Jump to content

Tikka T3 eller Sauer 100?


GRS123

Recommended Posts

Jeg har aldri skutt med Sauer 100 eller 101. Men har "tafset" en del på dem, Har vurdert en som ren jaktrifle. Vil vel kanskje si at de gir litt mer kvalitetsfølelse enn T3. De "ser" dyrere ut :roll: (At jeg syns det kan også skyldes at jeg er varig skadet og kjøper en 200STR til hver gang jeg har råd :forvirra: ) Folk får god presisjon med dem, de gjør det bra i tester.

T3 er "proven technology", virker alltid, ± de argumentene folk har mot T3. Trolig er det en smakssak, eller en sak om hva man får best tilbud på.

Den eneste virkelige forskjellen jeg kan komme på er at man får en gazzillion ettermarkeds duppeditter, montasjer, picatinnyskinner, avtrekk, stokker, chassi, wtf - til T3. Dette siden er det er solgt fryktelig mange av dem.

Sauerene er ennå "nye", og en får ikke tak i så mye "stash" - er man ikke stash-hore, så bryr man seg sikkert ikke om det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med Torf. Kan anbefale å tafse litt på den. Eg var i samme situasjon og hadde vel i grunn sett meg ut tikka t3. Skulle i alle fall ha ei rifle med plaststokk. Kom tilfeldigvis over ei nesten ubrukt Mauser M12 extreme og tok sjansen. Har ikkje angra. Samanlikna med t3 gir den langt meir kvalitetsfølelse. Den er fantastisk fin å skyte med. Kan trygt anbefalast.

Link to comment
Share on other sites

Er MANGE trådar om disse børsene etterkvart. Bruk søkeverktøyet oppe til høgre :D

Hadde eg kjøpt nytt i denne klassene igjen hadde eg godt for det same som eg har, Sauer 101 xt m/justerbar kolbe. Grunn = fantastisk presisjon, god sikring, glatt bolt, 5 skot boksmagasin, ok vekt og plyndrefunksjon (sikring på mens ein kan føre bolten). Børsa har igrunn alt eg krever av ei bruksbørse. Har aldri skote med Tikka T3, men har kjent, og både finish, bolt og sikring er langt ifrå det same. Sauer 100 er ein mindre påkosta versjon av 100 serien til Sauer. Sjølv hadde eg aldri vore i tvil om kva som hadde vore det rette valget her :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært en sauer-mann og ment at dette er det eneste verdt å ha i skapet. Men etter en tur på skytebanen med ei T3 fant jeg fort ut at det var faktisk ikke ei så hakkande dårlig rifle det heller. Er mye smak og behag. Jeg kjente at jeg kom til å slite med reimfestet da det kom naturlig 0.001 mm ifra hvor jeg naturlig har venstrehånda, så jeg fikk slått lillefingeren på hvert eneste skudd. Grusomt irriterende men ja bare en tilvenningsaks som alt annet.

 

Skulle jeg hatt noe nytt i dag hadde jeg fort gått for saueren. Mest fordi jeg er kjent med merket og påliteligheten og fordi jeg liker å ha et smelljern som ikke alle andre har. T3 er vel snart like obligatorisk å ha i et skap som en Krag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ved kjøp av rifler idag, så er den første ting jeg ser etter integrert montasje i låskassen.

 

Jeg misliker sterkt montasjer som blir skrudd fast!

 

Så, av "billig" riflene idag, så er det kun Tikka som tilfredstiller det.

I tillegg kommer den i rustfri utførelse.. selv om M12 og Sauer sine rustbeskyttelse er god.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmålet direkte, så ville jeg ha valgt Sauer 100. Gode løsninger, f.eks. 3 stillings sikring med mulighet til plyndring av våpenet i sikret tilstand, veldig god kolbeform i henhold til anatomi og rekylopptak og ikke minst en rekylklakk som fortjener navnet. Sauer 100 virker på meg å være mer luksuriøs og solid enn T3 selv om det er fullstendig subjektivt.

 

I opptellingen mangler en rifle i prissegmentet jeg personlig synes om. Nemlig Merkel sin rimelige boltrifle Haenel Jaeger som har blitt testet flere ganger med gode resultater. Denne byr på mange gode løsninger til en veldig overkommelig prislapp. Kal. alt fra 223 - 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Tre problemer med T3:

- underdimensjonert rekylklakk som beveger seg i den kjipe LEGO®-plastkolben

- knøttliten magasinutløser som kan være svært følsom for hvor langt opp magasinet må før det låser

- latterlig dyre plastmagasin som suger p... i den forstand at de ødelegges av bruk og til slutt ikke vil mate

 

Alt i alt overkommelig når T3 Lite startet på rett rundt 7000 for noen år siden, men når T3x Lite i dag begynner på 12,9 laken er det noen som burde fått dask. Både de som regner ut avanse i Norge, og noen designere i Finland/Italia. I mine øyne uakseptabelt på et så dyrt våpen.

 

 

[For alt jeg vet er klakken fikset på T3x, men på T3 har jeg sett det i flere rifler..]

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min Tikka mens de fortsatt var fornuftig priset. Veldig fornøyd, men er enig med småsnagget. Dette er lett å gjøre noe med, men koster noen kroner ekstra. Ikke mye, men kanskje nok til at det med dagens priser blir mindre fristende.

 

Skulle jeg hatt ny jaktrifle i dag, med prisene på dagens Tikka tatt med i betraktning, så hadde både saueren og Mauseren vært svært aktuelle!

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i høst sto jeg ovenfor samme valg, og jeg kjøpte Sauer 100. Fikla mye på begge to, og kvalitetsfølelsen var bedre i Sauer'n, bedre å holde i for min del også. Virket til å være gjennomgående en bedre konstruksjon, mer solid. Etter å ha vært med meg på banen flere ganger og mange jaktturer, angrer jeg ikke på kjøpet. Anbefaler Sauer 100 på det sterkeste, mye rifle for penga! Presisjonsmessig er den Sauer-navnet verdig også, går meget godt.

 

Jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha trestokk, og syntstokken på Sauern er mener jeg er bedre enn Tikka sin, ser og høres bedre ut.

 

I og med at Sauer 100 er såpass nytt på markedet er det begrensa med duppeditter til børsa, men jeg kjøpte ikke børsa for å bytte alt utenom serienummeret, så for min var ikke duppedingstilgangen så viktig. Det blir som med alt annet som er helt nytt, det tar litt tid før ettermarkedsdelene kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva hvis valget står mellom Sauer 100 XT eller den nye Tikka T3X Lite hvis prisen for riflene i utgangspunktet er det samme?

 

Saueren blir totalt sett litt dyrere for min del pga. kapping/gjenging. Det trengs ikke på T3X da denne kommer ferdig i passe lengde/gjenget klar til demper.

 

Har ikke mulighet til å teste/prøveholde noen av riflene før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...