Jump to content

Merkel 96 drilling


innflytter

Recommended Posts

Er du sikker på at du ikke har snellert? Jeg har maken og hvis du etter å ha spent rifleopptrekket forsøker å dra den forre avtrekkerbøylen forover skal du høre et lite klikk og da har du et meget godt rifleavtrekk. Trodde alle 96K hadde dette. Jeg kjøpte min ny og dette var ikke noen opsjon så vidt jeg forstod.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem med min, og liker heller ikke snellert. Har lurt på å gå motsatt vei, og forsøke å sette snellerten så tung som mulig (1kg?). Da kan jeg kanskje få et veldig bra snellertavtrekk, og et ok vanlig avtrekk med litt polering fra en børsemaker.

 

Hold meg gjerne informert om hvordan du løser dette.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er justerbart. Noen som har/finner manualen som beskriver hvordan?

Det er bare å skru en av veiene, så ser du hvordan det påvirker avtrekket. Tror ikke du får gjort så mye gæli der. Etter min mening flotte våpen, min 96 i 5,6x52r og 12 gikk meget presist, snellerten hadde jeg aldri problem med.

Link to comment
Share on other sites

uten å veie tror jeg avtrekket er ca 2,5 kg å snellerten er 1 kg, har demontert å vasket bort gammel dritt skal prøve den i kveld med ny olje.

Skru av bakkappa. du ser et hull midt i stokken. Nedi der er det en skrue du kan løsne. Litt ulike typer skrue (skruehode, torx, mutter), lys nedi så du ser hva du trenger av verktøy. Jeg måtte handle en forlenger på biltema for å komme til dem jeg hadde. Du kan dra mekanismen rett ut synes jeg å huske. Løsne gammel shait med bremserens/rødsprit eller noe. Husk å spraye fin olje på med en gang etterpå, det ruster sinnsykt fort når guggen er fjernet! Bruk olje som tåler kulde. Utrolig kjipt å være på jakt med ei børse som fungerer som en frossen blokk... jeg har prøvd det ja.

 

Du trenger ikke demontere stokken for å justere snellertavtrekket. Det er en liten skrue bak fremre avtrekker. Lett å kjenne når man justerer den strammere. Synes å huske at å dra til gir tyngre snellertavtrekk, men det kjenner du jo. Snellerten er oftest justert alt for lett synes jeg. Fort å skadeskyte på jakt dersom avtrekket går bare man puster på det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...