Jump to content

Hjemmeslakting og mattilsynet.


The Kid

Recommended Posts

  • 9 months later...
På ‎13‎.‎12‎.‎2016 den 8.30, Fagerstad skrev:

Her er Mattilsynet veldig skråsikre i saka.

 

Men har de hjemmel for å si det de sier? Er det forbudt å selge dyr levende til privatpersoner, og er det forbudt for en privatperson å slakte et dyr han lovlig har ervervet?

 

Jeg mener jeg har sånn litt over gjennomsnittet kjennskap til lover og regler innenfor dette feltet, og kan ikke i farta komme på noen lov eller forskrift som regulerer dette. Ja, det er forbudt f.eks å overføre hunndyr av småfe fra en besetning til en annen, men om det er snakk om en privatperson er det jo ikke flytting av dyr inn i en eksisterende besetning. Så vidt jeg vet er det heller ikke ulovlig å selge f.eks kopplam (eller tilsvarende geitkje) til "hvemsomhelst". Det eneste formelle kravet som stilles er §5 i småfeforskriften som omhandler kompetanse, men forskriftsteksten sier kun at man skal ha "nødvendig kunnskap".

 

Jeg har hatt min andel besøk av nye landsmenn som ønsker å gjøre en handel (schopa sao.... gottesau - altså de vil kjøpe en sau, en guttesau. Fordi de spiser balla. Og vil tydeligvis at sauekjøttet skal smake sau...). Jeg har holdt meg unna denne type handel, men klarer ikke helt å se at det er lovhjemmel for å nekte meg å selge, eller noen andre å kjøpe. At Mattilsynet er redd for at dyra blir slaktet på ulovlig vis får så være, men da synes jeg de skal si dette og ikke dikte opp et lovgrunnlag som ikke eksisterer.

 

Dette blir litt som om Politiet skulle gå inn på Finn.no og kritisere de som har lagt ut billige biler for salg, fordi de kanskje blir solgt til 18-åringer som kanskje kommer til å kjøre for fort, lage smultringer osv.

 

Har litt inntrykk av at dette er saker som Mattilsynet gjerne hadde sett var ulovlige, men de sliter med å finne lovhjemmel. Og det The Kid forteller i denne tråden forsterker den oppfatningen...

Link to comment
Share on other sites

Guttesau, altså det vi andre kaller vær, har av en eller annen grunn fått rykte på seg for å smake fælt. Så som eksperiment ble det slaktet og skjært ned 2 værer her i fjor. Pinnekjøtt av begge,  2 fenalår og resten som "vanlig".

For å si det enkelt, det blir årlig tradisjon!

 

Mer på tema, slakteklar gris er det kun lov å transportere fra produsent til slakteri.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Mer på tema, slakteklar gris er det kun lov å transportere fra produsent til slakteri.

 

Nope, det gjelder i tilfelle kun transport i næringsøyemed.

 

Forskrift om ikke-næringsmessig transport av dyr

 

Hvis du, som privatperson, kjøper deg en gris, kan du transportere den akkurat som om du transporterte en hest eller et annet privateid dyr. Såfremt du følger overnevnte forskrift.

 

Jeg tror (NB: tror...) at Mattilsynet og diverse andre nok har spekulert mye i hvordan de kan regulere dette, men problemet er at hvis du nekter privatpersoner å ta livet av dyr de selv eier, begynner en å legge ganske sterke restriksjoner på veldig mye dyrehold... F.eks, hvis du eier 4-5 kaniner og finner ut at du er lei av å eie kaniner, men ønsker å spise kaninlapskaus heller enn å legge de ut til reveåte, er jo dette egentlig veldig kurant. Men hvis det er kurant, hvordan kan dette fortsatt være lovlig hvis man skal gjøre det ulovlig å kjøpe en kanin for så å slakte denne til mat samme dag som du kjøper den? Så kan du overføre samme argument til å gjelde et hengebuksvin. Eller et kopplam. Eller en voksen sau. Eller en gris. Eller en hest for den del...

 

Juridisk sett tror jeg Mattilsynet er på vei ut i ei hengemyr som består av mattilsynets ønske om å regulere hjemmeslakting, men tuene i denne myra er at vi tross alt fortsatt er et folkeslag der relativt mange fortsatt har en sunn tilnærming til dette med at det er sløsing å grave ned noe som kan brukes til mat.

 

Det er (minst) to offentlige instanser i dette landet som begynner å ligne mer og mer på mafia (les: byråkrater som ønsker å skape et regelverk de ikke har politisk støtte eller juridisk hjemmel for), og Mattilsynet er en av dem. SNO, delvis i ledtog med NINA, er den andre. (Men det finnes mye bra folk innenfor begge instanser, for all del!)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

For øvrig: Angående "guttesau" slaktet jeg for en del år tilbake min trofaste "visar" 4013, en halvtexel, og kjørte denne til den lokale slakteren for foredling til spekepølse. Til tross for at væren (som da var godt oppi årene) ble slaktet på "rett" tid av året, var det en markant syrlig "guttesau-smak" av spekepølsa. Den var spiselig, men ikke noe for de som i utgangspunktet var skeptiske til værsmak. Det lokale værlaget dro den derimot enda lenger, og lagde noen tonn soddboller av de værene som skulle utrangeres, i god tid før paringssesongen. Det fungerte bedre - men søkki smætte, de skulle jobbe for å få solgt et par tonn soddboller...

 

(For øvrig: For de som ikke har erfaring med denne fantastiske matkulturen, er soddboller av sau helt geniale å ha i fryseren, det er finmalt sauekjøtt spedd med spekk, som kokes i kraft. Hører naturligvis til det trønderske festmåltidet sodd, men kan tilsettes alle supper (f.eks tomatsuppe)... Sleng oppi en halvkilo når suppa står og trekker, så er de gjennomvarme på noen minutter. At dette ikke selges i titusenvis av tonn over hele landet er vanskelig å fååååårstå...)

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvis du er siktet og de har foretatt etterforskningsskritt så blir den vel ikke foreldet, innbiller jeg meg.  Se https://www.ba.no/kriminalitet-og-rettsvesen/derfor-far-kriminelle-strafferabatt/s/5-8-55252

 

På den positive siden så er vel ikke saken spesielt alvorlig og sjansen er vel stor for at den blir henlagt av prosessøkonomiske hensyn eller noe . Ser for meg at det er skikkelig stusselig å ha den usikkerheten hengende over seg seg i lang tid.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se etter å ha skummet igjennom tråden så har du aldri blitt anmeldt. Det første du får av politiet når du blir anmeldt er et skriv som informerer deg om hva du er anmeldt for og av hvem. Hvis du ikke har fått dette skrivet så ville jeg vurdert å kontakte Mattilsynet og bedt om en avklaring. Skulle ikke forundre meg om du har konkludert med at dette ikke er ulovlig og at det ikke foreligger noen grunn til å anmelde deg.

Link to comment
Share on other sites

På 9/15/2017 den 18.31, The Kid skrev:

saken er ikke avklart enda.

Vi ble anmeldt til politiet. og har været i avhør..

Har ikke hørt noe fra politiet enda. Det begynner å bli lenge siden nå..

 

Han sier jo at han er anmeldt. Spørsmålet er om han er siktet eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynets emissærer bruker uhindret av sine gestapistmetoder så lenge de vet at de slipper unna med det. Det eneste som gjelder er å notere navn og ta tak i telefonen og rope død og fordervelse til du kommer til topps, hvorpå du lar vesle Mattilsyns-Müller få høre hvilket elendig grauthue som har kommet for å bjeffe deg oppetter leggen som en illsint veskehund. Bruk av raus hånd begrep som "påståelig", "kunnskapsløs", "frekk", og "løgn" der det stemmer. Henvis til forskrifter og regler og sånn. Du skal ha fått beskjed om hva det måtte gjelde. Epost hjelper òg. Jeg jobber selv i næringsmiddelindustrien og har hatt den store misnøye å ha disse skapningene på besøk, og har svart krasst på samtlige av deres vedtak, dithen at det blir sykemeldinger (🙄) i hytt og gevær hos Hirden når de blir svar skyldig.

Om du har tid og interesse (eventuelt timelønn fra en noe krigersk anlagt sjef) kan jeg bare anbefale å krangle med Mattilsynet. Vær krass, men saklig, og se at de forsvinner som sokkene i tørketrommelen. 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Nå, har jeg fått lov til å slakte til eget bruk hjemme i uthuset mitt. Har fått beskjed om at jeg må sende mail til mattilsynet, og at det da blir notert at det slaktes hos meg. Tror jeg står oppført som at jeg er dyre holder.

 

Angående anmeldelsen, har jeg ikke hørt noe fra myndighetene. Men jeg har fått innvilget våpen i etter tid, så da går jeg I grunn utfra at jeg ikke hører noe mere heller.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...