Jump to content

Herdeovn


Iron

Recommended Posts

Har hatt store planer om å lage en det siste året. Men delene ligger fortsatt i skapet og samler støv. 4x3000w <1400° temp.giver. Testet giver opp mot ir. Var egentlig ute etter å lage smelteovn for alu og messing. Stor sansynlighet for at dette blir liggende på handelskammeret i løpet av dagen...

871f4bfed99cf0290a59a2f512cbd5f9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte du på en stor ovn? 12000w er mye effekt. :overrasket:

Ser Paragonovnene starter på 3000w på de minste som er beregnet for kniver.

Hadde du tenkt til å bruke vanlige ildfaste stein? Ser på YouTube at de bruker noen som er lettere å skjære i enn de som brukes i peiser.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, med skikkelig isolasjon kommer en utrolig langt med 1-2kW. Men med eksponerte elementer av middelmådig kvalitet kan det være greit å kjøpe ekstra når en først er i gang.

 

Min ovn er på 9x17x30cm elns, utvendig ca 50 cm. MAO mye isolasjon. Jeg la inn to elementer, 1,5 og 2kW, men har til nå bare kjørt de i serie (ca 900W). Bruker ca 2,5t på å nå 800°C, det holder for meg. Regner med at elementene holder mye lenger når jeg kjører de på så lav effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hey..!! De komponenetene er av meget høy kvalitet, altså. Kjøpt av en kompis i Shuenshen eller noe slikt;)

Greia er at 4 elementer ble billigerer enn ett...og man kan velge å bruke kun ett. Visstnok kan man strekke fjøra så effekten reduseres/ økes...eller omvendt[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

 

Men uansett hadde jeg tenkt å bruke siporex innerst, pipeisolasjon i mellom og ganske enkelt betong ytterst. Dette har jeg ikke filla peiling på, men jeg har studert flere professorer på tuben, og hadde nok blitt fornøyd om jeg hadde klart å smelte alu på vettugt vis. Kunne selvfølgelig gjort det gørenkelt, å brukt kull, olje eller gass. Men jeg bor i et byggefelt, og får allerede kjeft for alt annet jeg finner på ute. Ikke enkelt å ha bodd i skauen de første 40 åra.. Grunnen til at prosjektet strandet, er min noe overdrevne frykt for elektrisitet. Null peil og tidligere straffet av høyfrekvente greier...

Link to comment
Share on other sites

Smelteovner har mer effekt enn en herdeovn, siden det skal tilføres energi for smeltingen, og det skal gjerne skje fort.

Smelteovner (typisk induksjonsovner, men også motstandsovner) har gjerne 10 ganger så mye effekt som en like "stor" ovn til varmebehandling. de har jo også høyere makstemperatur, da ovnen som regel må holde en temperatur betydelig over smeltepunktet for å få smeltet noe innen rimelig tid. Høyere temperatur krever også mer "avanserte", og dyrere foringer, og ikke minst varmelementer.

Industrielt har ofte varmebehandlingsovner langt mer effekt per volumenhet enn de til hobbybruk, det er oftest fordi en ønsker å komme raskt opp i temperatur, og på små ovner har en ikke 16A/230V grensen å forholde seg til. Om ovnen skal ha 80A (eller 1500) på 400V, så har man uttak til det...

Smelteovner har også diverse foranstaltninger for å hindre følgeskader av at smeltedigelen sprekker eller går hull på. Dette kan være "fang-kar" til smeltebadet, under ovnen eller i den - "bakforing/sikkerhetsdigel" utenpå den egentlige digelen, renner til å lede vekk smelte - og langt mer robust foring i bunn - som regel.

Litt større smelteovner kan vippes, så en ikke må drive og løfte på digelen, og noen har tappehull, som enten tettes via en "stop-rod", eller de plugges utenfra.

Generelt vil jeg si at smelteovner er nokså forskjellige fra holde-og herdeovner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En smelteovn vil gjerne være en topplader med plass til en passende sylindrisk digel. Effekten er som Metallurgen sier gjerne mye større (gjerne gass/olje/kullfyrt), og kravet til temperaturkontroll er litt mindre. Det er temperaturen til smelten som er viktig, ikke ovnen.

 

En herdeovn bør være frontmatet, det er mye bedre å jobbe med. Effekt kan være mye lavere og kravet til temperaturkontroll høyere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Tar opp denne igjen, går med samme planer og har sett mye på Youtube, teromostat og føler kjøpes billig fra Kina, men trenger hjelp til og beregne diameter og lengde på varmetrådene.

Tenker oven skal være 3000 W og med 19 ohms varmetråd. Størrelse på ovnen 15 x15 x 30 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...