Jump to content

Noen maiskorn inni hylsa etter omlading - farlig ?


Bergara-Man

Recommended Posts

Fikk gjort en tabbe i dag, hadde rengjort ca. 100 Norma-hylser til 308 win med slike maiskorn (tror jeg det var) i en slik "case tumbler":

 

rcbs-vibratory-case.jpg

 

Fikk siktet ut korna og ristet godt på hylsene slik at rester av korn inni hylsene skulle falle ut, fjernet hettene/sizet hylsa med ladepressa.

Brukte en liten håndholdt fres for å rengjøre der tennhetta sitter, og satte i nye hetter.

 

Fylte så hylsene med 43,5 grain N-140, kula som ble presset inn er Hornady 150 grains SST, COL har jeg satt til 72,00 mm som gir ca 1mm friflukt i min Weatherby.

 

Etter å ha ladet omtrent 50 patroner så får jeg plutselig se en hylse som har tydelig mer krutt i når jeg skal montere kula, tømmer ut kruttet og får da se at det sitter igjen en del korn av hylserengjøring (maiskorn) i bunnen av hylsa. Det er liksom klistret fast, så jeg må bruke en ståltråd og vri rundt, da raser alt ut. Hylsa er da helt tom inni.

 

Resten av hylsene ble grundig inspektert med lys for å se at de faktisk var helt tomme innvendig før hette ble montert.

 

Så nå lurer jeg jo plutselig på om hva som skjer hvis det ligger igjen 5-10 korn med slik maiskorn inni patronen sammen med kruttet når man fyrer av ? Jeg liker ikke tanken på dette, men de kornene har vel ingen brenn-energi skulle man tro......

 

Jeg har ristet og lyttet på alle de ladede patronene for å høre om jeg finner en som virker helt full (ingen rasling av krutt inni). Men alle virker like...

 

Blir mye jobb om en skulle måtte ta av alle kulene igjen og gjøre hele jobben om igjen, men sikkert bedre enn å ta sjansen på at noe skal skje (få heile dritten midt i fleisen).

 

**************************************************************************************************

Link to comment
Share on other sites

Heter det ikke Maiskorn da ?

Corncob = Maiskorn

 

http://brasstumblers.com/articles/corn-cob-media/

 

Vet det er noe som heter valnøtt-skall osv.

 

Ny i faget serru :mrgreen:

 

Jeg var litt for rask når jeg skrev i stad, hadde ennå en eske med patroner som jeg ikke hadde sjekket.

Fant faktisk en patron nå som var helt "stille" når jeg ristet på den, tydeligvis helt full.

Så den blir demontert i hvert fall.

 

Pokker'n ta, heretter skal jeg være supernøye med inspeksjonen av hylsene så dette ikke skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Corncob = mailkolbekjerne :)

Nå har jeg gått over til stainless tumbling. Men når jeg brukte hylsevibrator tok jeg aldri ut tennhettene først, gjorde jeg det, satt det fast et korn i omtrent hver eneste hylse.

Bruker du ikke en slik trommel for å få ut medie etter rengjøring, må hver enkelt hylse ristes tom, det er iallefall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var forøvrig nøye med å banke litt på hver hylse før jeg tok ut tennhetta, men det satt tydeligvis klistret fast litt korn i bunnen av noen få hylser allikevel. Man må nok lyse nedi hver eneste hylse for å sjekke.

 

Nå er jeg vel ganske langt unna maksladningen med min ladning med N-140 krutt.

Sierra HPBT-kula er veldig lik Hornady SST-kula i form og fasong. Sierra HPBT 150 grains er ei kule jeg lader til blinkskyting.

 

Jeg er på 43,5 grains og hastigheten er rundt 790m/s på kronografen.

 

I følge Vithavuori ligger maksladningen med N-140 og Sierra 150 grains HPBT-kule på 47,3 grains og hastighet 869 m/s.

 

Jeg har ikke målt hastigheten med Hornady SST-kula med samme ladning.

 

Så det er et stykke igjen til faregrensen vil jeg tro. Noen få korn (maiskolbe-kjerne :mrgreen: ) kan trolig ikke gjøre så store forskjellen.

 

Jeg lurer på om en slik utralydsvasker med vann og litt sitronsyre i vil være tingen.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/ultraljudsrengoring/ultraljudstvatt-med-varmare-160-w-p40499

Link to comment
Share on other sites

Eit lite tips: Dersom du fyller på case polish ETTER å ha hatt hylsene opp i ender du fort opp med masse hylser fullpakka av kva slags korn du no enn brukar. La den stå og gå ei stund slik at ting blandar seg før du har hylsene opp i.

 

Elles kan du kanskje prøve å vege patronene og sjå om det er nokon som er mykje tyngre? Men det er kanskje ikkje mange nok korn til å gjere opp for vektvariasjon på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at maisen vil fungere som filler/fyllmasse, og legge beslag på plassen som er 'til overs' i hylsa. Jeg har skutt en del svartkrutt og har eksperimentert med forskjellige typer fillere for å fylle opp tomrommet ved svakere ladninger. I svartkruttvåpen er dette nødvendig for å hindre sjokkbølger og skader på løpet; det må ikke være luft mellom kruttet og kula. Bruker alltid organiske materialer, og prøvde ut ull, filt, knuste skall av nøtter, men best fungerte det med pulverkaffe :-). Billig, pakker seg bra, og gir en anelse av brent kaffe ved avfyring :-).

 

Nå er ikke dette direkte overførbart til røyksvakt krutt, men jeg antar at maisen vil redusere hylsevolumet tilsvarende sitt eget volum, og dermed kanskje medføre en liten trykkøkning. Er du heldig kan det bli en popkornlukt som en bieffekt ;)? Kanskje jeg skal prøve å poppe neste gang jeg skyter svartkrutt :D.

 

Ellers når det gjelder ultralydvasker har Clas Ohlson en billig en som fungerer bra: http://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/Pr386601000

Den rommer opptil 100 pistolhylser, så kanskje 20-30 riflehylser? Jeg fyller den opp med kokende vann, og bruker sitronsyre og litt Zalo som rengjøringsmiddel. Kjører på 2 x 10 min.

Link to comment
Share on other sites

Har holdt meg til nøtteskal i hylserensen hittil - men det blir nok forsøkt både ris og maiskorn etterhvert. Har i Hornady sitt medium for blanke hylser før jeg har oppi hylsene og lar det surre og gå 10 minutter før jeg har oppi hylsene. Skallbitene kommer greit ut igjen ved lett dunking på hylsene. Kanskje det er like så effektivt å bruke andre pussemidler?

Link to comment
Share on other sites

Takk for info om "fyll" inni hylsa og link til Clas Ohlson ultralydsvasker, den så liten og fin ut og er jo rimelig.

 

Jeg tenkte å bruke en slik "decapping" die som ikke krymper hylsa, bare tar ut tennhetta, før vasking av hylsene.

 

http://leeprecision.com/decapping-die.html

 

Så kan en ta hettemontering og krymping av hylse etter rengjøringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...