Jump to content
Sign in to follow this  
amatør

16/76 eksisterer.

Recommended Posts

Det visste jeg ikke . Synd ingen produsenter har hevet seg på. Ser det er i allefall 2 våpen produsenter og en ammo produsent som leverer 28/76 nå.

Det var en liten kuriositet. :-) Jeg spør meg hva den gjør som en 16/70 ikke greier; 16 passer i smekre, lette våpen som skal bæres en hel dag, ikke til å skyte tunge gås-patroner. Den største fordelen er kanskje høyere makstrykk mhp tungsten- eller stål-ladninger.

Om det skulle komme en ny mørketid, ville jeg satt pris på 16/76.

Før mørketiden hadde jeg kun cal16. Og nå har den siste tolver hagla forlatt huset.

Så om det er hylser å få tak i, vil jeg gjerne vite hvem som selger.

Og om noen kan brotsje opp kammer til 16/76.

Går helt fint å skyte storfugl og gås med 16/70.

Kal 16 med 28 grams lading gjør at hagleladingen som forlater munningen er helt rund og ikke en avlang pølse med hagl. Gir perfekte skuddbilder og stor gjennomslagskraft.

Bare digger kaliber 16 mere og mere 8)

Kal 16 med 28 grams lading gjør at hagleladingen som forlater munningen er helt rund og ikke en avlang pølse med hagl. Gir perfekte skuddbilder og stor gjennomslagskraft.

Med mindre jeg overser noe her vil man vel alltid få en "avlang pølse med hagl".

Kal 16 med 28g kan vel sammenlignes med kal 12 og 30g.

Gjennomslagskraften påvirkes av hastighet og haglmateriale, ikke kalibret.

Ingen tillverkar patroner. Det har funnits många korkade patroner på ritbordet.

Tror en moderator på ett 16 forum monterade 16/70 sleeves för en brown 12 och fick nån att göra

Mässing hyslor i 16/76 , jag tycker att vitsen är borta m klenare kaliber om man överdriver hagelvikten.

31gram skjuter mkt fint och för att inte tala om 28g

Fatterns gamle Baikal IJ 17 enkeltløp har 76 mm kammer i kaliber 16. (Jeg har målt) :think:

Det har det nok ja. Det betyr ikke at du kan skyte 76mm i den for det. Alle hagler som er kammeret for 70mm patroner, Har dette. Dette for at stjernebretten skal få plass.

Hur tänkte du nu? En avskjuten 70mm är just 70 mm , innan så är den 58mm ( stjärnstukad )

/P

Ja, det var jo nettopp det han skrev... en 70mm-patron blir aldri lengre enn 70mm utbrettet. Før den skytes er den selvsagt kortere, med mindre det skytes metallhylser eller hylser som på annen måte er like lang før og etter avfyring.

Det med 76 mm kammer på den gamle baikalen er vel for å ta høyde for tvilsomme russiske og langtvekkistanske hjemmeladninger og tvilsom "fabrikkammo" made in bakrommet hos en som trengte å tjene penger. :lol: