Jump to content

Bøylerifle for villsvin i Polen, en ide gror frem.


xxaxx

Recommended Posts

Jeg har fått for meg at jeg skal skyte svin med bøylerifle. Om ideen kom som et argument for meg selv for å kjøpe bøylerifle vet jeg ikke, men den ligger å surrer bak i hodet uansett.

 

Plan er en tur til polen iløpet av 2017, så første spørsmål eller fartshump om man vil er: ligger det noe regelverk eller tradisjon til hinder for å bruke bøylerifle på villsvin i polen?

 

Kaliber: 45/70 er det som først faller inn, men utvalget i bruktbørser på finn.no synes å være bedre i 30-30. Klarer man kravet på 2000J v/100m med 30-30?

 

Siktemidler: Jeg har en Z6i 1-6x24 som havner på drillingen iløpet av vinteren, plan var å bruke denne eller skaffe en til.

 

Så over til selve børsa, med tanke på kaliber, plan om sikte og bruksområde, hvilke produsenter og modeller bør jeg se etter? Noen fallgruver med tanke på kvalitet og presisjon?

BLR utgår rett og slett fordi den er DRITSTYGG...

 

Garderoben er full for øyeblikket :? , så bomkjøp blir å ta ekstra lang tid rydde opp i siden jeg må selge for å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort i fra elendig avtrekk, lang slagtid, håpløs stokk (Marlin), ond rekyl/kraftig munningsvipp, en treig patron med stor rikosjettfare og faren for totalhavari på våpen (Marlin, dårlig konstruksjon) så fungere en bøylerifle i 45/70 godt på drivjakt i Polen.

Kompisen min har en sånn, han dreper gris i massevis.

Man kan jo lure på hvor mange han hadde tatt med et kvalitetsvåpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har vært noen turer i Tyskland på drivjakt, og overraskende mange av de har brukt lever action. Flere av de var i 356 winchester (358 win med krave) eller 45/70.. Greit å huske at villsvin ikke kommer løpende med skuddsikre vester, så ingen vits å overdrive på kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Angle_Eject.JPG

Fra Winchester-katalogen i 1983 hvor de markedsfører sin nyhet "Angle-Eject" sideutkast som muliggjør toppmontasje av kikkert (som på Marlin.)

Ellers måtte man bruke sidemontasje eller Scout-sikte.

 

Her i Norge er vi flasket opp med at 30-30Win. ikke duger til vilt over rådyrs størrelse. Vi må ikke glemme hvor utbredt denne patronen er til hjort i hjemlandet USA, også svartbjørn blir den brukt til. De skyter også mye villsvin med bøylerifle i kal.30-30Win. Jeg skal på ingen måte glorifisere hva en 30-30Win. duger til, men som det nevnes i tråden over her, villsvin:

Den kommer ikke springende med skuddsikker vest :wink:

Jeg har selv ikke jaktet villsvin, men ser for meg dårlige lysforhold som krever bedre sikter enn åpne jernsikter. Jeg kjenner flere som har jaktet villsvin og god kikkert eller rødpunkt blir nevnt.

 

Jeg har skutt litt forskjellig med bøylerifler og åpne sikter, jeg tar hensyn til lysforhold.

Optimalt så finnes det bedre alternativer til Lever Action. Har man lyst har man lov.

Link to comment
Share on other sites

at villsvin ikke kommer løpende med skuddsikre vester

Det er nettopp det de store rånene gjør, villsvin har en solid bruskplate på siden av brystet, og det skal solide treff for å legge ned en skremt gris. Jeg har vært på jakter der store griser har tatt både 4 og 5 gode treff fra kraftige jaktpatroner uten å bli liggende på stedet. 30-30 ville jeg ikke drømt om å bruke på annet enn smågriser.

Link to comment
Share on other sites

Per-S Jeg er tildels enig med deg, jeg glemte å nevne smågris som er best som menneskemat. Stor skremt gris blir fort en annen match. Det samme gjelder nok svartbjørn også. Svartbjørn er egentlig et annet tema, men det jeg har sett folk har kommet hjem med av skinn eller utstoppet hadde jeg ikke betenkt meg om å bruke 30-30Win. Noe jeg leker litt med tanke på, do it basic. Jeg har stående invitasjon på smågris i Tyskland, hvis dagslys er mulig å jakte i så kunne det vært gøy. (Jeg har ikke optiske sikter på mine to bøylerifler).

Det er snakk om å sitte i et jakttårn å plukke småtasser.

Link to comment
Share on other sites

Winchester 1895. Det står en fin orginal takedown i 405win hos Huntershouse i Danmark. Dette var favorittrifla til Theodore Roosevelt på løver i Afrika :-)

 

Ellers har Miroku lagd disse i 270 win og 30-06 som pleier å være topp kvalitet til en rimelig penge på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort i fra elendig avtrekk, lang slagtid, håpløs stokk (Marlin), ond rekyl/kraftig munningsvipp, en treig patron med stor rikosjettfare og faren for totalhavari på våpen (Marlin, dårlig konstruksjon) så fungere en bøylerifle i 45/70 godt på drivjakt i Polen. Kompisen min har en sånn, han dreper gris i massevis.

 

Det var da T GANGS...

 

Jeg er dypt uenig med deg.- Avtrekket på min gamle Marlin er rent av FANTASTISK!

 

"Lang slagtid", - ikke verre enn på en Husqvarna 1640/Krag eller Mauser M98.

 

Stokkdimensjoner er ikke optimale (gjort med tanke for bruk med åpne sikter), men fungerer bra nok i stressede situasjoner som jo en Lever/Pump/Halvauto alle er "gode" på - hurtige skudd innom "normale" hold.- For en 45/70 vill det være innom 100m fortrinnsvis .

 

"totalhaveri"... "dårlig konstruksjon" - Totalt bak mål,.. jeg har aldrig hørt eller lest om noe "totalhaveri". - Tvert om så er dette et meget pålitelig verktøy for praktisk jakt og jeg har brukt min under flere desennier.

 

At din kompis har "drept gris i massevis" er nok et resultat av at han bruker ett kvalitets-våpen med en potent kaliber,.. en Marlin 45/70 :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke bli for provosert. Innlegget hadde et snev av ironi over seg :mrgreen:

Jeg ville bare frem til at det ikke er den ideelle "grisedødaren". Men for en entusiast som trener mye, fungerer det uforskammet godt.

Men jeg er ikke imponert over konstruksjonen på nye Marlin bøylerifler. Min føromtalte kompis greide knapt nok å ta ladegrep da børsa var ny. Pussing og polering måtte til. Virket nesten som et halvfabrikat.

Men en ting skal bøylerifler ha, ladebevegelsen er mer naturlig/mindre forstyrrende en på bolt og rett-trekker rifler. Personlig ville jeg ha valgt BLR fremfor Marlin da disse virker å være på et litt annet nivå rent kvalitetsmessig (han har det også). Men jeg ser at trådstarter synes disse er stygge.

http://www.browning.com/products/firearms/rifles/blr/limited-availability/blr-black-label-takedown-16-inch-barrel.html

Denne er faktisk så stygg og harry at jeg har lyst på den. Tenk å fått toppen denne med en 6-24x72 Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men for litt over et år siden booket en tidligere kollega av meg svartbjørnjakt i BC hos meget velrennomert seriøst firma og fyren pumpet meg max for info da jeg har vært rundt en del. Et av spørsmålene var bla om han trygt kunne låne rifle av guide noe jeg sa at burde være ganske greit alternativ til å kjøpe ny pipe til Saueren hans. Ca uke etter at han landet i BC ser jeg plutselig Facebookoppdatering hvor fyren sitter med verdens råeste glis ved siden av et beist av en bjørn med en gammel slitt Winchester`73 i 30-30 i nevene. Jeg var ikke overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt innspill:

Er du sikker på Winchester mod.73? Den har vel for kort og svak kasse, bruker egentlig revolverpatroner o.l.

Du nevner en Winchester med patronen 30-30WCF, det kan det godt være og historien/eksempelet er like god.

Der kan man se, en må ikke være utstyrsfreak for å legge ned en svartbjørn eller en intetanende gris.

Jeg hadde ikke vært så høy i hatten hvis jeg skulle nedlegge en Kodiak-bamse med Winchester mod.94 i 30-30. Pulsen min hadde sikkert vært hørbar på minst 100 meter :mrgreen:

 

Selv er jeg fristet til å prøve på en passe stor/liten svartbjørn med min mod.94, eller smågris fra jakttårn i Tyskland.(Hvis jakt i godt lys er mulig.)

Link to comment
Share on other sites

Er det nå slik at 30-30 er for veikt for nasse nøff?

 

Dette er altså en .30 kule som har det ørlite mindre travelt enn de som velter masse elg her til lands. Med litt medvind og kreativ lading klarer den sågår også storviltkravet.

 

Men super nasse klarer den ikke? Virker litt rart for en som aldri har skutt villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Grisen dør nok som oftest av en 30-30 også, men dersom du vil finne grisene bør du bruke noe kraftigere som lettere gir gjennomskyting. Grisene skytes i fart, og de forsvinner inn i siv og tette kratt. Ettersøk er ofte noe mangefult da grisen ikke blør mye pga at fettet tetter igjen hullet, å finne en påskutt gris i en flokk uten blod er mye vanskeligere enn du tror.

Link to comment
Share on other sites

Mig16; Ingen spesifike kaliber som ikke er godkjent for storvilt her til lands. Har noen esker 30-30 som oppfyller kravene og er lovlig til storvilt.

 

Hastighet er ikke alt.. i noen tilfeller er lavere hastighet til det bedre og øke denne sjansen for gjennomskyting.

Men til villsvin aner jeg ikke hva som er mest optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Youtube er full av eksempler på gris og annet som felles med eks.30-30.

Tar vi for eksempel Winchester mod.94 er den produsert i nærmere 7,5 mill. Ikke alle er i kaliber 30-30, men i tillegg en rekke andre rifler i cal.30-30 som Marlin m.m.

I USA som tidligere nevnt i tråden så er bøylerifler av ymse kaliber mye bruk. Hadde disse riflene vært ubrukelige så hadde de ikke blitt foretrukket i et antall som vi i dag ser.

 

Bedre alternativer enn bøylerifler kryr det av. De er i dag for spesielt interesserte for kosejakt inntil ca.100 meter. (Romlemantiske greier)

Har du lyst har du lov!

Link to comment
Share on other sites

Den eneste 30-30 fabikkammo som ikke klarer storvilt er vel muligens den gamle Remington med 55 gr .224 kuler i sabot.

De klarer bare ikke det største storviltet (husk rådyr er storvilt, ikke småvilt som så mange tror).

 

Skulle jeg ha kjøpt en Leveraction til svin hadde det nok blitt en Marlin i 45/70 med en Aimpoint på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Mig16; Ingen spesifike kaliber som ikke er godkjent for storvilt her til lands. Har noen esker 30-30 som oppfyller kravene og er lovlig til storvilt.

 

Hastighet er ikke alt.. i noen tilfeller er lavere hastighet til det bedre og øke denne sjansen for gjennomskyting.

Men til villsvin aner jeg ikke hva som er mest optimalt.

 

Jeg trodde også 30-30 var helt greit til storvilt, helt til jeg leste dette:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/c58ad04f4eeed388781d8a057eba88c9.nbdigital?lang=no#367

 

og dette:

 

https://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider%20for%20jakt%20skyting%20og%20hund/Last%20ned%20skyting/Kaliberoversikt%20rifle.pdf

 

og når jeg finleste dette:

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Og når jeg så at 30-30 fabrikkammo jeg fant ikke klarer kravet til 2700/2200 Joule...

Link to comment
Share on other sites

Det er det litt tåpelige utrykket "anslagsenergi" som er gjeldende mig16. Ikke hva ladeboken eller njff skulle synse..

 

Man kan jakte med hjemmeladet ammunisjon, og med en Marlin kasse kan man skremme 30-30win opp i kravet og jakte f.eks elg helt lovlig. Men man må vite hva man gjør, for 100% egnet er den ikke.. Det gjelder vel forsåvidt også bøylevåpen generelt. Må en dose lidenskap til. Man kan jakte både humant og ha det litt ekstra morro samtidig, hvorvidt det gjelder 30-30 og villsvin vet jeg ikke. Bare forbauset over at det ikke skulle være i svakeste laget.

 

Fristende å nevne 6.5x55 i denne sammenheng ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen her vise til 30-30 fabrikkammo som klarer 2200 / 2700 Joule anslagsenergi ved 100 meter slik lovens krav for storvilt inkl. villsvin er da? Jeg har ikke funnet slik ammo. Heller ikke ladedata for 30-30 med denne anslagsenergien.

 

Det eneste storviltet jeg kan se at 30-30 er lovlig til (i Norge) er som nevnt tidligere her; rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke fabrikkammo som er oppgitt til å klare kravet til de største dyrene. Men alle klarer kravet til rådyr så kaliberet er ett godkjent "storviltkaliber".

 

Den fabrikkammoen som kommer nærmest elgkravet er Hornady Leverevolution eller hva den heter. Men den når ikke helt opp

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke fabrikkammo som er oppgitt til å klare kravet til de største dyrene. Men alle klarer kravet til rådyr så kaliberet er ett godkjent "storviltkaliber".

 

Den fabrikkammoen som kommer nærmest elgkravet er Hornady Leverevolution eller hva den heter. Men den når ikke helt opp

 

Og for villsvin gjelder samme anslagsenergi som for elg, ifølge regelverket i Norge. 30-30 er altså ikke lovlig til villsvinjakt, vel å merke i Norge.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Enig i den og har ikke sagt noe annet.

Poenget mitt var bare at kaliberet er godkjent for storvilt men bare ikke all dyrene. Den vanlige misforståelsen er jo at det bare er ett småviltkaliber.

 

Som jeg nevnte tidligere så ville jeg personlig ha valgt noe kraftigere til sving.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke fabrikkammo som er oppgitt til å klare kravet til de største dyrene. Men alle klarer kravet til rådyr så kaliberet er ett godkjent "storviltkaliber".

 

Den fabrikkammoen som kommer nærmest elgkravet er Hornady Leverevolution eller hva den heter. Men den når ikke helt opp

 

Og for villsvin gjelder samme anslagsenergi som for elg, ifølge regelverket i Norge. 30-30 er altså ikke lovlig til villsvinjakt, vel å merke i Norge.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Siden flisespikke konkuransen allerede er godt igang, kvesser jeg også opp tollekniven.

 

30-30 Win er lovlig til alt vilt i Norge, sålenge kula som forlater munningen har en slik hastighet at den når kravet. Det er absolutt ingen problem å få til hvis man kamrer patronen i riktig rifle.

 

Ergo ingen patroner er lovlig/ ulovlig. Spesialdreid kule på 9 gram i Kal 224 med riktig hylse bak kan f.eks brukes lovlig på elg.

Link to comment
Share on other sites

At kaliberet ikke er godkjent for alle dyrene? Nå må dere gi dere :P

 

Skulle man ramse opp alle kjente kaliber og merkelige villkattkreasjoner, deretter gi tommel opp eller ikke for hvorvidt man kan velte gris med dem?

 

Loven i Norge sier at for villsvin er kravet til anslagsenergi 2200 / 2700 Joule ved 100 meter, og 30-30 klarer åpenbart ikke dette kravet. Hvis du har en link til fabrikkammo i 30-30, eller ladedata for samme, som klarer kravet til villsvin blir jeg takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

30-30 Win er lovlig til alt vilt i Norge, sålenge kula som forlater munningen har en slik hastighet at den når kravet. Det er absolutt ingen problem å få til hvis man kamrer patronen i riktig rifle.

 

Ergo ingen patroner er lovlig/ ulovlig. Spesialdreid kule på 9 gram i Kal 224 med riktig hylse bak kan f.eks brukes lovlig på elg.

 

Har du en link til fabrikkammo i 30-30 wcf som har anslagsenergi 2200 / 2700 Joule slik lovens krav til villsvinjakt i Norge er? Eller ladedata for 30-30 wcf som klarer samme?

Link to comment
Share on other sites

Morsomt innspill:

Er du sikker på Winchester mod.73? Den har vel for kort og svak kasse, bruker egentlig revolverpatroner o.l.

Du nevner en Winchester med patronen 30-30WCF, det kan det godt være og historien/eksempelet er like god.

Der kan man se, en må ikke være utstyrsfreak for å legge ned en svartbjørn eller en intetanende gris.

Jeg hadde ikke vært så høy i hatten hvis jeg skulle nedlegge en Kodiak-bamse med Winchester mod.94 i 30-30. Pulsen min hadde sikkert vært hørbar på minst 100 meter :mrgreen:

 

Selv er jeg fristet til å prøve på en passe stor/liten svartbjørn med min mod.94, eller smågris fra jakttårn i Tyskland.(Hvis jakt i godt lys er mulig.)

 

Du har selvfølgelig helt rett. Det var en mod.94. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

normal_Win_94_FTX_1.JPG

Å jakte villsvin i Polen med Lever action behøver selvsagt ikke å handle om .30-30WCF. Det finnes mer potente patroner enn denne.

Nå var det jeg som blandet inn litt OT om dette kaliberet. Hvis det er som nevnes i denne tråden om at joules-kravet er 2000 på 100 meter i Polen, på villsvin. Dette kan være tøft nok for enkelte bøylerifler i kaliber 30-30. I en annen tråd her på forumet er det diskutert om elgjakt i dette kaliberet, og i denne forbindelsen tok jeg dette bilde.

 

Et raskt søk på Hodgdon sine ladetabeller viser at deres krutt: LeverRevolution gir høyest fart, høyere enn finsk krutt.

Eks. på maks ladning:

Kule: 170 grain, Sierra med BC på 0.248

Krutt: LVR 36,3 grain (komprimert i Win.hylse)

V/0: 2332ft. eller 710m/s. Løpslengde 24", våpentype er ikke nevnt.

Joules=1998 på 100 meter.

 

Uansett ladedata her så faller 150 grain kuler under på joules i forhold til 170 grain.

 

Å fyre opp en .30-30 til norsk storvilt som elg blir anstrengt, selv i en solid boltrifle. I en lever action blir det utenfor min komfortsone.

Med litt lidenskapelige forsøk med kuler og krutt kan man sikkert komme i mål med 2000 joules på 100 meter med en Marlin for den som gidder.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har du en link til fabrikkammo i 30-30 wcf som har anslagsenergi 2200 / 2700 Joule slik lovens krav til villsvinjakt i Norge er? Eller ladedata for 30-30 wcf som klarer samme?

 

Villsvinjakt i norge er ikke tema, kravet er 2000J ved 100 meter i Polen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen grunn til å bruke 30-30? 45-70 slår med mye mer autoritet.

 

Jeg har ikke peiling på bøylerepeter. Hvordan er funksjonssikkerheten på slike våpen? Det er jo svøpen til halvautomater... hører mange historier om jegere som skal skyte skudd nr to, og så står tomhylsa på tvers i kammeret. Men funker bøylerepeter? Presisjonen behøver jo ikke være allverdens på drevjakt etter svin. Gjennomsnittlig avstand er vel ca 30 meter vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Funksjon:

Jeg har to bøylerifler, Winchester mod.94, i 30-30 og Marlin 1895GS i 45-70. Jeg har både jakterfaring med bøylerifler og mange tusen skudd bak meg.

Repetering går bra og fort, for min del raskere enn boltrifler. Hylser som setter seg på tvers/jamming forekommer også på boltrifler. Jeg har opplevd dette under trening, ikke på jakt heldigvis. Feilen mange gjør under repetering er sakte bevegelse med påfølgende dårlig utkast (bolt eller bøyle). Under bestemte kontante bevegelser så spretter tomhylsene ut som de skal.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort i fra elendig avtrekk, lang slagtid, håpløs stokk (Marlin), ond rekyl/kraftig munningsvipp, en treig patron med stor rikosjettfare og faren for totalhavari på våpen (Marlin, dårlig konstruksjon) så fungere en bøylerifle i 45/70 godt på drivjakt i Polen.

Kompisen min har en sånn, han dreper gris i massevis.

Man kan jo lure på hvor mange han hadde tatt med et kvalitetsvåpen :winke1:

 

Marlin ( pre 2007) er meget solid og etter å ha prøvd det meste innen leveraction har jeg aldri hatt tull med disse.

 

Et bra alternativ til 45-70 er 444 om du lader selv, det er viktig og velge kuler som egner seg, de fleste til .44 mag tåler ikke belastningen, men noen er gode, feks Sierra 250 grains Match FPJ som ekspanderer dypt i 444 hastigheter.

Et pluss er at 444 Marlin er lov å bruke i Frankrike også i motsettning til 45-70 som regnes som en arme patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da er rifla kjøpt og jeg sitter bare å venter på å få papirene e i retur fra kammeret. 

 

Valget fallt på en marlin 1895 i 45/70 ferdig med både brems og demper. Kikkert hadde den og så drillingen  får muligens ha Swaro'n for seg selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det er vel ikke ett eneste annet kaliber som har veltet mer bjørn, caribou, moose, osv. enn 30-30?

Mulig det finnes, men i mange år var 30-30 enerådende. om det er det mest egnede kaliberet i dag til slike store dyr det tviler jeg på, men at det er undervurdert. JA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...