kan teste en stige og kjøre over magnetospeeden. Sjekke hvordan Amax er vs Scenaren. Virker som mitt kammer tolerere mye lavere ladninger enn det som er oppgitt i tabeller som max. Har HB løp, vet ikke om det har noe å si. Er det forresten noen som har erfaring med 123 Amax på fugl? Typ gås eller tiur? 

 

Satser på at vinden snart løyer litt her i nord så skal jeg dra en liten test. Jeg bruker forresten Lapua Hylser og cci 450. Ser andre oppgir mye høyere hastigheter enn jeg får/tørr selv. 

Edited by MikkelFlom
Link to comment
Share on other sites

ja det her vind gnaget her nord har vi hatt nå siden ifjor. 

bruker samme hylsene og primere som deg og føler jeg har samme erfaring når det kommer til hastighet. 

kan ikke si at jeg har sett noen trykktegn på 25gr 530 i 123 a-max. 

Men må skyte litt mer. 

Etter det jeg klarte å observere i snøfokket på blinken så var det finere samling på 24gr n530 vs 25gr.  men litt slapp hastighet. som sagt må teste litt mer. hadde vært gøy å høre hvilken hastigheter du får med magnetospeed på samme lading.

 

har lest endel og noen skryter av amax til både fjær og pels. det hadde vært fint å kunne bruke samme kula til alt. da jeg kjøpte meg frempå med endel amax 100 og 123 hos skitt jakt da de hadde outlet. :) 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Howa kammeret er veldig rom og gir tidlig trykktegn og strekker hylsene veldig fort. Ny LW pipe gir en helt annen hylse levetid hos meg. Mini'en er imho en alt for dyr rifle når jeg ser hva som må gjøres for å få en skikkelig skytejern.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, B2 Hansen skrev:

ja det her vind gnaget her nord har vi hatt nå siden ifjor. 

bruker samme hylsene og primere som deg og føler jeg har samme erfaring når det kommer til hastighet. 

kan ikke si at jeg har sett noen trykktegn på 25gr 530 i 123 a-max. 

Men må skyte litt mer. 

Etter det jeg klarte å observere i snøfokket på blinken så var det finere samling på 24gr n530 vs 25gr.  men litt slapp hastighet. som sagt må teste litt mer. hadde vært gøy å høre hvilken hastigheter du får med magnetospeed på samme lading.

 

har lest endel og noen skryter av amax til både fjær og pels. det hadde vært fint å kunne bruke samme kula til alt. da jeg kjøpte meg frempå med endel amax 100 og 123 hos skitt jakt da de hadde outlet. :) 

 

Standard ladningen min til blink og fugl er 120 Scenar-L forran 26gr N530. 29gr N140 gir omtrent samme resultat, men soter litt mer. Bruker 29gr N140 forran 129gr ABLR.

 

De gamleste hylsene mine er skutt 15 ganger og ingen er kassert enda.  

 

a-max egner seg ikke til mat fugl. Den ekspanderer eksplosivt og etterlater seg mye bly.  

Link to comment
Share on other sites

Da var jammen At One-stokken til Grendelen i hus. :-) 

 

Bestilte den hos Brownells.no 24. januar og fikk den i posten i dag. Rev den ut av esken umiddelbart for å prøve. Den går rett i og virker tight og fin, men skal beddes før jeg monterer ferdig. Det gjør jeg selv, så det går greit. Litt kort kolbe, egentlig. Jeg er ikke så store karen (177 cm og "normale" armer), men må ha ut forlengeren ganske mye for å få det slik jeg vil ha det. Litt rart pistolgrep, som sikkert kunne vært litt rundere i kantene, men det går nok bra det og. Vanesak.

 

Skal bli moro å prøve den, i hvert fall. 

 

Kula jeg bruker, er Lapua Scenar 100 grs ladet med 28 grs H322 til ca 830 m/s. Den har gitt samlinger på ned mot 7 mm på 100 m. Dvs, to skudd på 7 mm, mens ett bare måtte ut et par cm. Tror siktet har noe med det å gjøre. Blir litt diger "kule" i midten med opplyst og medforstørrende retikkel. Vanskelig å få de tetteste samlingen da. Har vært på jakt etter nytt sikte, men velger å beholde det en stund til (Zeiss Victory 2,5-10x50) og setter det etter hvert på ei elgrifle jeg har til overs. I mellomtiden ser jeg etter en Zeiss Victory FL 4-16x50. Den må da være høvelig til toppjakt. :-) Litt tung, kanskje, men veldig kompakt.

20200205_163811.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

ser feiende flott ut i den fargen :-) 

jeg dreide meg noen aluhylser som jeg beddet nedi at-one stocken sammen med beddemasse foran og bak. for mitt vedkommende så var det litt tilpassing og fresing for at den skulle mate helt perfekt. distansen var rett å slett for stor uten litt fresing. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ko-stens said:

Dvs, to skudd på 7 mm, mens ett bare måtte ut et par cm. Tror siktet har noe med det å gjøre.

 

Det trodde jeg også ved tilsvarende tilfelle. 

Bytta ut siktet, men tenkte å prøve litt mer med samme dritten bak børsa. 

Resultatet? 

Samme greia. 

Bytta operatør og den samla greit 10-12mm istedenfor 25+.

Børsa ble solgt.... 

 

Sier ikke at det er tilfelle for din del, men at det finnes mange variabler å ta hensyn til når man analyserer slengere. Når man attpåtil ser hvordan enkelte skyter med 1,5-6x42 og kanskje til og med rødpunkt så har jeg slutta å skylde på retikkelet, forstørrelsen osv. 

Link to comment
Share on other sites

Opplevde tettere samlinger med det forrige siktet som satt på, så får prøve litt til. Tror ikke det er rifla det er noe problem med. Siktet er bra det, men prikken i midten blir jo ganske stor med full forstørring på 100 meters hold. Vanskeligere å få et fast siktepunkt da. Samlingene lå på 25 - 30 mm uten demper før jeg skulle til Sverige. Vurderer fremdeles å bytte ut eller kjøpe nytt med annet retikkel. Enn så lenge får jeg ha det jeg har. Vurderer å skaffe meg elbil, og da ryker nok "siktepengene"!

 

Ellers har jeg beddet stokken nå. Måtte pusse løpskanalen og. Var litt trangt, og fortreet gikk omtrent innpå pipa på den ene siden. Litt forsiktig puss med Dremel og sandpapir gjorde susen. Brukte aluminiumssparkel som beddemasse. Denne blir steinhard. 

 

Blir moro å prøveskyte etter hvert nå. :-) 

 

Tok et bilde av jobben. Kanskje ikke perfekt, men det fungerer nok. Går jo an å gjøre mer senere om det trengs.

20200207_003152.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vært ute å testet litt mer idag. Har slitt litt med spredning når jeg bruker Sonic 35 max på grendeln. Men når jeg setter på sonic 45 max 8 er alle problemene borte.? Er det bare å kaste på havet 35. Klarer ikke å se at det suber kuler mot noe inni dempern heller. 😳

20200210_134149.jpg

Edited by B2 Hansen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man driver på... 

 

Har irritert meg en smule over magasinet som stikker altfor langt ned, så tittet jeg litt på YouTube og fant en videosnutt som forklarte litt, og dermed dro jeg i gang Dremelen. Nå ser det mye bedre ut på rifla, synes jeg. Utløserknappen kappet jeg av ikke lenge etter at jeg kjøpte rifla.

 

Kapasiteten gikk fra fem til tre skudd, men det spiller ingen rolle.

 

Det ble for øvrig en del finpuss for å få tre skudd nedi. Måtte pusse av "dingsen" som patronene ligger på, samt pusse av spor på innsiden av magasinskallet. I tillegg måtte jeg pusse bittelitt slik at magasinet gikk i lås. Nå fungerer alt som det skal. Pent ble det jo ikke, men det er jo ingenting som synes her likevel. 

 

 

Howa magasin.JPG

Howa magasin2.JPG

Howa magsin3.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man driver fremdeles på, og nå har det jammen kommet nytt sikte på rifla! Ikke fabrikknytt da, men en brukt Zeiss Victory Diavari 3-12x56. Kjøper heller bra brukt enn middels bra nytt til samme pris. 

 

Den gamle Victory 2,5-10x50'en har fungert utmerket de årene jeg har hatt den, men jeg har liksom savnet det lille ekstra. Litt mer maksforstørrelse og ASV har vært på ønskelista. I utgangspunktet ville jeg ha ikke-medforstørrende retikkel også (60 - 66), men så fikk jeg et godt tilbud på denne og klarte ikke si nei. Denne har samme retikkel (40) som gammern, men har ASV i tillegg. Tror jammen den har LotuTec også. Den er noe nyere enn gammern, i hvert fall. Litt mer klumpete blir det jo, men det har det lille ekstra. Øverst på ønskelista har det stått Zeiss Victory Diavari FL 4-16x50, men den blir rett og slett for dyr, synes jeg. Dessuten blir den veldig bred med tanke på at lysbryteren sitter utenpå parallaksejusteringen. Rifla skal bæres i sekk (Vorn hjort), og da kan det kanskje bli problemer. Mesteparten av belastningen vil sannsynligvis komme på lysbryteren/parallaksejusteringen da. 

 

Det gjorde litt vondt å selge gammern, for jeg har likt det utrolig godt, men det var greit å kunne bruke pengene for den (pluss litt til) på den nye. 

 

Ringene passet akkurat så vidt. Det er ikke fæle avstanden mellom objektiv og pipe, men det er da litt. Butler Creek-dekselet går ikke. Får se om det blir nye, litt høyere. Samtidig liker jeg at det sitter så lavt som mulig. Men extension-ring foran blir ikke pent, synes jeg. Trenger det ikke heller, for det er et kort/kompakt sikte.

 

Nå mangler bare å komme seg på skytebanen og skyte inn både stokk og sikte. :-) 

Edit: Sendte epost til Zeiss Norge om siktet i går kveld og har fått svar nå. Det er fra 2009, og dermed har det også LotuTec (som kom i 2007). Good news. :-) 

Victory 31256.jpg

zeiss 312562.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Syns du passformen var bra på boydsen ? eg måtte frese litt å stelle litt for å få til å mate godt nok.  la også inn noen aluhylser jeg dreide på jobb og litt acraglas framme og bak. under måtte jeg frese litt med dremmel da jeg distnsen var større enn orginalstokken og dermed mate problemer.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ko-stens skrev:

 Ringene passet akkurat så vidt. Det er ikke fæle avstanden mellom objektiv og pipe, men det er da litt. Butler Creek-dekselet går ikke. Får se om det blir nye, litt høyere. Samtidig liker jeg at det sitter så lavt som mulig. 

Ikke bytt. Det er akkurat sånn det skal se ut😊 Ingen OCD her!

Det finnes vell kanskje Zeiss linsedeksel til denne. Disse skrus jo på og bygger ikke nedover. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, B2 Hansen skrev:

Syns du passformen var bra på boydsen ? eg måtte frese litt å stelle litt for å få til å mate godt nok.  la også inn noen aluhylser jeg dreide på jobb og litt acraglas framme og bak. under måtte jeg frese litt med dremmel da jeg distnsen var større enn orginalstokken og dermed mate problemer.

 

 

Har ikke fått testet matingen. Har ikke tenkt over det... Rifla gikk rett nedi uten problemer, men var akkurat borti løpskanalen. Pusset den litt. Og jeg beddet, siden det var god plass foran til rekylklakken. Vurderte søyler, men la det til side. Får se etter testtur på skytebanen! Vil anta at det er litt arbeid på det meste av stokker, men jeg synes nå denne var helt grei jeg. Liker designet, og ergonomien er helt grei. Har hatt Boyds før og tilpasset (til en Brno Fox - CZ527-stokk) og likte også den godt. Den er ikke i KKC-/GRS-klasse, vil jeg tro, men det er heller ikke prisen!

 

5 timer siden, Super XX skrev:

Ikke bytt. Det er akkurat sånn det skal se ut😊 Ingen OCD her!

Det finnes vell kanskje Zeiss linsedeksel til denne. Disse skrus jo på og bygger ikke nedover. 

Nei, jeg lar det nok være som det er, men den lille millimeteren klaring... Nå vrir og vender jo rifla ujevnt på seg under et skudd. Kan det gå utover siktet? Må se litt på øyeavstanden tror jeg. Kanskje jeg kan flytte siktet en liten cm fremover. Da blir det ørlitegrann mer avstand. Kolbekammen er litt kort, så det kan ikke flyttes for mye fremover heller. Får finjustere på skytebanen. Bedre å få av et skudd eller to for å kjenne hvordan det passer.

 

 Zeiss-dekselet er fint, men du milde for en pris...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

har fått testt endel n530 på grendeln nå. jeg sliter som F..n med å få gode samlinger på 123 amax med n530.  men med 100gr amax så går det som bre juling ser det ut for. ser det er noen andre som også plages med n530.  hvor mye spredning er det. ?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg skal kjøpe med en Howa Mini action 223 og MDT LSS-XL GEN 2 Chassi stokk.

En på Finn sier at originale Howa 10 skudds magasin kan brukes også med MDT stokken.

Stemmer det ? Er det spesielt for Howa utgaven/223, eller er det andre rifler/kalibre original magasin kan brukes sammen med tilsvarende MDT stokk ? Har noen svindyre Water's Tikka T3 10 skudds 6.5x55 magasin, hvis jeg kunne brukt de med rifla i et chassi så hadde det vært kult.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det. For de fleste andre låskasser så brukes AICS magasin men på minien er det originale magasin som gjelder. Greit nok for meg, magasinene på minien er meget gode(men dyre). Aldri hatt mateproblemer selv med 85gr HP i grendelen min.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg skal sette på en picatinnyskinne på rifla. Har to Weaver-baser nå. Kan det være løsningen om en vil ha siktet lengre fremover? Har lyst å se veldig nærme på Kahles K312, men det kan visst være problematisk med tanke på å få den langt nok frem på disse riflene.

 

Hvor har dere som har slik skinne bestilt, og er det noe poeng å ha 20MOA-skinne når man ikke skal skyte særlig over 400 meter? 

 

Har heldigvis en kompis som har en K312i i bestilling, så får se litt mer på den når den dukker opp og prøvemontere på rifla mi først. Passer den ikke, må jeg se etter noe annet. Titter, glaner og glor på alt mulig, men det er søren ikke lett å bestemme seg for optikk... 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg faktisk fått på en Kahles K312. :-) 

 

Den gikk rett på den todelte Weaver-basen, og alt går helt bra, ser det ut til. Så får en se om en blir noe bedre til å skyte av å koste på det her da... Picatinnyskinna har jeg ikke sett noe til ennå, men den dukker vel opp snart. Det går uansett an å skyte med børsa slik den er nå. Kommer til å montere skinna når den kommer. Kanske får jeg flyttet fremre ring litt mer fremover, for det blir et ganske stort overheng. Det er et ganske stort sikte, så spesielt pent ble det vil ikke. 38 cm langt og med 34 mm rør. 

 

 

Nå skal det nevnes at det ble ikke akkurat noen lett ekvipasje det her! Veid med elektronisk fiskevekt:

Rifla med Boyds-stokk: 3 330 gram

Sikte med ringer og linsebeskyttelse: 940 gram

Lyddemper (Sonic 45): 460 gram

Totalvekt med alt: 4 730 gram

 

Har ikke veid rifla med originalstokk, men det står 2,95 kg hos Jaktdepotet. Det betyr at Boydsstokken faktisk er 380 gram tyngre enn plaststokken. Zeiss 2,5-10x50'en jeg hadde på før, veide vel ca 610 gram (510 + ringer + linsebeskyttelse). I januar var jeg på toppjakt i Sverige. Da veide ekvipasjen 4020 gram. 

 

Hele skiten veier altså 710 gram mer nå enn før. Ingen ubetydelig økning, egentlig, så vil sikkert merke litt mer til den etter en lang dag i skogen. 

 

Så får en se om en blir noe bedre til å skyte med et her da! Det er vel fremdeles tullingen som holder i den som har mest betydning, men! Det føles mer stødig, i det minste. Tidligere erfaring med stokkbytte og tyngre sikte (Brno Fox .222 med Boyds og Zeiss 3-12x56 og Sonic 35) ble i hvert fall merkbart bedre og mer presist enn med original stokk og lite sikte. 

 

 

K312.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...