Jump to content

Våpenkort på mobilen


gordon setter

Recommended Posts

Har tatt bilde av alle mine våpenkort og lagra de i ibooks på mobilen.

Slik har jeg de alltid med meg- har gjort det samme med jaktkort og medlemskap i NJFF og andre.

 

Men under en kontroll på fjellet under jakt ville det holde? fikk kjøpt ammo i butikk med å vise våpenkortet slik.

Men greit å vite om det er lovlig "legimitasjon".

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette kan foreslås som en relativt sikker og godkjent tjeneste f.eks. Digipost kunne utviklet og levert? Jeg hadde gjerne betalt et lite gebyr i året for å ha diverse tillatelser, kort og annet slikt tilgjengelig i en sikker app på tlf. Digipost fungerer jo som kanal for distribusjon av en del informasjon type politiattester og annet slikt, så sikkerheten burde være godkjent her.

XXL godkjenner jo selv sine egne kvitteringer lagret på Digipost ved reklamasjoner og slikt også.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte også ute i skogen eller fjellet på jakt. Ikke bare i butikken.

Er i hvertfall genialt å oppbevare det slik, og man glemmer de aldri da.

Og hadde lyst å bringe det på banen da det bør komme at man kan ha de digitalt oppbevart.

 

NJFF kunne feks latt medlemmer ha muligheten til i appen sin at vi kunne hente ut medlemskortet der.

Link to comment
Share on other sites

Hele konseptet med scannet/bilde av våpenkort kan vel være litt problematisk om vedkommende faktisk fått inndratt sitt våpen(kort)?

I utgangspunktet kan vel da en person som ikke lenger har våpen kjøpe ammunisjon i hytt og pine bare ved å vise et bilde av et våpenkort som kan være flere år gammelt, uten å faktisk ha det aktuelle våpenet som våpenkortet sier han skal ha.

 

Så jeg skjønner at noen selgere kan være skeptisk til det, ettersom bilde av et våpenkort på ingen måte er en garanti på at en person har rett på å kjøpe ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hele konseptet med scannet/bilde av våpenkort kan vel være litt problematisk om vedkommende faktisk fått inndratt sitt våpen(kort)?

 

Hele konseptet med våpenkort kan være litt problematisk all den tid det er bare å melde våpenkortet tapt og få et nytt våpenkort utlevert. Jeg kjenner til tilfeller der noen har fått inndratt våpen, men har sittet med våpenkort i lomma (ikke gjennom jobb). Jeg vet ikke om dette skyldtes manglende inndragning av kortene sammen med våpnene, eller fordi eier hadde "dobbelt sett".

 

Hvis man ikke godtar scannet (eller kopiert) våpenkort, er det som det blir nevnt av flere her, totalt umulig å drive fjernsalg av både våpen, ammunisjon og ladekomponenter. Om en da ikke skal sitte og ringe til våpenkontoret for hver gang. På et eller annet nivå må en legge terskelen, og pr i dag er elektronisk kopi akseptert i forbindelse med kjøp og salg. Dette er til og med spesifisert i våpenforskriften: "Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen..." I dagens samfunn er det liten tvil om at kopi kan være elektronisk. Og en kan jo for så vidt også være i den situasjon at en person skriver ut 100 papirkopier av et våpenkort han senere får inndratt...

 

Derimot, våpenforskriften er rimelig entydig på at våpenkort skal følge våpenet. "Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon". Her er det ikke åpnet for "kopi av"...

 

 

Alternativet er - som resten av offisiell kommunikasjon - at våpenkortsystemet legges over på en elektronisk løsning f.eks via Altinn, der bevilgningshavere muligens kan (eller bør) ha et (sterkt!) begrenset innsyn. Da kunne man for så vidt også utnytte mulighetene som ligger i "jaktvåpengarderoben" ved at bevilgningshavere kan registrere inn salg av jaktvåpen på en persons våpenkort, med etterskudds godkjenning fra politimyndighetene, i stedet for dagens system der en likevel må søke for hver gang (noe som selvsagt fordrer en kobling og jevnlig oppfølgning mellom våpenregister og strafferegister, som nok er "bøygen")

 

Men ja, absolutt. Det er helt klart en mulighet at en person kan ha en elektronisk kopi av et våpenkort han/hun har fått inndratt - eller for et våpen han/hun har avhendet. Ingen tvil. Systemet er langt fra perfekt.

Link to comment
Share on other sites

"Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon".
Og videre står det (våpenloven § 9): "Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg."

 

Man kan vel anta at politiet er mindre tilbøyelig til å finne det betenkelig å la noen ha et skytevåpen "hos seg" dersom vedkommende har en kopi av våpenets våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med et elektronisk våpenkort er vel at man faktisk kan sjekke om våpenkortet er inndratt eller ikke.

Tror det ville tatt meg ca 5 minutter å lage en kopi av et våpenkort du ikke så forskjellen fra original på, så det er på ingen måte mer sikkert med papirkort, dog enklere å ha med seg og det går ikke tom for batteri ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...