Jump to content

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Heisann. Joda, det er rett tråd. :-)

 

Jeg har en i 6,5 Grendel. Er i det store og hele ganske fornøyd med kaliberet. Det er presist (i hvert fall nå) og gir lite rekyl. En må nesten lade selv siden det er så få butikker som selger fabrikkammunisjon (kun Jaktdepotet?). 

 

Rifla har jeg blandede følelser for. Stokken er ikke av toppkvalitet, og innimellom kamrer den upresist. Jeg har slitt veldig med å få tette og jevne samlinger. Det har som regel blitt to tette og en tre, fire cm unna. har prøvd sikter med forskjellige retikler for å se om det kunne hjelpe noe, uten suksess. Den begynte bra, men satte i gang med å spre. Byttet fra Scenar 100 grs til Scenar L 120 grs uten suksess også. Byttet stokk, til Boyds At One, uten at det hjalp. Byttet fra Weaverbaser til Picatinnyskinne, også uten at det hjalp. Fikk beddet den profesjonelt til slutt, det også uten at det hjalp. Men av en eller annen grunn begynte den å samle skuddene ned mot 7 mm. Ifølge børsemakeren var det et stykke inni løpet som var mindre slitt, så det kan ha påvirket presisjonen. Typisk billigrifle, sa han. Han anbefalte pipebytte. Det endte med en siste prøvetur før jeg skulle bestille. Da plutselig begynte den å samle skuddene, så byttet er lagt på is foreløpig. Akkurat nå ser det greit ut, med stort sett jevne samlinger mellom 10 og 25 mm. Skytteren er nok årsaken i at det er slik. Men jeg opplever fremdeles at to skudd sitter i samme hull, mens det siste sitter et par cm unna. Men igjen, det kan han noe med skytteren å gjøre. Samlingene har i hvert fall gått ned fra 35 - 45 mm til 10 - 25. 

 

For meg har kostnadene med å bytte deler vel kommet opp i samme beløpet som rifla kostet i seg selv. Med andre ord er jeg oppi Sakopris. Det er godt mulig jeg har vært uheldig med rifla mi, men jeg er ikke ubetinget imponert over kvaliteten. Men nå begynner den jo å se bra ut og virke bra, om ikke annet! Det skal jo være et veldig bra kaliber til langholdsskyting, toppjakt og rådyrjakt. Jeg beholder nok denne rifla i lang, lang tid. 

 

Og i går satte jeg på nok et nytt sikte... Har prøvd Zeiss V 2,5-10x50, Zeiss V 3-12x56, Kahles K312 og nå, i går, satte jeg på en Zeiss V FL 4-16x50. Sistnevnte er mer kompakt og litt lettere enn det østerrikske beistet. Om den er noe bedre, vet jeg ikke, men den har det lille ekstra med tanke på toppjakt, med tanke på høyere maksforstørring. Om jeg trenger det er en annen sak, men det er kjekt å ha... Har vært veldig fornøyd med Kahlesen, i hvert fall, så kanskje dumt å selge den! Men FL'en har som sagt det lille ekstra jeg liker.


Edit: Kjapp innskyting med Zeissen i dag. Klarte å sette tre skudd inne på skiva på 100 meter etter grovjustering mot en stein 20 meter unna. Neste serie ble 15 mm, og med liten justering ned, 20 mm. Da ga jeg meg. Begynner å få igjen få skudd! Skuddene går dit de skal. 🙂 Resten står nok på meg om jeg skal få enda tettere samlinger! 

 

FL2.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mini'en for dyr rett og slett. Man kan kjøpe en Sauer 100 som er milevis foran mini 1500 på alle måter...så hvis jeg hadde kjøpt en 223rem rifle i dag, hadde det blitt en Sauer 100 selv om man ikke får en ultra kompakt kasse. Etter pipebytte til nesten like mye som børsa kostet, er den blitt riktig så god presisjonsmessig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/18/2020 at 9:47 AM, ko-stens said:

Heisann. Joda, det er rett tråd. :-)

 

Jeg har en i 6,5 Grendel. Er i det store og hele ganske fornøyd med kaliberet. Det er presist (i hvert fall nå) og gir lite rekyl. En må nesten lade selv siden det er så få butikker som selger fabrikkammunisjon (kun Jaktdepotet?). 

 

Rifla har jeg blandede følelser for. Stokken er ikke av toppkvalitet, og innimellom kamrer den upresist. Jeg har slitt veldig med å få tette og jevne samlinger. Det har som regel blitt to tette og en tre, fire cm unna. har prøvd sikter med forskjellige retikler for å se om det kunne hjelpe noe, uten suksess. Den begynte bra, men satte i gang med å spre. Byttet fra Scenar 100 grs til Scenar L 120 grs uten suksess også. Byttet stokk, til Boyds At One, uten at det hjalp. Byttet fra Weaverbaser til Picatinnyskinne, også uten at det hjalp. Fikk beddet den profesjonelt til slutt, det også uten at det hjalp. Men av en eller annen grunn begynte den å samle skuddene ned mot 7 mm. Ifølge børsemakeren var det et stykke inni løpet som var mindre slitt, så det kan ha påvirket presisjonen. Typisk billigrifle, sa han. Han anbefalte pipebytte. Det endte med en siste prøvetur før jeg skulle bestille. Da plutselig begynte den å samle skuddene, så byttet er lagt på is foreløpig. Akkurat nå ser det greit ut, med stort sett jevne samlinger mellom 10 og 25 mm. Skytteren er nok årsaken i at det er slik. Men jeg opplever fremdeles at to skudd sitter i samme hull, mens det siste sitter et par cm unna. Men igjen, det kan han noe med skytteren å gjøre. Samlingene har i hvert fall gått ned fra 35 - 45 mm til 10 - 25. 

 

For meg har kostnadene med å bytte deler vel kommet opp i samme beløpet som rifla kostet i seg selv. Med andre ord er jeg oppi Sakopris. Det er godt mulig jeg har vært uheldig med rifla mi, men jeg er ikke ubetinget imponert over kvaliteten. Men nå begynner den jo å se bra ut og virke bra, om ikke annet! Det skal jo være et veldig bra kaliber til langholdsskyting, toppjakt og rådyrjakt. Jeg beholder nok denne rifla i lang, lang tid. 

 

Og i går satte jeg på nok et nytt sikte... Har prøvd Zeiss V 2,5-10x50, Zeiss V 3-12x56, Kahles K312 og nå, i går, satte jeg på en Zeiss V FL 4-16x50. Sistnevnte er mer kompakt og litt lettere enn det østerrikske beistet. Om den er noe bedre, vet jeg ikke, men den har det lille ekstra med tanke på toppjakt, med tanke på høyere maksforstørring. Om jeg trenger det er en annen sak, men det er kjekt å ha... Har vært veldig fornøyd med Kahlesen, i hvert fall, så kanskje dumt å selge den! Men FL'en har som sagt det lille ekstra jeg liker.


Edit: Kjapp innskyting med Zeissen i dag. Klarte å sette tre skudd inne på skiva på 100 meter etter grovjustering mot en stein 20 meter unna. Neste serie ble 15 mm, og med liten justering ned, 20 mm. Da ga jeg meg. Begynner å få igjen få skudd! Skuddene går dit de skal. 🙂 Resten står nok på meg om jeg skal få enda tettere samlinger! 

 

FL2.jpg

 

Litt av en ``reise`` :) 

Link to comment
Share on other sites

Ja, har vært ganske mye frustrasjon! Men nå ser det ut til at den går som den skal, i det minste. Ble en orrhane i topp forrige helg. :-) Var ikke fæle holdet, med 68 meter, men da er man i gang! 

 

Det er bare èn ting som irriterer meg nå, og det er at jeg ikke finner igjen lyddemperen! Kan fort hende den ligger i skogen, for jeg hadde den i en utvendig lomme på sekken for tre uker siden. Må vel kjøpe en ny en. Men med min flaks, dukker vel den opp igjen slik at jeg har to når/om det skjer. Samtidig er jeg jo ikke avhengig av demper da.  

 

Ting tyder i hvert fall på at denne rifla blir i mitt eie i lang, lang tid nå. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, ting skjer... Jeg ble etter hvert intenst irritert over at jeg alltid fikk en slenger et stykke unna under skyting. Gjerne to skudd omtrent i samme hull, og så ett to til tre cm unna. Femskudds ble gjerne tre pluss to sammen. En gang i blant fikk jeg faktisk samlinger fra 7 - 15 mm, men åtte av ti samlinger ga minst 25 mm, ofte 35 og mer. Så nå har jeg prøvd Scenar 100, 108 og L120, SST123 og TTSX 100, uten egentlig å få noen gode svar. Svært humørsyk og kresen, den rifla! Det har blitt mye knoting og skruing på siktet, for å si det sånn.

 

Så nå har jeg fått byttet pipe. Bestilte Lilja-pipe hos Rafdal, men det kunne ta lang tid å vente, fikk jeg beskjed om, så det ble Lothar Walther i stedet. Fikk beskjed om åtte ukers leveringstid, men pytt, jeg sendte rifla av gårde. Hele to uker senere kom den tilbake, og det inklusive tid i posten! 😄 Kjapt levert! Om pipebytte hjelper, får tiden vise. Det kan da umulig bli dårligere, i hvert fall. Riflestigningen er den samme som i originalpipa. Lengden satte jeg til 50 cm, og gjengedimensjonen den samme som før, 5/8-24". Grublet på om jeg skulle få for litt kjappere stigning, men lot være. Kanskje jeg burde gjort det? Uansett er det for sent nå.

 

Når det gjelder lyddemperen, kjøpte jeg rett og slett en ny, for den gamle måtte ligge igjen i skogen et sted. Kjøpte meg en Freyr&Devik Featherweight 149. Liten og nett sak som demper overraskende godt. Og selvsagt fant jeg igjen den gamle demperen under sofaen på hobbyrommet. Den må ha falt ut av sekken og rullet innunder... Så da hadde jeg to! Sendte med begge til Rafdal og fikk kjapt melding i retur om at det var tæret hull i Sonic-demperen! Merkelig i og med at den bare var to år gammel og ikke hadde gått mer enn kanskje 7 - 800 skudd. Sendte melding til Jaktdepotet, og det ser ut som om jeg får ny på reklamasjon. God service der, altså. :-) 

 

Har så vidt rukket å skyte inn med ny-pipa, men sliter fremdeles litt med de tetteste samlingene. Enkelte ladninger har gitt femskuddssamlinger ned mot 15 mm, og slengerne er nok mer min feil enn rifla. 

 

Det jeg har brukt den siste tiden er Scenar 108 og Norma 201, men har kjøpt meg en boks med N-530, så får se hvordan den går. Ellers prøver jeg uten lyddemper for tiden. Sist gikk rifla best uten demper, faktisk. Egentlig vurderer jeg å kutte helt ut lyddemper for en stund.

 

Og siste nytt er at jeg ikke lenger har ringer til siktet. De gikk i posten i dag til en kjøper. Har bestilt meg Leupold QRW2 nå. Likte ikke Weaver-ringene. Greie nok, men jeg har ikke behov for extended-ring foran lenger. Dessuten er Leupoldringene penere å se på... :-) 

 

Er ellers veldig fornøyd med Zeiss FL'en. Fenomenalt godt sikte, men det er nesten for bredt til å få plass i riflesekken. Men med QRW-ringer bør det ikke være noe problem å ha siktet i sekken og sette det på ved behov. Får prøve litt på skytebanen og se om det blir endringer i treffpunkt ved å ta av og sette på igjen. 

 

Har ikke særlig med bilder av rifla slik den er nå, men en ser vel ikke forskjell med originalpipa og Walther-pipa. Men et par bilder av de to demperne kan en jo legge ved. Det ene viser hullet som oppstod etter siste tur på skytebanen før jeg sendte rifla av gårde. Nusselig sak, den Freyr-demperen... 

 

 

Dempere.jpg

Demper-hull.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En får vel prøve og prøve og prøve... Sliter som vanlig med samlingene, selv med ny pipe. Ustabil som fy, med alt fra ca 18 - 35 mm samlinger.

 

Nå har jeg snart skutt vekk to hundre Scenar 108, med varierende resultater. Samme resultat med TTSX 100 og ELD Match 120. Sistnevnte prøver jeg bare for å ha prøvd noe annet enn Scenar. De fleste er skutt i nypipa. Har kun skutt to femskuddsserier med ELD da. En på 18 og en på 45 mm! Merkelige greier. Har til og med vater på siktet, slik at jeg skal være sikker på at jeg holder rifla like rett hver gang. 
 

Alle skudd er på 100 meters hold. Vil ikke opp på lengre hold før jeg blir fornøyd på 100. Fornøyd = jevnt under 20 mm på fem skudd. 
 

Prøver også N530 nå. Merker ingen nevneverdige forskjeller i presisjon mellom dette og de andre jeg har prøvd, men.

 

Kom over 300 stk Scenar L120 på Finn.no og prøver den igjen, men hva slags patronlengde burde jeg prøve? Kanskje det kan hjelpe? Jeg har brukt «standarden» på 57,1 mm på alt, med enkelte unntak på 57,4 mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

61 mm hørtes langt ut! Får den plass i magasinet da, altså?

 

Prøvde med 58 mm på Scenar 108 i dag. Jeg rakk bare èn serie med den, faktisk, da jeg ikke hadde tid til mer skyting. Den ble langt unna å kalle tett samling. Får se når jeg lader opp L120'ene. Dagens fokus var på riktig kule og ladning til beverjakta, med Sierra HP 85 i tre forskjellige patronlengder. Den ga ikke noe klart svar den heller, bortsett fra at dette er ei kule jeg kommer til å bruke.

 

Brukte 31,5 grs N530 og med patronlengder på 54, 55 og 56 mm. Ganske stort spenn da, men den har tidligere vist samlinger ned mot 13 mm med 55,1 mm (tilfeldig lengde egentlig). Ville ikke prøve mer enn 56 mm, for da hadde det blitt ganske dårlig kulehold. Er kort, denne lille tassen! Forrige gang jeg ladet denne kula, brukte jeg 32,5 grs N530. Det ble ifølge QL litt vel drøyt trykk til at jeg ville prøve den i 54 mm. Derfor ble det 31,5 grs.

 

Legger ved et bilde av seriene. Det ble ikke så mange skuddene i dag pga lite tid, men tja... Det ser nesten ut som om det er ett fett hva jeg bruker!

 

Skjøt først ett og ett skudd i kaldt løp. Tenker det første skuddet er det viktigste på jakt, så ville se hvordan de gikk. Med 54 og 55 mm gikk de så i midten som mulig, mens den gikk noe ned med 56 mm. Deretter skjøt jeg resten av skuddene i serie.

Serie 1: 15 mm (fire skudd)

Serie 2: 16 mm (tre skudd)

Serie 3: 26 mm (tre skudd), men to skudd omtrent i samme hull. Mulig skytterfeil her.

 

Jeg skulle skyte en serie til i hver ladning, men fikk litt dårlig tid. Rakk èn til, og den ble rimelig rar! Skjønte ikke noe, men fant jo den forklaringen da jeg pakket sammen. Demperen hadde løsnet. Greit å sjekke slik mellom seriene også, kanskje! 

 

Litt rart antall med tanke på skytingen, kanskje... Hadde 23 ferdige hylser, så da ble det 8, 7 og 7 skudd. Den 23. havnet godt under 54 mm lengde så bare fyrte i vei den utenom. (satt ca likt med førsteskuddet i 56 mm patron). Derfor tenkte jeg 4 + 3 + 3 og 4 +4 + 4 til slutt, men det ble altså ikke til at jeg skjøt de siste 4 + 4. Da hadde det tatt for lang tid, for miragen på fra demperen ble plagsom. Stresskyting og gjetting på om jeg har retikkelet der jeg vil ha det, gir sjelden gode samlinger!

 

Det ser ut som om jeg fortsetter med 55 mm, rett og slett. Da kan jeg sjonglere litt mer med kruttvekt også. Den gikk jo like bra med ett grs krutt til, så kan hende dette er den beste lengden.

 

Det blir i hvert fall medisinen til beverjakta denne våren. Om det blir noe av. Nesten en meter snø i området der nå, i Trysil, og det skal komme mer til uka. :-( Blir vel kun et par turer før det er slutt da, 15. mai.

 

Dagens triveligste øyeblikk var for øvrig at en gammel kjenning dukket opp på standplass, Kjell Olav, også kjent her fra forumet! Altfor lenge siden sist vi har snakket sammen! 

 

1321085269_6_5HP.jpg.ad97ececf2a2384c7559e30a256caa66.jpg

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Jeez louise, du er tålmodig det må eg seie. Hos meg hadde ho enda på Finn ( med opplysning om «tingenes tilstand») for lenge sidan, men det er bra du verkar og ha funne ei beverladning som går bra, men eg trur desverre dei 85 gr sierra kulene er ute av produksjon. Men du har kanskje hamstra? Eg meinar har nokre som eg kan senda til deg dersom du er innteresert pga har gått over til 100 gr av samme fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ko-stens said:

61 mm hørtes langt ut! Får den plass i magasinet da, altså?

 

Prøvde med 58 mm på Scenar 108 i dag. Jeg rakk bare èn serie med den, faktisk, da jeg ikke hadde tid til mer skyting. Den ble langt unna å kalle tett samling. Får se når jeg lader opp L120'ene. Dagens fokus var på riktig kule og ladning til beverjakta, med Sierra HP 85 i tre forskjellige patronlengder. Den ga ikke noe klart svar den heller, bortsett fra at dette er ei kule jeg kommer til å bruke.

 

Brukte 31,5 grs N530 og med patronlengder på 54, 55 og 56 mm. Ganske stort spenn da, men den har tidligere vist samlinger ned mot 13 mm med 55,1 mm (tilfeldig lengde egentlig). Ville ikke prøve mer enn 56 mm, for da hadde det blitt ganske dårlig kulehold. Er kort, denne lille tassen! Forrige gang jeg ladet denne kula, brukte jeg 32,5 grs N530. Det ble ifølge QL litt vel drøyt trykk til at jeg ville prøve den i 54 mm. Derfor ble det 31,5 grs.

 

Legger ved et bilde av seriene. Det ble ikke så mange skuddene i dag pga lite tid, men tja... Det ser nesten ut som om det er ett fett hva jeg bruker!

 

Skjøt først ett og ett skudd i kaldt løp. Tenker det første skuddet er det viktigste på jakt, så ville se hvordan de gikk. Med 54 og 55 mm gikk de så i midten som mulig, mens den gikk noe ned med 56 mm. Deretter skjøt jeg resten av skuddene i serie.

Serie 1: 15 mm (fire skudd)

Serie 2: 16 mm (tre skudd)

Serie 3: 26 mm (tre skudd), men to skudd omtrent i samme hull. Mulig skytterfeil her.

 

Jeg skulle skyte en serie til i hver ladning, men fikk litt dårlig tid. Rakk èn til, og den ble rimelig rar! Skjønte ikke noe, men fant jo den forklaringen da jeg pakket sammen. Demperen hadde løsnet. Greit å sjekke slik mellom seriene også, kanskje! 

 

Litt rart antall med tanke på skytingen, kanskje... Hadde 23 ferdige hylser, så da ble det 8, 7 og 7 skudd. Den 23. havnet godt under 54 mm lengde så bare fyrte i vei den utenom. (satt ca likt med førsteskuddet i 56 mm patron). Derfor tenkte jeg 4 + 3 + 3 og 4 +4 + 4 til slutt, men det ble altså ikke til at jeg skjøt de siste 4 + 4. Da hadde det tatt for lang tid, for miragen på fra demperen ble plagsom. Stresskyting og gjetting på om jeg har retikkelet der jeg vil ha det, gir sjelden gode samlinger!

 

Det ser ut som om jeg fortsetter med 55 mm, rett og slett. Da kan jeg sjonglere litt mer med kruttvekt også. Den gikk jo like bra med ett grs krutt til, så kan hende dette er den beste lengden.

 

Det blir i hvert fall medisinen til beverjakta denne våren. Om det blir noe av. Nesten en meter snø i området der nå, i Trysil, og det skal komme mer til uka. :-( Blir vel kun et par turer før det er slutt da, 15. mai.

 

Dagens triveligste øyeblikk var for øvrig at en gammel kjenning dukket opp på standplass, Kjell Olav, også kjent her fra forumet! Altfor lenge siden sist vi har snakket sammen! 

 

1321085269_6_5HP.jpg.ad97ececf2a2384c7559e30a256caa66.jpg

 

61 komma et eller annet er maks patronlengde så jeg har satt 61mm som maks.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lenge siden jeg kjøpte dem. Husker ikke om det var på Jaktia Jessheim eller J&F på Gjøvik. Kanskje jeg burde kjøpt mer enn èn eske! I det hele tatt husker jeg ikke at jeg har kjøpt dem! Uansett har jeg ikke hatt dem lenge (tror jeg), siden jeg ikke har hatt 6,5-kaliber før. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv skikkelig presisjon på 85gr varminter.  Bruker H335. Husker ikke mengde og coal da eg er på jobb. Landet på 796ms i fart da jeg fikk målt skikkelig etter at jeg skaffet meg magnetospeed og kunne ta konsise målinger. 

 

Etter tips fra smaug her bruker jeg nå 59mm som standard coal på 123gr eld match, a-max og scenar. Opplevde bedre samlinger i forhold til 57.1mm

Alt dette med original pipe på 45cm. 

Som tidligere nevnt så ble alt bra etter at jeg ga opp n530 til fordel for n133. H335 ble brukt bare for at jeg hadde en halv boks stående. 

 

Er helt kurrant nå.

Bare skytteren gjør det som skal til. 

Under er 5 skudd med en flyer som skyldes overivrig skytter 🙈20200925_122640.jpg.0e2edf821c7d8b4cbb0458a0b37fa730.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/10/2021 at 5:04 PM, ko-stens said:

61 mm hørtes langt ut! Får den plass i magasinet da, altså?

 

Prøvde med 58 mm på Scenar 108 i dag. Jeg rakk bare èn serie med den, faktisk, da jeg ikke hadde tid til mer skyting. Den ble langt unna å kalle tett samling. Får se når jeg lader opp L120'ene. Dagens fokus var på riktig kule og ladning til beverjakta, med Sierra HP 85 i tre forskjellige patronlengder. Den ga ikke noe klart svar den heller, bortsett fra at dette er ei kule jeg kommer til å bruke.

 

Brukte 31,5 grs N530 og med patronlengder på 54, 55 og 56 mm. Ganske stort spenn da, men den har tidligere vist samlinger ned mot 13 mm med 55,1 mm (tilfeldig lengde egentlig). Ville ikke prøve mer enn 56 mm, for da hadde det blitt ganske dårlig kulehold. Er kort, denne lille tassen! Forrige gang jeg ladet denne kula, brukte jeg 32,5 grs N530. Det ble ifølge QL litt vel drøyt trykk til at jeg ville prøve den i 54 mm. Derfor ble det 31,5 grs.

 

Legger ved et bilde av seriene. Det ble ikke så mange skuddene i dag pga lite tid, men tja... Det ser nesten ut som om det er ett fett hva jeg bruker!

 

Skjøt først ett og ett skudd i kaldt løp. Tenker det første skuddet er det viktigste på jakt, så ville se hvordan de gikk. Med 54 og 55 mm gikk de så i midten som mulig, mens den gikk noe ned med 56 mm. Deretter skjøt jeg resten av skuddene i serie.

Serie 1: 15 mm (fire skudd)

Serie 2: 16 mm (tre skudd)

Serie 3: 26 mm (tre skudd), men to skudd omtrent i samme hull. Mulig skytterfeil her.

 

Jeg skulle skyte en serie til i hver ladning, men fikk litt dårlig tid. Rakk èn til, og den ble rimelig rar! Skjønte ikke noe, men fant jo den forklaringen da jeg pakket sammen. Demperen hadde løsnet. Greit å sjekke slik mellom seriene også, kanskje! 

 

Litt rart antall med tanke på skytingen, kanskje... Hadde 23 ferdige hylser, så da ble det 8, 7 og 7 skudd. Den 23. havnet godt under 54 mm lengde så bare fyrte i vei den utenom. (satt ca likt med førsteskuddet i 56 mm patron). Derfor tenkte jeg 4 + 3 + 3 og 4 +4 + 4 til slutt, men det ble altså ikke til at jeg skjøt de siste 4 + 4. Da hadde det tatt for lang tid, for miragen på fra demperen ble plagsom. Stresskyting og gjetting på om jeg har retikkelet der jeg vil ha det, gir sjelden gode samlinger!

 

Det ser ut som om jeg fortsetter med 55 mm, rett og slett. Da kan jeg sjonglere litt mer med kruttvekt også. Den gikk jo like bra med ett grs krutt til, så kan hende dette er den beste lengden.

 

Det blir i hvert fall medisinen til beverjakta denne våren. Om det blir noe av. Nesten en meter snø i området der nå, i Trysil, og det skal komme mer til uka. :-( Blir vel kun et par turer før det er slutt da, 15. mai.

 

Dagens triveligste øyeblikk var for øvrig at en gammel kjenning dukket opp på standplass, Kjell Olav, også kjent her fra forumet! Altfor lenge siden sist vi har snakket sammen! 

 

1321085269_6_5HP.jpg.ad97ececf2a2384c7559e30a256caa66.jpg

 

 

Hva har du gjort for å utelukke egenspredning, og har du prøvd å få noen andre til å skyte evt? :) 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Gundersen said:

 

Hva har du gjort for å utelukke egenspredning, og har du prøvd å få noen andre til å skyte evt? :) 

Stort sett bare skutt i benk og har latt en kompis jeg vet er god til å skyte, prøve den også. Ellers har jeg også prøvd ulike kuler, kulevekter, patronlengder, kruttmerker og kruttvekter. 
 

Ellers er det omtrent bare låskassa som er urørt siden jeg kjøpte den. Nå har jeg ikke rukket å skyte på lenge, så får komme meg av gårde igjen snart! 
 

Det ser i hvert fall ut som Sierra HP 85 kam være bra. Neste nå blir Scenar L120 igjen. Ting tyder på at jeg nærmer meg noe, så får en håpe alt ordner seg. 🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/23/2021 at 7:54 PM, ko-stens said:

Stort sett bare skutt i benk og har latt en kompis jeg vet er god til å skyte, prøve den også. Ellers har jeg også prøvd ulike kuler, kulevekter, patronlengder, kruttmerker og kruttvekter. 
 

Ellers er det omtrent bare låskassa som er urørt siden jeg kjøpte den. Nå har jeg ikke rukket å skyte på lenge, så får komme meg av gårde igjen snart! 
 

Det ser i hvert fall ut som Sierra HP 85 kam være bra. Neste nå blir Scenar L120 igjen. Ting tyder på at jeg nærmer meg noe, så får en håpe alt ordner seg. 🙂

 

Okei, skjønner. 

 

Håper du kommer i mål, venter selv på et chassis til min MINI. Som enda ikke er skutt med. 

(av meg) 

Link to comment
Share on other sites

Etter pipebytte er ikke min kresen på ammo men N530 er ikke noe den liker. Ellers så går den meget bra. Hvis man kunne kjøpt Howa Mini låskasse komplett for et par tusenlapper og så bygd en rifle ut av det, hadde det ikke blitt så ille pris men sånn de er priset i dag er kvaliteten alt for ujevn. Kjøper ikke en til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Är de nån av er som bytt avtryckare på eran mini action ? jag har ett justerat tryck som rafdal våpen justerat men de är fortsatt lite "släp" i trycket.

 

Jag gillar när trycket är stumt direkt , jag lurar lite på att skifta till ett timney trycke, men lurar vilken typ som passar,

 

Timney säger trycke #609 skall passa med lite modifiering till howa mini action..

 

Jag har rifla hos en smed som ska skifta löp till et KS arms löp med twist 1-9 så de ska bli kul att pröva med nytt löp när rifla är färdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 12/14/2016 at 2:54 PM, osw said:

Har hatt en i Grendel et par mnd.Strålende fornøyd :clap:,Skutt to rådyr,hendholdsvis på 70 og 120m,begge ned i smellen,treff bak bog på begge.Hendig rifle å ha i sekken.Jaktladning Vith. 530-28 grs.,Nosler part.125 grs.Lapua hylser.Ikke kronografert.Trening/jaktfeltlad.Vith.530. 27 grs.Nosler CC 123 grs.Lapua hylser,kronografert 5 sk. snitt på 770 m/s.

Totalt skutt ca.400 sk.mer enn godkjent presisjon.

Ankepunktet er magasinutløseren som suger.

Gammel tråd men problemstillingen er like aktuell i dag. Kan si meg enig i at magasinutløseren er et stort problem. Funker fint på skytebanen, men på jakt detter magasinet stadig ut.
Det finnes jo underbeslag fra andre leverandører som koster litt ekstra som kanskje funker, men jeg har laget en egen fiks på min .223.
Det funker meget fint. Har 3D-printa ny magasinbunn med beskytter for magasinutløseren.

Edit: Dette er riktig nok ikke til Howa mini, men det er samme type underbeslag.
IMG_0265.jpg.e8b90c8fe4861dc654a81a17580de9ff.jpgIMG_0266.jpg.25a8e1c4980a38832789c1211fa6a1af.jpgIMG_0268.jpg.36dd7f7d4e2b5e2fa0adf7f8e9efeade.jpg

Edited by SuperZ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2021 at 1:15 AM, jordgunnar said:

 

Är de nån av er som bytt avtryckare på eran mini action ? jag har ett justerat tryck som rafdal våpen justerat men de är fortsatt lite "släp" i trycket.

 

Jag gillar när trycket är stumt direkt , jag lurar lite på att skifta till ett timney trycke, men lurar vilken typ som passar,

 

Timney säger trycke #609 skall passa med lite modifiering till howa mini action..

 

Jag har rifla hos en smed som ska skifta löp till et KS arms löp med twist 1-9 så de ska bli kul att pröva med nytt löp när rifla är färdig.

Jeg kjøpte nye fjærer som gir 750gr avtrekk. Synes i grunnen at avtrekket er bra. Ikke "Sauer 200-bra" men helt ok. Justert og polert avtrekket selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, 

 

Da var minien snart ferdig. 

Mangler kikkert og en liten supressor. 

 

6.5 grendel i chassis. Kommer på 3800 gram med kikkert, tofot og demper. 

 

Spennende å se hvordan den presterer på jakt. Må være det ultimate jaktkaliberet til rådyr og fugl. 

IMG_1237.JPEG

IMG_1248.JPEG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig fått prøvd 100gr ELD-m i minien. Klarte først å lade alle patroner alt for hardt men den samlet skikkelig fint. Demonterte hele batchen og ladet på nytt med 27,2gr N130 og den samlet også fantastisk godt så det blir heretter min goto patron. 58mm patronlengde. Skal kronografere den men ifølge noen kjappe tester ut mot 500m så mener applied ballistic at farten er 840ms. Får kjøre noen runder over magnetospeeden en gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mini med karbonstokk må da vel være en fantastisk toppjaktrifle eller til annen bruk der den må bæres lenge?

 

Ifølge nettsiden veier den 4,1 lbs. Det blir da vel omkring 1,85 kilo! Synes den ser bra ut og. 

 

Ser for meg en slik med en (ganske) lett Vortex LHT 3-15x42 og en Freyr&Devik FW149. Da er man på drøye 2,5 kilo totalt. Min egen Mini med At-One-stokk, halvtykk Walter-pipe, Zeiss FL4-16x50 og Freyr&Devik FW149 veier vel ca 5 kilo... 

 

CarbonStalker.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sikkert fine stokker....meen, dra hodet bort fra vekt aspektet når det gjelder rifle til toppjakt/skyting på små mål. Du er mye bedre rusta for å treffe fugln på topp med rifla di på 5kg enn ei på 2,5kg. Eg trur det må nesten berre er her i landet at mange har den tanken att toppjaktrifla/ryperifla skal bære LETT. Det er knapt jeg kan huske å ha lest inne på Robsoft forumet på temaet toppjakt/rifle til toppjakt, der det blir dratt fram at at vekta på rifla skal NED. Svenskene virker til å ha skjønt at toppjakt er ofte prikkskyting i ofte halvveis ukurrante stillinger, avstander osv, og at det en skyter bedre med rifle med normal + vekt, enn lettvektere frå 3.5kg å nedover.

 

På rypejakt/toppjakt så er rifla som regel i ryggsekken, en blir ikke ødelagt av å bære ei rifle på 5kg i sekken i 6 timer, forskjellen er at en øker sjansen for at rifla får selskap av en svartfugl eller 2 da. Rifla på 2,5kg har større sjans for å forbli alene i sekken på hjemturen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Enig med de over - nesten iaf. Ser bra ut med disse skjeftene, men ville kombinert det med en tjukkere pipe. Det er snakk om liggende skyting og det er der vekta hjelper fælt. Da kommer man på i området 3.8-4. Noe kg rifle komplett med demper og kikkert, som er både bærbart og skytbart.

Link to comment
Share on other sites

On 11/4/2021 at 10:04 PM, YnStee said:

Sikkert fine stokker....meen, dra hodet bort fra vekt aspektet når det gjelder rifle til toppjakt/skyting på små mål. Du er mye bedre rusta for å treffe fugln på topp med rifla di på 5kg enn ei på 2,5kg. Eg trur det må nesten berre er her i landet at mange har den tanken att toppjaktrifla/ryperifla skal bære LETT. Det er knapt jeg kan huske å ha lest inne på Robsoft forumet på temaet toppjakt/rifle til toppjakt, der det blir dratt fram at at vekta på rifla skal NED. Svenskene virker til å ha skjønt at toppjakt er ofte prikkskyting i ofte halvveis ukurrante stillinger, avstander osv, og at det en skyter bedre med rifle med normal + vekt, enn lettvektere frå 3.5kg å nedover.

 

På rypejakt/toppjakt så er rifla som regel i ryggsekken, en blir ikke ødelagt av å bære ei rifle på 5kg i sekken i 6 timer, forskjellen er at en øker sjansen for at rifla får selskap av en svartfugl eller 2 da. Rifla på 2,5kg har større sjans for å forbli alene i sekken på hjemturen.

 

Litt uenig. Klart ei tung børse gjør at forutsetningene for presisjon bedre. Men hvis du ikke klarer å treffe på toppjakt/rypejakt på de respektive holdene med ei børse på 2.5kg tror jeg man å trene litt før man jakter. Eller finner på noe annet :) :)

Link to comment
Share on other sites

Måtte nesten veie spetakkelet mitt... 4,6 kilo med demper, uten ammunisjon. Merker jo den vekta etter en stund. 

Bare siktet med skinne og ringer veier vel ca 800 gram! Demperen veier 150. Da skulle vel resten, bare rifla, veie 3,65 kilo. 

 

Uansett, skulle jeg prøvd en slik super-lettvekter, ville jeg hatt en sikte som veier mindre enn 740 gram, i hvert fall. Ellers blir det grusomt topptungt. Her hadde det holdt med et under 500 gram. 

 

Howa.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, tenker å kjøpe en Howa mini action 223rem. lurer på om hva jeg skall velge mellom lettvekts løp eller standard sporter løp?

skall i utgangspunktet brukes kun til jakt, rype, toppjakt.

så spørsmålet er hva taper man av presisjon om man velger lettvekts løpet, kontra standard sporter løpet? vill lettvekts løpet være tilstrekkelig til toppjakt med hold på maks 250m?

Eller skall jeg bare gå for en TIKKA 223rem😅?

Takk for alle innspill 😀

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Tikka. Hvilket løp du velger har minimalt å si.

Personlig synes jeg at kvaliteten på Howa er for dårlig ift prisen. Faren for å måtte gjøre en haug med forbedringer for å få en presis rifle er temmelig høy, har brukt en hel del penger selv på min. Er riktignok en meget presis rifle nå men hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg valgt en Tikka eller Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er mye rart med 223-børser.

Mange eksempler på dårlig presisjon, matetrøbbel, dårlig utkast, dårlige magasiner osv.

Dette gjelder flere merker som feks Sako, Tikka, Howa, Browning, Sauer/Mauser og sikkert flere.

 

S&L Legacy virker som det sikreste valget, hvis man synes det er ok med skjefte i valnøtt.

 

Jeg er enig med Smaug, Howa er for dyrt til å ha så dårlig skjefte, elendig underbeslag og varierende presisjon.

De burde vært solgt som «barreled action» til 4000kr eller deromkring. Da hadde de vært et fint utgangspunkt for å bygge noe morsomt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (10 timer siden):

De burde vært solgt som «barreled action» til 4000kr eller deromkring. Da hadde de vært et fint utgangspunkt for å bygge noe morsomt.

 

Jeg hadde foretrukket "action" så kunne man starte HELT fra scratch.

Edited by Locasto
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (8 timer siden):

Virker som det er mye rart med 223-børser.

Mange eksempler på dårlig presisjon, matetrøbbel, dårlig utkast, dårlige magasiner osv.

Dette gjelder flere merker som feks Sako, Tikka, Howa, Browning, Sauer/Mauser og sikkert flere.

 

S&L Legacy virker som det sikreste valget, hvis man synes det er ok med skjefte i valnøtt.

 

Jeg er enig med Smaug, Howa er for dyrt til å ha så dårlig skjefte, elendig underbeslag og varierende presisjon.

De burde vært solgt som «barreled action» til 4000kr eller deromkring. Da hadde de vært et fint utgangspunkt for å bygge noe morsomt.

S&L Legacy er så flott at jeg aldri hadde tatt den utendørs tror jeg. Hadde jeg bodd i sør og vært litt mer tålmodig, hadde jeg nok klagd på min børse. Den strekte hylsene voldsomt så der var kamringen helt klart bak mål men ser man på børsa ellers, er det ikke en 9000 kroners rifle. Når jeg ser på min fars Sauer 100, burde ikke Howa Mini'en koste en krone mer enn 4000 komplett. Skjeftet er etter mitt syn ikke verdt noe og det samme med det elendige underbeslaget og magasinutløser. Vet ikke om andre produsenter i den prisklassen er like dårlig, kan hende men sammenlignet med en Sauer 100, kan man lure på hvorfor de fortsatt selges.

 

Nå har jeg brukt en del mer penger på min enn strengt tatt nødvendig men minimum er pipebytte. Betalte vel 8K for LW pipe ferdig gjenget og bedding av chassiset(fordi Howa har oppgitt feil mål til ettermarkets produsenter).

Noe veldig billigere pipe enn LW får man vel ikke(?), min er cerakotet så det kostet vel en tusenlapp, så si at pipebytte koster 6'ish tusen spenn med frakt, gjenging osv. Et brukbart skjefte til grei pris er vel Boyds så uansett koster den nesten dobbelt, særlig hvis man bytter underbeslaget og det vil jeg hevde er et must.

Nå høres det ut som jeg hater Howaen, men det gjør jeg ikke. I dag går den som en laser, magasinet mater feilfritt(6,5 Grendel) og i et MDT chassis har man ikke noe underbeslag lenger så det trenger jeg ikke å tenke på. Koser meg med den børsa og en fryd å skyte med. Brukes ikke i næring eller til noe "viktig" jakt så har tatt alle modifikasjoner som kos og "den kommer tilbake når den kommer" holdning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk meg en liten aha-opplevelse siste gangen jeg var på skytebanen. Skulle skyte inn rifla uten demper, med tanke på evt svensketur, om det lar seg gjøre de neste ukene. Skjøt først en liten serie med demper, Freyr&Devik FF149, før jeg tok noen skudd uten. Holdet var standarden, 100 meter. Burde nok prøvd en runde på 200 også, men da må jeg lengre av gårde for å finne bane. 

 

Kula er Lapua Scenar L120, ladet med 27 grs N-530, ladet til 754 m/s (50 cm pipe). Den går normalt helt greit i rifla, men litt varierende presisjon har det vært, selv med ny LW-pipe. Men jaggu... Det ser faktisk ut til at den går bedre uten demper enn med. Ganske interessant, men det har sikkert noe med at det blir mindre svingninger i pipa uten demper enn med. Kanskje jeg burde prøve den gamle demperen min igjen, en Sonic 45. Den bygger jo bakover og ligger an på pipa (i hvert fall på den gamle, har ikke prøvd på den nye, som har litt tykkere profil. Må vel pusse litt på "pakningen" bak på demperen), mens Freyr'en bygger fremover.

 

Legger ved bilder. På det første er det en litt tvilsom femskuddssamling. Det er pga to knepp opp på de to siste skuddene. Totalt på de fem blir 26 mm om jeg "flytter ned" de to på linje med hullet lengst unna, til venstre. De andre samlingene var ca det samme. På det andre bildet er første samlingen uten demper. Denne er på 8 mm. Det ble litt skruing der og, for å komme i senter. Flyttet meg til ryggsekk som underlag og liggende stilling og lå på omkring 20 mm og skrudde litt til før jeg var i nærheten av senter. Det holdt for meg. Ventet deretter til pipa var en del minusgrader og tok ett skudd. Vips, rett i senter. Siden det blir kaldskyting, så jeg ikke poenget med å dra på med flere skudd i varm pipe. For øvrig målte jeg noen skudd med kronograf (Chrony). Som tidligere nevnt er de ladet til 754 m/s, i følge QL. Chronyen viste 770, 772 og 773 m/s. Overraskende, i grunn. 

 

Det blir i hvert fall flere runder på skytebanen uten demper. Skal også bli interessant å sette på Sonic-demperen og se hvordan samlingene ser ut da. Inntil videre er den i hvert fall innskutt uten demper. Kanskje jeg rett og slett også dropper å bruke demper i det hele tatt etter hvert, i hvert fall på toppjakt. Da rekker en gjerne å ha på seg hørselvern før en lar skuddet gå også. 

 

Ellers synes jeg det er genialt med et lite vater montert på siktet. Da er det lettere konsekvent å holde rifla riktig. :-) Det skal jo ikke mye kanting til før det blir dårligere samling. På toppjakt hvor holdene ofte går godt over 100 meter blir jo det enda verre.

 

Dette bør i hvert fall holde til toppjakt!

 

1: Fem skudd med demper, 26 mm om jeg flytter ned de to øverste (skrudd to knepp opp der). Første serie, i kald pipe. Temperaturen var 14 minus. Første skuddet er det laveste til høyre. Nr 2 er til venstre for det. 3 er lengst til venstre. To knepp opp etter det. Tredjeskuddet er nok en "slenger".

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

2: Første serie uten demper, ca 70 mm til høyre for senter i forrige bildet, med femskuddssamlingen. 8 mm samling her.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

3: Siste skuddet i kald pipe. Rett i midten :-) Dette ble det siste skuddet. Kunne sikkert ventet til kald pipe på nytt et par ganger til, men resten av skuddene satt i grunn ganske i midten de og.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Edit: Dette var faktisk aller første gang jeg har skutt med denne pipa uten demper! 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hvilket krutt vil du anbefale? Jeg kommer nok til å fortsette med Lapua Scenar L120. I tillegg tenker jeg å lade Hornady SST123 og eventuelt en lett varmintkule. Har Sierra HP85 nå, men den lages vel ikke lenger. SST'en har jeg kjøpt ferdigladet, for det går så lite av den, og innimellom trenger jeg hylser! I all hovedsak er det Scenar-kula som blir brukt. Den er til trening og fugl. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...