Jump to content

Hvilken rifle ville DU kjøpt?


GRS123

Recommended Posts

Uten tanke på pris og bruksområde, og hvis jeg bare kunne hatt ei rifle som hypotetisk sett kunne brukes lovlig til alt, ville jeg hatt en HK MR308. I 260 remington.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt meg en schultz & larsen legacy! Ikke noe fancy dyre greier, men et godt og lett verktøy. Vet at når man har dyre å fine våpen blir man ofte litt vell forsiktig, så da er det like greit å ha en børse man drar gjennom kratt og myr som om om d var en pinne. Kanskje et litt kjedelig svar, men et våpen er et verktøy som skal brukes hardt! ikke et kunstverk som helst ikke skal ut av våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt den våpengarderoben jeg har ønsket meg, både drillinger, dobbeltrifle og kipplauf.

Skulle jeg hatt kun et våpen måtte det blitt en hagledrilling... evt kipplaufen med flere piper.

 

Skulle det ikke vært et brytevåpen så havner en custom M98 klone med era svingmontasje, klassisk stokk, og bygd i take-down versjon. Kaliber? .30-06....

Får jeg to piper til den er 6,5x55 + 9,3x62 en god kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel strengt tatt det jeg trenger....

 

Men hvis penger ikke var et parameter og godtebutikken var wide open.....en dobbelrifle i .600 NE fra enten Purdey eller Westley Richards...med 26" pipesett og regulert for den tyngste ladningen...DET er god livsforsikring på elefant mine herrer... :lol:

Link to comment
Share on other sites

... Tja, å "stappe" i to lange sigarer; 9,3x74 i en dobbeltrifle O/U Franz Sodia, Ferlach kunne jeg godt tenkt meg,.. eller kanskje likegodt 8x57 IRS .

Det helt store behovet er der ikke lenger (har det jeg behøver), men godt å la øynene vile på en kald vinterkveld framfor "brasan". :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel egentlig nesten alt jeg trenger av jaktvåpen, men en skikkelig kipplauf av nobelt merke hadde jo gjort seg. Da mener jeg ikke noe legokipp fra Blaser eller lignende.

breakopen3525-zoom.jpg

 

Denne er bygd av Hambrusch i Ferlach. Et våpen bygd på en lignende lås, med utvendig hane på sidelåsen og dobbelt snellertavtrekk, satt opp med løpsett som følger:

 

Løp i 7x75R SE Vom Hofe, 69cm langt, Swarovski Z6i 3-18x50 BT.

Løp i 8x75RS, 66cm langt, Zeiss 3-12x56 HT ASV+.

Løp i 9,3x74R, 63cm langt, Swarovski Z6i 1,7-10x42.

Løp i 6x70R, 60cm langt, Swarovski Z6i 2-12x50

Link to comment
Share on other sites

Dersom ett langvåpen hadde vært lovlig:

Ruger_KM77gs.jpg

Ruger KM77gs

Dersom kun en rifle i garderoben var tillatt hadde jeg vurdert denne, en "Handyman" lett å drasse på.

 

Pedersoli som Hassel trekker frem, Kodiak-Serien har lugget lenge i havesyken min.

Den har stil, men den passer dårlig med kikkert i et konservativt sinn, synet mitt pr. i dag takler dette, ikke når alderen melder seg. Kikkerten redder en gammel mann med et klart siktebilde. Jeg er ingen Afghanistan sniper-pretend. Jeg ser at de yngre trekker i andre retninger, hver sin smak.

 

Jeg har en 7mm. Rem.Mag med god kikkert når lys og avstand krever sitt, aller helst trives jeg i tettskogen med hendige kortvåpen - NÆRKONTAKT og smygjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vært fritt valg i alt hadde det vært vanskelig å ikke velge en STG-44. Veldig fascinerende våpen.

Hvordan hadde 7.92x33 vært på jakt, tro?

7%2C92x33_a.JPG

Originalkula lå på 126 grain. Utgangshastigheten på ca.700m/s. Hjemmeladere har rapportert opp til ca.737m/s. Da ble det brukt en 125 grain Hornady.

Et raskt søk på nettet fra kjente amerikanske kuleprodusenter så ser det ut som om 125 grain kuler er ute av listene. Mulig Norma eller Lapua har noe i helmantel. Partizan leverer ammo og import av deres 8 gram FMJ kule går sikkert bra, men blyspiss ser skrint ut. Uansett så stopper man på vilt opp til rådyr hvis vi holder oss til gjeldende regler. Ca.700m/s++ vil havne på ca.600m/s på 100 meter og ca.1400 -1500 joules.

 

Ideen her om STG-44 er jo helt hypotetisk, selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vært fritt valg i alt hadde det vært vanskelig å ikke velge en STG-44. Veldig fascinerende våpen.

Hvordan hadde 7.92x33 vært på jakt, tro?

7%2C92x33_a.JPG

Originalkula lå på 126 grain. Utgangshastigheten på ca.700m/s. Hjemmeladere har rapportert opp til ca.737m/s. Da ble det brukt en 125 grain Hornady.

Et raskt søk på nettet fra kjente amerikanske kuleprodusenter så ser det ut som om 125 grain kuler er ute av listene. Mulig Norma eller Lapua har noe i helmantel. Partizan leverer ammo og import av deres 8 gram FMJ kule går sikkert bra, men blyspiss ser skrint ut. Uansett så stopper man på vilt opp til rådyr hvis vi holder oss til gjeldende regler. Ca.700m/s++ vil havne på ca.600m/s på 100 meter og ca.1400 -1500 joules.

 

Ideen her om STG-44 er jo helt hypotetisk, selvsagt

 

Hornadykula matet ikke i STG,en. Blyspissen hang seg opp i materampa/magasinet(husker ikke helt, lenge siden..) og ble ofte klippet helt av.

 

En avdød kompis hadde "alle" STG'ene (MP43, MP44 og STG44) registrert på samlerlisensen og vi skjøt endel med dem.

Link to comment
Share on other sites

M1 garand er godkjent for jakt i norge nå i 3 forskjellige varianter, men dessverre ikke m1a :trist:. Men det er ikke så stor forskjell på de to annet en løst boksmagasin og en penere profil :mrgreen: så det er kanskje en mulighet til og få m14 godkjent også. HINT HINT til ildsjeler :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...