Jump to content

NSF terminliste 2017?


Bartemannen

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Last ned appen Min Idrett og logger inn. Da finner du foreløpig terminlister for leirdue samt sør trøndelag terminliste pistol.

 

Klasseføring for baneskyting ligger også inne. Terminlister for resten av fylkene kommer fortløpende. Skal være oppe å gå 15. desember. Hvis kretsene klarer å få det ferdig til den tid da.

 

100 på topp etc. kommer når resultatlister kommer på plass etter nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Det arbeides på spreng med dette. Som nevnt har NSF sagt at terminlistene skal være på plass 15. desember. Det klarer de om kretsene sender inn.

Jeg har i dag lagt inn klasseføringen for felt 2017 for min klubb. Dette må gjøres manuelt i år. Dette krever imidlertid at klubben har interne rutiner for å klasseføre. Det forbedrer kvaliteten om hver enkelt skytter sender det han/hun mener er korrekt klasse (med henvisning til stevne(nr)) til klubbens klassefører.

Jeg ser på dette som et enormt fremskritt, men det koster selvsagt litt arbeid når det innføres. For de som også skyter DFS, er det lett å forstå hvilke fordeler et slikt system innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Og all denne informasjonen har pistolklubbene?

Og de har klart å formidle dette om startkort, app, påmeldinger, terminliste etc til sine medlemmer?

 

Det er jo opp til klubben. Vi har klart det i vår klubb ved hjelp av epost, blogg og FB. DFS har jo klart det før oss, så vi bør også klare det.

Link to comment
Share on other sites

Og for meg som er medlem av 2 pistolklubber? App'en laster automatisk ned startkort for feil klubb. Ingen mulighet for å velge

 

Da går du inn på PC. Ta opp korrekt startkort. Skriv det ut og/eller ta en bilde av det slik at du har det på mobilen.

Link to comment
Share on other sites

Blir bare noe forbanna tull hele greia med denne digitaliseringen av absolutt alt (Har NIF ansatt en overivrig IKT-konsulent eller noe?). Hva med "gamlingene" over 60 som ikke en gang har en datamaskin og skal ha startkort for å handle våpen?

 

Jeg vet at pga dette kommer jeg til å bli nedringt av folk i klubben som skal handle våpen og ikke får til dette med å hente ut startkortene sine.

 

Det begynner å virkelig bevege seg mot staten, altså å ta noe enkelt noe for deretter å komplisere det hele.

 

Å skulle rulle ut et system som såvidt er i alpha-stadiet, der det er en stor brukerandel er teknisk inkompitente er en veldig dårlig idè. Eneste måten dette ville fungere på er om systemet var helt ferdig og at man fremdeles hadde en "Penn og papir"-mulighet. I det minste burde det være en mulighet for oss som har "admin-tilgang" på Min Idrett å kunne printe ut startkortene til folk i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men de har vel mindre å holde styr på og deres systemer er skreddersydd til kun deres formål. Nå aner jeg ikke hvordan påmelding og slikt fungerer i DFS, men på et feltstevne der noen av oss skyter det vi føler for der og da, så er forhåndspåmelding og slikt noe ingen av oss vil ha.

 

Jeg vet bare at i vår pistolklubb så er "dette med datamaskiner" på stadiet hvor vedkommende som fant opp dataen hadde endt opp på nærmeste heksebål .

Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hvordan påmelding og slikt fungerer i DFS, men på et feltstevne der noen av oss skyter det vi føler for der og da, så er forhåndspåmelding og slikt noe ingen av oss vil ha.

 

Der må jeg arrestere deg litt. Forhåndspåmelding på de 1-2 første rundene er i hvert fall noe jeg (med flere) gjerne skulle hatt på feltstevner for å få en bedre avvikling av morgenrushet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet bare at i vår pistolklubb så er "dette med datamaskiner" på stadiet hvor vedkommende som fant opp dataen hadde endt opp på nærmeste heksebål .

Hva slags evneveik forening er det du sogner til?

 

Hører stadig om at IT-løsning blir et problem for den eldre garde, men har fortsatt til gode å snakke med en av disse mytiske personene som faktisk har problemer, og jeg har kontakt med skyttere i alle aldere. Klagene kommer altid på vegene av en hypotetisk gammel gubbe.

 

Som jeg forstår fra post over, så er det gode erfaringer med dette fra DFS, og det er vel ca. ti DFS skyttere per pistolskytter. Jeg kjenner ikke personlig til DFS, men DSSN miljøet har jeg den oppfatning av at er utelukkende strålende fornøyd med digitale løsninger.

 

Skulle en håndfull av disse NSF-gubbene faktisk eksistere, hvorfor skal man legge uendelig mye vekt på dem til ulempe for alle alle andre skyttere?

Link to comment
Share on other sites

lpm:

Nå overdrev jeg med overlegg, som skrevet. Evneveik er det ikke, da det er jeg (og den eneste) som har noe med data å gjøre i den klubben. Men jeg har null planer å drive service og support for Min Idrett.

 

Disse gamle gubbene er ikke hypotetiske. Av de 40-50 våpensøknadene jeg går god for i løpet av et år, tilhører 1/3 av gamle gubber som sin største teknologiske duppeditt er en Nokia 3310.

 

Forhåndspåmelding på de 1-2 første rundene er i hvert fall noe jeg (med flere) gjerne skulle hatt på feltstevner for å få en bedre avvikling av morgenrushet.

 

Dette er stort sett alle i vårt distrikt sterkt i mot, da de som kjenner til det "systemet" kan klare å snike til seg 4-5 starter mens de som ikke kjenner til det, 2, muligens 3 om de er heldige.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at klubbene kan velge selv om de vil aktivisere påmelding til stevne. Jeg regner med at trykket kommer etter hvert fra de som vil melde seg på. Eller muligens ikke?

 

Alle skyttere som skal melde seg på, har fått et unikt nummer i Min Idrett, og trenger ikke lenger dra rundt på et startkort. Oppgi nummeret ditt og alle nødvendige data skal komme opp i resultatprogrammet.

 

De klubber som det nevnes over, ikke har tatt i bruk Min Idrett, vil da ikke få terminfestet stevner. Medlemmene vil heller ikke komme med på statistikker eller bli klasseført.

Bruken av Min Idrett er et system som Norges Idrettsforbund krever skal brukes, og Skytterforbundet har da hengt seg på dette istedenfor å finne opp kruttet på nytt.

 

Prøv å la en ny løsning få en sjanse og unngå å idiotforklare programmet før det er tatt i bruk. Jeg regner med at det sikkert blir noen små innkjøringsproblemer som med alle andre dataløsninger, men det løser seg sikkert etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det står feil klubb på mitt startkortet har ikke skutt for den klubben på 4 år.

 

Regner med at det er fordi klubb jeg skyter for ikke bruker min idrett ennå?

 

Da blir vel feil klubb ved påmeling til stevner også?

 

Var det bare ein klubb som på Min Idrett under fanen medlemskap?

Isåfall har ikkje den nye klubben din registrert deg som medlem i klubbadmin. Dette må du kontakte klubben for å fikse. Dei må også sørge for at du er medlem i undergruppe "skyting".

 

Og den klubben som kommer opp på startkortet, er du fremdeles medlem der? Isåfall må dei gå inn i klubbadmin og krysse av for at du er sidemedlem i den klubben.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall har ikkje den nye klubben din registrert deg som medlem i klubbadmin. Dette må du kontakte klubben for å fikse. Dei må også sørge for at du er medlem i undergruppe "skyting".

Artig opplegg dette. Jeg er tydeligvis medlem i "Sørlandsparken Rideklubb" :roll: Men ikke i noen pistolklubb... Sendte "søknad" i Min Idrett til KGP da. Fant en drøss riflestevner som jeg ikke visste om - men ingen pistolstevner.

Jeg syns i grunnen hele greia ser lovende ut.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er nok ein del klubber som ikkje har oppdaterte medlemslister ja:-)

 

Nå er det snart to år siden klubbene skulle begynne med Klubbadmin, så rekner med alle snart er oppe å går.

 

Ellers seies det, at det skal komme ein løsning for å skrive ut startkort for dei som ikkje er i den digitale verden.

Link to comment
Share on other sites

Datasystemet er en ting. Noe annet er at det hele ikke blir bedre enn de data en legger inn. Tror det trengs en vekker for norske pistolklubber. Hørte en gang noen si at dersom en sammenlignet pistolskyting med svømming, ville det vært langt flere badeforeninger enn svømmeklubber.

For oss som arrangerer stevner, både felt og bane, vil det være en stor fordel med forhåndspåmelding. Skytterne melder seg på med sin unike ID, og dermed er klasseføring ajour. En trenger ikke vise startkort på stevnet. Forhåndspåmelding vil spare oss for mye skrivearbeid underveis i stevnet. Da kan vi frigjøre tid til service for skytterne. Når betaling også ordnes elektronisk via påmelding, sparer vi enda mer arbeid. Det vil selvsagt fortsatt være mulig å etteranmelde seg direkte på stevnet og betale med kontanter, men jeg antar at den andelen blir raskt synkende allerede det første året.

De som kan og de som forbereder seg vil på alle felt i livet ha en fordel. Så får det være hver enkelts valg om en vil tilegne seg kunnskap, eller om en vil gå med ryggen inn i fremtiden og beundre fortiden.

Link to comment
Share on other sites

For oss som arrangerer stevner, både felt og bane, vil det være en stor fordel med forhåndspåmelding. Skytterne melder seg på med sin unike ID, og dermed er klasseføring ajour. En trenger ikke vise startkort på stevnet. Forhåndspåmelding vil spare oss for mye skrivearbeid underveis i stevnet. Da kan vi frigjøre tid til service for skytterne. Når betaling også ordnes elektronisk via påmelding, sparer vi enda mer arbeid. Det vil selvsagt fortsatt være mulig å etteranmelde seg direkte på stevnet og betale med kontanter, men jeg antar at den andelen blir raskt synkende allerede det første året.

De som kan og de som forbereder seg vil på alle felt i livet ha en fordel. Så får det være hver enkelts valg om en vil tilegne seg kunnskap, eller om en vil gå med ryggen inn i fremtiden og beundre fortiden.

 

Words! Spesielt det med at man betaler ved forhåndspåmelding (som ikke refunderes ved no-show).

Link to comment
Share on other sites

Words! Spesielt det med at man betaler ved forhåndspåmelding (som ikke refunderes ved no-show)

 

En kan melde seg av og slippe betaling helt frem til påmelding lukkes - vanligvis kvelden før stevnet. Hvis ikke er det korrekt at en betaler ved no-show. En kommer på resultatlista som DNS, og beløpet går inn i premiepotten akkurat som på NM i dag. Personlig synes jeg dette er helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det står feil klubb på mitt startkortet har ikke skutt for den klubben på 4 år.

 

Regner med at det er fordi klubb jeg skyter for ikke bruker min idrett ennå?

 

Da blir vel feil klubb ved påmeling til stevner også?

 

Var det bare ein klubb som på Min Idrett under fanen medlemskap?

Isåfall har ikkje den nye klubben din registrert deg som medlem i klubbadmin. Dette må du kontakte klubben for å fikse. Dei må også sørge for at du er medlem i undergruppe "skyting".

 

Og den klubben som kommer opp på startkortet, er du fremdeles medlem der? Isåfall må dei gå inn i klubbadmin og krysse av for at du er sidemedlem i den klubben.

 

Jeg er medlem av 4 pistolklubber, og kun den ene ligger inne på min idrett. og det er ikke den klubben jeg skyter konkurranser for.

 

Blir jo morro dette, Oslo Pistolklubb som er en av klubbene jeg er medlem av, har ikke sidemedlemskap, må betale fullt, så betaler dobbelt med NSF og krets også

 

Mail fra klubben: "" OPK har ikke noe eget nivå for "støtte-medlem" eller side-klubb, så det blir samme beløp og klubben "får overskuddet"......""""

Link to comment
Share on other sites

Ved sidemedlemskap SKAL en ha fratrekk for kretskontingent (forutsatt at klubbene er i samme krets) og 100-kroneren til Skytternytt.

Hvor står dette?

 

Om det er 3.4.3. i fellesreglementet du tenker på, så spesifiseres det der bare hva klubben skal betale til forbundet, ikke hva klubben kan og ikke kan kreve inn fra medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

Ok, la oss ikke spore av med en diskusjon rundt kontingent.

Da foreslår jeg heller at noen som lurer på dette starter en egen tråd om det.

 

Jeg er selv positiv til bruk av MinIdrett. Har brukt det før ifm sykkellisen, fotball og bedriftsidrett. Fungerer bra.

 

Grunnen til at jeg startet tråden er fordi jeg har en mistanke om at:

- det gjenstår rimelig mye arbeid før dette er på plass

- det er kort tid til 2017

- klubbene ligger langt etter med registrering av data

- testing??

- når jeg er på stevner så er mitt inntrykk at veldig få skyttere har fått info om dette

- hvertfall den ene klubben jeg er medlem av har kommet med ca null info om dette til sine medlemmer

Link to comment
Share on other sites

- det er kort tid til 2017

I min krets er det uansett vanlig at mange/de fleste stevner etterapproberes.

 

Ok, la oss ikke spore av med en diskusjon rundt kontingent.

- når jeg er på stevner så er mitt inntrykk at veldig få skyttere har fått info om dette

- hvertfall den ene klubben jeg er medlem av har kommet med ca null info om dette til sine medlemmer

Er vel ikke verre enn at forbundet legger en notis om dette der terminlistene vanligvis ligger.

Link to comment
Share on other sites

Det er satt ein dato, som er 15. Desember. Da skal systemet gå "live".

Om alle moment er klare, er vanskelig å svare på no.

Men fleire av tinga du nevner, er ting som går på klubbene og som skulle vært gjort av klubbene allerede.

 

Nå veit ikkje eg kor store klubber du er medlem av, men om klubben har fulgt med igjennom året, skal klasseføringen allerede vere ferdig og sendt til krets til kontroll.

Så nå som det er åpnet for klubbene å legge inn klasseføring i dette systemet, er det veldigt kjapt å legge dette inn. Eg brukte vel 10min på dette for min klubb med eit par og tjue medlemmer med stevnestarter.

Link to comment
Share on other sites

Må bare reklamere for bruk av Blogg og FB for å gi informasjon til medlemmene.

http://www.verdalssl.no/blogg/#home

:thumbup:

 

Fra 2018 blir det vel ikke noe poeng i å ha startkort? Systemet vet jo ut i fra 2017 resultatene (samt alder og kjønn for mesterskap) hvilken klasse skytteren hører til uansett.

 

Nå er det jo slik at klasseføringen for år n baseres på resultatene fra 1. september år n-2 til 31. oktober år n-1. Tipper denne offseten på tre måneder har med tiden det tar å manuelt håndtere klasseføringen å gjøre. Fremover bør vel denne offseten kunne reduseres til noen millisekunder?

Link to comment
Share on other sites

Perioden for startkort/klasseføring kommert garantert til å bli justert i fremtiden, siden det er riktig at klasseføring vil automatisk bli oppdatert basert på innrapporterte stevner så det blir logisk å følge kalenderåret i fremtiden.

 

Klubbene skal ha fått beskjed om å oppdatere og ordne sine medlemsregistere i høst, var vel en frist i oktober for dette.

 

Finnes masse informasjon om de nye systeme here:

http://www.skyting.no/om-nsf/nsfs-datalosninger/

Link to comment
Share on other sites

For ettertiden kommer perioden for klasseføring til å bli 1. desember til 30. november i året før. Men for 2018 er det KUN stevner skutt i tidsrommet 1. januar 2017 til 30. november 2017 som skal telle. Det vil si at ingen av resultatene som skytes mellom 1. oktober 2016 og 31. desember 2016 teller med i klasseføringen. Nå har jeg skutt A-kravet i luftpistol to ganger etter 1. oktober, men dersom jeg ikke klarer det etter 1. januar vil jeg likevel være B-skytter i 2018. Rettferdig? Neppe. Reglementsstridig? Jepp!

 

Reglementet er tross alt ikke endret ennå, så når endringen kommer skal den tydeligvis ha tilbakevirkende kraft. Nå er det tydeligvis bare jeg som har hengt meg opp i dette, så det er kanskje ikke et stort problem? Jeg har iallfall muligheten til å få inn litt ekstra premiepenger såfremt jeg ikke skyter like bra etter nyttår...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser svært positivt på dette. Jeg har fått starkort på min idrett og for sikkerhets skyld tatt utskrift som jeg har laminert. Etteranmeldt klasseføring for revolver som jeg ikke har skutt på mange år. Det største irritasjonsmomentet vedr klasseføring her i kretsen er toppskyttere som ikke har skutt på 20 år = de har ikke noe klasse de kan gjøre greie for = de skyter i klasse D = tungt å svelge for enkelte.

 

At ressultater kommer på meg og ikke må letes opp på flere stevner må da også være et fremskritt for de som skal kjøpe våpen.

 

Det var på høy tid at dataalderen kom til NSF også. Dynamisk har hatt fungerende system i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Jo det mener jeg bestemt er mulig:

 

1.1 KLASSESYSTEMET Klassesystemet er i stor grad åpnet for valgfrihet for skytterne. En skytter, for eksempel en kvinnelig juniorskytter, kan selv velge (for ett år om gangen) om hun vil skyte i juniorklassen, om hun vil skyte i klassene K1, K2 eller om hun vil skyte i seniorklassene A, B, C, D. Forutsetningen for et slikt valg er at klassen eksisterer for aktuell(e) øvelse(r), at øvelsen(e) er lik på tvers av klassegrensene, og/eller at hun har kvalifisert seg for klassen. Systemet krever oppfølging fra klubbene og de som utfører klasseføringen for å få oversikt over hvilke klasser kvinner, juniorer og veteraner velger for det påfølgende år. 

1.3.2 KLASSE A, B, C og D Klassene A, B, C, D er klasser for begge kjønn og alle aldersgrupper (unntatt ungdom) som er kvalifisert for klassen. Klasse D (eller C) er begynnerklasse for nye skyttere som ikke ut fra alder og / eller ønske kan plasseres i andre klasser. Dersom klasse D ikke eksisterer i en øvelse, vil begynnerklassen være laveste klasse i systemet, for eksempel klasse C. Det er ikke kvalifiseringskrav for begynnerklassen. 

Klasse A: Klasse for kvinner og menn som er kvalifisert for klassen og som 1. ikke faller inn under noen av de ovennevnte klasser, eller 2. som faller inn under noen av de ovennevnte klasser, men som velger å skyte i klassen.

 

Merk at valget gjelder for ett år, og man kan ikke skyte litt A og litt B i samme øvelse samme år.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter det så blander ATnT klasser som Menn, Kvinner, U16, junior, V50 osv med klasser av typen ABC og D, å det er ikke så rart ettersom begge deler kalles klasser = dårlig skrevet regelverk. Men min konklusjon er at du kan ikke velge klasser av typen ABC og D, de kvalifiserer du deg til (klasse A kan du få som "straff" for ikke å fremvise startkort. En unødvendig straff fordi FSU.no har sånnn nogenlunde oversikt og nå får NSF sitt datasystem). Det du kan velge er å skyte i V50 istede for Menn, men da må du forholde deg til deg hele året.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig jeg blander noe her, men spesielt siste del av siste setning i utdraget sier at her kan man velge. Avsnittet sier at det legges stor vekt på valgfrihet. Og dersom man prøver å tenke litt på intensjonen til regelverket så er det bl.a. å forhindre gode skyttere å skyte i lavere klasser. Det er ingen som hindrer deg i å skyte i A selv om du er lavere klassifisert skytter. Det er lite hensiktsmessig å gjøre det dersom man vil opp på listene, men fullt mulig lov i hht. regelverket slik jeg tolker det.

 

Rettelse - Ser ut til at Think har rett:

 

2.1 OM TILHØRIGHET TIL OG PLASSERING I KLASSER 
Fagkomiteene har anledning til å innstille for forbundsstyret hvilke klasser man ønsker i de enkelte øvelser. Når forbundsstyret har fattet nytt vedtak, gjelder den nye klassen fra det tidspunkt som er bestemt. Vedtak om nye klasser skal som hovedregel bekjentgjøres for skyttere og klubber innen 1. januar året før klassen trer i kraft i gjeldende øvelse. Unntaksvis, i særskilte tilfeller, kan slike vedtak fattes på andre tidspunkt, dog slik at kunngjøring er mulig gjennom rundskriv til klubber og kretser, og/eller gjennom Skytternytt senest 1. september. Det siste er for å sikre at endringene er kjent for klubbene/lagene før klasseføring starter. 
1. Klassen må være bestemt for gjeldende øvelse/gren. (Se egen tabell.) 
2. I utgangspunktet tilhører man den klassen som er definert ut fra alder, kjønn og ferdighet. Ungdom, juniorer og veteraner (aldersbestemte grupper, jfr. Fellesreglementets pkt. 2.2.2.4.5 e og f har anledning til å velge annen (høyere) klasse. Valget gjelder for ett år om gangen, og omfatter alle øvelser med visse unntak.1 Iht. Fellesreglementets pkt. 2.6.3 kan skytteren, uansett valg som er gjort for klasser i åpne stevner, velge å skyte NM i den klasse man tilhører ut fra kjønn og/eller alder. 
3. Det er ikke anledning å velge å skyte i lavere klasse enn det som er bestemt ut fra ferdighet. Det betyr: En skytter som for eksempel er kvalifisert for klasse B, kan ikke velge å skyte i klasse C.

 

Men det står "i utgangspunktet".. og det står ikke spesifikt at man ikke kan skyte i høyere klasse, bare at man ikke kan skyte i lavere klasse. Og har man ikke med startkortet så skyter man i A. Etter min mening betyr det at dersom noen ønsker å skyte i A så bør skytteren få lov til det. Det skader da ingen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...