Jump to content

Lading av 460 S&W mag.


AHansen

Recommended Posts

Hei!

 

Har satt i gang med lading av 460 magnum på en Dillon 650 presse. Har lest en del rundt på forumet her + lest i ladeboka.

Har gått til innkjøp av H&N .452 300grs kuler til jobben. Var noe skeptisk til om de tålte hastighetene, men H&N skriver på sin hjemmeside: "suitable for all charges and weapons, also for reduced charges for rifles". Så bestemte meg for å gi dem en sjanse :)

 

Ladet opp med engangsskutte Hornady-hylser, CCI 250 large rifle magnum hetter og VV N-110 krutt.

Lagde en batch på 30grs H-110 og en på 32grs.

COL: 54,5mm såvidt jeg husker

Prøveskjøt disse i går og det gikk egentlig veldig greit. Grei presisjon og kulene fungerte utmerket. Rekylen var ikke så veldig ille heller. (dog noe slappe ladninger, men må begynne et sted). Heller ingenting som skal tilsi høyt trykk.

 

Men jeg opplevde litt problemer med at hettene ikke ville gå av. Det er tegn til at tennstiften har truffet, men ikke nok til å avfyre.

De fleste gikk av da jeg prøvde de for andre gang. Er det sannsynlig at hettene har sittet for langt ut eller at de er for harde?

 

Skjøt 20 stk av hver batch og opplevde ingen problemer med blying eller deformering/defragmentering av kuler. Fikk ikke målt hastighet grunnet mangel av krono.

 

Tenkte å øke kruttmengde til 34grs og se hvordan det går. Ifølge ladeboka skal det gå bra med inntil 38grs N-110 ved 300grs kule (riktignok hornady XTP).

 

Er det noen her som har erfaringer som tilsier at jeg IKKE burde lade noe hardere enn hva jeg allerede har gjort?

 

Takknemmelig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i !

 

Jeg som skrev feil over her. Mente wikipedia og ikke ladeboka.

 

Sitat Wikipedia:

 

Parent case .454 Casull

Case type Rimmed, straight

Bullet diameter .452 in (11.5 mm)

Neck diameter .478 in (12.1 mm)

Base diameter .478 in (12.1 mm)

Rim diameter .520 in (13.2 mm)

Rim thickness .059 in (1.5 mm)

Case length 1.80 in (46 mm)

Overall length 2.300 in (58.4 mm)

Primer type Large rifle magnum

Maximum pressure 65,000 psi (450 MPa)

 

(Ja, jeg vet at wikipedia ikke er 100% sikker kilde)

Så det var uenighet mellom wikipedia og ladeboka så valgte å kjøpe magnum-hetter for å være på den sikre siden.

Prøver en batch til med LR mag og hvis de ikke fyrer så prøver jeg vanlig LR.

Link to comment
Share on other sites

IMG_0411_zpsugde2npv.jpg

 

Burde være litt obs med de Hornady hylsene. Bare noe drit etter min mening. Fått separasjon både med fabrikk og engangs ladde.

 

Hadde vært greit å bruke H&N kuler isteden for XTP til 6kr ja!

 

Ser de har kulene til ladedata for .454 Casull og .500 S&W og. Burde jo være egnet da..

 

http://www.lhs-germany.de/uploads/media/H_N_Ladedaten_2010.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ja, så det der ! :shock:

Ikke opplevd separasjon selv, men skummelt om det er tilfelle med samtlige.

Får håpe det er en dårlig batch.

 

Å bruke prosjektiler til 2kr fremfor 6kr er utvilsomt en fordel. Har ladet opp en batch med 34grs N-110 nå. Skal ut og teste på lørdag.

Bør gi grei hastighet og smell det. Hvis kulene tåler det så blir jeg imponert over H&N :) Det eneste jeg har å utsette på dem er at det ikke er krymperille på dem, og med full sylinder så blir de siste kulene skjøvet litt ut. Dette kan vel riktignok løses ved å benytte 250grs-kulene med krymperille.

Hvis jeg kan skyte fulle 460-ladninger med kuler til ca 2kr pr stk så blir jeg glad :mrgreen:

 

Edit: Takk! har ikke sett de ladedataene før. Men om de takler 454 casull, så føler jeg meg litt tryggere :)

Link to comment
Share on other sites

Tykkjer det er urovekkande at H&N meinar at kaldpressa, koparbelagde kuler kan stå imot trykket til patroner som 454 Casull og 460 S&W. Kulehopp pga. manglande krymperille er ein ting, dette får som regel ikkje større konsekvensar enn låst tønne. Men mjuke, tynnmantla kuler fører til unødvendig stort trykk i overgongskonusen, og fører til ekstra stor slitasje og evt. sprukken konus. Det er ikkje utan grunn at Dick Casull og Wayne Baker utvikla kuler med ekstra tjukk mantel som skulle forhindre slike scenario. Dei første FA M83 kom f.eks. med utskiftbar overgongskonus.

H&N har sove i timen som trur dei kan unngå problemet med eit eller anna glatt belegg på kulene, friksjonen er ikkje det som skapar størst hovudbry når ein opererar med rifletrykk i handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Testa i dag med 34grs N-110. Litt mer "460- følelse" over de ladningene. Kulene går fint og samlingene er gode. Ingen tegn til for høyt trykk på disse.

Samtlige, med unntak av en, gikk av på første avtrekk. Tror problemet kan ha vært skitne hettelommer.

 

Humbo: Du mener det er skadelig for våpenet å skyte disse kulene ved disse ladningene ? Noen måte jeg kan finne ut at problemet du beskriver inntreffer ?

Link to comment
Share on other sites

Ser du noe tegn til blying i løpet?

 

Får du krympa godt nok til at de ikke beveger seg utover?

 

Jeg har lagt meg på 30 grain, det er ganske slapt. Du testet kanskje noen med de samme ladningene?

 

Det står jo at kulene skal tåle høyere hastigheter enn 320m/s.

Når det gjelder Frontier, oppgir jo de at kulene deres har en grense på 1200 fps.

Link to comment
Share on other sites

1200 fps = ~365m/s

320m/s = ~1050 fps.

 

Så at kulene skal tole meir enn 320 m/s treng ikkje bety at dei taklar meir enn Frontier sine. Kaldpressa kuler er mjuke, og koparbelegg kan ikkje samanliknast med mantel. Hornady seier f.eks at 250gr FTX ikkje må brukast i 454 Casull og patroner med tilsvarande trykk, sidan mantelen er for tynn. Og desse er ein del hardare enn dei belagde kulene på marknaden. 30gr N110 gir nok uansett garantert mykje meir enn 320 m/s.

 

Eg ville tatt ein knusetest av kulene ved å hamre ei flat mot f.eks. ein ambolt. Då får ein eit inntrykk av kor lett den derformerar. Evt. måle hardheit om ein har utstyr til det. Sjølv nyttar eg blykuler som er hardare enn hakkespettlepper for å unngå unødvendig slitasje. 460 er kjent godt nok for å brenne overgongskonus som det er, og eg tek ingen sjansar, sjølv i 454.

 

Det kan sjølvsagt vere at H&N støyper kjernane i hardare legering enn det som vanligvis er nytta i kuler med ekstruderte kjernar, men eg ville uansett forsikra meg. Å byte løp på ein X-frame er det såvidt eg veit ingen som har verkty til i Noreg, og å sende våpenet til USA for reparasjon kan raskt bli ei kvalmande affære.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan se i løpet er noe urenheter som ser ut som kruttrester. Men det er kanskje ikke annet enn å forvente når man brenner av 34grs i slengen?

Dro igjennom løpet med en pusselapp og det er helt rent nå. Nå har ikke jeg noe trent øye for å se etter blying, men løpet ser helt normalt ut etter bruk.

 

Slet litt med at kulene dro seg litt ut av de "slappere" batchene, men justerte krympen litt og nå er det ikke noe problem. Dro av 4 og så på den siste. Kula satt der den skulle.

 

Testa med 30grs og ja. De var relativt slappe i forhold. Fungerte greit, men har ikke kjøpt 460 for å skyte slappe ladninger ;)

 

Humbo: Hvilke blykuler bruker du ?

Skal forøvrig sende en mail til H&N og spørre litt om hvordan kulene er produsert :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. De var kjappere på din mail enn på min gitt :lol:

 

Da får jeg holde meg under 1500fps da :) Bare få lånt en krono på et tidspunkt.

Ifølge ladeboka skal en 300grs Hornady XTP gi 1869fps med 34grs N-110. Dette i en 15" T-C Encore.

Hvor mye er da realistisk i en 8,3/8" revolver?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten update.

Fikk også en mail fra HN hvor de fraråder å passere 450m/s. Er jo litt rart at de legger ut ladadata til 454 med vesentlig høyere hastighet, men men.

 

Har forsøkt å få "fanga" en kule for å se hvordan de ser ut, men foreløpig uten hell. Prøvd i snø og snø i isopor. Men kula forsvant.

Noen andre ideer til hvordan jeg kan få fanga en kule ?

Og da gjerne hel.

 

Ellers har jeg bestilt inn Hornady FTX 240grains mag kuler som jeg tenkte å forsøke noen HARDE ladninger med :)

 

Må ellers si jeg er fornøyd med HN sine kuler så langt. Gir bra samlinger. Har skutt ca 100 stk av dem hittil. Så tenker å bestille en boks til :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. De var kjappere på din mail enn på min gitt :lol:

 

Da får jeg holde meg under 1500fps da :) Bare få lånt en krono på et tidspunkt.

Ifølge ladeboka skal en 300grs Hornady XTP gi 1869fps med 34grs N-110. Dette i en 15" T-C Encore.

Hvor mye er da realistisk i en 8,3/8" revolver?

 

Jeg fikk snitt på 1569 med 35gr N-110 i 8,3/8.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann

 

Sendte ny Mail til Vihtavuori, svaret var som følger:

 

 

Den 23. des. 2016 kl. 07.05 skrev Seikkula, Erkki :

 

Alexander,

 

Yes - you right. We are a bit behind the manufacturing schedule and at the moment it seems the data for .460 S&W will be available on Spring 2017.

 

...and thank you for your numbers. If we get those bullets in our hands we can include them into our data test shooting.

Link to comment
Share on other sites

Sendte også epost til H&N ang. disse kulene. Fikk noe lignende svar, men uten noen grense på 450ms. Som han skriver så bør ikke 450ms overskrides ekstremt, og det stemmer nok.

 

"Hello,

 

we never tested  this cartridge.

But I would recommend a max. speed of about 500 m /s at the muzzle.

Please check below the data for .454 Casull. I personally wouldn´t exceed the published velocities.

The thickness of the copper plating is about 1/10th of a mm.

Good for medium loads as you proposed.

All data without guarantee!

 

Mit freundlichen Grüßen/With best regards

 

Peter Schmidt

Forschung & Entwicklung

Research and Development

 

 

Haendler & Natermann Sport GmbH

Auf dem Dreisch 2

D-34346 Hann.Münden

T  +49 5541 90963 - 33

F  +49 5541 90963 - 96

peter.schmidt@hn-sport.de

"

 

Det var vedlagt en ladetabell for 454 casull der høyeste hastighet var 489ms i 9.5" løp. Jeg får klippe den inn når jeg får tilgang til pc.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Se her ja :)

Har ikke eksperimentert så mye mer selv, da jeg synes ladningene jeg hadde var fine. Går fremdeles knirkefritt.

 

Kjøpte en boks med Hornady XTP Mag 240grs. Prøvde å lade max av det ladeboka tillater. Men synes ikke det var så veldig hissig egentlig.

39grs med N110 og god krymp. Burde ikke disse være ganske hissige ?

 

 

Kan også legge til at jeg har ladet en del koselige 45LC ladninger i det siste. 230grs .451 LRN og 7grs N320 bak. Veldig behagelige ladninger som samler godt. De går litt høyt, men da får jeg bare sikte litt lavere. Men lurer på om jeg skal fylle på ørlite mer krutt i dem. Noen med erfaring med 45LC og N320 her ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Har nå handlet inn H&N kuler, 250grs TC HS crimp. Noen som har ladedata på 250grs-kuler med N-110? Evt vet noen om det finnes info i siste ladebok? Jeg har kun utgave 5, som ikke har 460S&w.

Etter råd fra H&N satser jeg på å holde hastigheten under 490m/s, som de hadde hatt som max fart i 454 casull.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 11.8.2017 den 21.57, 300 win mag skrev:

Har nå handlet inn H&N kuler, 250grs TC HS crimp. Noen som har ladedata på 250grs-kuler med N-110? Evt vet noen om det finnes info i siste ladebok? Jeg har kun utgave 5, som ikke har 460S&w.

Etter råd fra H&N satser jeg på å holde hastigheten under 490m/s, som de hadde hatt som max fart i 454 casull.

 

Hei!

Jeg bruker 250grs H&N til 460. Fyller på med 25grs N-110. COL på 54mm. Gir ca 1400fps og rett over 300 i faktor. 

Har ladet H&N kuler hardere enn dette også, da i 300grs-utgave uten problemer. 

 

I ladeboka utgave 7 er 460S&W mag med, men kun med dyre prosjektiler. 

 

Skal du lade full fres eller litt roligere ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker egentlig 2 ladninger. Jeg ønsker en roligere ladning til trening og mengdeskyting (I den grad man gjør det med 460) og en som er så hard som kula kan tåle uten å gå i stykker. 

Tar veldig gjerne imot tips til begge ladninger! Det er lite å finne av ladedata med Vihtavuori på nett dessverre.

Link to comment
Share on other sites

På 24.8.2017 den 18.45, 300 win mag skrev:

Jeg ønsker egentlig 2 ladninger. Jeg ønsker en roligere ladning til trening og mengdeskyting (I den grad man gjør det med 460) og en som er så hard som kula kan tåle uten å gå i stykker. 

Tar veldig gjerne imot tips til begge ladninger! Det er lite å finne av ladedata med Vihtavuori på nett dessverre.

 

Den ladninga jeg skrev opp litt over her fungerer gull i min 460, og du kan skyte hele kvelden uten at du brekker håndleddet. 

I tråden her har jeg lagt ut en del kraftigere ladninger, men da beregnet på 300 grs kuler. Hastigheten er jo problemet med disse H&N-kulene. 

Prøv den oppskriften jeg ga deg over her og gå sakte oppover. 

 

Har for øvrig også prøvd noen 405 grains .452 fra blykula.com. De var ordentlig morsomme å skyte med :) meide tvers gjennom 20" impregnert treverk og kula var like hel. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

On 8/30/2017 at 9:33 PM, AHansen said:

Har for øvrig også prøvd noen 405 grains .452 fra blykula.com. De var ordentlig morsomme å skyte med :) meide tvers gjennom 20" impregnert treverk og kula var like hel. 

 

Jeg har akkurat selv bestillt meg 405gr kuler fra blykula.com, som jeg skal lade i .460. Har du noen tips til krutt og mengde? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Red skrev:

 

 

Jeg har akkurat selv bestillt meg 405gr kuler fra blykula.com, som jeg skal lade i .460. Har du noen tips til krutt og mengde? 

 

 

Jeg har kun brukt N110. Dette er sikkert ikke optimalt, men kula fløy nå ut. Jeg ladet med 25grs og det skal ifølge QL ikke være noe problem. Men jeg opplevde at hylsene satt litt trangt da jeg skulle ta de ut. Så begynn litt lavere og heller jobb deg gradvis opp.

Edited by AHansen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...