Jump to content

Våpen i barnehagen


Locasto

Recommended Posts

Interessant å se at psykologen mener dette er for gutta og handler om maskulinitet. Omtrent like håpløst som den kjønnsdelte sfo-klubben jeg leste om i høst. Gjerne våpendag i barnehagen, men som siste taler sa, ekte våpen, og jeg forventer at jentungen får like mye ut av det som guttungen.

Link to comment
Share on other sites

Tanter av alle tre kjønn vill nok rope høyt og forferdet..

Her var nå iallefall barnehagen med på jakt. Og enkelte av ungene klaget på at våpenhåndteringa under luftgeværskytinga på SFO var for dårlig... fra lærerens side :roll:

Så vi trenger ikke å svartmale alt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er en god ide. Men hvis man ikke kan peke på hverandre med lekevåpen så er jo mye av vitsen med lekevåpen vekke, syns nå jeg. Derfor syns jeg en slik våpendag må gjennomføres med ekte våpen, der ungene får demonstrert effekt og det blir drillet forskjellen på ekte våpen og lekevåpen samt hvordan førstnevnte må behandles.

 

Så får de heller leke med lekevåpen i barnehagen til vanlig, selv om de fleste barnehager har totalforbud mot alt som ligner på våpen, inklusive Kaptein Sabeltann-sverd.

Link to comment
Share on other sites

Tanter av alle tre kjønn vill nok rope høyt og forferdet..

Her var nå iallefall barnehagen med på jakt. Og enkelte av ungene klaget på at våpenhåndteringa under luftgeværskytinga på SFO var for dårlig... fra lærerens side :roll:

Så vi trenger ikke å svartmale alt.

 

K

 

Kjempeflott!! Ikke alle tanter jobber i barnehage og ikke alle som jobber i barnehage er tanter :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neida, det er du som ikke er oppdatert... I følge de politisk korrekte har vi tre kjønn, han-hun og hen. Det siste er fordi som ikke helt finner seg til rette som han eller hun.

Jeg synes det høres ut som noen helsevesenet burde hjelpe folk med men så er jeg da heller ingen fan av PK-greier..

Hehe, det var det med internett og ironi... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt med meg mange barnehageunger på luftgeværskyting sammen med andre friluftsaktiviteter i flere år nå. Det har bare vært positivitet blant tantene, noen av de vil prøve sjøl også. De aller fleste synes det er spennende å skyte på blink, jenter som gutter.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg for noen år tilbake jobbet i barnehage hadde jeg med luftvåpen. Jeg lærte bort litt våpensikkerhet og vi hadde det moro med å skte ballonger og andre blink som var lette å treffe pluss ga litt respons ved treff.

 

Hadde minst like mange jenter som gutter med på dette da alle syns dette var moro. Foreldrene syns også dette var fin aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Er ungene så små at de ikke greier å håndtere våpen sikkert, bør de heller ikke holde på med det.

Men å leke "krig" med plastvåpen blir en annen ting, hvem har ikke gjort det i sine yngre dager? :)

 

Edit: men forøvrig enig i at plomberte våpen ikke er leketøy på lik linje med en cowboybørse i plast.

 

Det blir jo litt som når de kjører lekebil/traktor, det hender jo det blir en krasj eller to, uten at vi nødvendigvis må lære de om rundkjøring/vikeplikt etc...

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke saken mer enn fra media. Var du der ? Eller har du hørt om mer fakta

Det forekom en drøss bilder, og om jeg husker rett, en video.

 

K

 

Med andre ord, du vet ikke mer enn meg 8)

..men reagerer på "tantevis" :wink:

 

Blir litt for enkelt å dra en konklusjon ut ifra kameravinkel. Den har blitt brukt i flere kriger allerede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bilder og video.

https://www.nrk.no/rogaland/skulebarn-fekk-leika-med-ekte-vapen-1.13121552

 

Beklagelse

https://www.nrk.no/rogaland/heimevernet-beklager-at-elever-fikk-leke-med-vapen-1.13123075

 

"Tantene", og debatten i media mente at det var feil å introdusere barna, eller barn generelt, for våpen. De har ikke peiling på våpenbehandling. Det mener jeg med en viss tyngde å ha. Finger på avtrekker, ivrig pekende, "skytende" i magen på HV-fyren, og på hverandre. Jeg blir faktisk dårlig.

Mener du at det vi ser på bildene her er rett måte å introdusere våpen for barn? For min del kunne de introdusert dem med AK3 og skarp ammo - men å presentere våpen, som faktisk er livsfarlige, på den måten der... Vel.

 

Jeg instruerer barn i bruk av våpen opptil flere ganger i uka - og er det noe som er ekstremt viktig når det kommer til barns fremtidige behandlig av våpen, så er det den første introduksjonen. Oppfølging av rutiner, og innarbeiding av vaner er nok det viktigste, men første kontakt gjør en stor forskjell.

Får de da inn en sunn og respektfull holdning, og lærer fra 1 at fingre og peking skal være i orden og der de skal være, så sitter det utrolig bra.

Har de lært (og særlig av en som er forventer kyndig, politi, militær osv) at det er greit med finger på avtrekker og peking så lenge det ikke er ladd - så er det omtrent HELT FORBANNA umulig å lære det av dem. "Pappa" teller heldigvis ikke som en slik person, så de som "bare" har innarbeidd uvanene med luftgevær i hagen er det mulig å redde, men det krever jobb, og er det en pode som er litt ukonsentrert og vimsete, så kan det gå ut over viljen til å fortsette å ha det barnet på banen. Man må ha støtte fra foreldre, eller de andre ungen øver skyting sammen med - er det lov å peke hos han bestefar, så hvorfor ikke på banen hos oss ? Dette har vi alle et ansvar for!

 

Noen mener det er feil å la barn holde på med våpen i det hele tatt, og jeg har fått kjeft av en mamma som fikk sjokk da hun fant ut at vi skjøt med "skarpe våpen", og ikke luftgevær. Hennes våpeninteresserte 12-åring skulle iallefall IKKE begynne i skytterlaget, hun skulle heller kjøpe et luftgevær han kunne øve med i hagen...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viktigste poenget er vel ikke disse smelljernene, psykologen nevnte da heller ikke skytevåpen men pil og bue, men at nesten 100% av unger går åresvis i barnehage og skole med masse fokus på mykt og snillt og koselig. Unger, jenter og gutter, trenger å herje, klatre i trær, få skrubbsår (var en runde på nrk.no tidligere i høst om hvordan foreldre reagerte om ungen ble tilbakelevert med en plasterlapp...), spikke med kniv, tenne bål og masse annet.

 

Det er en halvstor barenhage et par hundre meter fra meg; under den forrige lederen var de ute i fjæra, på beregene eller i hauan (dvs marka/heia) stort sett hver dag-uansett vær og føre. Holdt noen på veien på med noe, mekket bil, båt, hugde ved, malte hus var det full stopp og 20 Spørsmål-Mega edition.

Nå er det ny ledelse og de er ikke utenfor gjerdet med mindre det er noe organiserrt koselig de kan busses til.

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje litt avsporing..

Men når jeg gikk på barneskolen (dengang pastellfarger ikke var retro) ble det en sak av at jeg tok med kniv under klasseutflukter. Skikkelig fy fy.. både fra andre foreldre og ansatte på skolen. Ikke p.g.a min bruk, for den var vel knapt opp av sliret før barten flagret iltert hos fedrene i klassen.

I dag går min datter på samme skole og hadde med seg kniv fra første klasse.. null stress.

 

Ting er ikke nødvendigvis så mye mer hysterisk nå, men de har mer fokus på sosiale problemer.

 

F.eks. er grunnen til forbud mot lekevåpen når det er karneval eller "ha med dag" for meg ganske innlysende.

Barn er forskjellige.. i omtrent hver barnehage finnes barn med spesielle utfordringer, som enten er i stand til å skremme livskjiten av andre eller som veldig lett lar seg selv skremme. Det er en tynn linje mellom å "herde barna" og skape sosiale/språklige problemer i førskolealder. En periode der det er viktig at slikt kommer på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på barenskole før pastellfarger ble opppfunnet; det var Colargol som var eneste godkjente tapet for et gutterom, sykler,ski, sparker og ellers alt annet var laget i Norge, vi gikk til skolen (samme distanse er iflg dagens foreldre helt forferdelig å kreve at unger skal gå-mye bedre at de lager trafikkaos og nestenulyker daglig utenfor skolen..), lommelykt var standardutstyr så snart det begynte å mørkne på høsten og den stakkaren som ikke hadde kniv med seg var enten forballidiot eller utenfor. Dog var ordningen den at kniven lå i skolesekken og ikke var i bruke i skoletiden..

I pastellfargetiden drev vi utstrakt vurdering og bytting av div amunisjon i friminuttene når vi ikke lå i hardtrening med batangakniven.

Så begynte jeg på videreående, ingen som løftet et øyebryn av at futeralet med hagle eller riffle var med på skolen fredager slik at jeg rakk bussen.

 

Jaja, nå er det lørdag og jeg synes kamferdrops er godt :lol:

Ikke har jeg unger heller. Så jeg får ha kamferdropsene i fred!

 

ps-Fjernsynet sendte fra 17:55 (ettermiddagsnytt) til 23:00 (Kveldsnytt), og Trim-for-eldre og skolefjernsyn på formidagen. Ukeblader kom på Tirsdager, kaffen ble kvernet på butikken, brød ble kjøpt på bakeri (sjeldent-mor bakte selvfølgelig!), byen hadde 5 slakterforetninger og eget meieriutsalg. Var en klassekompis heldig nok til å ha kusma , røde hunder eller noe anet smittsomt ble vi andre sendt på besøk i håp om at vi ble smittet. Kjempekjekt, for den syke hadde med stor sannsynlighet fått et ekstra tegneserieblad!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::lol: Chiefen.v-2

 

Nå tar jeg heller en øl, enn en kamferdrops på lørdagskvelden, men det du beskriver, er min barndom :D

Sølvpilen, og Donald på tirsdag.. ut og krige mot de som bodde lengre oppe i bygda... far min hadde kinnskjegg større enn Lemmy..

Har mine arr.. bærer dem med stolthet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg nevne at guttungen stiller med egen kniv i sekken hver dag i barnehagen og at pedagogisk leder var positiv til at jeg skulle ta med salongen en dag. Både i denne og forrige barnehage ville de gjerne ha nyskutte rådyr så unga fikk lære litt. Det er ikke alltid så galt som man skulle tro.

Link to comment
Share on other sites

normal_Norske_mann.JPG

Jeg har brukt denne stripa før, den tar samfunnet i dag litt på kornet.

Vi her på Kammeret har helt andre holdninger til våpensport enn det som faller i smak hos enkelte andre. Jeg tror vi må vokte oss for å maskulinisere våpen som noe mandig. Uansett så er våpen noe "guttegreier" selv om flere kvinner tar jegerprøven og viser seg mer og mer på standplassen innen jakt og skyttersport. Nøkkelen til våpenaksept og skyting må bli at sporten fortsatt får være attraktivt for begge kjønn, og for småfolk i passende alder. Ikke minst uten sosiale klasseforskjeller.

 

Jeg har et barnebarn (gutt 13 år) som går på skytterskole i DFS, jeg er med hver gang og følger opp. Flott opplegg med dyktige instruktører. Her lærer de sikkerhet og god våpenhåndtering, jeg kunne selv podet dette inn i pjokken, men helst ser jeg at han bør komme inn i den organiserte kulturen. I helgen fikk han teste Winchester mod.94. 45 skudd ble det, gliset har vel ikke tørket inn ennå :lol: Til forskjell på skyteskolen fikk han se effekten av skudd, noen hermetikkbokser som var utgått på dato fikk kjørt seg, og en tørrgran på ca.25 cm. fikk gjennomskyting. Våpen lager ikke bare uskyldige hull i papp. Jeg ser det som viktig å vise hvilke ødeleggende krefter det har, det setter respekt for hva det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger hatt med unger/ungdommer på skytebanen, privat sådann, for å la dem få prøve litt forskjellige våpen. De yngste har fått kose seg med .22 rifle og revolver, de noe eldre har fått tilbud om å prøve kal 12 hagle og 30-06 rifla.

Ballonger er fine greier å henge opp som blinker rundt omkring i busker og trær, selvfølgelig i sikker skyteretning. Særlig de minste setter stor pris på å se med en gang de treffer.

Noe av det som gjorde mest inntrykk på alle sammen var når de fikk se hva som skjedde når de traff en full vannkanne med en jaktpatron. Å se kanna sprenges og vannet stå som en fontene i alle retninger gå de en god forståelse av hvilke krefter som var i sving, selv de yngste.

Har aldri opplevd at noen har forlatt skytebanen med dårlige opplevelser, bare smilende fjes. Tomhylser som souvenirer var også populært :)

Link to comment
Share on other sites

Våpenkyndige barn er bare sunt:

Barn___v.JPG

Sønnen min vokste opp med våpen i hus, han visste hvordan man skulle behandle eller ikke behandle et våpen. Ellers var han totalt uinteressert i skytevåpen. Helt greit.

 

Barnebarna derimot ser ut til å være meget interessert, derfor har jeg tenkt til å bidra positivt så lenge de viser interesse.

 

Et alvorlig tilfelle for noen år siden, men som gikk bra:

For ca.40 år siden hørte jeg om en stygg sak i forbindelse med en klassefest for 7 - 8 klassinger, hjemme alene fest med brus og potetgull og popkorn.

Siden ingen voksne var tilstede ble huset gjenstand for utforsking, noen gutter fant en salongrifle med en "kul kikkert". Rifla ble tatt inn der selskapet fant sted og de kikket/siktet mot flere festdeltagere. Så var det en gutt som var oppvokst i en jeger og skytterfamilie som reagerte spontant og grep rundt pipa, løftet pipa mot taket og slo hånden opp mot sluttstykket så det åpnet. Ut fra kammeret spratt et skudd ut.

Her var det en som reddet situasjonen for de han var opplært.

 

Vi lærer barn om førstehjelp, og ringe 111 - 112 - 113 osv. De lærer å bruke pulverapparat. De lærer å svømme med mye annet. At de lærer å holde seg unna våpen å tilkalle voksne hvis de oppdager noe er også sunt.

 

Kanon_3.JPG

At det smeller litt er bare gøy, så lenge alt er trygt ivaretatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...