Jump to content

Hjemmeladete slugs


358 Win

Recommended Posts

Fikk i dag endel glatte slugs som jeg kjøpte på finn.no

Har tatt ut haglene på noen Rottweil Tiger og puttet oppi slugsen. Må dytte den litt for å få den nedi men dunker jeg patronen mot underlag kommer den ut igjen. Er det noe jeg kunne forseglet slugsen med??

Link to comment
Share on other sites

Fikk så ørene flagret i en tidligere tråd om akurat det. Det var snakk om plastisitet i blyhagl og en hal del annet. Har forsøkt både rundkule, sylinderplugg, forskjellige slugs og annet obskurt i hagle opp igjennom tiden - og har etterhvert konkludert med at det meste har fungert. Om det er å anbefale vet jeg ikke - men det har i allefall hatt en høy gøyfaktor. For å hindre kuler og slugs i å forlate hylsene ukontollert har jeg brukt både tynne filler og stearin. Ta dette som en orientering :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man har sluggen i forladningskoppen så merker vel ikke hagla forskjell? Om noe burde det gi mindre trykk, siden en fast kule ikke vil gi samme kompresjon og sideveis trykk i skuddøyeblikket som en haglladning (som jo vil oppføre seg litt som en væske i dette tilfellet)...

Link to comment
Share on other sites

For de som måtte synes at 735 kule er for tung for hagleskyting så kan jeg betrygge med at det ikke er tanken å skyte de før de har gjennomgått en "slankeprosess". Planen er å gjennomborre kulene for å oppnå vektreduksjon. Ellers så har jeg plukket opp litt svartkruttdata på kaliberet og da er 140 grain FFg foreslått. En patron med samme kruttmengde er 50-140 Sharps. Kulevekt 638 grain (41 gram) og altså høyere enn en rundkule i 12 gauge (37,8 gram) pluss at det var riflet løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...