Jump to content

Ny rifle?


BixTheBug

Recommended Posts

Hei :) Driver litt med toppjakt og funderer på å få tak i ei lett rifle som kan henges på sekken. Skal brukes hovedsakelig til toppjakt å åtejakt. Har fundert på kaliber 308 siden løpet kan kappes kort. Skal sette på en liten demper av noe slag. De to kravene jeg har er at børsa skal være lett og presis. Vis noen har forslag på rifle, kaliber, demper og kikkert, vil jeg gjerne høre det :)

 

Forbehold ved skrivefeil. Liten telefon med store pølsefingre er ikke den beste komboen...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har du regnet rett nå? Edgen er vel sånn 100-150 g lettere enn original syntetstokken. Demper og montasje ender vel på rundt 400 + g så det er vel vanskelig å ende opp på noe under 3,2 kg selv med det letteste og minste av kikkertsikter. Lett blir det. Bare flisespikker.

Link to comment
Share on other sites

Topp og åtejakt er målet? Da ville jeg ikke valgt 308win om lettest mulig våpen er målet. Da ville jeg sett på ei rifle med minikasse av typen gammel sako vixen, Brno fox, hova mini og Zastava mini-mauser. Kaliber .222rem, .223rem, 6mm ppc eller kanskje en 7,62x39 jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok heller ikke valgt 308 til det formålet, men lagt meg på 223. Dette forutsetter at du finner en modell med rask nok stigning til å stabilisere 69 grs kuler (1:9). Hvis ikke du lader selv, er det en stor fordel å kjenne noen du kan få hjelp til å lade 69 grs Scenar til fugl. I moderat hastighet vil denne fare pent med viltet og ikke ha særlig mer vindavdrift enn standard fmj kule i 308. Til rev bruker du fabrikkladd 40 grs Nosler ballistic tip/Hornady V-max, eller lader disse selv til høy hastighet. Har både 308 og 223 selv, og det er ikke tvil om hva jeg velger til ovennevnte bruk. Alternativet er 6,5x55, kanskje det beste alternativet til toppjakt, men unødig kraftig til mikkel som oftest vil generere vel mye søl...

Link to comment
Share on other sites

Budsjett?

Lader du selv?

 

Howa har en ny minilåskasse for mindre patroner, ville nok vært ideelt, spesielt hvis du vil ha synt stokk.

Hvis man skal ha en lettvektsrifle er det lurt å se der mye av vekten ligger: i låskassen.

 

Ville kanskje også valgt 223 med riktig stigning pga tilgang på billig ammo til trening.

Hadde jeg ladet ville jeg valgt 6.5grendel.

Link to comment
Share on other sites

Hehe nå har jeg formulert meg feil.. igjen...

Ser etter ei lett børse som kommer til å bli brukt mest til, (mest sannsynlig) toppjakt. Jeg driver også med hjortejakt. Jeg har ei browning x-bolt varmint med 60cm løp, hausken demper og grs stokk. Den er i 308 og det er derfor jeg vil ha 308 igjen. Siden browningen er tung å drasse med opp ei vestlandsli etter hjort og storfugl, vil jeg ha ei børse som er lettere. Hadde egentlig håp om å holde meg til 308 siden jeg lader dette kaliberet og det er enkelt å finne ladekomponenter. Når sånt skal sies har jeg ei cz 455 i 17hmr. Ganske sikker på å ta reven med dette kaliberet og v-max men hvordan funker den på tiur? Har gamepoint som sikkert funker på den men hvordan blir det når holda strekker seg? Noen med erfaring?

Må bare unnskylde et rotete innlegg men jeg håper det gjorde ting enklere :)

har budsjett på alt (rifle,kikkert,demper) til rundt 15000 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...