Jump to content

Viktig å pusse svartkruttvåpen ?


Sportskytter

Recommended Posts

Jeg mener å ha hørt at det er viktig å pusse svartkruttvåpen etter skyting er det riktig :?:

eventuelt hvorfor er det slik ?

 

 

Pussinga av svart krutt våpen avhenger av været den var brukt i, fugtig vær, da bør man pusse snarest, tørt vær kan du la våpenet ligg en uke trykt, slammet blir bare hvit!

Vannet aktiverer saltene i svart krutt slammet derfor er det slikt, så lenge våpenet ikke utsetes for fugt kan det ligge lenge før det tar skade!! :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva pusset de med før i tiden da? Ser ikke for meg at de vasket børsene i vann?

 

Joda, vist tilgangen var der, Varmt vann og grønn såpe! Ikke noe annet var brukanes da og det fins ikke noe bedre i dag heller!

Fikk ikke kjøpt allt mulig dildal i buttiken da, men uansett er varmt vann meget bra til svart krutt puss, 50+++ garder, helst en 60-80 grader!

Skikkelig varmt vann fordamper, og man bruke ofte et slagt pumpe system for og pumpe varmt vann ut og inn til løpet ble rent og pipen ble varm og vannet fordampet i pipen! Har vært brukt siden 1600 tallet, mener jeg og ha sett tegning av selv! Har et slikt pumpe system selv som jeg bruker noen ganger på Kenntucken min!

 

Ellers har jeg et Black powder solvent som jeg bruker ofte i felten, fungerer bra! Produsent KAP Teknikk. v/Kurt Pedersen 1800 Askim. Vet ikke om han lager dette midelet lengere men det fungere meget bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja, vann er vel kanskje noe av det beste. I hvertfall billigst. Selv bruker jeg en slange som jeg trer på varmtvannskranen, veksler mellom å spyle og bruke bronse/messingbørste.

Drar deretter gjennom med filler/pussegarn, før oljing av løpet.

Skal våpenet stå ubrukt en tid, blåser jeg gjennom mekanismen med trykkluft for å fjerne vann, før påføring av olje/ spray.

 

Men tilbake til 16-17-1800 tallet, i felten under langvarig strid og forskjellig vær og temperarurer, tror jeg neppe det var så flust med vann bestandig.

Det kunne være vinter og frost, eller ørken og varme.

Derfor bringer jeg på banen, noe jeg leste hær i forumet for noen år siden, nemlig bruk av urin.

Kan tenke meg at det var ganske vanlig, den var jo alltid for hånden. Nå kan vel pH-en variere hos mennesker,avhengig av mat.

Hos hester og kreatur vil jeg tro den er mere stabil. Og i store felttog var det jo vanlig med begge deler.

Hva med skipskanoner? det var vel neppe for mye vann ombord på seilskutene. Men sjøvann er kanskje ikke så dumt for å løse opp kruttslamm?.

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

En eller annen plass på verdsveven har jeg lest utdrag fra en gammel dansk/norsk instruks for puss av gevær/muskett i felt, der var det puss med gress som var tingen.

Samme siden hadde også utdrag fra en instruks om puss før lagring i magasin. Men finner ikke igjen denne siden :oops:

Link to comment
Share on other sites

På våpen hvor man kommer til fra begge ender av løpet, så pleier jeg å pusse på følgende enkle måte:

 

Fyll et passende kar, f.eks. en tom iskremboks, med kokvarmt såpevann. Fest en pusselapp på ei pussestang, lappen må være så stor at den tetter noenlunde i løpet. Tre stanga inn fra kammerenden, og sett munningen ned i karet med varmt vann. Når du så trekker pussestanga opp og ned i løpet, fungerer pusselappen som et pumpestempel og trekker såpevannet opp i løpet. Pass bare på at du ikke trekker stanga helt ut av kammeret, ellers drypper det grisete vann inn i mekanismen. Trekk pusselapp og vann opp i løpet 10-12 ganger.

 

Det kommer ut utrolig mye dritt på denne måten, etter et par "pumpeslag" er vannet helt svart.

 

Bytt vann og pusselap et par ganger, avslutt med kokvarmt rent vann uten såpe. Dette vannet skal forbli noenlunde reint, blir det svart så må du pusse mer. Sørg for å få trukket vannet skikkelig opp i løpet slik at hele pipa blir skikkelig varm, det kan hende du må bruke grillvotter for å holde børsa. Ta så munningen ut av vannet, tørk pussestanga, og tørrpuss med et par rene lapper mens pipa fremdeles er varm. Avslutt med litt WD-40 i tilfelle varmen ikke får alt vannet til å fordampe.

 

På denne måten kan jeg pusse en RB skikkelig ren på få minutter, før jeg fant ut av varmtvannstrikset kunne det gå en halvtime og drøssevis med pusselapper.

Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til 16-17-1800 tallet, i felten under langvarig strid og forskjellig vær og temperarurer, tror jeg neppe det var så flust med vann bestandig.

Det kunne være vinter og frost, eller ørken og varme.

Derfor bringer jeg på banen, noe jeg leste hær i forumet for noen år siden, nemlig bruk av urin.

 

Hva med skipskanoner? det var vel neppe for mye vann ombord på seilskutene. Men sjøvann er kanskje ikke så dumt for å løse opp kruttslamm?.

Synspunkter?

 

Mye av skipskanoner var vel støpt messing? Ruster vel ikke så fort som stål\jern.

 

Har lurt litt på hva man brukte som olje på våpen i samme tidsperioder, var jo ikke så mye fancy oljer og løsemidler som vi har tilgjengelig i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett brukt steikefett nevnt, visstnok brukte man baconfett til våpenolje i noen avdelinger under den amerikanske borgerkrigen. Det var viktig at man bare brukte godt stekt fett som var igjen i panna etter matlaging, rått baconfett er fullt av salt og andre ting som får våpenet til å ruste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...