Jump to content

Kjøpe hagleammunisjon på jaktkort.


gordon setter

Recommended Posts

Har to ganger på G Max nå ikke fått kjøpe hagleammunisjon på jaktkortet.

I seg selv er ikke dette noe problem da jeg hadde med våpenkortet og kjøpte ammunisjon på det.

To forskjellige jenter på g-Max har for seg selv funnet ut på lovdata at man må vise våpenkort for å kjøpe også hagleammo.

På 29 jaktår har jeg aldri måtte vise annet en jaktkort for å kjøpe hagleammo.

 

Finner her at det jeg sier er rett.

https://www.jusstorget.no/erverv-eie-og ... mmunisjon/

 

Men klarer ikke finne det i lovdata. Har reglene endret seg? Noen som kan hjelpe med å finne loven?

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

 

Kapittel 5. Erverv av ammunisjon

 

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Link to comment
Share on other sites

Uten at dette har noen relevans for TS så gjelder denne bestemmelsen for personer født senest 1974. Alder for lovlig erverv av hagler i 1990 var 16 år.
Dette er ikke korrekt, krav om 18 årsgrense for kjøp av hagle kom rundt 1980 (1981?). Jeg slaktet sparegrisen og dro til byen med konfirmasjonspengene mine tidlig på 80`tallet. Da var grensa gått opp til 18 år. Urettferdig, for min eldre bror kunne kjøpe når han var 16- men hadde ingen interesse for jakt eller våpen- men ekspeditøren var en hyggelig kar så jeg fikk børsa likevel. :wink:

 

Skal en kjøpe hagleammunisjon uten våpenkort måtte man altså være 18 år før 1 oktober 1990- og inneha jegeravgiftskort i dag..

Link to comment
Share on other sites

Nei ingen problem. Og hyggelig samtale med dama. Men skulle vist hva som er rett.

 

Mi fullstendig ukvalifiserte tolking av forskrifta seier at dama er i sin rett til å kreve våpenkort av deg når du skal kjøpe ammo til ei registrert hagle.

 

Denne bekrefter også det at det holder med jaktkort.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Våpenkort

 

Wikipedia må du ta med opptil fleire klyper salt.

Link to comment
Share on other sites

...Mi fullstendig ukvalifiserte tolking av forskrifta seier at dama er i sin rett til å kreve våpenkort av deg når du skal kjøpe ammo til ei registrert hagle...

 

Uansett om det stemmer, eller ikke. Hvordan i huleste skal man kunne avgjøre om en person som kan ha lovlige uregistrerte hagler faktisk kjøper ammo til ei som er registrert? Og hva hvis denne personen har flere hagler i samme kaliber, der noen er registrert og noen ikke?

Link to comment
Share on other sites

...Mi fullstendig ukvalifiserte tolking av forskrifta seier at dama er i sin rett til å kreve våpenkort av deg når du skal kjøpe ammo til ei registrert hagle...

 

Uansett om det stemmer, eller ikke. Hvordan i huleste skal man kunne avgjøre om en person som kan ha lovlige uregistrerte hagler faktisk kjøper ammo til ei som er registrert? Og hva hvis denne personen har flere hagler i samme kaliber, der noen er registrert og noen ikke?

 

Enkelt. Du må være 42år elller eldre for å lovlig eie ei uregistrert hagle :mrgreen: Dvs. er du yngere enn 42 år kan du ikke kjøpe deg hagleammo uten våpenkort fordi da eier du ei ulovlig hagle :wink:

 

 

Jeg uthever litt fra det forrige innlegget mitt jeg :wink: For det var i grunnen ikke det du svarer på jeg spurte om. Egentlig spurte jeg ikke om noe som helst, da spørsmålet var av retorisk art.

Link to comment
Share on other sites

Jeg uthever litt fra det forrige innlegget mitt jeg :wink: For det var i grunnen ikke det du svarer på jeg spurte om. Egentlig spurte jeg ikke om noe som helst, da spørsmålet var av retorisk art.

 

Så det du egentlig lurer på ingen ting og bare vil kverulere? :roll:

 

Men sånn egentlig svarte jeg på det som er viktig og flere lurer på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser innlegget jeg siterer, og innlegget mitt, en gang til så skjønner du sikkert hva jeg mente :wink:

 

Og nei, jeg ville ikke bare kverulere, jeg stilte spørsmålstegn ved "konklusjonen" til han jeg siterte. Men det skjønner du sikkert hvis du leser det en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Forstår bare ikke "problemet" du refererer til?

 

Om du har våpen med og uten kort. Så er det bare å vise kortet og ferdig med det er det ikke? Dette med å kun vise jegeravgift er så de med lovlig uregistrert hagle eierene også kan få kjøpe patroner. Ikke fordi Ola Potit kan legge igjen våpenkortene sine og forlange å få kjøpe patroner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Desuten er det ingen som sier at en foretning må selge ammunisjon til deg selv om du lovlig kan gjøre det. Det finnes andre ting som gjør at de kan nekte deg.

 

En artig sak fra en butikk jeg var innom. Inn kom en tydelig uegnet person til å inneha våpen i en våpenbutikk. Han hadde med gokjent våpensøknad, men eier nektet å selge til han pga oppførselen(hva det var spiller ingen rolle). Innehaver av butikken ringte inn til politiet og denne søknaden ble trukket pga dette. Ble jeg fortalt i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

Han jeg siterte hadde konkludert med at det måtte være slik at dersom du hadde registrerte hagle så måtte du vise våpenkort for lovlig å kjøpe ammo til disse. Også om du i tillegg har lovlige uregistrerte hagler. Det jeg lurte på var hvordan i huleste han mente dette skulle kunne håndheves. Det gir jo ingen mening. La oss si at jeg har to hagler. Ei registrert og ei uregistrert, begge er selvfølgelig lovlige, og begge er i kaliber 12. Da kan jeg altså kjøpe ammo til den ene på jegeravgiftskortet, men ikke til den andre :roll: Og at jeg da bare kan vise våpenkort, siden jeg jo har det, er korrekt, men det er irrelevant, siden det ikke er påbudt, og heller ikke er mulig for de i butikken å håndheve på noen fornuftig måte.

 

Så jeg lurte altså ikke på hvordan reglene var. Jeg stilte et spørsmål for å vise hvor lite den konklusjonen hang på greip.

Link to comment
Share on other sites

Du bruker ikke den ammoen du har kjøpt "på jaktkortet" i en hagle du har på våpenkortet vel?

Akkurat på samme måten som man heller ikke kan bruke .22 kjøpt ved å vise våpenkort for rifle i en pistol eller i en revolver.

Ikke for å være retorisk kverulerende - men har jeg misforstått noe her?

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt dumt men, hva da med utlån? Det er jo tross alt mange som låner ut div. våpen til venner og bekjente om de skulle ha behov for det men ikke selv har det. Sånn rent teoretisk, hvis jeg låner ut en uregistrert hagle til en kamerat som også (i vårt teoretiske univers) er gammel nok til å ha kjøpt våpenet før registreringspliktig, kan han da kjøpe ammunisjon bare på jaktkort? eller kan det kreves at han skal fremvise utlånserklæring? i mitt hode bør ikke det være noe problem. Men hva da hvis han ikke er gammel nok til å ha selv kjøpt våpenet før 1990? Da bør han vel fremvise utlånserklæring for å bevise at våpenet er utlånt til han, men han kan vel fremdeles kjøpe ammunisjon på jaktkortet? såfremt selger er tilstrekkelig kjent i at han på lovlig vis har våpenet i sitt eie?

Link to comment
Share on other sites

(Det er kun lån av pistol eller halvautomatisk gevær som betinger gyldig våpenkort for tilsvarende våpen, kf. forskriften § 85 fjerde ledd.)

For halvautomatisk hagle/rifle gjelder dette :arrow: Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger egentlig ikke å lese hverken frem eller bak på noe som helst annet enn et kjapt SØK på kammeret.no. Da ALT har vært diskutert før (flere ganger), og konkludert ferdig, kan et enkelt søk utføre 2 viktige ting:

 

1. Man kan selv finne svaret på det man lurer på.

 

2. Man kan gjøre et kjapt søk før man plomper ut med ett svar eller en påstand. Slik at man unngår å gi uriktige opplysninger som forsøpler tråden (med tanke på neste søker).

Link to comment
Share on other sites

Siste setning på baksiden av våpenkortet, sitert ordrett:

«Våpeneier plikter å gjøre seg kjent med våpenloven og våpenforskriften.»

Dette inkluderer naturlig nok også rundskriv og endringer.

 

Man blir servert mye piss rundt omkring, jeg har selv blitt gjort narr av i våpenbutikk fordi jeg spurte om de kunne bestille GRS Bolthorn med foldekolbe. Fikk til svar at dette var selvsagt helt ulovlig, at jeg kunne spørre om noe sånt, und so weiter.. selv om for en hver med et fnugg peiling om regulering av totallengde sier at du kan gjøre hva f. du vil så lenge rifla er minst 840mm med 40mm pipe når hurtigavtagbar kolbe/foldekolbe/innskyvbar kolbe/wtf er av/slått inn/trykket inn. ;)

 

Man vil sikkert aldri slippe unna det evinnelige gnylet om at Krag er FORBUDT til storviltjakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...