Jump to content

Match grade 22LR repeter


dande

Recommended Posts

Igjen fra meg litt OT, men etter år på Kammeret kan en undring samles i dette spørsmålet: Hva er det norske skyttere får til på arbeidsrommet som ingeniørene til Bleiker eller Anshcütz ikke får til?

Og i tillegg: Hva er det som gjør at våre beste skyttere i OL og VM fortsatt bruker våpen fra nevnte fabrikker?

Link to comment
Share on other sites

Det er manglende erfaring og forståelse for hva som er viktig for en skytter for hva som skal til for å nå helt til topps internasjonalt. Hvis man idag på internasjonalt toppnivå i det hele tatt tenker på å bruke dårligere avtrekk enn annie 50xx-serien trenger man egentlig ikke starte. Dermed faller ALLE "kule" avtrekkere med Rem700 fotavtrykk ut uansett om de heter Bix'nAndy, Jewell, Shilen, etc. Så kan man ta detalj etter detalj. Der gjelder det detsamme. Utslagene i minuspoeng kommer først og fremst n år man skyter "frihånd" enten det er helmatch, skiskyting eller viltmål. Man får ikke de samme utslagene hvis man bare driver med innskyting fra benk eller tofot 8)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet så finnes det ingen gren i OL eller WM som heter langholdsskyting. Er det vanskelig å forestille seg at det muligens kan være litt andre prioriteringer som kan være viktig for slik type skyting enn det som kreves for de allerede eksisterende sportsgrener innenfor skyting? Et ultrafølsomt matchavtrekk på 15 g har jo ikke noe å gjøre på ei langholdsrifle. Det er ikke ofte jeg har sett en langholsskytter ta et "frihåndsskudd". Som regel er det støtte i hue og ræva og litt til, og som Torf sier, da betyr det kanskje ikke så mye :wink: Det koker fort ned til at løpet og ammoen må være bra nok. Etter det er det mest smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Igjen fra meg litt OT, men etter år på Kammeret kan en undring samles i dette spørsmålet: Hva er det norske skyttere får til på arbeidsrommet som ingeniørene til Bleiker eller Anshcütz ikke får til?

Og i tillegg: Hva er det som gjør at våre beste skyttere i OL og VM fortsatt bruker våpen fra nevnte fabrikker?

Fordi det kanskje ikke er sikkert alt er helt sant, alltid?

Link to comment
Share on other sites

Bly: Det samme gjelder skiskytterne som bruker 550g avtrekk og kondomdrakter. De trenger all den hjelp de kan få. Derfor bruker de det de bruker. Prøv med en M40 eller Stiller repeter der.. Det blir handicap så det suser. Alle fordelene du har med Annien kan du derimot dra med deg andre veien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Igjen fra meg litt OT, men etter år på Kammeret kan en undring samles i dette spørsmålet: Hva er det norske skyttere får til på arbeidsrommet som ingeniørene til Bleiker eller Anshcütz ikke får til?

Og i tillegg: Hva er det som gjør at våre beste skyttere i OL og VM fortsatt bruker våpen fra nevnte fabrikker?

 

Om jeg ikke tar helt feil er det ikke "butikkvare" de kommer med i OL, VM eller andre mesterskap... De våpene har garantert blitt tunet opp, ned, frem og tilbake før de når en topp skytter. Flere piper er testet i den spesifikke låskassen og stokken osv. Jeg vil anta at det er minst like fokus på utstyr der som i den idretten jeg har prøvd meg på i internasjonalt toppnivå...

 

Og da kommer også spørsmålet hvorfor brukes ikke da de samme våpene av "alle" typer skyting?

Hva er viktigst for en skiskytter, ikke nødvendigvis ultimat presisjon... Men vekt, presisjon, driftsikkerhet, osv. Det er totalt krise som du har problemer med uttrekk eller mating der, ergo kanskje ikke velge et kammer som kan skape problemer der selv om du kan få litt bedre presisjon av det...

 

Det er en grunn til av de bruker dobbelt rifle på løvejakt, de vil ha to garanterte skudd!

 

Jeg kan leve med problemer på ett og annet skuddet med uttrekk eller utkast. Jeg kan leve med at våpenet blir 6-8 kg.

 

Jeg skal ha et avtrekk på ca 1500g, og om det er litt kryp tåler jeg det også.

 

Jeg bruker en Star Baikal fra 80 tallet når jeg skyter leirduer selv om jeg har tilgang på en Perazzi, det er jo "bare" en sverm med hagl som skal treffe litt leire...

 

Så lenge leve galskapen ;)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er noe interesse for "data" på noen typer ammo?

Slik som variasjon i patronvekt og utgangshastighet..

Har så vidt begynt med å kronografere når jeg trener.

 

Jeg har data på:

CCI std : Veketfordeling (1200stk) og utgangshatighet (V0 på sorterte skudd 150stk)

Eley Club: Vektfordeling (200stk og 650stk)

Eley Tenex: Vektfordeling (100stk)

 

Ikke registrert:

Eley Edge: Ikke veid ennå men har 300stk

Eley Match: Ikke veid ennå men har 100stk

Lapua Center X: Har 100stk

 

Ønskes men ikke anskaffet:

Lapua X-Act

Lapua Midas +

SK Match

SK std+

RWS R50

RWS R100

RWS Special match

RWS Rifle match

 

Eventuelle forslag tas i mot.

Link to comment
Share on other sites

Rar tråd, skal ha rifle i toppklassen, penger ingen hindring. Så er det plutselig ok med feil på våpenet..

 

Feil på våpenet???

 

Er det "feil" at jeg ønsker et avtrekk på 1500g?

Litt kryp er relativt.. et e-avtrekk med lastcelle har tilnærmet 0 kryp. Alle mekaniske avtrekk har kryp.

Om det er feil å velge et kammer som har toleranser som er så små det kan bli problemer med uttrekk av tom hylsen, dette pga ønske om best mulig presisjon ?

 

Eneste jeg kommer på ville være store grupper (20+) med sortert kontra usortert matchammo, helst fra benk innendørs.

 

For variasjon i hastighet er det minst 100 skudd for å få et greit bilde.

Presisjon blir ikke testet før jeg har noe annet å teste med enn Sauer'n.

Link to comment
Share on other sites

Den vil uansett ikke være godkjent i klasse 1-5, det er kun i ungdomsklassene denoe er tillatt.

 

Jegerklassen finnes kun i grovfelt og 2/300 meter.

 

Rettelse, med avtrekksvekt 1,5 kg og forutsatt at den oppfyller endel regler om vekt og andre mål (skytter boka pkt 6.340) er den godkjent i alle klasser.

Landrø kan nok hjelpe deg med nytt avtrekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja ja. Da ser det ut som det blir Sauer'n som blir presisjonsvåpenet inn til videre. Fikk montert kikkert i dag på den.

 

Spuhr montasje.

IOR Recon kikkert.

 

Nå skutt inn på 50m med CCI std.

 

Så nå blir det å vurdere hva slags våpen som skal bli i 22LR når 6,5X55 pipa skal på...

Bør jo fungere passe bra til langholds skyting ut til 1000m når en lader til 850 m/s +...

 

Men et spørsmål til dere som skyter NSF 60 ligg(50m ISSF skive). Er 582 (610,0) ok når en skyter uten skytejakke og med CCI std.?

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som det blir Sauer'n som blir presisjonsvåpenet inn til videre. Fikk montert kikkert i dag på den.

Høres fornuftig ut

 

Nå skutt inn på 50m med CCI std.

Fatter ikke at du gidder CCI. Kom på en økt jeg hadde på 200m, med Saueren og CCI og Midas +. Beste 10skuddserie jeg klarte med CCI var 85, og hadde flere på 60-tallet.

Med midas hadde jeg flere 100-serier, og var iallefall ikke under 95...

 

Bør jo fungere passe bra til langholds skyting ut til 1000m når en lader til 850 m/s

Jepp, det kan jeg skriver under på. med ei av de vanlige 8.4-9.1g kulene i 850-860m/s så funker det som bare på 1000m

 

 

Men et spørsmål til dere som skyter NSF 60 ligg(50m ISSF skive). Er 582 (610,0) ok når en skyter uten skytejakke og med CCI std.?

Jeg skyter ikke i NSF, men ser på resultatlister - tror ikke det er ille, men usikkert hvor mye jakka betyr på liggende. CCI tar jo noen poeng også.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

[
Nå skutt inn på 50m med CCI std.

Fatter ikke at du gidder CCI.

Til mengdetrening av stilling og teknikk kan man greit bruke cci på 15m.

 

 

Men med de prisene som er på cci nå til dags vet jeg ikke om det er verdt det alikevel i forhold til sk std+ som holder innertiern dagen lang.....

 

Mener prisforskjellen ved kjøp av kasse var omtrent ubetydelig...

Link to comment
Share on other sites

Men et spørsmål til dere som skyter NSF 60 ligg(50m ISSF skive). Er 582 (610,0) ok når en skyter uten skytejakke og med CCI std.?

 

Skytejakke, tja, det kommer an på hva du brukte isteden. ;-) Dunjakke eller oljehyre, feltjakke med lapper eller singlet og shorts? Jakken har ikke så mye å si så lenge du har god kontakt i høyre skulder og gjerne på venstre overarm. Og at den ikke ligger i en krøll og er i veien noe sted.

 

582 tilsvarer vel 2/3 av skuddene innenfor 10,2 på meterskiva på 200 m. Om det er ok eller ikke kommer vel an på ambisjonsnivået :-)

Link to comment
Share on other sites

582 tilsvarer vel 2/3 av skuddene innenfor 10,2 på meterskiva på 200 m. Om det er ok eller ikke kommer vel an på ambisjonsnivået

I seg selv er det vel ikke hinsides bra. Men på 50m med CCI Std., så vil jeg si det er nokså bra. Høggern skjøt 250, men NO WAY han skyter 250 med CCI på 100m, iallefall ikke med hvilken som helst lot.

Med Tenex er 582 "sådær" middels, men med med såpass dårlig ammo vil jeg si det er nokså bra. Prøv med SK Match eller noe, det er svært god ammo, som ikke koster mer enn ei drøy krone.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg plaffa 250 på 25 ligg på 100m i sommer på konkkurranse. Med hv jakke, albuebeskyttere, m67 med orginalstokken og 7,62 militærammo...

jeg hadde neppe fått mer poeng med skytejakke ;)

 

Bah, det gjorde jeg som fjortenåring, om enn med 6,5 og rekruttammo. ;-)

 

NM60 skal man forresten ikke kimse av, noen lot'er jeg skjøt på sent nittitall holdt innertier på 200 m.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg vet ikke om de feste er klar over forskjellen på en 50m ligg ISSF skive og en skalert DFS skive.

 

ISSF 50m ligg så har 10'er ringen en diameter på 10,4mm (K10 skiva)

Skalert DFS skive til 50m gir en 10'er ring med 25mm, men jeg mener at den er 21,4mm på elektornikken (M90 skiva)

på DFS 200m skiva er 10'er ringen 100mm

 

På M90 skive skjøt jeg samme kveld 499 / 522,7 på 50 skudd. (jævla 9,9 på første 5) også med cci std.

 

Bekledning var HV jakke, albue beskyttere og skyte lue.

 

Har testskutt CCI std. , Eley Club og Eley Edge i kveld med anlegg og kikkert, og det gikk ikke så bra. Er helt ute av trening på den typen skyting for tiden...

 

men cci ga ca 15mm på 12 av 15 skudd (3 slengere) og 3 5 skudd samlinger mindre enn 12mm C-C

Eley club ble det skutt en 15 skudd samling ca 15mm C-C

Eley Edge var 2 av 4 5skudd samlinger mindre enn 10mm C-C

 

Det ble ikke skutt over kronograf i kveld, siden formålet med kvelden var å montere tilbake diopter så det er klart til klubbstevne i morgen kveld...

Link to comment
Share on other sites

582 tilsvarer vel 2/3 av skuddene innenfor 10,2 på meterskiva på 200 m. Om det er ok eller ikke kommer vel an på ambisjonsnivået

I seg selv er det vel ikke hinsides bra. Men på 50m med CCI Std., så vil jeg si det er nokså bra. Høggern skjøt 250, men NO WAY han skyter 250 med CCI på 100m, iallefall ikke med hvilken som helst lot.

Med Tenex er 582 "sådær" middels, men med med såpass dårlig ammo vil jeg si det er nokså bra. Prøv med SK Match eller noe, det er svært god ammo, som ikke koster mer enn ei drøy krone.

 

K

 

Skal se om jeg får tak i noe SK for å teste, men for at jeg skal få testet på en fornuftig måte må jeg nesten ha testbenken som står på utendørs banen...

 

Jeg har planer om å finne noe som går "godt nok" til mengde trening til en grei pris og hva som går "best" i sauer'n min.

 

normal_DSC_0004_red.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...