Jump to content

Recommended Posts

Har såvidt fått prøvd min, da tidsklemma ødelegger alt av fritid. 

Har bare testet en ladning, 108gr scenar foran 26gr N133. Samlet rundt 30mm på 200m og 764m/s.

 

Skal prøve litt 123gr amax i påska. 

 

Rifla er ikke beddet og har nok ikke vondt av det. Står på lista over ting som skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har rifla fått luftet seg litt ila påsken. 

Fortsatt ikke beddet. 

Toppet med en March 3-24x42, Hausken jd224 på løpet. 

 

Har ikke vært tid til noe utvikling av ladning. Kjørte på med 123gr A-Max foran 26,2gr N133 i lapuahylser. 

Fikk skutt noen få serier på 100m, men is på skytebenken var ikke optimalt for to-foten. Fikk ikke jevnt press på denne. 

Samlingene lå på ca 20mm, kan garantert krympes under mindre glatte forhold. 

Banket også litt istapper på 810m. 

24A20218-9AE2-4BE5-8C28-3C4A96747452.jpeg.6d15377e194be50be8d6c6aa4aa6a293.jpeg48E83D8C-46AD-4262-B796-6C6AFC4FFD30.jpeg.13c0d7fe469b43df2789f042dfa99fe0.jpeg00C5BC91-5D9B-4797-94F9-150DAE48A721.jpeg.d64dad76958df7883ffd7d13fd9eb7c6.jpeg

Edited by neon77
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nytt avtrekk allerede før jeg kjøpte rifla, Timney mener jeg å huske. Justert til 6-700 gram, husker ikke i farta. 

 

Mulig jeg bytter dette også, til et lettere og med mer crisp (i mangel av noe bedre ord) følelse. 

 

Orginalavtrekket er helt ok, med trykkpunkt, og det virker som de fleste er godt fornøyd med det. 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå bestilt meg en mini i 6.5 Grendel. Talley picatinnyskinne og Vortex PST 2.5-10x44 med Vortex PMR medium ringer er klar til montering. Har også fått 750 gram fjærkit til avtrekket og m-lok skinne til tofoten(skal på LSS chassiet egentlig).

MDT LSS chassis, XLR Tactical lite m/konverterings plate, XLR foldeadapter og Ergo flattop grep er også bestilt fra Vertebrae men det var dyrisk lang levering på stæsj fra XLR. Opp mot 4 mnd 😮

Blir sikkert å skaffe noe billige Magpul greier i mellomtiden hvis det viser seg at det trekker veldig mye ut i tid. I mellomtiden får jeg bare bruke børsa sånn den er.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladet opp litt sub ammo til Howaen og testskjøt litt bak huset idag. Vedlagt er bilde av 5 gr N310 og 120 gr Scenar L.  

 

Den største samlingen er med kula bak-frem, den minste er med kula rette veien. 

 

Mikkel rev og kra-kra lever farlig fremover, når jakta starter. 😋  Tror jeg slenger på ett kahles 624i

 

Avstand 98 meter..  4 skudd

 

 

sub grendel.JPG

Edited by ladebenken
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått skutt en hel del med min i 6.5 Grendel. Testet med 33gr CFE 223 og 100gr Lapua FMJ og Ballistic Tip. Begge deler samler fint på 15mm inkl en liten slenger som jeg gir vinden skylden for. Var litt vel mye vind for finskyten. Lapua FMJ'en ble tatt skikkelig av vinden men samlet fint likevel. Oppnådde 826ms med FMJ kulen(ES på 9 med fem skudd), har ikke kronografert Ballistic Tip'en. Skal gå en grain opp før jeg gir meg. Ser de fleste amerikanere skyter med 34gr CFE 223 med 100gr kuler. Venter på 123gr SMK som jeg nok kommer til å skyte mest med så fremst presisjonen er god.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da kom MDT chassiset og XLR kolbe endelig i posten. Klasket i hop på et kvarter, alt passer som hånd i hanske. Nå kunne jeg flytte optikken lengre bak også siden kolben var ganske kort på plaststokken. Liker så langt XLR kolben veldig godt. Mye justeringsmuligheter og dønn tight. Må riktignok bruke verktøy til det. Har også kjøpt justeringsplaten til kolbekappen men den er ikke montert på.

Veier 4,5kg med Atlas tofoten på.

IMG_20180817_161744.jpg

IMG_20180817_162217.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 7.7.2018 den 9.24, ladebenken skrev:

Med en gang jeg kom over 150 meter begynnte jeg å få slengere og kuler som tumblet.  

 

Må finne en kortere kule. 

Har du kronografert denne?

 

QL simulerer denne ladningen til 261 m/s. Hvis det stemmer er det ikke så rart at kulene tumbler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer vel an på bruken og hvor du bor. I det sentrale Østlandet får du tak i det meste rimelig greit men bor du grisgrendt er det veldig mye enklere å få tak i 223 enn 6.5 grendel. Er ikke kjempe mye fabrikkammo men nok til å skyte det meste den er egnet til. Mangler en god mono kule dog. Selv har jeg ladet 95gr V-max, 100gr Lapua FMJ, 100gr Ballistic tip og 140gr Nosler Custom Competition. Venter på 123gr SMK som jeg tror vil bli en god treningskule.

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke men vet original magasin er veldig lett å modifisere slik at det blir nesten flush. Kapper magasin rett under kanten som ligger et trinn opp(du ser det på feks bildet mitt lengre oppe som er jevnt med chassiset) og bruker den til å skyve magasinbunn inn der. Patronfølgeren kappes ned på undersiden på den siden som er lengst og som fjæra er vrappet rundt. Mener det er bilder av dette på 65grendel.com. Tipper det fungerer like fint på alle kaliber.

Edited by smaug
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, smaug skrev:

Finnes ikke men vet original magasin er veldig lett å modifisere slik at det blir nesten flush. Kapper magasin rett under kanten som ligger et trinn opp(du ser det på feks bildet mitt lengre oppe som er jevnt med chassiset) og bruker den til å skyve magasinbunn inn der. Patronfølgeren kappes ned på undersiden på den siden som er lengst og som fjæra er vrappet rundt. Mener det er bilder av dette på 65grendel.com. Tipper det fungerer like fint på alle kaliber.

ja tenkte jeg måtte fikse det selv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
13 timer siden, neon77 skrev:

Kom litt snadder i posten i dag; nytt underbeslag i metall! Med lasergravering av logoen til grendelforumet www.65grendel.com. 

 

Skal bli kjekt å få byttet ut det originale plastbeslaget. 

 

 

32E2A15E-FCAF-4223-B958-3ABF6DA277CC.jpeg

6159E917-2FF2-47DD-B9DC-6000F7D37702.jpeg

Blir nok bra det der. Blastikkunderbeslaget er elendig. Gi en liten rapport hvordan magasinutløser fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Vekten stopper på 82 gram på kjøkkenvekta.

 

I og med at DIP er de eneste som lager underbeslag i metall og de ikke sender utenlands, så har det ikke vært annet enn flaks at jeg fikk tak i et.

Jeg ba om hjelp på forumet www65grendel.com, og ble tipset om at det lå et på til-salgs-siden der.

Etter å ha kontaktet  selgeren, lest gjennom ITAR-reglene og forsikret om at det er OK å eksportere denne artikkelen uten søknader og godkjenninger (de er livredde for skyhøye bøter og straffeforfølgelse, med god grunn), så gikk han med på å sende det til meg.

 

Underbeslaget ble av han kjøpt som en del av et "group buy" fra forumet, og DIP har derfor gravert forumlogoen også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I og med at orginalstokken er like myk som ei lakrispipe har jeg i det siste sett etter alternative stokker. 

Grunntanken når jeg kjøpte rifla var å ha en lettvekter til fjellrypa. Gong og svartfugl på andre siden av halvkilometersmerket 

er også en del av bruksområdet.

 

Nå har jeg ikke funnet tak i altfor mange som produserer gode lettvektsstokker, altså riflestokk som veier 450 gram og mindre. 

Brown Precision brant ned til grunnen 1 sept og er ikke operative på flere mnd (hvis de kommer tilbake i det store og hele).

Pendleton stocks har ikke så langt klart å svare på epost....

 

Hvis noen vet om andre firma som kan kontaktes er det bare å si ifra!

 

I lettere desperasjon etter en stødig stokk, og mens man venter på å få tak i en lettvekter, ble det bestilt en chassisløsning.

MDT har inngått et samarbeid med Brownells og produserer et chassis (BRN-1) som bare kan kjøpes via sistnevnte. Jeg liker utseende på dette bedre enn alle andre 

chassis jeg har sett til Minien, og siden det er lagd i alu forventer jeg at det gir en stødig plattform.

Det er på vei i posten, så skal bli interessant å teste det i praksis.

 

 

Men igjen, hvis noen vet om noen andre enn de jeg har nevnt som lager riflestokker som veier mindre enn 450g, rop ut :)

 

 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

@smaug ser du har utgaven med kortere forskjefte enn hva jeg bestillte. 

Har akkurat fått på plass magasinutløseren på det nye underbeslaget, og det er veldig mye bedre enn orginalt.

Designet gjør at magasinutløserfjæra krever mer kraft for å løse ut magasinet.

 

Det eneste som gjenstår nå er å dremle litt ut av åpningen til selve avtrekkeren, har en Timney avtrekker som bygger mer i lengderetningen enn orginalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter å fundere på om jeg skal bestille førjulsgave til meg selv. Enten en Svemko Hunter short med QM eller A-tec Optima front med a-lock mini.

Bruker nå en A-tec Maxim cal 30 men synes den er for svær og egentlig ikke særlig effektiv, sikkert fordi den er litt utskutt.

Blir sikkert å kjøpe en adapter til 200'en også og bruke demperen på den også.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer litt hva jeg skal gjøre med min, vurderer ett lettvekt karbon stokk, egentlig så ville jeg hatt hengslet underbeslag, boks magasin har ingen fordeler på høyfjellet. 

 Tror det får bli neste års prosjekt å få denne rifla dit jeg vil ha den, for stålet er bra og presisjon utmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da blir det en Howa mini i 6,5 Grendel på meg. 😊

 

Tok en telefon til Jaktdepotet i dag. Blir en med sort stokk og tykk pipe. Skal ha med baser for sikte og en Sonic 45 lyddemper også. På toppen skal jeg sette på en Kahles CSX 3-12×56 som jeg har liggende. Mye mulig jeg reiser og henter den i romjula i stedet for å få den i posten. Må ha med et par tre pakker ammunisjon også, og muligens ladekomponenter. Har allerede diesett liggende, fra Lee, kjøpt via Ebay. Har kjøpt trimpilot og hylseholdere fra Hjemmelading.no. Mangler krutt og kuler, bare. Hylser får jeg fra ferdigammunisjonen. 

 

Så var det hva slags krutt jeg skulle kjøpt. Tenker Lapua Scenar 100 grs til fugl og et eller annet i ca 120 grs til rådyr. Hornady SST 123 grs, kanskje? Ett krutt til begge hadde vært kjekt, men hva slags? Har lurt på Hodgdon H322 eller H335.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

N530 er fin, H322 eller H335 er også fin, N130 går an å bruke eller CFE223 som jeg bruker mye. Den er ganske lett å lade til vil jeg påstå. Skyter mest med 123 SMK og 100 Nosler Ballistic Tip. NBT til kråke og 123 SMK til mye annet rart. Børsa går så det suser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :-) Tror jeg går for N530 da gitt. Er nok lettest å få tak den. Ser at Landrø skal ha den på lager, og når jeg først skal til Lillestrøm en tur i begynnelsen av januar, kan jeg svinge innom der.

 

De har også Lapua Scenar til ganske bra pris, så da blir det fort med noen hjem av dem og. 

 

Ellers fant jeg en halvkilo med Norma 201. Ifølge QL bør den også gå ganske greit. så det går an å prøve den først og se hvordan det fungerer. :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

På 17.11.2018 den 21.40, smaug skrev:

Sitter å fundere på om jeg skal bestille førjulsgave til meg selv. Enten en Svemko Hunter short med QM eller A-tec Optima front med a-lock mini.

Bruker nå en A-tec Maxim cal 30 men synes den er for svær og egentlig ikke særlig effektiv, sikkert fordi den er litt utskutt.

Blir sikkert å kjøpe en adapter til 200'en også og bruke demperen på den også.

Ikke prøvd svemko, men kan anbefale a-tec front iaf. Bruker på kippen og er utrolig fornøyd 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært en snartur i Drammen og hentet seg en smekker sak i 6,5 Grendel. :-)  Med i bagasjen ble også en Sonic 45 lyddemper og 60 skudd med Hornady SST 123 grs. Så da får jeg skyte vekk 40 av dem til innskyting og ta vare på de siste 20. De 40 hylsene skal få kledd på seg et eller annet av helmantel/match-type kule i 100 grs eller så.

 

Har stort sett bare rukket å klå litt på børsa, men har da fått et slags førsteinntrykk. Den har "grov" pipe, men ikke for grov, så det ser helt greit ut, synes jeg. Vekten er det ingenting å si på, oppunder tre kilo. Har fått satt på Leupold Weaver-baser, så må få tak i ringer. De jeg hadde liggende, ble selvsagt for høye... Men ser at XXL har noen som bør kunne passe, Vortex Hunter medium. Burde kanskje passe til 3-12x56? De jeg har er ALTFOR høye, så lurer egentlig på hva dette er og hvorfor jeg kjøpte dem i sin tid... Klaringen til pipa er på over en cm. De kan selvsagt brukes, men det er ikke veldig pent å ha siktet på stylter heller...

 

Stokken er slettes ikke verst å holde i, og grepet er godt. Kvaliteten, derimot, virker vel ikke helt på topp. Tror i grunn jeg bør ta den av og slipe litt på løpskanalen. Ser ut til å gå innpå et par steder, så det er trangt om plassen der. Har tittet litt på nett, og kanskje det blir annen stokk etter hvert. Boyds har en jeg synes er steike fin, At One, som den heter. Og jammen hadde de ikke en slik på Jaktdepotet som jeg måtte klå litt på. Tøff og se på og tilsynelatende solid kvalitet. Vet ikke prisen på den. Det var en vareprøve, fikk jeg høre, så pris hadde de ikke. Men om de tar inn denne, må jeg ta en runde i lommeboka og lete etter noen midler... Den har både justerbart kinnstykke og bakkappe, så den kan passe flere enn meg. 

 

Avtrekket synes jeg er veldig behagelig. Målte det til 1,3 kilo med elektronisk fiskevekt. Akkurat passe. Vet ikke om det er justerbart, men det er kanskje det? Uansett er det ikke noe jeg kommer til å gjøre noe med med det første.

 

Det som virker helt på trynet med rifla, er magasinet og magasinutløseren. Her snakker vi billig... Tynn, raklete hardplastmagasin som garantert kommer til å havne i myra om jeg ikke kutter av utløserknappen. Den er altfor stor, og den løser ut magasinet altfor lett. Dette er for billig, Howa! 

 

Sluttstykkegangen er helt grei, men det føles ikke heeelt som Krag... Litt billig her også, altså, men presist og greit nok.

 

Alt i alt virker det som en helt grei rifle, men jeg synes nok at prisen, som er 9 380,- er i høyeste laget med tanke på billige løsninger. En kan vel trygt si at som småviltrifle når den vel ikke helt opp til Sako Vixen når det gjelder kvalitetsfølelse... 

 

Så gjenstår det å se om den leverer på skytebanen. :-) Den har i det minste en viss sjarm i og med at den er nett og hendig og har låskasse som passer til kaliberet. 

 

Legger ved noen bilder. Sluttstykket som ligger ved siden av Howaen sitt er fra en Browning X-bolt .308. Ganske tydelig at dette er en mini-sak. Akkurat slik jeg vil ha det. :-) Siktet som skal på er et Kahles Helia CSX 3-12x56. Må gruble litt på hvor høye ringer jeg må ha. Sendte med de jeg hadde med .222en jeg har solgt. De hadde sikkert passet... Vortex Hunter medium tror jeg de var. Selvsagt husker jeg det ikke. Til slutt et bilde av den lille, halvnusselige patronen mellom en .308-patron og en .222-patron. Særlig pen er den vel ikke, liten og stuttfeit, men den er da ikke stygg heller! .222'en er peneste kaliberet, synes jeg, for øvrig. For "kulenerder" kan jeg si at det sitter en Hornady GMX 150 grs i .308'en, Hornady SST 123 grs i 6,5'en og Hornady Vmax 40 grs i .222'en.

 

Konklusjonen før testskyting/innskyting er i hvert fall at det ser ut til at jeg har fått meg en rifle som passer til mitt bruk, lett, hendig, riktig kaliber og med stort presisjonspotensiale, selv om jeg muligens må fikle noe på stokken. Synd den ikke kommer med trestokk, for da hadde jeg valgt det. 

 

 

20181227_210420.jpg

20181227_210536.jpg

20181227_210547.jpg

 

20181227_214127.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På bildet er det Warne 6mil(hvis jeg husker riktig) skinne og Vortex medium PMR ringer. Vortex PST 2.5-10x44 på toppen. Som du ser er den ikke klistret til pipa men den kan faktisk ikke stå så veldig mye nærmere fordi da går ikke hevearmen fri for okularet. Skulle ønske det var 60 grader løft på Howa'en. Som den er nå er det akkurat nok plass til at det ikke blir noe problem å ta et ladegrep men det er ikke mer enn det heller. Blir litt kluss hvis jeg tar i armen feil.

IMG_20181227_215022.jpg

IMG_20181227_220338.jpg

IMG_20181227_220428.jpg

Edited by smaug
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse i hus Ko-stens! Må være fint å bo så sentralt att man bare kan kjøre på butikken å kjøpe det man vil ha, jeg sitter foran postkassa å venter på gamlebørsa di jeg😀 det skal bli morro å høre hva du får av presisjon uttav den der!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 22.Wmr skrev:

Gratulerer med ny børse i hus Ko-stens! Må være fint å bo så sentralt att man bare kan kjøre på butikken å kjøpe det man vil ha, jeg sitter foran postkassa å venter på gamlebørsa di jeg😀 det skal bli morro å høre hva du får av presisjon uttav den der!

Hehe. Seks timer tur/retur... Ikke helt i nabolaget, men av og til kan man ta en litt lengre tur og. Kunne fått sendt den, men så tenkte jeg at jeg kunne ta med min gamle far på en tur, og da ble de en svipptur til Åsgårdsstrand like ved Tønsberg og, slik at han kunne få møte en gammel kamerat etter mange år og. Ble visst omtrent halvveis til Kristiansand... Nord-Norge er generelt den fineste delen av landet, synes jeg. Det er bare èn ting som ikke er så artig, og det er avstander! Er vel litt bortskjemt her på indre østlandet! Men naturen her er ikke heeelt den samme... 

 

Rifla di er på vei, men disse helligdagene... Sjekket på Posten.no, og det står "innlevert og videresendt", bare. Håper den fortsetter den gode jobben for deg og da! :-) 

 

Presisjonen på Howaen er jeg litt usikker på, egentlig, for stokken bør nok fikles litt på for å få stabile samlinger. Mye mulig jeg venter til alt av papirer er på plass før jeg skyter med den. Det skal ikke være noe i veien for at alt er i orden, men en vet jo aldri. Kanskje har jeg glemt en detalj. Når alt er i orden, blir det nok litt puss av løpskanal før jeg tar den med på skytebanen. Så får en se om det blir mer bedding etter hvert. Kanskje burde jeg beddet hele løpskanalen for å stive den opp også, men det får en i så fall ta etter hvert. Og så får jeg håpe det ikke blir noe styggeri ut av pussingen! 

 

Blir en tur til XXL i dag for å få tak i ringer til siktet. Skal ha der ifølge nettsiden. Blir ikke fullt så lang tur denne gangen, en drøy kilometer. ;-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

O'glede. :-) Da har jeg vært en snartur innom XXL og fikk tak i Vortex Hunter medium 30 mm til 3-12x56'en. De passer akkurat, med litt klaring både til pipa og hevarmen.

 

Da er det i grunn bare å vente på litt tid til å skyte inn, fortrinnsvis etter at papirene er på plass. 

 

Ellers må jeg nok en gang kritisere magasinutløseren... Tok tak i rifla og løftet den opp for å se om øyeavstanden var ok, og vips, der forsvant magasinet ut av rifla og i gulvet... 😒Trenger jo nesten ikke være borti den engang. Hva har dere andre gjort med dette, om dere har gjort noe? Tenker i grunn å dra frem Dremelen med liten kappskive og kutte den ned til den bare så vidt stikker ut.

 

 

 

20181228_122108.jpg

20181228_122127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Byttet stokk. Da er utløseren flush med chassis ellers er trikset å kappe utløseren ned fordi den er virkelig helt pyton. Har vel sett dem som bytter underbeslag som er mye bedre. Tror det også er å få tak i underbeslag hvor utløseren er på avtrekkerbøylesiden også så brukes AICS magasin. Spør du meg er original plaststokk total ubrukelig. Vær forsiktig når du strammer boltene til låskasse. Underbeslaget sprekker ofte i bakkant. Kjøper du Boyd stokk bør underbeslag beddes fordi Boyd har lagd den helt etter mål fra Howa hvor det er hulrom mellom underbeslag og stokk akkurat som på plaststokken.

Er i grunnen enig med deg i at prisen er litt høy ift kvaliteten man får men når man har svidd av like mye på chassis og dilldall blir det en solid skytejern. Magasin er svindyr men funker bra. Lett å lade og god funksjon. Synd Jaktdepotet ikke selger bare løp med låskasse.

 

Skyter mest 123SMK med CFE223 krutt ladet til 800ms og 100 Nosler BT ladet til 830ms. Begge går veldig bra. Selv 140NCC går utrolig bra men farten blir jo stusselig. Egentlig går det meste veldig bra i den.

Har prøvd:

95 V-max

100 NBT

100 Lapua FMJ

120 et eller annet

123 SMK

140 NCC

Alt går bra dvs 12-15mm samling.

Har nå bestilt Svemko short Hunter med QM til den som blir spennende å prøve.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får se hva det blir til med stokk etter hvert. Etter å ha klådd litt på en At One-stokk fra Boyds, fikk jeg rimelig lyst på den, men drøyer nok den litt. 

 

Ellers, jeg grubler veldig på denne Lapua fmj 100 grs. Den ser ut som om kan være greia på fugl. Den holder sikkert fint ut til kanskje 250 meter den og? Har blitt anbefalt Lapua Scenar, men det er jo en hulspisskule, så frykter den kan bli stygg mot fuglen. Har tidligere delt en hare i to med Sierra MK i .308, og de to kulene er jo rimelig like. Fikk faktisk også høre at Lapua slutter med Scenar. Høres pussig ut, men om det er riktig, blir det jo vanskelig å få tak i dem etter hvert. 

Link to comment
Share on other sites

Topp tråd! Jeg lurer også på hva Howa tenkte da de laget et "AR15" magasin med en diger utløser på en snerten sak som kan være med overalt:S

Denne burde hatt ett lite søtt magasin eller hengslet bottenlokk som flukter med underbeslaget (montert i en High Tech stokk).

Smaug: Fikk du disse samlingene med originalstokken?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, ko-stens skrev:

Får se hva det blir til med stokk etter hvert. Etter å ha klådd litt på en At One-stokk fra Boyds, fikk jeg rimelig lyst på den, men drøyer nok den litt. 

 

Ellers, jeg grubler veldig på denne Lapua fmj 100 grs. Den ser ut som om kan være greia på fugl. Den holder sikkert fint ut til kanskje 250 meter den og? Har blitt anbefalt Lapua Scenar, men det er jo en hulspisskule, så frykter den kan bli stygg mot fuglen. Har tidligere delt en hare i to med Sierra MK i .308, og de to kulene er jo rimelig like. Fikk faktisk også høre at Lapua slutter med Scenar. Høres pussig ut, men om det er riktig, blir det jo vanskelig å få tak i dem etter hvert. 

Lapua FMJ er litt vanskelig å sette i hylsa. Må enten flare(hva heter det på norsk) eller bruke en skikkelig god kuleisetter ala Forster med guiding. Lee funker ikke. Inntil 200-250 er den fin men blir tatt voldsomt av vinden.

Jeg hadde heller sett på Norma 120 FMJBT. Den har jeg ikke prøvd men vil nok gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...