Jump to content

Open Minor: Kort pipe + fabrikkammo = for lav faktor?


AndersR

Recommended Posts

Jeg har plutselig hengt meg veldig opp i at det kunne være moro med en STI Steel Master til Open Minor og Steel Challenge. Hvorfor minor? Flere grunner, men blant annet for å kose meg med billig ferdiglada ammo istedenfor å bli med i hylsepanikk-klubben.

Problemet jeg nå har fått for meg at jeg muligens står ovenfor: Hva med faktorkravet? Pipa på en Steel Master er fryktelig kort (4,26"). Vil jeg kunne få tilstrekkelig fart på kula med standard ammo til at jeg holder minimums faktorkrav med litt margin?

 

Med standard ammo tenker jeg i utgangspunktet på Geco 124FMJ, Magtec 124FMJ eller Fiocchi 123FMJ som stort sett er lett tilgjengelig til akseptabel pris.

 

Om ingen har chrona en Steel Master, er det noen som har erfaringer med 4 tommers STI pistol i chronoen med vanlig fabrikkammo? Er det vanligvis grei skuring?

 

Og til alle dere som mener at det er kjempegøy å lade og at jeg derfor heller bare burde begynne med det: Nei takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

glock, sphinx og mye annet har ca like kort, spm er vel om du skal ha hybridhull, da ryker du fort sub minor.

 

ipsc geco chrona vel 131-133 med sphinx 3000 min som har 4.25"

 

Husk at nesten alt av STI doublestack ofte ikke er helt snill ut av boksen og ofte må tunes.

Link to comment
Share on other sites

Hybridhull? Eh... hæ?

trubor-T1.png

Om det betyr at det er porta pipe så skal det ikke være det om jeg forstår dette riktig.

 

Om det må tunes litt, så er det ikke noe problem, jeg kjenner nemlig en sjukt dyktig fyr med et flott fornavn som sikkert kommer til å hjelpe meg med sånt. :wink:

 

 

STI SteelMaster frister fordi det er en pistol som tilsynelatende er laget for å skyte med fabrikkammo, og skal funke rett ut av boksen, og har en komp som er tilpasset det reduserte trykket fra 9mm fabrikkammo.

Om en Checkmate funker minst like bra med fabrikkammo er det jo ingen logisk grunn til å ikke vurdere den. Men slik jeg oppfatta det ville SteelMastern være overlegen til det bruket.

Tar jeg feil er jo det sannsynligvis bare fint siden det vil spare meg for litt penger.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke comp har så mye å si for fabrikkammo uansett. Tipper alle steelgamerne i usa skyter reduserte hjemmeladninger for å få gass i compen. Det står ikke noe om at den er laget for fabrikkammo på STIs webside heller. "The shorter comp is designed to make the gun work with low pressure, light loads for faster follow up shots."

 

http://forums.brianenos.com/index.php?/topic/194128-best-9mm-minor-load-for-the-sti-steelmaster/

Link to comment
Share on other sites

Hybrid = hull i løpet i tillegg til kompensator

 

Checkmate er nok mer allsidig, da du da også har muligheten til å skyte Major hvis du i fremtiden skulle få lyst til det.

 

 

Jeg har en SIG X-five Supermatch som jeg har vurdert å kjøpe ett open-løp/ombyggingsett og montasje til for Steel og evt litt IPSC Open igjen. Men det er vel en dyrere løsning enn CHeckmate

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om checkmate nå, og det virker som at den også skal funke strålende til minor, selv om kompen er tilpasset trøkket fra major. Muligens ikke noe problem i praksis.

Virker absolutt som et godt alternativ.

 

Klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste om SteelMaster og fabrikkammo. Mulig det bare er noen som har skutt fabrikkammo med den og mener at det funker suverent, også har jeg antatt at det er produsenten som skrev det.

 

Finnes det andre gode ferdigbygde alternativer om man skal prøve seg på Open og synes at Minor er fint?

(man skyter ikke utenfor alfaen, så scoringa blir jo det samme uansett)

Tanfo Gold Custom Xtreme til 67000 kroner utgår -veldig-

Link to comment
Share on other sites

ck arms, svi og andre kan bygge pang og du sier du skal skyte fabrikk 9 minor.

 

Vi snakker høyere pris enn cz. jeg skyter jo selv 2011 plattform, men har anbefalt mange cz, og ca alle er happy, cz var med i shootoffen på EM nå også. tok vel 2'e plass.

 

Du kan jo få prøve både min open pang, cz, og det du vil en dag, imho spiller det litt liten rolle med komp og super og whatnot, det er skyttern og treningen som er 90-95% i open bare pangen virker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare prøve Open for det ser så moro ut. Siden skyte-og-trenedelen ikke er allverdens å skryte av, og jeg ikke lader (eller har planer om å begynne å lade) selv, ønsker jeg meg derfor en mest mulig problemfri ferdigpakke til Minor. Ikke fordi jeg skal slå deg og Frank, men fordi jeg vil være med på moroa jeg også. Jeg er jo vanligvis på mitt beste når jeg kan stå stille og skyte på ting på 25 meters hold med .22. Så jeg tar i mot alt hjelp jeg kan få på utstyrssiden som kan gjøre det ekstra moro å skyte open.

 

Jeg er ikke en hjemmelader eller en våpensmed, så det å få noe som funker rett ut av boksen og som helst fortsetter med det i lang tid er viktig for meg.

 

Dersom det er større sjanse for at jeg oppnår dette med en Checkmate enn med en SteelMaster er det åpenbart mer fristende med CZ.

Trenger muligens bare å bytte rekylfjær for å få det til. Det skal jeg klare.

 

Selvsagt, å ha muligheten til å prøve major ladninger er alltids et pluss, men jeg kommer ikke til å benytte meg av muligheten mer enn for moroskyld. Så jeg kunne sikkert bytta komp til en minor-spesifikk enhet dersom det finnes, og dersom det faktisk ga mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler egentlig på at jeg vil angre om jeg hadde kjøpt minor-spesifikt, men som du sier er det alltids fint å ha _muligheten_ til å prøve major. Om det så bare er for å flire litt over hvor jævlig høyt det smeller.

 

Om noen med faktisk erfaring med Czechmate skulle forvirre seg inn i denne tråden setter jeg pris på tips om hva som er fornuftig å gjøre med den for å få den så minor-optimalisert som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter Czechmate. De første 4-500 skuddene skøyt jeg fabrikk fordi jeg ikke hadde opplegg til pressa for å lade major. Den funka helt fint. Men jeg ville nok byttet rekylfjær. Jeg bruker 10lbs nå til major og det er sikkert fint til minor også. major smeller ikke så sinnsykt mye uansett, men det er uansett utrolig mye fetere å skyte majorladning enn minor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har hatt kort 2011 i 9mm og har lang 2011 i 9mm i dag.

 

Mye mer fornøyd med lang 2011. har 2 stk 4mm hybridhull i tillegg. den holder akkurat faktor med fabrikk. hjemmeladninger i minor har jeg bedre margin på. ikke helt fått startet med major selv enda da leveransene fra @aps er helt gull i forhold til hva jeg lager selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet fjær fordi jeg synes originalfjæra er alt for hard. Den slår sleiden så hard frem at den slår rødpunktprikken langt ned under skivene for hvert skudd. Økte splittene mine ganske betraktelig ved å sette i lettere fjær, i tillegg til at jeg slapp å bomme på skivene fordi jeg trakk av når prikken var under skiva :mrgreen:

10lbs fjær og buffer så funker pistolen helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, takk for veldig gode og informative tilbakemeldinger.

Dette som egentlig startet som en steelmaster-tråd har jo brått blitt en "hva skal jeg passe på når jeg kjøper Czechmate"-tråd. Det var jo ikke helt meningen.

 

Og ja, NÅR jeg kjøper. ikke hvis.

Dere er ganske overbevisende.

Link to comment
Share on other sites

du blir nok lykkelig med en 2011 også. STI er vrient ut av boksen og trenger litt tilpassning og tuning før den går ordentlig.

du vet hvordan CZ gutta er når de først setter i gang.

 

en matchmaster eller trubor er kanskje en bedre løsning da du har muligheten til å skyte major på sikt også...

 

steel mastern er minor only.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal du skyte minor og fabrikk ammo gå for en med 115 grn kule, da funker kompen bedre!

Det største problemet med 2011 open i 9mm er 1: man må bruke magasiner som funker, merk MBX. 2: montasje som ikke fucker opp utkastet, enten en 90grader eller et annet sikte og montasje i klassen C-more rts, leupold delta point, der det ikke er noe foran utkaster åpningen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Greit nok, det tok over et halvt år. Men i dag kom den i hus! Takk til Tore på 2Alfa for å ha skaffet den raskere enn konkurrentene klarte!

 

Tok den med på banen for å teste umiddelbart etter henting, og etter noen skudd som sleit med å mate skikkelig, klarte den å håndtere vanlig fabrikkammo (Geco  124 og Fiocchi 123) uten problemer. Bytta rekylfjær da jeg kom hjem. Stock er 13, jeg fikk tak i en 10lbs. Så det kan nok hjelpe litt.

Nå gjelder det å få rigga til en rigg. Ghost The One og DAA Race Master virka veldig slarkete med denne pistolen. Noen forslag?

Czechmate.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...