Jump to content

Rep. Derringer


Jarl1

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

Jeg fikk en gammel antikk Derringer .22 i årgang 1870ca av min bestefar for en stund siden og kunne sikkert fortalt en lang historie til denne derringern, men dere skal få slippe :mrgreen:

Løpet er veldig slitt samt hanefjæra er borte.

Løpet er ca 6cm langt.

 

Trur dere det er mulig å få borret opp denne så jeg kan få ny rifling? eventuelt fått nytt "løp innsats" eller noe :roll:

Har veldig lyst til å restaurere denne da den har litt affeksjons verdi for meg.

 

 

Hva mener dere? er dette mulig?

Har sendt mail til Børselars om dette, men vil bare ha deres syns punkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke blånere den eller noe sånt, skal pusse opp tre håndtaket samt få ny hammer fjær.

Den er jo litt "pittete" men det er sjarmen etter 140 år spør du meg.

Eneste jeg lurer skikkelig på er om det er mulig å få inn et nytt "løp" sats utenatt det blir synelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er fullt mulig å få inn ett nytt løp i den. Prøv å få tak i ett gammelt, brukandes løp i .22 cal. Bor ut det gamle løpet i en dreibenk, drei så det nye løpet ned til riktig dim og press det inn. Det viktigste her er at du må he greie på hva du driver med, du får bare en sjangse til å bore ut det gamle løpet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du setter et nytt løp i denne så er den pr definisjon reg pliktig,så jeg ville vel bare ha fikset det som var galt å latt dette være.Litt synd om du ville få kontroll en gang og du hadde denne som var fikset på,da ryker hele skapet....

 

Har NULL greie på dette, men er dette kan vel en god jurist vri og vrenge på? Han endrer jo ikke originalløpet utvendig i det hele tatt, kaliberet er det samme... Strengt tatt er det bare riflingen som fikses opp...? Nærmest en "utvidete pussejobb!"

 

Som sagt, ikke greie på det, bare nyskjerrig på hvor grensene går, og hva som kan defineres som pipeskift.

 

EDIT: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også det at om man bare fikkset på den gammle med nytt løp så var det et fett.Men sånn er det ikke pr lov definisjon.Tar man bort det gammle løpet,borre opp som han foreslår og setter i et nytt løp,så er denne reg pliktig.Tviler på at du får registrert denne siden løpet er vel kort på disse derringere.

 

Løpslengde bør jo ikke ha noe å si for håndvåpen?

 

Men en annen ting er jo bruksområde... det er bare et forbund som har konkuranse med derringer på programmet...;)

Link to comment
Share on other sites

å "reline", altså bore ut eksisterende rifling, og å lime/lodde inn en såkalt "barrelliner" som i praksis er et tynt rør som erstatter de slitne riflene, er jo ikke et løpsbytte, men en restaurering av et eksisterende løp.

 

i mitt hode hadde jeg trodd at dette var lovlig å utføre for en børsemaker, uten at eier søker om noe, sålenge våpenet beholder originalkaliber og ikke bygges om på noen måte?

 

men det er mulig at jeg tar feil?

Link to comment
Share on other sites

Sitter å ser litt i våpenloven her nå, og jeg kan ikke se at "relining" i antikke våpen er nevnt noe som helst sted...

Nei, men det vil nok si at det er i grenseland. "antikke" våpen er jo i utgangspunktet tiltenkt våpen som ikke skal være brukbare. En jurist kan nok dra en sak om vesentlig endring av våpnets karakter osv på den måten. (endring fra svartkrutt til røyksvakt f.eks) En annen ting er jo hvorvidt våpnet faktisk er antikkt, har det modelår fra før 1872?

 

Til sist er jo løp registreringspliktig våpendel, så om vedkommende ikke har registrert derringeren har han heller ikke noe lovmessig grunn til å erverve løp / løpsemne for re-lining.

 

Om det blir allment å gjøre antikke våpen om til skytbare gjenstander (med untak av de som brukes i konkuransesammenheng innen NSU programmer) så tror jeg vel vi kan skyte en lang hvit pil etter muligheten til anskaffe og lovlig eie slike samleobjekter uten mye papirarbeide.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Derringer er antatt fra ca1865-1870.

Det står desverre ikke noe på denne, men er kliss lik som en annen Derringer som er lagd i 1868.

Men sant nokk, er vell ikke store grunnen til å "reline" denne, er jo så pen uansett:) og bør vell helst ikke skytes med moderne ammo:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...