Jump to content

Sauer 202 EAW picatinny skinne


Judin

Recommended Posts

Da jeg monterte EAW picatinny skinne på min Sauer 202 fikk jeg problem med antall klikk i kikkerten.

Jeg måtte skru ca 30 klikk opp på 100m da jeg gikk i fra baser til skinne. Dette har nå gjort så att jeg ikke har nok klikk til å skyte på de avstandene jeg kunne før.

 

Er det flere her som har opplevd det samme?

Link to comment
Share on other sites

Er det tilt feil vei på skinna? Den skal jo være "rett".

Kikkerten er ikke problemet. Før hadde jeg ca 75 klikk opp og 45 ned, nå har jeg ca 40 opp 80 ned før det er stopp. Da er det maks i hver retning.

Hvis det ikke er feil på skinne eller montering så må jeg nok over på 20moa tilt. Jeg må bare forsikre meg om att jeg har nok klikk ned på de andre kikkertene jeg bruker.

Kjett att det ikke blir opplyst att skinna ikke er "rett" hvis det er tilfelle, det koster jo noen kroner da. Den funker jo veldig fint til jakt og skyting på normale hold, men jeg skjønner ikke poenget med å ha fler klikk ned enn opp.

Link to comment
Share on other sites

Du må over på 20 moa tilt hvis du vil bruke maks antall klikk opp i kikkertsiktet. Hadde selv samme problem som deg på min 202, men byttet til 20 moa tilt og havna ca 30 klikk fra bunn av siktet.

Med de talla du oppgir vil du havne på ca 20 knepp fra bunn og 100 opp...

 

Du ser lett med blotte øye om du har skinne med tilt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

For meg så ser det ut som om skinna peker litt oppover i framkant. Da er det nok bare å bestille 20moa tilt.

Min kikkert er på ca 50 klikk på 20moa på 100m. Jeg håper bare kahles'en min, en helia 5 1-5x24 har nok klikk ned for å kunne brukes med 20moat tilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammel tråd, men jeg gjenoppliver denne istedenfor å starte en ny. 

 

Jeg tenker å kjøpe picatinny-base for min 202.

Er det noen grunn til å IKKE går for 20 moa varianten? Kikkerten som primært skal brukes er en Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV+, men jeg ønsker også å bruke vanlige rødpunktsikter uten forstørrelse, samt prisme-sikter med fast forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ringene mine bygger ca 12-13mm. 56mm objektiv.

 

Edit: Nå som jeg ser på bildet så kom jeg på at skinna bygger litt mye bakover og at jeg strengt tatt burde ha kappet den litt slik at jeg hadde fått litt mer klaring for okularet.

 

620A5F51-760A-411D-A4CD-616A2D88FE8F.jpeg.c4c440522eabdbcb7343809e0d4a05a4.jpeg

 

 

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det der! For sikkerhets skyld kan jeg jo gå for ringer som er bittelitt høyere.

Hva slags ringer er det du har?

 

Føler du forresten at treffpunkt opprettholdes hvis du tar av og på kikkerten? Jeg har Leupold QR-baser med tilhørende ringer og der funker det utmerket. Vil tro man skal få det ganske nøyaktig med picatinny rail også, så lenge man bruker samme spor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...