Jump to content

Pris pr hjemmeladet hagleskudd cal. 12?


Atkleiv

Recommended Posts

Kan sikkert søke meg fram til dette på nettet, men våger meg å spørre her i forumet for enkelhets skyld: Hva er totalprisen på en hjemmeladet haglepatron til leirdueskyting i cal. 12 med blyhagl?

 

Jeg ser Brownells.no har fri frakt og tilbud på Lee load all 2 presse for tiden og er fristet til å prøve :)

 

LoadAll2_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg gidder å regne på det, for det kan du gjøre selv, så blir nok summen flere ganger det du betaler for et leirdueskudd i stål. Sikkert bly også! I tillegg vil du ikke ha den saftpressa fra Lee om du mener å lade mere enn 10 skudd :wink:

 

Men det er uansett moro å lade til hagle, og jaktammo er mere relevant å bruke tid og penger på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke lerdueskyting med bly lov (i Norge) :!:

 

Forutsatt at du kjøper komponenter hos Trond Alvestad, og du har hylser selv, blir prisen ca:

 

- For bly = 8,70 kr

- For stål = 7,35 kr

 

Obs, dette er ca-priser, de varierer med hvor tung ladning du lader.

 

Kan helt sikkert skaffe billigere komponenter fra utlandet, men krutt og fenghetter må du kjøpe i Norge, og de utgjør ca 3,40 kr per patron (PS! Varierer selvsagt noe med hvor mye krutt en bruker).

 

Så, som du ser, det lønner seg IKKE å lade lerduammo selv. Men det kan være morsomt for det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at en kjøper hos Trond Alvestad til ca 550 kr (eller ca 600 kr) for boks med 454 gram, koster hver ladning mellom 2,20 kr og 2,60 kr i krutt.

 

Prisen vil selvsagt variere med hvor mye krutt en bruker, mener det er normalt å få ca 230+ ladninger ut av en slik boks til cal. 12.

 

 

Så kan en jo lure på hvordan XXL kan selge lerdueammunisjon for 1,49 per stk :?::shock::?:

Link to comment
Share on other sites

Så dyrt som 550-600 NK för 454gr ? Har för mig att Vapendepoten har tex 800-X bra mkt billigare,

 

Vad har du räknat på för krutdos ? En 36g jaktladdning brukar dra 1,75-1,85gram krut .

 

En dito i 32-34g ca 1,65-1,75gram, sen är det ju en del av sporten att hitta komponenter till

 

" bra pris " Att jämföra m ammotillverkarna går inte då dom inte är i närheten av vad vi betalar.

 

Däremot kostar en godkänd lastbilsfrakt m 2 man osv ca 24000:- sek oavsett om det ligger 1kg

 

eller 8 ton på flaket.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke lerdueskyting med bly lov (i Norge) :!:

 

Forutsatt at du kjøper komponenter hos Trond Alvestad, og du har hylser selv, blir prisen ca:

 

- For bly = 8,70 kr

- For stål = 7,35 kr

 

Obs, dette er ca-priser, de varierer med hvor tung ladning du lader.

 

Kan helt sikkert skaffe billigere komponenter fra utlandet, men krutt og fenghetter må du kjøpe i Norge, og de utgjør ca 3,40 kr per patron (PS! Varierer selvsagt noe med hvor mye krutt en bruker).

 

Så, som du ser, det lønner seg IKKE å lade lerduammo selv. Men det kan være morsomt for det :lol:

 

Oj, det var dyrt pr patron. Tror ikke det blir noe haglelading her i gården.. Forresten skyter jeg Cowboy Action skyting og her er det lov til å bruke leirdueammo med blyhagl :)

Link to comment
Share on other sites

per patron eksempel

krutt=jaktdepotet imr 800x 299 kr for 454gram

 

krutt 1,8gram =1,2 kr ca

 

tennhette 0,59 kr ca

 

brukt 12/70 hylse gratis ca

 

forladning plast 20øre ca

 

hagl 36gram 1kr ca

 

dette er uten frakt! :mrgreen:

er ikke så hakkendes gæærnt syns jeg

glemte å ta betalt 1000,- timen for ladejobben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja då kommer jag lite billigare undan som kan handla fr italien :mrgreen:

Norska kronan är väl dessutom dyrare än Svenska ? Jag räknade ut att jag hamnar på ca 3kr för

en 36g patron men jag har köpt komponenter i större kvantiteter så frakten blivit gratis.

Hur mkt krut får man inneha i Norge Per person ?

/P

Link to comment
Share on other sites

Så kan en jo lure på hvordan XXL kan selge lerdueammunisjon for 1,49 per stk :?::shock::?:

Bare en teori fra min side men tror ikke at fabrikanten av de skuddene kjøper krutt i 1lb bokser i norske butikker!

 

Europeiska fabrikanter köper i 20 och 25kilos fat , till exempel Vectan A1 fabriks förp är 20kilo

Och det är ett singelbaskrut. Dubbelbas brukar packas i 25kilos fat .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger kan en haglhylse lades om?

 

Det beror på kvaliten på plasten i hylsan, Amerikanarna kallar europeiska hylsor för " Euro-trash " men när jag sett deras hylso tex Rem Nitro som är

så kallad " reloadible " den laddar vissa om 15gånger och lite till, men de ser ut som skit i stukningen.

 

Vill du ha bra jaktprestanda så laddar du om 1 gg och slänger , möjligen 2 gg och man kan med fördel plocka hylsor på banan efter en större sportingtävling

 

För då finns det ofta mkt T3-4-5 hylsor av god kvalitet , tex NSI deras Rosa premium patron har mkt fin plast .

 

Normalt laddar jag inte om men till min PW 375C press har jag skaffat ett 16 kit , för de Gamebore 26gr stål:7 i 16/67 jag har köpt har så förbenat fina T3 cheddite hylsor och dom ville jag prova återanvända minst 1 gg .

 

normal_IMG_1824.JPG

 

om jag nu lyckades få in en bild så är dessa omladdade 1 gg och de 3 översta kommer direkt fr pressen , de undre 2 har fått ett kör med crimper och då får

dom en rund och fin kant..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...