Jump to content

Hvilken ammunisjon/kule anbefales til Bøffel i kal. 375 H&H


Afrikakudu

Recommended Posts

Skal på bøffeljakt neste år, og lurer på hvilken ammunisjon dere vil anbefale i kaliber 375 H&H ?

Har ingen erfaring med dette kaliberet fra før. Har bare kaliber 6,5 og 30-06 fra før, da eg ikkje har hatt behov for noe større.

Men da denne jakten dukket opp, må eg gå til innkjøp av ei rifle i kaliber 375 H&H.

 

Har tenkt på desse to ammunisjons alternativene:

 

Barnes: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=0&prodid=4016

 

eller Remington A frame kuler: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=0&prodid=5053

 

Begge desse er 300 grains kuler.

 

Er dette gode valg, eller ville dere gått for ein annan type ammunisjon?

 

Treng ein å bruke solid/heilmantel kuler som skudd nr 2, eller kan Barnes bruke som skudd nr 2,3,4 osv (ved behov)?

 

Har ingen hylser i dette kaliberet, så eg må uansett kjøpe noe ammunisjon for å få hylser dersom eg vil lade ammunisjon sjølv.

(Må og kjøpe diesett i 375....)

Dersom eg skal lade, tenkte eg å lade Barnes TTSX-BT 250 grain kuler. Egna krutt er vel da kanskje URP. Har N160 krutt, men ifølge ladeboken er det stort sett brukt til litt tyngre kuler i kal 375.

Noen anbefalinger til kuler dersom ein velger å lade sjølv?

Er det noen hylser som egner seg bedre til lading enn andre?

Normalt lader eg bare norma hylser i kaliber 30-06.

Kaliber 6,5 bruker eg hylser fra min DFS skyting

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

selv har jeg ikke jaktet bØffel, men ladet noe ammunisjon til min far som reiste til SA. Haapet at jeg skulle faa meg en tur, men slik ble det altsor ikke.

 

Ladningen virket visstnok slik den skulle: guiden oensket expanderende skudd paa foerste, og om skudd nr, 2 maatte til skulle det vaere solids/ ikke expanderende.

 

270 grain TSX, med 77 grain N540 – c.o.a.l. 91 mm, deretter en 270 grain Barnes Banded Solid FN med 81 grain N540 c.o.a.l 91 mm. Jeg har ikke kronograf dataen forran meg naa, men den gav veldig bra pressisjon i min fars Blaser R8, og min Sauer S202, samme treffpunkt paa 100 meter med disse to.

 

Remington hylser, Federal magnum 215 hetter.

 

Vaer varsom med dataen - ettersom den ikke kommer fra Joeren Liens Lade bok, men ble tatt ut fra Barnes egen lade data, jeg trodde lenge den skulle vaere litt heit, men den gaar altsor fortreffelig fint I disse boersene.

 

 

M.v.h.

Kay

Link to comment
Share on other sites

De PH’er jeg har snakket med anbefaler ekspanderende premium kuler av f.eks Barnes, Swift A-Frame eller Trophy Bonded. Ingen av dem anbefaler solids. Alle de 3 nevnte kulene gjør jobben og har mer enn tilstrekkelig inntrengning. Selv har jeg brukt 300 grains A-Frame, riktignok bare på 3 bøfler, men det var aldri behov for mer enn et skudd (så lenge det sitter der det skal) Kulene er perfekt ekspandert og har en restvekt på 95-99%, stopper typisk i skinnet på motsatt side. Husk at minste tillatte kulevekt i mange land er 300 grain.

 

Ang ammo så er prisene hyggelige i Drammen også. http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/ri ... er/375-h-h

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Du bør snakke med Guiden hva han anbefaler. Noen ønsker første soft deretter solid. Men, det får du sjekke. Jeg ville uansett tatt med både soft+solid.

Når det gjelder kulevalg ville jeg ha valgt Barnes TSX, dette da få andre kuler går like dypt. Som Solid er Woodleigh en god kule.

Har noen slike fra bøffel, og de har kun riflingsmerker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...