Jump to content

Blodtrimme 9,3x74R i Blaser brekkvåpen?


Minuteman

Recommended Posts

Dette er jo en patron laget for tradisjonelle brekkvåpen. Blaser med den der integrerte "ekstra låsblokken" burde jo tåle trykk på høyde med andre moderne våpen. Sikkert mange nå som vil referere til standardsvaret om å følge etablerte/godkjente ladadata osv osv. Men når våpnene forandrer seg kan vel kanskje ladedataene det også???

 

.45 colt og 45/70 har jo fått skikkelige ansiktsløftninger med moderne våpen som Ruger og Marlin.

 

Dette er ikke ment som noen oppfordring til andre om å opptre uansvarlig, bare teoritisk tankespinn rundt en fremtidsdrøm....Blaser K95 med slagkraft som en 375 H&H :oops:

8)

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting som begrenser ladningene, hylsa og våpenet. Kjenner ikke til Blasers konstruksjon, men en grei indikasjon får du ved å se hvilke andre kaliber den kamres i. Maks teoretisk belastning er definert som kammertrykk ganger tverrsnitt på hylse, dermed kan du regne deg frem til maxtrykk for ditt kaliber.

 

Men selv om våpenet skulle tåle mer er det ikke gitt at hylsene vil være med på leken.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 9.3x74R er att det ikke er mulig å hente ut så mye mer. Problemet er hylsene. Stor kon og tynne vegger i brytvåpen er ikke en god kombinasjon. Klarer ikke å få mer enn 4 omladninger av hylsene med standar ladninger.

 

 

Jeg er enig med dette med Norma hylser, men med RWS hylser får jeg i alle fall 10 omladninger før hylsene blir kastet.

 

Så til en litt OT sak.

Omtrent alle andre hylser er blitt offer for eksperimentering. De blir åpnet til større kaliber enn originalen, klemt sammen til mindre, samt blåst ut for å øke innvendig volum osv.

 

Jeg kjenner ikke til noe slikt med X74 hylsa. Er det noen som vet noe om dette?? Har noen forsøkt å blåse ut denne??

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Du kan sikkert få Blaser costumshop til å lage et løp til deg i 375H&H.. Det er min drøm, en K95 med 19mm 375H&H løp..

Johan Fanzoj lager dette men må selge huset først da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...