Jump to content

Hva slags ammo til Garand?


Nattevakten

Recommended Posts

Har skjønt det slik at moderne 30-06 vil gjøre skade på en Garand fordi den er konstruert for å fungere med lavere gasstrykk. Så leser jeg på amerikanske forum at noen mener det går greit hvis man ikke skyter kuler over 150 grain. Andre mener at en justerbar gassplugg er veien å gå og at man da kan bruke tyngre kuler hvis man vil bruke den på jakt. Noen bruker bare ammo som er laget til Garand, men dette er vel vanskelig å få tak i her til lands?

Blir det sånn at man må lade selv for å være på den sikre siden? Har kammerfolket noen synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Poenget er at om en bruker tyngre kuler, bruker en også mer saktebrennende krutt. Dette er ikke bra i en Garand, for overskuddsgass blir ikke frigjort på disse. Bedre med 150 grs kuler/raskere krutt, for da er det ikke så stort gasstrykk igjen ved munningen hvor gassporten er. Har sjøl en sånn gassplugg i bestilling. Men har ikke lyst til å bruke 180grs kuler i den for det.

Link to comment
Share on other sites

Selv lader jeg patronene til Garanden. Jeg bruker 47,5gn N140 med 147gn FMJ kuler, noe den liker og får lett hull i hull samlinger med. I følge Garand-delen av Hornady sin manual (mener jeg på det er) er N135 og N140 idèelle krutt til Garand.

 

Garand'en skal fint kunne takle opp til 168gn kuler (Uten å google så var dette vekta på M1 eller M2 ball, altså originalammo. Den andre vekta var 150gn).

 

Jeg ville vært svært skeptisk til å stappe vanlig kjøpeammo, uansett kulevekt, uten å finne ut om dette går greit i børsa. Det er to typer kjøpeammo som skal være "trygge", Winchester 150gn og 168gn der det står ".30-06 Springfield" på pakka. De det bare står ".30-06" ville jeg ikke brukt. Den andre ammoen som skal være trygg er Partizan sin .30-06 Springfield. Men ta dette med ei klype salt, for dette er noe jeg har lest i forbifarten.

 

Men som andre sier her, kjøp gasspluggen de har på Brownells. Mange problemer vil løse seg da, selv om du kun skal skyte originalammo og butikkjøpt FMJ, så vil du minske slitasje på Op-Rod (Delen som ryker om det blir for hard ladning).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for gode tips. Går og venter på en Garand nå... Har også bestilt en sånn Schuster justerbar plugg og så tenker jeg å begynne å lade hjemme når jeg har fått en fin haug med hylser. Men så leser jeg jo fortsatt på diverse forum og finner ut at Garanden visstnok har en tendens til "slam-fire" som det heter på nynorsk. Årsaken skal være at når sluttstykke fyker fremover og låser så kan tennstempelet sette av hettene, som er mykere enn militær ammo.

Det høres ikke særlig hyggelig ut.... Noen av dere som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Garanden har, i likhet med mange andre rifler, ikke returfjær på tennåla, så når sluttstykket lukker får hetta et lite kakk av tennåla. Med veldig myke hetter så kan det nok smelle. BotR testet en variant av det (30-06 i en 308 Berettagarand) her:

, men fikk det ikke til å smelle med Barnaul.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...