Jump to content

Langhold lørdag


M67

Recommended Posts

7E309D4D-42B8-43D9-A5B0-F5C3DBCB7BB9_zpspqaqcuik.jpg

 

SBSK har alltid trening den siste lørdagen i måneden. Nesten iallefall... men iallefall nå, 29/10

Vi har alltid plass til nye skyttere. Forventer en del erfarne folk, så det skal gå an å få hjelp om noen trenger det.

Vanligvis er vi på banen til Iveland skytterlag, men denne lørdagen er vi her: http://kart.gulesider.no/m/fLYqi

Vi skyter fra kl. 12, og ca til vi ikke gidder mer. Korteste praktiske hold er 465m, og lengste er 660. For de som gidder å gå littegrann, så går det an å skyte ut til 1250m.

 

4A4D5902-A24F-4E51-A401-B01F1C41F301_zpshxu4mlk9.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som vi får banen for oss selv...

 

Det er igrunnen nokså påfallende å se forskjellen mellom denne og tråden "min langholdsrifle". Jeg hadde håpet å få se noen av "jesusriflene" som vi ser her inne - rifler som noen har ventet på, alle har hørt om, men få har sett :wink:

 

 

stock-photo-its-not-rocket-science-word-on-the-blackboard-166993211.jpg

 

Jeg har oppfattet at noen tror det er veldig vanskelig å skyte langhold, har lyst til å prøve, men er redd for at utstyret ikke holder mål, eller at det ikke nytter for de har ikke klikktabell, osv. Jeg har heller ikke klikktabell, men jeg har mobiltelefon.

Av moderne fungerende rifler (nå ser jeg bort fra både rifler og skyttere som har store problemer med skyteprøven for storviltjegere) som er fungerende stand, og sikter som har justeringsskruer som kan repeteres, altså har klikk eller merking, og i kaliber som er lovlig på storvilt (inkl. rådyr) så funker så og si alt på de holdene vi skal skyte.

Har du ikke klikktabell, så lager vi det - det er jo noe av meningen. Er du innskutt på 100m, så gjetter vi (noen av oss er blitt nokså gode til å gjette) antall klikk, og du skyter på f.eks. 500m. Spotter ser da hvor du treffer, og gir korreksjon - det er høyst uvanlig at noen trenger mer enn 3 skudd for å treffe stål - da er vi nære, og noen skudd til så har man det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...