Jump to content

Bilder fra en ganske fin bomtur - ny bomtur 15.2.09


Sako 30-06

Recommended Posts

Var en snartur til fjells i går, for å speide etter hvite vinger. Jaktutbyttet var det ikke mye å koke suppe på, jeg så tilsammen:

 

3 tomme dokker etter lirypa

2 sett spor etter fjellrypa

1 sett spor etter en orrhane

 

Føret var litt plundrete, det hadde falt akkurat nok snø til at alle bergsprekker og åpninger i urene var dekket av et passelig lag tørr nysnø. Og trugene var lagt igjen hjemme, siden terrenget er såpass bratt at jeg ikke greier å gå skikkelig med de trugene jeg har. Når man rett som det er trør nedi høl til knes, tar overbalanse, bikker over og triller overende i snøen skal det ikke mer enn en middels porsjon uflaks til før man vrir et ankel eller et kne nok til at hjemturen kan bli en mindre trivelig affære. Men jeg fikk nå gått ei mil eller så og dekket en 5-600 høydemetere, så blodpumpa fikk ihvertfall litt sårt tiltrengt mosjon :oops:

 

Uansett, aldeles nydelig var det likevel. Noen klikkbare stemningsbilder:

 

thumb_IMG_0467_edited-2.jpg

 

thumb_IMG_0476_edited-2.jpg

 

thumb_IMG_0477_edited-2.jpg

 

 

EDIT, teknisk info: Kameraet var en Canon G9, bildene ble tatt i råfilformat og så farge-/eksponering-/kontrastjustert sånn delvis manuelt (satte fargebalanse og eksponering/kontrast til auto før jeg finjusterte manuelt) i Photoshop før de ble beskåret, konvertert til åttebits fargedybde, nedskalert og lagret som JPG.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder, og sikkert ein fin tur blei det alikevel ser det ut til. :mrgreen:

 

Godt at ikkje det var berre meg som fekk bomtur i helga. Er nettopp komt heim igjen etter 63 mils kjøring tur/retur til Telemark. Prøvde meg på rådyr og hjortejakt der nede i helga, men spor var alt me fekk sjå. Det var skareføre, så smygjakt blei umulig. Men dog, det blei ein fin jakttur både i går og i dag. :D

 

Så det var vel siste tur etter firbeinte vilt for i år. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte sånn omtrent halvannen time VSV fra Trondheim før jeg parkerte bilen og begynte å klatre.

 

Når du sier DU kjørte i halvannen time, så sier det meg egentlig ikke annet enn at dette trenger nødvendigvis ikke å være så mange kilometrene fra trondeheim sentrum.. :mrgreen::mrgreen:

 

Men ut i fra snømengden så ser jeg vel at du har vel kanskje begynt å kjøre litt fortere nå som du har fått ny bil?? :wink:

 

Fine bilder da! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ny bomtur i dag.

 

Siden jeg i snitt får ei vinterrype pr. ca. fire vinterjaktdager, er jeg ikke veldig deprimert og lei meg for at det ikke ble noen rype på meg i dag heller. Dagen i dag var en sånn en som man drømmer om når sludden kommer vannrett i november/desember: Minus ti, sol fra skyfri himmel, ørlite trekk på toppene og i praksis vindstille nede i liene. Ti-femten cm tørr, lett puddersnø lå oppå skaren og gjorde skigåinga til en drøm av tystnad :D

 

Alle bildene er klikkbare for stor versjon (største dimensjon på alle bildene: 1024 pixler)

 

Fargene når sola er på vei opp over åskammen er bare helt vanvittige:

thumb_IMG_0817_edited-2.jpg

 

Her har'n jaggu vært, gitt!

thumb_IMG_0830_edited-2.jpg thumb_IMG_0822_edited-2.jpg thumb_IMG_0874_edited-2.jpg

 

Utsikten var det ikke noe galt med

thumb_IMG_0843_edited-2.jpg thumb_IMG_0839_edited-2.jpg thumb_IMG_0846_edited-2.jpg

 

Jeg synes slike fonner og hengeskavler er så fine

thumb_IMG_0859_edited-2.jpg thumb_IMG_0849_edited-2.jpg

 

Bjørka på bildet over var så stilig at den fortjente et portrett:

thumb_IMG_0861_edited-2.jpg

 

Ei annen bjørk så litt mer forfrossen ut:

thumb_IMG_0865_edited-2.jpg

 

 

Hadde det vært fugl å se og bare én med i sekken hjem, hadde dette vært en dag jeg kunne levd flere år på. Men den holder nok som go'-minne i noen uker likevel...

 

 

 

Teknisk info: Kameraet er fremdeles en Canon G9, bildene ble fremdeles tatt i råfilformat og så farge-/eksponering-/kontrastjustert sånn delvis manuelt (satte fargebalanse og eksponering/kontrast til auto før jeg finjusterte manuelt) i Photoshop før de ble beskåret, konvertert til åttebits fargedybde, nedskalert, skjerpet og lagret som JPG.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...