Jump to content

Stainless steel tumbler, DIY


Spinnvillt

Recommended Posts

 

Noen som har prøvd seg på denne patenten, evnt har noen synspunkter?

 

Jeg ville nok kanskje forsterket ankerpunktet i bunnen av bøtta...Men ellers bærer det jo seg selv?

 

Ser for min del som ikke skal vaske mer enn 1500-2500hylser i året ut sim en billig måte ordne det på... Ser vaskere/tumblere med vanlig media selges for 1000lappen, men er litt gira på stainless hvis jeg først skal ha en tumbler...

 

Kjør debatt!

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en UL vasker, og likte ikke våte hylser, men etter å ha helpresset ca 2000 hylser nå i høst ble jeg mildt sagt lei av å pille trommelmedie ut av sikkert 1800 tennhettehull... Derfor økte lysten på en SS tumbler.

Samtidig blir det en ekstra kostnad for meg siden jeg har både en ny og en gammel "tørrtrommel"

Og samtidig har jeg ikke behov for hylser som er rene på innsiden.

 

Ser også at noen fabrikater av SS tumblere anbefaler en "tørrtrommel" etter man har kjørt dem i SS tumbler for å få den siste finpoleringen.

Link to comment
Share on other sites

Billig, enklet og ukuult

 

1 gryte, varmt vann, hylser 1/2 ss sitronsyre, noen dråper zalo. Varm oppp til kokepunktet, ta va varmen. Rot rundt i hylsene stadig vekk. når de er blanke/rene nok skyll i lunkent vann.

Inn i komfyren for tørk om det haster, spre ut over noen aviser en dag eller to om det ikke haster.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra geometrien på tennhetter kontra små stålstaver så kan du jo enkelt se at dette ikke vil funke like bra. De runde tennhettene vil ikke komme til i kroker og kriker like bra som enden på en ståltråd. Men utenpå hylsa blir det sikkert bra, det er i hettelomma og innvendig at du vil se forskjeller (i hjørnene).

 

Har du god tid så kjøper du deg en rull rustfri ståltråd og tar en kveld for an tv'en med avbitertang. Kjør de endel ganger først for å slipe av litt skarpe kanter så er du good to go.

Eventuelt kjøpe deg en pakke med 5000 rustfri dykkertspiker. Men prisen på de aner jeg ikke :-)

Link to comment
Share on other sites

Rustfri pinde er så små at de hele tiden bevæger og og ikke kiler fast ikke en gang i mine 17Hornady Hornet.

Tændhætter er store og vil pakke sig i mindre hylstre og så holder de op med at polere/rense.

Jeg købte 5pund ~2,26kg for 10 år siden og jeg har ca. 2kilo tilbage resten er tabt på gulvet og ned i afløbet.

Link to comment
Share on other sites

.....De runde tennhettene vil ikke komme til i kroker og kriker like bra som enden på en ståltråd. Men utenpå hylsa blir det sikkert bra, det er i hettelomma og innvendig at du vil se forskjeller (i hjørnene)...

 

Husk at tennhetter har en ambolt, som løsner. Tror den kommer til overalt, men er bekymret for at hetter og ambolter skal sette seg fast.

 

Driver å skal flytte inn i et hus hvor det står en gammel sementblander i garasjen, har fått noen merkelige tanker 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt gammel post, men her er min hjemmelagede våttromler.
Dersom tid er penger er det nok et dårlig alternativ, men om du setter pris på å lage noe brukbart av gammelt skrot er dette et prosjekt for deg.

 

Ingredienser:

- Motor fra tørketrommel - gratis på Finn.no. Rundt 3/4 HK og 3600 RPM, så det skulle være tilstrekkelig selv for grove kaliber.

- Akselstål 10mm og kulelager som jeg fant slengende i kjelleren - tipper rundt 200-300 kroner i innkjøp. Kunne alltids brukt gjengestang dekket med drivstoffslange for å spare penger.

- Drivstoffslange fra Biltema for friksjon på akselstålene - ca. 50 kroner

- Reimhjul laget av kryssfiner og et par gamle kjøkkenfjøler 

- HDPE-beholder på 6 liter fra eBay - 2 stykk kostet ca. 200 kroner inkl. frakt.

- Løfteanordning for medie og hylser av 6 mm akryl - kapp fra en plate til 65 kroner fra Biltema.

- Ottomanhjul x 2  for å holde beholderen på plass - 20 kroner på Biltema 

- Dårlig tilpasset kapp av ulike typer tre- og sponplater

 

Slik ser den moderat fotogene kreasjonen ut. Det kan virke som at kravene jeg stiller til eget håndverk synker proporsjonalt med materialkostnaden. 
Merk at dette er første testkjøring, og at jeg i ettertid har redusert den overhengende faren for elektrisk støt fra de uisolerte kontaktene en del ved hjelp av egnet teip.

Den spesialdesignede kroken i bakkant gjør at jeg kan dele maskineriet i to for enkel stabling når den ikke er i bruk.

 

Per nå roterer den med imponerende 2 runder per sekund. Den later til å vaske meget bra i den hastigheten, men kommer til å halvere det for å dempe støy og vibrasjoner.

69565x79682.jpg69566x42d8e.jpg

 

Jeg forsøkte meg først uten løfteanordning for medie og hylser. Det fungerte forsåvidt greit, men etter jeg monterte denne har effektiviteten økt betraktelig.
Akrylskivene er limt sammen med cyanoakrylat, noe som blir forbausende solid.

69568xdaf80.jpg

 

Til tross for sitt enkle design gjør den absolutt jobben. De gamle svartkrutthylsene mine i 12,17x44R ble et besnærende skue etter to timer i trommelen med  stålpinner, vann, Zalo og sitronsyre.

69567x784ff.jpg69569x446fe.jpg69570x35519.jpg

Edited by Nygaard
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tar opp denne tråden enda en gang😊

 

Jeg har lyst til å lage en våttrommel selv, men er usikker på hvilken motor jeg bør ha. Den må jo ikke være for dyr for da kjøper jeg jo heller en ferdig trommel. Har tenkt å feste motoren i det ene hjulet som selve beholderen skal rulle på. 
 

beholder:         ca 300 kr

hjul:                  ca 80 kr

motor:              ca ?

div materialer: Det har jeg liggende på gården. Hvis jeg får tak i en motor til noen hundrelapper ser prisen grei ut syns jeg. 
 

Er det noen som har tips til motor? (Ikke drill)!

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...