Jump to content

Karbonering av øl/cider med vannlås?


munin

Recommended Posts

Hei!

 

Om jeg bygger meg en egen vannlås med vesentlig mere motstand enn standard, vil det være mulig å få kullsyre i en cider under gjæring? Tanken er å slippe å bekymre seg for sprengte korkede flasker, og muligens spare en uke eller så.

Eller vil dette bli veldig grumsete? Hvor mye trykk må til for å karbonere? Har ikke brygget så mye selv enda så er relativt fersk.

 

Takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ett slikt trykkfat til cider produksjon? Det blør ut trykket på ett bestemt nivå. Så kan det enten gjære seg til å bli karbonert, eller man kan tilføye CO2 om man vil det. Jeg synes det fungerer greit.. men valgte i år å gjære det på vanlig gjæringsfat først, deretter tappe over og karbonere med CO2. Ble klarere og ikke så uhorvelig overkarbonert.

 

normal_2014-08-21_11_07_05.jpg

 

For øl.. vel.. er man bekymret for flaskebomber, så løser man det med å sette seg inn i ølbrygging fremfor lur løsning med vannlåsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg mener dette er en dårlig idé har jeg stor respekt for den holdningen.

 

Karbonerings-trykket vil avhenge av både mengden kullsyre du vil ha og temperatur. Du finner slike kalkulatorer på nett. For middels kullsyre og lav temperatur vil du nok havne rundt 0,3bar, mens det for mye kullsyre og romtemperatur vil kunne være opp i 1 bar. Hvilken temp gjæres cider ved?

 

Problemet med flaskebomber har vel 3 typiske årsaker:

1. Ufullstendig gjæring. Dette løses ved å måle egenvekt før flasking.

2. For mye sukker til ettergjæringen. Enkleste fix er å kjøpe sukkerkuler, 1stk for 0,33, 2 for 0,5l.

3. Infeksjon. Renhold og desinfeksjon er løsningen her. En flaske Star-San er drøy i bruk og funker upåklagelig.

 

Hvordan har du tenkt å lagre produktet? Flaske eller fat? Jeg kan se for meg at tapping vil bli en utfordring, prøv med en boks ferdig cider og se selv hva som skjer når det helles gjennom en slange.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil i utgangspunktet være et veldig småskalagreie. Mer et eksperiment enn reell produksjon.

Jeg tenker å brygge cideren rett på juice-flaskene, så jeg vil få kansje 5x1 liter. Da vil det bli så sterilt som det kan, og jeg slipper å flaske om, var tanken.

Jeg må riktignok ha 5 gjærlåser for å lage 5 liter..

cideren blir å gjære på rundt 18-19 grader.

Bare 1 bar altså? det gjør det jo litt enklere hvertfall. :)

 

Det kan godt hende du har rett i at dette er en dårlig idé, men man kan ikke la seg stoppe av en slik bagatell

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke. Ved vanlig ettergjæring er ikke bunnfallet noe stort problem, men så er det bare snakk om et tynt lag i bunn. Hele gjæringsprosessen produserer et flere centimeter tykt lag, hvordan det vil oppføre seg med kullsyre er det store spørsmålet. Du får søke litt på nett, tipper at ølbrygging er relevant nok om du ikke finner noe om cider.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. ikke helt fornøyd med svaret nei.

 

Nytt forsøk; Du får kjøpt korker som kan påmonteres trykkmåler.. google i vei! Da kan du løsne litt på korkene når trykket begynner å bli i overkant heftig.

 

Men det vil fortsatt være en dårlig idé, ettersom gjærgugge i cider er ikke stor stas og det dannes såppas mye Co2 at du må blø ut trykket fra de flaskene ofte. Skikkelig knotete løsning på ett ikke-problem, kan ikke annet enn å ønske deg lykke til. Tror ikke helt jeg henger med på hva du vil oppnå heller, slippe å vaske gjæringskar og lage en enkel sukkerlake på ca 5g sukker/liter cider rett før tapping (etter at cideren er utgjæret) ?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende det vil bli for mye grums om jeg får kullsyre i uten å stikke om ja.

Nei det er kanskje ikke så mye å oppnå. Jeg ser flere plages med å få rett mengde kullsyre i øl/cider, så jeg tenkte dette var enklere om jeg hadde en ventil som åpna med rett trykk.

Også var tanken å ha en ferdig cider etter 2-3 uker, i stede for 4-5 om jeg klarer å karbonere samtidig som jeg brygger.

Link to comment
Share on other sites

Med sukkerlake i gjæringskaret er det null stress å karbonere riktig (slike sukkerdrops har jeg aldri skjønt poenget med..)

 

Det Speidel fatet jeg la ut bilde av, er for å gjøre nettopp det du vil, altså gjære og tappe ferdig cider rett fra fatet. Det fungerer, men som sagt.. blir litt vel overkarbonert og det blir ikke særlig klart. Tapperøret går ned til bare ett par cm over bunn, så det første man tapper er temmelig uklart. Også blir det nødvendigvis mye skum, men det forsvinner heldigvis kjapt for cider.

Etter 2-3 uker vil det fortsatt være gjæring og smaken vil bli deretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...