Jump to content

Trenger hjelp til valg av kaliber:)


Jonas86

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg ei rifle, da jeg kun har jaktet med hagle til nå, men er blitt gira på å kjøpe meg rifle.

Jeg jakter rype og storfuhhel til nå, men vil ha ei rifle jeg kan jakte rype, skogsfuggel, gås and og rådyr hvis det lar seg gjøre med samme rifle?

Har blitt tipset om å kjøpe 30-06?

 

Tusen takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 6,5x55 til dette. Holder i massevis til rådyr og skulle du få lyst til å jakte elg, så velter den det også.

 

Går sikkert greit å skyte fugl med 3006 med helmantel, uten at jeg har gjort dette selv, men likevel kanskje litt grov diameter? Uansett er de fleste tjent med minst mulig rekyl for god skyting, og med demper på 6,5 så er ikke rekyl noe tema. Da blir det veldig fint og presist mtp fugl på avstand.

 

Enda mer optimalt så kunne man sikkert hatt flere kaliber (systemvåpen) så kan man bytte pipe etter behov.

 

Jeg er en av de som pt kun har ei børse til alt. 6,5x55 tikka ss lite. På den har jeg en meostar r2 2-12x50 kikkert. Jeg skyter fugl, rev og elg med denne. Og kikkerten har så lav minsteforstørrelse at jeg stort sett klarer meg på trange poster, men har såpass stor forstørrelse og lysåpning at jeg skyter rev i skumring. Kanskje ikke optimalt for alt, men veldig bra likevel.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, 308 win eller 3006 spiller ingen trille.

6,5x55 vil dog være mitt førstvalg for hvis småvilt er det du skal jakte primært etter og den duger på elg

3006 vil være mitt førstevalg hvis det er storvilt som skal jaktes primært. Og den duger på alt fra rype og oppover.

Uansett er det god tilgang på ammunisjon til trening, småviltjakt og storviltjakt for alle nevnte patroner. Og med lydemper er rekyl ett ikke tema for alle disse patronene.

Link to comment
Share on other sites

For meg er dette ett enkelt valg, 6,5x55! En suveren allrounder til ditt formål med snill rekyl og ikke minst god tilgang på billig ammunisjon!

 

.223 er ikke noe dårlig valg det heller men på fugl har jeg opplevd att den kan bli litt for rask og eksplosiv og på rådyret kan den oppleves som litt spe og man må kanskje lete litt..? Er nok mange som er uenig med meg men dette er mitt inntrykk! Til tross for dette bruker jeg selv 5,56x55(samme kule dim som .223) på rådyr og de har nesten uten untak gått rett i bakken, men da med de tyngste kulene i godt driv:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

cz 550 american, for den har eg :smile: men da trur eg du må på bruktmarkedet. Uansett veldig bra avtrekk på denne etter at eg stilte det. Det er iverfall mitt tips ikkje nødvendigvis ei 550 men ei med lett avtrekk, ikkje uforsvarlig lett da og med så lite kryp som mulig. Eg skyte iverfall mykje bedre med bra avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips / anbefaling til 6,5x55? Eller er det et fett hvordan børse jeg kjøper? :?:

 

Det er smak og behag. Jeg entret "bransjen" med to klare uttalelser. Jeg skulle aldri jakte med Blaser, og jeg skulle aldri jakte med 6.5. For å bevise at jeg hadde rett kjøpte jeg meg en Blaser i 6.5x55. 6 år etter er dette fortsatt min favorittrifle, og det siste beviset på at dette holder, er ei elgku på 211 kg som la ørene litt lenger ned med det samme det smalt, men likevel røysa i bakken 50 meter lenger bortpå myra. Lapua Mega'n strøk rett gjennom. Har skutt alt fra hare og rev, via gaupe og rådyr til grove elgokser med den rifla, og så langt har ingenting overlevd.

 

6.5x55 med demper - null rekyl, du hører anslaget i dyret, du ser i kikkerten hvor du treffer, og så lenge anslag og treffpunkt er rett dreper du alt norsk storvilt. Uten problem. Bare du er litt bevisst at du er i nedre skala av marginene...

 

Min anbefaling på rifle: Sauer 101 Classic XT med justerbar stokk. Rett under 15' snepp&snau. Sannsynligvis den beste rifla jeg har skutt med. Føles kompakt, passe vekt, presis, sitter utrolig godt. NB: Jeg selger slike gjennom jobb. Mauser M12 er "samme våpen" med litt andre løsninger, den selger jeg IKKE, men jeg vil tro den er like god. Så var jeg objektiv også. :mrgreen:

 

Jeg har også rifler i 222, 35 whelen og 8x68S, men det er rett og slett en grunn til at jeg midt i jakta sitter og lader opp mer ammo til 6-5'en...

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en aha-opplevelse i høst. Jaktet rådyr for første gang med min 223. Må innrømme jeg var litt skeptisk etter å ha lyttet til alle som typisk mente at 223 var for dårlig til rådyr, 6,5x55 for dårlig til elg osv i mange år. Uansett, med hjemmeladd 62 grs Scirocco skjøt jeg riktignok kun ett dyr. Dette gikk rett i bakken med skudd rett bak bog. Det så veldig pent ut i forhold til de jeg selv har skutt tidligere og de mine kompiser i år har skutt med 6,5x55. Begynte å bli litt lei følelsen av å skyte "spurv med kanon", med unødvendig store hull i dyret som resultat. Er overbevist om at rett kule og skuddplassering er det som er avgjørende, ikke kaliber så lenge dette er godkjent på gjeldende viltart. Jeg kommer til å fortsette å bruke 223 på alt fra rype til rådyr og plukke frem min 30-06 til alt over. Anbefaler trådstarter om å gjøre det samme! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Til en blodfersk "storviltjeger", så ville jeg anbefalt 6,5x55.

 

Personlig når jeg begynnte med dette selv, så skulle jeg ikke ha 6,5.. Aaaalt for svak. Og gikk for 308 og så 30-06

 

Vel, endte opp med å jakte på rådyr i 95% av tiden de første 10 årene og studier gjorde at jeg ikke fikk mye tid til jakt generelt.

 

Da ender 6,5x55 opp som soleklar vinner, med lett tilgang på billing trenings ammo og ønsket effekt i viltet.

 

Så, skulle jeg begynnt igjen, så ville jeg valgt:

Tikka T3x, SS lite, 6,5x55.

Kanskje oppgrader til en McMillan Sako Hunter eller Hightech stokk, som er det eneste du trenger å "oppgradere"...

Sako Ringmount

Fast forstørrelse.. 4x36, 6x42, 7x50

 

FERDIG.. gå og jakt!

Link to comment
Share on other sites

223 med 1:8 eller 1:9 pipe ville jeg valgt. Da kan du bruke litt tyngre kuler, farten blir ikke så høy at fugl eksploderer og rådyrslaktene vil sannsynligvis bli fine hvis du ikke skyter dem særdeles stygt eller bruker kjipe kuler. Diagonalt gjennom nakken blir et sabla søl uansett kaliber.Skulle jeg hatt én børse for alt fra mink til elefant ville det blitt 3006, men siden du stoppa ved rådyr ville jeg heller valgt 223. Det fins fordeler med å ha kun én rifle til ALT, men mange vil nok etterhvert ende opp med minst en småviltrifle og en storviltrifle hvis de jakter litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...