Jump to content

Spiskammerset - Parring vilt og alkohol


SuperIngo

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg er en fersk jeger som nylig har fått mine første ryper.. Med tiden håper jeg det blir flere ryper, skogsfugl og hare.

 

Jeg er glad i å lage mat og gleder meg til å trylle fangsten om til festmiddager med venner! Jeg synes det er gøy å parre mat og øl/vin. Sammen kan det ofte utgjøre en høyere enhet.

 

Jeg har vært hjemmebrygger i mange år og brygger mye øl. Hovesaklig humlekraftige øl i "amerikansk stil".

 

Jeg sier selvfølgelig heller ikke nei til en klassisk fransk rødvin eller en chianti fra Italia.

 

Jeg har ikke jobbet så mye med viltsmaken, så derfor kunne det være interessant å høre deres erfaringer rundt hva som fungerer godt sammen.

 

Først og fremst ryper... Jeg ser lett for meg at rødvin passer, men noen som har gode erfaringer med en eller annen type øl?

 

Og hva med det andre småviltet? Hva er drømmekomboen?

 

-SuperIngeo

Link to comment
Share on other sites

Det er valget av saus (og tilbehør), som er avgjerande for kva type vin du skal velge. Meir enn kva type viltkjøt som ligg på disken, i alle fall. Lagar du ein tung fløtesaus, trengs det syre. Med ein lettare, meir kraft/vinbasert saus, må du tenke annleis.

 

Vilt er magert og til rype bør du styre unna vinar med for mykje tanniner.

 

Eit safe valg vil vere ein Crozes Hermitage (Rhônevin). Men Burgund kan funke. Og italienske vinar på Nebbiolo-druer (Barolo, Barbaresco) er nesten alltid bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for komplimentet! Fint å bli satt i ungdomsbåsen når man nærmer seg førr! :)

 

Men joda, så jo kommafeilen rett etter innlegget ble publisert. Trodde ikke det var mulig å redigere "stringen" i ettertid, men så jo nå at det var mulig. Får skylde på at det var mitt andre eller tredje innlegg på dette forumet.

 

Uansett, takk for dine tanker rundt vin.. har jo god erfaring med Hermitage fra mange andre situasjoner. Nydelig vin.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder øl til vilt så synes jeg at litt kraftig Brown ale pleier å fungere god til mer rustikke viltretter, ala gryter o.l. Men nå spiser jeg for det meste storvilt, så om dette nødvendigvis er noen god match til for eksempel rype, er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

TS. Liryper, skutt på høsten, er det lite viltsmak på. Skal du ha viltsmak, må du lage viltsmak. Og da er trenger en ikke kraftig smak på drikke (og grønnsaker). Til selskap, ville jeg nok gått for vin, men ikke den kraftige typen. Ellers bruker jeg (personlig) mest øl, når det ikke er gjester.

 

Men kjøp deg ei (eller noen) bøker fra kjente "vilt-kokker", eks. av Brimi. Der er det mange gode råd. Alt fra flåing/ribbing og til det ligger talerknen og med forslag til drikke. Men drikke er også smak og behag, samme med tilberedning av mat, enten det er vilt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...