Jump to content

Rense optikk


marlin95

Recommended Posts

Jeg er alltid forsikt med optikk og har vanligvis bare brukt å blåse den ren med belg.

 

Etter at noen lånte en Docter kikkert oppdaget jeg fingeravtrykk og dro til optikker for å kjøpe rense veske for kikkert. Den sier at jeg skal sprraye på optikken og så tørke forsiktig av med linsepapir eller silke. Noe jeg også har gjort. Finger avtrykkene forsvant og optikken se ren ut, men det virker som det er en liten tyn film igjen. Spesielt på kanten av glasset. Det er ikke lett å se, det er bare under sterkt lys man kan se det. Noen forslag til å rense den 100% ?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener.

 

Hvis det er en vanlig kikkert skyller jeg kjapt med litt vann før jeg eventuelt etterpå bruker linsepapir og rensevæske for fotolinser for å tørke bort eventuelt feltt eller fingeravtrykk. Som du skriver, får en da gjerne et tilsynelatende "belegg"/ film på linsa eller deler av linsa, som om der ligger igjen noe av rensestoffet eller lignende. Polerer da forsiktig med tørrere linsepapir til det ser rent ut. Linsa er så ren/ fett og fingeravtrykk borte,- at det lille som måtte være igjen av rensevæske "flyter ut" over objektivet (lav overflatespenning mellom ren linse og linsevæsken etter at skitt/ fett etc. er borte).

 

Ellers ser jeg ikke poenget med å gnikke for mye på linser. Noen "støvkort eller lignende har ikke betydning for hva du ser gjennom optikken og lar heller dette ligge på enn å gjennomføre et "tvangsnevrotisk" pusse/ rengjøringsregime hver gang optikken sskal i bruk/ har vært i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å påføre et likegyldig skuldertrekk. I alt annet enn marginale situasjoner skal det være en del dritt der før det gir merkbart dårligere bilder.

 

Her er to artikler som tar for seg skade på frontlinser og hvordan det påvirker fotografier.

http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches/

http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...