Jump to content

Kjøp og privatimport av hagle i fra England


emonsen

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe hagle i fra England. Jeg vet det er endel tråder å lese her inne, men blir mye å holde styr på.

Så hva skal til for at dette skal gå smertefritt?

 

Jeg kontaktet mitt lokale politikammer, og spurte litt, bl.a om jeg måtte ha importtillatelse. De sa at de kun kunne hjelpe meg med selve ervervstillatelsen, og antydet at det kunne gå galt i tollen dersom jeg ikke hadde kontakter hos speditører osv. Altså, ikke mest hjelp og info å få.

 

Så ringte jeg Tollvesenet. Der fikk jeg vite at ervervstillatelse var å betrakte som importtillatelse, og at jeg ikke behøvde andre papirer. Punktum! Når våpenet ankommer Norge så var det å betale moms.

 

Da virker det som at jeg må overlate til leverandør i England å ordne med papirer som engelsk eksporttillatelse, fraktdokumenter, forsikring osv?

På leverandørens hjemmeside står det "Worldwide secure shipping", og det stoler jeg på.

 

Men hva med min godkjente ervervstillatelse? Den er jo på norsk.

Har noen erfaring med hvordan det løses språkmessig overfor et engelskspråklig land med norsk ervervstillatelse?

 

Har jeg glemt noe her i denne saken?

 

Er takknemlig for innspill i fra noen som har privatimportert våpen i fra England.

 

(Og til dere som sier "kjøp i Norge", det går ikke. Våpenet jeg skal ha finnes ikke her)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg fylte inn denne: https://www.regjeringen.no/globalassets ... ifikat.pdf

 

Men jeg logget med inn med minID og sendte den til UD elektronisk. etter en stund fikk jeg signert importtillatelse i posten. så sendte jeg en scan av dette samt, scan av pass,våpenpass og den norske godkjente søknaden på email til butikken i Tyskland. som de godtok uten problem.

 

Når våpenet kom til tollvesnet sendte jeg godkjent søknad til de som de stemplet og signerte og sendte min del tilbake sammen med frakt dokumenter.

 

etter noen dager var det bare å hente våpenet på posten å betale toll. veldig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...