Jump to content

Verdi på Remington 700 adl 30-06


Playloud77

Recommended Posts

Har en kompis som muligens selger meg en 700 adl i valnøttstokk. Rifla er fra '94 og ser kurrant ut. Et mikrokryp på avtrekk med et mikroskopisk, men følbart knepp før skuddet går. Mulig dette er enkelt penkelt og fikse. Gått 50 skudd. Pipa ser veldig grei ut. Og resten ser ubrukt ut. Hva kan være en grei pris her for begge? (Uten montasje og følgelig uten optikk)

Link to comment
Share on other sites

Takker. Var noe sånt jeg tenkte også. Kanskje nærmere 3k. For min del så blir det gjenging og demper samt en magpul hunter stokk og muligens nytt avtrekk? Tenkt som postrifle på elg. Lavest mulig montasje og noe sånt som en Leupold vx2 2-7x33 eller hva det er. Høres det ut som en kurant plan til tenkte formål?

Link to comment
Share on other sites

Enkel rifle å gjøre litt med, finnes utallige deler.

Avtrekket kan fint justeres eller kjøpes nytt. Skaff en ny fjær og ta med til en bra børsemaker, så kan det justeres mye.

 

Gjort samme selv egentlig, McMillan Hunters Edge stokk, ny avtrekksfjær og justert avtrekk, nytt løp i 6,5 pluss demper, montasje etc. Tenker nok Timney avtrekk neste sesong...because I can, ingen praktisk grunn tror jeg.

Liker godt festene på Magpul stokken ift reim, og det at den har såpass flate sider gjør den behagelig å bære/pakke.

 

Leupolden er veldig kurant, men skal du postere veldig tidlig ville jeg kanskje valgt noe med litt større lysåpning. En 1,5-6x42 vil jeg si er bra all-round kikkert til elg, da den noen ganger kan komme tett på, og ikke så stor og tung kikkert.

 

Av montasjer er Talley Lightweight bra og rimelig, men synes S&K countoured er mer elegante og mindre kanter å feste i ting.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips! Jeg har forsåvidt skjønt at adl'en er en billigversjon, men aktuelle våpen har ganske så fin boltgange og fremstår som kurrant nok hvis prisen blir deretter.

 

1,5-6×42 er jo forsåvidt en vinner, men har allerede en T3 ss lite med Meostar R2 2-12x50. Den holder til skumringsjakt på rev. Så hvis han gir meg en kompispris på 3k eller mindre, så er det vel et ok kjøp jfr finn. Så lenge toppmatinga fungerer, så er ikke det et problem for meg. Til alt annet har jeg tikkaen. Men hvis leupolden nevnt vil slite med lys en september/oktobermorgen i 7-8 tiden på morgenen, så går jeg et knepp opp i objektivstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Den aktuelle rifla har 22" løp som vel røflig tilsvarer ca 54/55 cm. Det er vel allerede 2-3 cm lavere enn ei standard tikka-pipe.

 

Med 6,5 min så har jeg kappet 5 cm, dvs løpet er 52 cm nå med en hausken jd151 demper. Fungerer som bare det. Kan heller ikke se at det er noe unormalt mye kruttslam i dempern mot da jeg hadde full lengde. Faktisk ingen synlig forskjell. Hastigheten går jo noe ned, men presisjonen er blitt hakket bedre. Enten som følge av stivere pipe, bedre vekt/balanse med demper osv, eller en kombinasjon av disse som gjør at undertegnede skyter bedre. Uten at jeg skal legge opp til en diskusjon om løpslengder/kapping, så kunne jeg fint levd med 55 cm pluss demper på ei postrifle. Det er egentlig ikke et problem for meg overhode. Men ser forsåvidt nytten om man av grunner ønsker et kortere/lettere våpen.

 

Om ikke kameraten min ender opp med å selge med den, så blir det å titte rundt på finn ol. Da blir det mer pris og tilstand som avgjør enn kaliber 30-06 vs 308. Uten at jeg skal legge opp til noen tredje diskusjon om kaliber heller, så har jeg skutt flere elg med 6,5 og lapua mega uten at det har vært noe problem. Men har sett en del tråder om dette temaet, så en ny tråd her føler jeg er utenfor det jeg ønsker svar på.

 

 

Men jeg ser jo at magpul kommer med hunterstokk i lang kasse også, er det slik at jeg kan kjøpe den magasinløsningen deres og gjøre ADL'en til en "vanlig" 700? Ser jo at det er en del som gjør adl til bdl og mener jeg så at noen gjorde bdl til std med løst magasin. Så umiddelbart ser jo det ut som en relativt grei operasjon med kitet fra magpul?

 

Og avtrekket, det kjentes jo ut som et forsøk på direkte jaktavtrekk. Det var for tungt og det var et mikroskopisk kryp med et ørlite knepp/lugg før skuddet går. Bør dette være kurant å fikse for en børsemaker med avtrekket as is, eller må det ny fjær til evt andre deler til, uansett?

Link to comment
Share on other sites

Magasinet blir som gull med kitet til Magpul, plug and play.

 

Avtrekket kan justeres enkelt av børsemaker, men greit med en som har erfaring med de.

Ny fjær koster ca 100 kr, og må til hvis du skal ha det særlig under 1200-1500 gram, så grei investering :)

Ang kneppet kan dette løses med "stening", men helt klart på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig! Men "stening" ligger ikke i mitt begrepsbibliotek;) hva snakker vi om? Jeg har std 1,5 kg direkte på min tikka, og synes dette er helt perfekt. Så ønsket er jo å få avtrekket på en ny rifle helt likt. Dog, kryp og trykkpunkt er kjente saker det også, men på andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...