Jump to content

kulevekt på .223 til rypejakt.


Fykekost

Recommended Posts

Hei. Det seies at 223 fabrikk-ammo kan være riski bissnis på rype mtp at fuglen kan bli meir eller mindre sprengt. Løysinga eg har lest er ofte; lad sjølv så får du lavere hastighet og alt vil bli bedre.

 

Men for meg som ikkje lader sjølv, kan ein "kompensere" litt med å ha lettere kule, f.eks. gå frå 55gr til 40 (heilmantla).?Resonnementet bli; lavere vekt i samme hastighet gir mindre energi, og dermed mindre sjans for kjøttdeig. Eller bør ein gå opp, til 60gr++? (1:9 snurr)..

 

Eg har til nå skutt rype med fiocchi 55gr fmj, med bra resultat, men eg har dårlig presisjon med den, og vil prøve noko nytt. Då tenkte eg også å forbedre andre faktorer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Ladebenken. Remington min liker ikke kuler særlig over 55 grains, og både 55 jaktmatch og 55 s&b helmantel sprenger rype og ender noe infernalsk. Har vel rundt 950 utgang på begge. Heldigvis går den godt nok til å skyte hodeskudd på ganske greie hold :winke1: Lada litt snillere NCC men den ekspanderte/eksploderte og gav like havarerte fugler.

Link to comment
Share on other sites

Ser poengene, men ein viss grad av energien overføres jo til rypa sjølv om kula går gjennom. Høgare vekt (i samme fart) vil jo sende med seg mer energi, og gi større sjokkbølger/ødeleggelser ved treff i dei største bløtvevs-områdene (viss noko på ei rype kan kalles "stort" :roll: ), er det ressonementet med lavere vekt kjem inn.

 

Eg finner ikkje heilmantla fabrikkammo som går under 900 m/s. Såg ein type som var 62gr, og var oppgitt til rundt 920m/s. Er vell det laverste eg har sett for fmj vertfall.

 

Noken som ellers har tips til "den beste" 223 farbikk-ammoen til rype?

Link to comment
Share on other sites

ein viss grad av energien overføres jo til rypa sjølv om kula går gjennom. Høgare vekt (i samme fart) vil jo sende med seg mer energi

 

Høyere vekt vil bare bety at mer energi ender opp i bakken. Det er ikke energien som gjør skade, det er hastigheten (og evt ekspansjon). Tenk deg et 5,7mm spyd som veier 1kg med en hastighet på 150m/s. Denne il ha 10x energien til en 50grs helmantel, tror du rypa sprenges av dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et apropos til det jeg skrev tidligere. Skjøt en skarv i dag med 52 grs NCC på litt avstand. Omregnet hastighet ble 590 m/s og det ble bare et sånn omtalt kulepennhull uten bloduttredelse rundt enda det var tvers gjennom den ene filéten. Så det går tydeligvis an å bruke hulspiss sålenge farten er lav.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne..

Har akkurat kjøpt t3x i 223 og tenkte å prøve denne på rypa. Fikk med  223Rem Norma Jaktmatch.. Kan denne brukes uten å ødelegge maten?

Fikk også med 223Rem Fusion. Tror disse er 62 grains og kanskje bedre egnet for ryper?

 

Hva er det dere vil anbefale av ferdig rulla ammunisjon til 223 for diverse matvarer??

 

Takker for alle innspill!

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har brukt 5,6x50R på ryper i noen år med litt ulik vekt på kulene. Jeg endte opp med 50 grain Sako FMJ. 5,6x50R gir omtrent lik hastighet som 223.

 

Norma Jaktmatch ville jeg ha valgt av dine to ulike patroner. Kuleplassering er viktig på rypejakt med rifle. Prøv å unngå å skyte rypa bakfra. Da kan/vil man dra med seg beinfragmenter ut av brystet. Lykke til!

 

slb

Edited by slb
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Brukte 223 på ymist småvilt - inkl ryper - og var dødsfornøyd. Litt brütal med noen rypene, men de blei liggende.

 

Jeg fikk Lapua scenar 69gr til å gå godt i 890ms, og da var jeg fornøyd. Vær obs på twistraten på 223, for det kan være litt stress. Men dette kjenner du sikkert til. 

 

Av kjøpeammo var rifla mi (rem 700 sps tac) litt kresen, men det kom fram at hornady fmj gikk djevelsk bra. Men jeg var innom _mange_ ulike merker før jeg fant en som passa. S&B og Fiocci og N Jaktmatch gikk halvgodt, mens Partizan gikk krisedårlig. 

 

For tida bruker jeg mye tid på å vente på at 6.5-en skal kjøle seg ned, men med 223 er varmeutviklinga mye mindre. Det gjør at en kan være mer effektiv på skytebana, og det savner jeg. Rifla blei uansett solgt fordi den var tung, men det angrer jeg litt på nå. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg prøvd meg på rypejakt med .223, er det ingen tvil om at jeg ville tatt med helmantel. Sjansen for vrengt polvott er for stor med noe annet.

 

Mine tips ut ifra hva jeg ser på Jaktdepotet:

Fugl: American Eagle 75 grs helmantel om rifla stabiliserer den. Ellers 62 grs-varianten.

Rådyr: Den du har, Fusion funker. De har jo ellers tre alternativer på Jaktdepotet, Nosler E-tip 55 grs som et blyfritt alternativ.

Bever, rev, skadevilt: American Eagle varmint&predator 50 grs eller Nosler Varmageddon 53 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Takk. Den tråden hadde jeg glemt litt bort. Jeg forsøker meg med noen fabrikkladde nå i første omgang før jeg skal finne noen ladninger selv. 
Tenker å teste presisjon på:

• Hornady Match 73 Gr Eld Match

• Hornady Match 75 Gr Bthp Match

• Hornady Frontier 68Gr Bthp

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...