Jump to content

Homogene kuler i drilling? TTSX / 7x57r


Muntjac

Recommended Posts

Jeg har også en Merkel 96 k i 7x57R. I dette kalibret trenger du ikke homogene kuler som TTSX da hastigheten er relativt moderat.Hvis du vil ha solide kuler kan du velge bondede kuler som Accubond fra Nosler.Rifleløpet er relativt tynt på disse så jeg tør ikke ta sjangsen på å ødelegge noe på min i allefall.Har skutt noen rådyr med vanlige blysisser og dette har fungert bra uten å lage for mye lapskaus av bogene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruke blyfrie i drillingen, slike som er cnc - dreid / frest. Prosjektiler som er noenlunde underkalibrert og har (Ogive-) ringer til stabilisering og sentrering. Finnes faktisk ganske mange tråder her på forumet som allerede har behandlet spørsmålet ditt. Det er bare å lete. Det er frå tråden min "Promotere europeiske kalibere" og skrevet i 2014:

 

"Bruk av blyfrie jaktkuler i fremtiden og hvis ja, hvilken fasong skal en velge? Blyfri og blyfri er ikke det samme, og det finnes mer enn bare Barnes og GMX … Enkelt forklart finnes 2 grovinndelinger av de blyfrie, nemlig de som blir presset i fasong gjennom høy trykk som f. eks. Barnes, GMX og mange andre. Denne type produksjonen koster minst. Og så finnes de som får designet sitt på CNC – maskiner, de dreies og freses ned ut av en kompakt blokk metall, kopper eller messing. Disse er pga. produksjonsformen mye dyrere, men noen sier at prisen gjenspeiler ytelsen/ prestasjon.

Barnes og de fleste av sine slektningene er rene deformasjonskuler som måtte få seg ekstra avlastningsriller for å få minsket (den iblant enorme) friksjonen i pipene som vi vet har vært en skikkelig problemstilling gjennom alle år. Kulene sentreres i løpet på samme måte som de vanlige blyholdige, altså hverken bedre eller dårligere egenskaper vedr. presisjon. Den iblant voldsomme friksjonen av Barnes kuler og «brødrene» har ført med seg at mange eksperter fraråder fra bruk av disse i knekkvåpen med loddede løp. Og her er vi inn på noe særeuropeisk.

De andre dreide/freste kuler av underdimensjonert kaliber er derimot lite eller ikke risikabel for knekkvåpen! De fleste av dem har 3 – 4 såkalte OGIV – RINGER som sentrerer kulen i pipen, gir veldig god stabilitet og presisjon. OGIV – RINGENE tar også sørge for mye mindre friksjon og dermed høyere hastigheter i samband med bedre livstid av løpene. Ikke helt uvesentlig det heller. For å nevne noen merker: GS - Custom Bullets, Jaguar Classic, Lutz Moeller MJG etc. Da finnes flere, men jeg vil ikke gå inni reklame - avd. Er disse noe å gå på med tanken på påkostete knekkvåpen og fremtidens lov stiftning? Resultatene på kontinentet har så langt vært lovende".

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra Krieghoff da jeg spurte de om samme sak for noen år siden:

Dar Mr. Jjrckd,

 

solid copper bullets with expansion bands/rings should be fine out of my knowledge. We are using for areas which require lead free rifle ammunition Jaguar lead free rifle ammunition and the clients are quite happy with performance and accuracy. For the BARNS Bullets requested we have no personal experience.

 

In general are causing solid copper or other monolithic solid bullets in comparison to other deformation lead bullet constructions more strain to the rifling of a barrel. The manufacturers try to prevent that with expansion bands in the rifling calibre in order to provide less surface to touch the rifling instead of the whole bullet size. You might be cleaning your rifle barrel more often also with chemical copper solvents to be on top of the copper smear which unfortunately most of those bullet constructions cause also due to the effect that they are harder and due to lower bullet weight work with higher speed. Since we as manufacturer are only allowed to use factory loaded ammunition we are not able to recommend any type of hand loaded ammunition. If you load and follow the CIP instructions for the calibre and stay well below the maximum you should be fine. Please also note that break-open rifles as such normally function due to the multi part construction normally the best with the middle range of pressure and velocity.

 

Happy Hunting,

 

 

With kind regards

Michael Steinmetz

Sales Department

 

Beschreibung: Krieghoff

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Slik jeg tolker det kan jeg bruke normalt ladede homogene kuler i drilllingen, men da helst ikke av den pressede typen. Noen konkrete kuleforslag i 7mm, helst tilgjengelig her på berget?

 

Bruker i dag slapt ladede 156gn Oryx, og får veldig fine slakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg som svarer deg har vurdert å kjøpe en Ferlach drilling i 7x65R. Siden jeg primært vil bruke den til toppjakt, hadde jeg håpet å finne så lette kuler som mulig ( 120 grain ) - homogen. Var da ikke klar over problemstillingen pressede eller dreide/freste kuler. Heller ikke kjente jeg til de andre leverandørene for dreide/freste kuler. Skal bli fint å se hva de kan levere, prisen blir vel et sjokk, men det får stå sin prøve. Om jeg får børsa til å samle med forslått kulevekt får tiden vise, ser ikke bort i fra at jeg må gå opp noe i vekt for å få lange nok kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er frå tråden min "Promotere europeiske kalibere" og skrevet i 2014:

 

.....nemlig de som blir presset i fasong gjennom høy trykk som f. eks. Barnes, GMX og mange andre. Denne type produksjonen koster minst. Og så finnes de som får designet sitt på CNC – maskiner, de dreies og freses ned ut av en kompakt blokk metall, kopper eller messing. Disse er pga. produksjonsformen mye dyrere, men noen sier at prisen gjenspeiler ytelsen/ prestasjon.

 

 

Eg har lest ein del av innleggene dine tidligare om homogene kuler, med stor interesse. Og det absolutt ein logikk i dette med dreide/freset kuler og lavere trykk.

 

Men eg har nokre spørsmål til deg, eller andre som kan svara;

 

1. Sidan dei pressa kulene er hardare, vil eg samtidig anta at dei freste er enno lettare enn dei pressa. Vil det sei at freste/dreide kuler lyt vera ennå lengre enn pressa? Reint intuitivt vil eg tru det gir ein heilt minimal vektendring.

 

2. Det kunne vore iinteressant å lese noko vitenskaplig stoff om dette, har du noko link eller referanser liggande?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruke blyfrie i drillingen, slike som er cnc - dreid / frest.

:o Hvordan kan du tolke dette slik :?::arrow:

 

Slik jeg tolker det kan jeg bruke normalt ladede homogene kuler i drilllingen, men da helst av den pressede typen.

 

Tja, det skal vel ikke mer enn en feiltolkning eller skriveleif til. I mitt hode hørtes det korrekt ut. Takk, korrigert opprinnelig innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer den beste forklaringen etter min mening. GS - Custom i Sør -Afrika har vært den første i 1993 som har utviklet systemet med dreide / freste mono - prosjektiler og ogive - ringer / drive bands. Alle andre etterpå har ikke gjort særlig mer enn kopiert hans løsninger. F. eks. Lutz Moeller, Sax og ikke minst Cutting Edge Bullets (CEB) i USA. Finnes flere andre som har blitt "inspirert" av det Gerard Schultz har oppfunnet.

 

Topp forklaring hvordan alt fungerer (bedre) her på denne nettsiden!

 

http://www.gsgroup.co.za/newrules.html

 

Angående bruk av GS - Solids i doppelrifler etc. firmagaranti nedenfor.

 

"All FN bullets employ our HV technology on the shank. This means that the bullet is bore diameter in the shank area with the thin series of bands at barrel groove diameter. The only stress imposed on the rifling by these bullets, is to cut the band and push it into the space behind it. The photos show clearly how this happens. This also gives superior gas sealing. All our bullets are coated for further protection of the bore. When GS Custom FN bullets are loaded to normal speeds, recoil is reduced. When loaded to normal pressure levels, higher speeds than normal can be achieved. GS Custom FN bullets can in no way damage the barrels of a double rifle. The advantages are obvious."

 

Eneste merkbare forskjellen mellom dreide / freste (kopper/messing) kuler og pressete av samme kaliber kan være tettheten av materialet som blir forandret og påvirket av trykk - prosessen. Ikke vekt eller lengde hvis ikke uttrykkelig ønsket.

Link to comment
Share on other sites

.. GS Custom FN bullets can in no way damage the barrels of a double rifle....
Nå er det en viss forskjell på løpene i en dobbeltrifle og løpet på feks en gammel Ferlach drilling med loddede piper. Pipen på min drilling har en ytre diameter på 9,4mm. Inne i dette sugerøret skal det gå et 7,2mm prosjektil. Det gir en veggtykkelse på rundt 1,1mm i selve pipen. Ytterveggen på pipen er loddet fast til løpsbunten- og det er denne loddingen en er redd kan løsne om en bruker massive kuler. Det går sikkert bra å bruke kuletypen du viser til, men jeg er rimelig sikker på at hverken du- eller kuleprodusenten hadde tatt regningen om drillingen hadde tatt skade av dem etter en tids bruk. På en moderne drilling er det nok ikke noe problem- men jeg tar ikke sjansen på å ødelegge et kunstverk fra 1960 :? Mitt motto er derfor: Bedre føre var- enn etter snar. :wink: Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...