Jump to content

Storviltjakt uten skyteprøve-


hillbilli77

Recommended Posts

Er med i et jaktlag som jakter Hjort og ElgEn av disse er en yngre kar som går for en grunneier.Denne karen har de 2 siste årene ikke hatt 30 skudd samt skyteprøve men har allikevel skutt Elg så sent som iår.Jaktleder driter i å sjekke bevis på at folk har skyteprøve da han mener at hver enkel får stå til ansvar hvis noe skulle skje.Jeg er dritt lei dette og kommer til å politianmelde dette forholdet,og så er spørsmålet ,HVA slags straff vil vedkommende få?.Takknemmelig for alle svar+synsing.

Link to comment
Share on other sites

Som en veileder for jaktleders oppgaver har Direktoratet for naturforvaltning

satt opp følgende liste:

• Ved jaktstart informere om og oppfordre samtlige deltakere på jaktlaget

til å dokumentere at jegeravgiften er betalt, at de har bevis på gyldig

skyteprøve og riktig våpen og ammunisjon, og ved lisensfelling av bjørn

er registrert som lisensjeger i Jegerregisteret.

http://www.miljodirektoratet.no/old/dir ... fangst.pdf

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvilken straff kan vedkommende få:

 

Fra https://www.brreg.no/person/jegerregist ... l-og-svar/

 

"Hvis en jeger blir grepet i en eller annen form for forseelse under jakt, kan jegeren bli fradømt jaktretten for en kortere eller lengre periode, de fleste for en periode fra ett til fem år. En jeger som blir fradømt jaktretten, må etter domsperioden gå opp til ny jegerprøve for fortsatt å kunne drive jakt og fangst."

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det jaktleders ansvar at alle hadde bestått skyteprøven. Dette ble fjernet fra forskriften- jeg mener det var på 90`tallet en gang. Den gang kunne jeg som jaktleder bli straffet dersom jeg ikke forvisset meg om at papirene var i orden for alle på laget. Nå ligger dette kun som en veileder fra direktoratet som M67 viser til; informere om og oppfordre samtlige deltakere på jaktlaget til å dokumentere at jegeravgiften er betalt, ...En jaktleder(frivillig verv)skal ikke straffes for at en annen bryter loven. Men når jaktleder er fullt klar over problemet og ikke tar affære er han nok likevel ute på noe tynn is. :?

 

Men å gå til politianmeldelse innad i et jaktlag vil nok neppe føre så mye godt med seg... Da er det sikkert smartere å fortelle at slikt vil skje i neste sesong om ikke alt er i orden- og påpeke at både grunneieren, jaktlederen og jegeren faktisk risikerer straff. Da regner jeg med det ordner seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Isen er kanskje tynn, men jeg tror ikke vannet er veldig dypt... Må si jeg tviler på at det kommer noen voldsom reaksjon, eller noen i det hele tatt. Det er tross alt en nokså liten forseelse.

 

Med et politi som ikke har tid til å undersøke hverken innbrudd eller biltyveri, og som henlegger voldtekter fordi de ikke har ressurser - så håper jeg at en anmeldelse for et slikt forhold blir løst med et enkelt forelegg, eller faktisk, henlegges etter "bevisets stilling" /mangel på bevis. Politiet finner ikke bevis om de ikke prioriterer å etterforske saken.

 

I en mer ideell verden ville han nok blitt "tatt", men jeg har aldri hørt om at noen er blitt hverken etterforsket eller bøtelagt for kun å ha jaktet uten storviltprøve. Det er et forhold som vanligvis kun blir avdekket etter, og på grunn av andre og grovere forhold, som tyvjakt, grov feilskyting, osv.

 

Men det blir interessant å se hva følgene blir.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Isen er kanskje tynn, men jeg tror ikke vannet er veldig dypt... Må si jeg tviler på at det kommer noen voldsom reaksjon, eller noen i det hele tatt. Det er tross alt en nokså liten forseelse...
Jeg er helt enig i dette- det er nok den dagen det skjer noe alvorlig og det blir sak av det, at det kan bli hett rundt ørene på flere. eks en uheldig kule går gjennom stuevinduet til nabokjerringa el..

men sjansene er ikke store. I TS sitt tilfelle er jeg redd det er han som blir sittende med "Svarteper" om han anmelder- en gjør ikke slikt innad i et jaktlag- det fører intet godt med seg....

Link to comment
Share on other sites

En Jaktleder som ikke tar ansvar, og ser til at alle formaliteter er i orden, er ikke mye å ha. Jeg hadde krevd omvalg på Jaktleder i laget. Selv om Jaktleder ikke har ett juridisk ansvar, så er det tydelig at han ikke gjør jobben sin.

 

Når det gjelder anmeldelse, så hadde nok ikke jeg gått den veien. Men TS har jo allerede bestemt seg for å anmelde, så da har vi svaret på TS sitt spørsmål om noen uker. Det viktigste er at han holder oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Sa jeg det?

Nei jeg synes kanskje dette er litt lite å sjekke. At man kanskje også burde sjekke om alle på jaktlaget har tilstrekkelig mønsterdybde på dekkene på bilene de bruker til jakt, at EU kontroll på kjøretøyene er gjennomført i henhold til oppsatt dato, at forsikringen er betalt, at de ikke har nytt alkohol i særlig grad dagen før jakta utøves, at de ikke kjører for fort med bil på veg til eller fra jakt, at sikkerhetsbelte benyttes, at ammunisjonen har tung nok kule, at anslagsenergikravet er oppfylt om det er hjemmeladde skudd, at man har våpenkort på det aktuelle våpenet med seg, at våpen og ammunisjon til enhver tid oppbevares i henhold til lov og forskrift, ja og sikkert mye annet man egentlig burde sjekke, sånn for å være på den sikre siden for at ingen man jakter med har gjort noe som helst som kan være ulovlig. Er vel et ønske om at ingen lovbrudd i forbindelse med jakta skal skje som er begrunnelsen her?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen vits i å ha en Jaktleder om han ikke kan være en god LEDER. Hvis en bil, som er i så dårlig stand at den kan utgjøre en fare for passasjer-jegere under forflytninger av poster, blir brukt og Jaktleder er klar over dette - da skal han selvfølgelig ta affære og myndig forby bruken av denne. Det er selvfølgelig begrenset hva man kan forvente at en Jaktleder skal holde orden på, men godkjent storviltprøve hos alle medlemmene i jaktlaget må forventes.

 

Viktigheten av at TS holder oss oppdatert - er selvfølgelig at vi da får et svar til nestegang noen stiller det samme spørsmålet igjen, og nestegang o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å være usaklig. Ville du sagt det samme om det gjaldt bruk av kaliber som ikke er lovlige, felling av feil vilt eller jakt utenom tiden?

 

At jaktleder ikke har ansvar for enkeltjegere er jeg enig i, man må ta ansvar for egne handlinger. Men når jaktleder vet (eller får grunn til å mistenke) at noen ikke følger reglene har han også et personlig ansvar. Man kan ikke kalle seg leder uten å akseptere et visst lederansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jaktlaget er i ferd med å rotne opp innenfra og kjøre i grøfta, så er det alles feil, men lederens jobb å se, forstå og handle i tide.

Det kan være fristende for et jaktlag å holde seg med leder som aldri blander seg, slik at folka kan drive på et lavmål etisk og rettsmessig.

Problem oppstår når en person synker på et enda lavere nivå enn majoriteten, da kommer argumentene: "du er ikke noe bedre sjøl" og "alle har sine svin på skogen".

Dalton banden mfl hadde også behov for ledelse og interne regler, hva er det med dette jaktlaget(?)

Blande inn politi er like nyttig som til konflikter i en barnehage-sandkasse. Historien viser at whistleblowers skremmer alle, og blir frosset ut.

Laget har en felles interesse i å drive jakt. Ta et møte på temaet; "hvorfor driver vi egentlig med dette her hvis forsuring og ubehag fyller en stor del av aktiviteten?"

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden enkelte blir sure når man påpeker at man kanskje bør se på lovligheten i alt man driver med i forbindelse med jakta, siden man jo tross alt er lovlydige individer.

Jeg vet ikke om TS i denne saka VET at personen han nevner ikke har skutt opp og ikke har papirene på stell. Men om han VET at det er tilfellet så kan han jo nevne det for personen, og for jaktleder. I tillegg kan man jo da vurdere andre skritt om ikke dette rekker fram. Akkurat som han sikkert gjør det samme om han ser at noen av medjegerne bryter andre lover (som de jeg nevnte)

 

Til dere som ikke ville blande bil eller andre ting inn i dette, jeg velger å sitere et spørsmål som ble stilt meg:

Du mener det ikke er så farlig om man driter i loven ?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok tatt opp dette i laget, ikke fordi det betyr mye for meg om en eller annen idiot ikke skyter opp men fordi alle på laget vill stå i foran vifta om skiten treffer. Om laget hadde syntes det var OK hadde jeg funnet meg annen jakt.

 

Om Ola Dassbenkmyra kjører bil hvor EU-kontrollen skulle vært gjort senest i mars-i forfjor, er ikke det noe hele laget vil ble årets tema rundt kaffekanna på S-laget av.

Bygdisene slarver som gamle misjonskjerringer; jeg har feks drevet med rådyrjakt fra bilen har jeg fått høre; artig nok 2 år etter at jeg sist jaktet i den aktuelle komunen..

Link to comment
Share on other sites

Om Ola Dassbenkmyra kjører bil hvor EU-kontrollen skulle vært gjort senest i mars-i forfjor, er ikke det noe hele laget vil ble årets tema rundt kaffekanna på S-laget av.

det er vel akkurat dette de fleste er redd for?

Men på den andre sia, den dagen Dassbekkmyra kjører ned en unge i et gangfelt fordi bremsene på den bilen hele laget visste han brukte uten godkjenning i årevis, så tror jeg nok hele laget blir mange års tema rundt kaffekannene på samvirkelagene, ikke bare i den bygda men også i nabobygda :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo også en mulighet å ta dette på en litt positiv måte.

Kanskje organisere treningskudd og oppskyting felles for hele jaktlaget. Med litt uhøytidelig konkurranse, kaffe og skrøner, så kan dette bli en trivelig happening.

 

Jeg er nøye på å ha papir i orden sjøl, men driter i om de andre på elgjaktlaget har det. Jeg setter grensa ved rus/fyll og setter heller ikke pris på slike som skyter rett over hodet på meg.

Link to comment
Share on other sites

Eneste ansvaret jaktleder er gitt er å være kontakt mellom jaktlag og komunen.

 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313

§ 26a.Vilkår for å jakte hjortevilt og bever

Ingen kan drive jakt på hjortevilt og bever uten fellingstillatelse fra kommunen eller villreinnemnda.

Jeger og kortutsteder er pliktig til å følge de direktiver som er trykt på kontrollkortet for villrein.

Jaktlag som deltar i jakt etter elg, hjort og bjørn skal utpeke en ansvarlig jaktleder. Valdansvarlig plikter å melde jaktleders navn og adresse til kommunen før jaktlaget starter jakta. For bjørn er jaktlaget selv ansvarlig for at jaktlederens navn og adresse er meldt kommunen før jaktlaget starter jakta.

Link to comment
Share on other sites

NJFF arrangerer jaktlederkurs. Så de med stor interesse for nettopp dette bør henvende seg dit for gode svar på rutiner og instrukser. Det som gjør denne tråden spennende er at TS (til tross for at han får mest råd ang. nettopp dette) IKKE spør om han bør anmelde forholdet eller ikke. Han bekrefter at han skal gjøre det! Dermed vil vi få ett konkret svar på konsekvensene av dette (om noen uker). Da vil denne tråden bli en fakta/kunnskaps-tråd, og ikke bare en masse synsing (som jo er det vanlige).

Link to comment
Share on other sites

Der hvor kommunen er involvert stilles det helt klare krav til jaktleder og rammene rundt utøvelsen av jakten. Her er det Bardu Kommune som administrerer det hele.

 

1. JAKTUTØVELSE

a. Før jakta starter skal ansvarlig tillitsmann for jaktfeltet innkalle

jegere/grunneiere/jaktrettshavere til møte for gjensidig orientering om bl.a.:

- hvilke dyr jaktfeltet er tildelt

- hvem som skal delta på jakta

- hvem som skal være jaktleder

- andre forhold

 

Ansvarlig tillitsmann/jaktleder skal melde jaktlagets sammensetning til

viltnemnda før jaktas start, senest torsdag 24. september. Bruk tilsendt

skjema.

b. Valdenes jaktleder bør ta kontakt med nabovald for klargjøring av bl.a.:

- bruk av veier/stier gjennom nabovald for å komme til eget jaktterreng

- bruk av hund

- daglig kontakt

- foreta forberedelser til evt. skadeskytinger /ettersøk

 

c. Jaktlederens oppgaver er i store trekk:

- kontroll av at jaktlagets jegere har betalt jegeravgift for inneværende år.

- kontroll med at jegerene har avlagt skyteprøve

- kontroll med at det brukes riktige våpen og ekspanderende ammunisjon

- orientere alle jegere meget nøye om hvilke dyr som skal felles

- repetere/gjennomgå reglene for storviltjakt samt sikkerhetsbestemmelser

- avtaler ang. bl.a. bruk av radio

- føre skjemaer/oversikter utsendt av viltnemnda

- rapportere jaktresultat og levere utfylte skjemaer til viltnemnda etter jakta

- gjennomgå nøye hva jaktlaget skal gjøre ved evt. skadeskyting.

 

Det opplyses også om at det er viltnemda som foretar kontroll av reglene.

 

9. KONTROLL

Viltnemnda er gitt hjemmel til å iverksette kontroll i forbindelse med jakt.

Kontroll under elgjakta vil sannsynlig bli gjennomført med hensyn til jegeravgift,

avlagt skyteprøve, våpen, ammunisjon, bruk av ettersøkshund og evt. oppfølging

ved ettersøk av skadeskutt dyr.

 

Sånn sett vil en eventuell "anmeldelse" fra TS nok gi mer gehør hos viltnemda, som eventuelt kan foreta de riktige grep. Elgjakta og hjortejakta er jo høysesong for viltnemda. Og de kan jo dukke opp uanmeldt for å foreta kontroll.

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Vel. Så lenge en feller riktig vilt uten skadeskyting kan en jo si at det er et offerløst lovbrudd. Skyting over kvote er slik sett et større problem enn manglende skyteprøve, man kan fint oppfylle kravene til human jakt uten den. Problemet er hvordan slike holdninger i lengden vil kunne påvirke jakta.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta det opp med jaktleder og foreslå at: Fra neste år blir alle sjekket for at skyteprøven, våpen, ammo osv. blir kontrollert før jakten. De som ikke kan dokumentere at alt er i orden vil ikke få jakte i dette laget.

Å gå til anmeldelse vil kanskje fra ditt ståsted være en varsler, fra de andre i jaktlaget vil du muligens ansees som en tyster,

eller angiver, og ingen vil jakte med deg for de ikke vet hva du vil finne på med andre.... så det beste for ditt vedkommende er at dere ordner opp intern.

Link to comment
Share on other sites

og så er spørsmålet ,HVA slags straff vil vedkommende få?

 

Straffereaksjonen viltrolig bli bot på ca 10 000 kr og trolig rettighetstap til å drive jakt/fangst i ca 2 år.

 

Tas vedkommende ute i skogen på jakt beslaglegges trolig våpenet og inndras til fordel for statskassa.

 

Vedkommende vil trolig fra politimesteren få sine øvrige våpenkort tilbakekallt som forvaltningsvedtak (ikke straff).

 

Jaktleder kan trolig også straffes på "lignende måte" .

 

Har vedkommende skutt dyr vil dette trolig beslaglegges og vedkomende kan trolig vente seg en utvidet reaksjon etter viltlovens §19... trolig med en betinget fengselsdom + bot.

Link to comment
Share on other sites

Jaktleders oppgaver og plikter er ikke forskriftsfestet, men ser man på §26a, forarbeid, rundskriv og "rettspraksis" forutsettes det at jaktleder skal tillegges oppgaven med å påse at jakta foregår i tråd med offentlige bestemmelser... Bla ved jaktstart informere om og oppfordre samtlige deltakere på jaktlaget til å dokumentere at jegeravgiften er betalt, at de har bevis på gyldig skyteprøve mv...

 

Slik trådstarter skriver er forholdet tatt opp med jaktleder som ikke gjør noe. Hvis dette kan bevises vil jeg mene at jaktleder kan straffes.

 

Den enkelte er ansvarlig for sine egne handlinger under jaktutøvelsen, men jaktlaget samlet og jakleder særskillt har også et felles ansvar .

 

Det TS skriver kan således også få konsekvenser for jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok vår stripete venn har rett. Selv om ansvarsforholdet ikke er presisert i §26a gir den likevel noen føringer. Forskriften regulerer ikke det privatrettslige eller praktiske rundt jakta, så når det spesifiseres en ansvarlig leder må det nødvendigvis være i forhold til lov og forskrift. For bjørnejakt er laget ansvarlig for å melde inn leder til kommunen, altså går dette ansvaret begge veier. I ytterste konsekvens kan man se for seg at resten av jaktlaget kan bli holdt ansvarlig for leders overtramp.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det påhviler det alle jaktlagets medlemmer en viss plikt til å sørge for at lover og regler følges. I dette kurs om jaktledelse fra 2015 er det henvist til 2 dommer der samtlige av lagets medlemmer ble straffet i større eller mindre grad for manglende engasjement og inngripen. Til tross for at det var skytter og jaktleder som tok den endelige avgjørelsen omkring det avgjørende forholdet.

 

https://www.austagderfk.no/contentasset ... 3.2015.pdf

 

Man kan lese:

Jegere «friskmeldte» skadeskutt hjort – hele jaktlaget fikk bot av politiet

•Et jaktlag i Nedre Telemark skjøt fire skudd mot en hjort og fant blod på skuddstedet, likevel varslet de ikke om skytingen og tilkalte ikke ettersøkshund.

•Jaktlaget hadde avtale med godkjent ettersøkshund, men de tilkalte ikke den. Isteden brukte de sin egen hund, som ikke var godkjent for ettersøk.

• – Men de fant ikke hjorten, og friskmeldte den derfor selv, uten å varsle viltnemnda, forteller miljøkoordinator Olav Lia ved Telemark politidistrikt.

•De skal ha ment at det måtte vært et streifskudd, og at hjorten ikke var dødelig såret. To uker senere ble hjorten likevel funnet død på naboterrenget.

•Saken havnet hos politiet, som kalte inn alle de seks jegerne i jaktlaget til avhør og de erkjente det som hadde skjedd.

Det endte med at vi har gitt jaktlederen og jegeren som skjøt en bot på 8000 kroner hver. De fire andre jegerne i laget har fått 6000 kroner hver i bot.

•Grunnlaget for bøtene er at jegerne brøt varslingsplikten og at de ikke gjorde alt de kunne for å finne det påskutte dyret.

•Nå blir også politiets forvaltningsenhet varslet. De har mulighet til å inndra våpenkortet for én eller flere av jegerne en periode.

 

 

 

Fylkesmannen I Hedmark anmeldte i 2013 ett jaktlag som drev kvotejakt på gaupe

•Saken under gaupejakta gjaldt manglende rapportering og varsling til Fylkesmannen om at det var løsnet skudd mot ei gaupe; jaktlaget friskmeldte sjøl gaupa - uten å varsle Fylkesmannen. De fortsatte deretter jakten på dyret, og felte det senere på dagen. I mellomtiden felte et annet jaktlag en annen gaupe i samme fellingsområde, og kvoten ble dermed fylt.

•Resultatet ble en overskyting. Dette er brudd på vilkårene for jakten.

Politimesteren har ilagt jaktleder og jeger som løsnet skudd mot gaupa et forelegg på kr 10 000,-. Den som til slutt felte gaupa er ilagt et forelegg på kr 7 500,- og gaupa er inndratt til statens viltfond.

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...