Jump to content

Bøylerifle for villsvin i Polen, en ide gror frem.


xxaxx

Recommended Posts

Når det gjelder lever action og grisejakt, er kanskje kulevalg også et moment?
Jeg har aldri jaktet gris på drivjakt, men de på de filmene jeg har sett skytes det ofte flere raske skudd etter hverandre.
For en bøylerifle med rørmagasin tilsier det at en må bruke flat-eller rundnesa kuler.
Dette er gjerne kuler med mye synlig bly i tuppen, og tilsvarende kjapp ekspansjon, og begrenset  dybdevirkning, vil dette være optimalt med tanke på større gris?
Uansett, med rørmagasin begrenses kuleutvalget.
For ordens skyld;  jeg har jaktet en del rådyr med Marlin/30-30 W og Hornady 170 grs Flat Point, og med utmerket resultat. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes bøylerifler som er mye mer egnet til grisejakt enn de som er nevnt hittil i tråden. Browning/miroku, Sako, Winchester 1895 og dens etterfølgere.

Alle disse kamres for 308 eller 3006, og har både kraft og kuleutvalg som er egnet for gris.

Winchester 94 finnes i 38-55, 1886 modellen finnes i 45-70.

Alle har imidlertid samme problemet, de er langsomme å etterlade.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen egen erfaring med drivjakt på gris,- men..etterlade ?  "The rifle that you load on Sunday and shoot all week" 😎. - Nåvel, denne uttalelsen var riktig nok myntet på Henry i kal 44-40.

Ser likevel ikke riktig for meg en situasjon der en Marlin i .45-70 ladet med 5st patroner og gode kuler ikke skulle rekke til.

Win mod 94 i .30-30 kan lades med 7 patroner og om penetrasjon er 1.prio for dette kaliber, så finnes Nosler Partition 170 grain.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Remington har ikke fått skikk på produksjon av Marlin-børsene.

Det var vel bare i starten etter at de kjøpte opp Marlin, de skal ha blitt bra nå i senere tid etter det jeg har lest.
Men aller helst skal man kjøpe en gammel Marlin fra før de fikk kryssboltsikringen :)

Link to comment
Share on other sites

I Tsjekkia så jeg et par Marliner i 45-70 med Aimpoint på. Og de visste da hva de drev med. Men skulle jeg hatt en til slik bruk sjøl hadde jeg trent MYE. Det er noe med å spidde pekefingeren på avtrekkeren i kampens hete som er veldig lite tiltalende. 

Link to comment
Share on other sites

Klart, tubemagasin, flatnesa ruslebiffammo og risiko for pekefingermos, hører med på ekte bøylerifler. Og det er litt av sjarmen.

 

Nå som garderoben blir større, kan vi som er aller hardest rammet av bøyle-syke, koste på oss å sette av litt plass til bøylerifler som ikke er helt stuerene, men som kanskje er mer egnet til f.eks villsvinjakt.

 

20180309_212508.jpg.0f1125c4c0d151c84bcbbd3641e9d4f7.jpg

 

20180309_211821.jpg.0e1c834fb5aadced2681808fb3c55492.jpg

 

Beklager den litt upassende bakgrunnen :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Foxterrier skrev:

Det var vel bare i starten etter at de kjøpte opp Marlin, de skal ha blitt bra nå i senere tid etter det jeg har lest.
Men aller helst skal man kjøpe en gammel Marlin fra før de fikk kryssboltsikringen :)

Hvis de hadde fått dreis på sakene så hadde de ikke trengt det eldgamle trikset med å lage en "Limited Edition". Vi vet fra andre produksjoner at når limited editioner kommer så er det for å presse ut restene i et sviktende marked. Men for all del - vil du ha en "Remlin" så kjøp - noen Marlin blir det aldri. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, det blir litt OT dette. Men nå var jo ikke kvalitetskontrollen hos Marlin før oppkjøpet helt fantastisk den heller.

Jeg kjøpte en ny 336 før produksjonen ble flyttet. Den hadde en veldig synlig produksjonsfeil i låskassen. Ble vurdert av børsemaker som livsfarlig å skyte med.

Etter ett år med "krangling" fikk jeg til slutt en ny som viste seg å være en "Remlin". Har fungert yppelig den.. men vet fabrikken hadde en del innkjøringsproblem.

 

Savage 99 ble nevnt.. Den er kanskje litt kjappere å putte patroner inn i, men er noe med å spenne opp når man fører bøylen opp fremfor ned som ikke fungerer for meg. Får mye mer bevegelse i våpenet og jeg bannes litt hver gang jeg kniper litt av håndbaken bak bøylen.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok bare Marlinsamleren som stakk seg frem en stakket stundB|

Jeg ville nok ikke anbefalt bøylebørse til villsvinjakt uten å vite mer om de villsvinene det skal jaktes på. Er det store tykkhudede dyr eller mer den lette typen for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...