Jump to content

Marinert gås [bryst]


Fury

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenkte å steike meg et gåsebryst i morgen og lurte på om noen her inne har én eller flere marinader å anbefale?

Jeg har veldig liten kunnskap om marinader, men det høres jo ofte veldig godt ut :) Tar gjerne imot tilberednings tips også om dere har.

Link to comment
Share on other sites

For best resultat bør en sortere (og merke) unggås og voksengås. Brystfilene til unggås kan stekes som biff og er så og si bankers. Voksengås kan være en smule seig og jeg langtidsteker dermed de i stekepose. Da er det og bankers.

Marinader har jeg ikke så mye erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen til all god marinade er KOS!

Krydder - olje - syre :)

Hva du ønsker av krydder er en smakssak.

Klassikere som salvie er sjelden feil på fugl.

Eller man kan være leken og vågal og behandle den som vanlig viltkjøtt og gå på med en viltkrydderblanding

eller lage denne selv med litt rosmarin, knust einebær, pepper, salt og kanskje litt sennepsfrø.

Olje er nokså fritt fram, men jeg ville ikke brukt noen dyr virgin-olivenolje. Det koster mye og smaker mye!

Å med mindre det er en smak man vil ha frem er det bedre å gå for noe nøytralt som mais, raps eller solsikkeolje.

Syre er helt uunværlig for å få igang mørningsprosessen, som jo så godt som alltid er det man er ute etter ved marinering.

I tillegg til å få smakene inn i kjøttet.

Om man velger vin, balsamico, saft at lime-sitron-appelsin eller noe helt annet småcrazy

er også i stor grad opp til en selv og smakene en vil ha frem.

I Asia bruker man faktisk natron i en del marinader, som til kinesisk pepperbiff.

 

Ingen konkrete tips dette, bare en liten innføring i grunnprinsippene!

 

Skal jeg slenge på et tips på slutten måtte det være malt anis, frisk fennikel og sjalottløk som krydder,

friskpresset appelsinssaft som syre og en nøytral olje som rapsolje.

Har ikke prøvd denne selv, men er en oppskrift som "ligger klar i magasinet" og skal testes på neste gåsemiddag!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :smile:

 

Det med merking av ungfugl/voksen fugl var en god ide. Siden jeg nå ikke har merket dette kjøttet så bør vel gåsebrystet langtidsstekes?

Tenkte en marinade av rapsolje, presset appelsin, salt, pepper, hvitløk og piffikrydder, eller er det for "enkel" blanding?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nok erfaring med gås til å uttale meg skråsikkert om den sennepen, selv om jeg er så glad i sennep at jeg synes det går til alt :lol: men sennep og appelsin synes jeg er en god match. Og jeg støtter definitivt ideen om å bruke appelsin som syre til gåsa.

Også gir jeg min fulle tilslutning til de to som disser Piffien :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...