Jump to content

Hermansens kniver


Hermansen

Recommended Posts

Hei

Kan jo lage en knivtråd jeg også her inne :) Håper gjerne på tilbakemeldinger som kan gjøre meg til en bedre knivmaker. Jeg lagde min første i slutten av februar av et moraknivblad jeg fant etter en liten opprydning. Prøvde meg bare frem uten å ha lest noen verdens ting om det å lage kniv. Resultatet er som følger:

P2290001.jpg

 

Ble litt gira av dette, og skaffet meg et par knivblader fra Johan Hamre, og min 4 kniv var første kniven jeg følte jeg brukte rimelig god tid på, lærte ekstremt mye av den kniven. Har ikke bilde av slira jeg har på den kniven i dag, slirelagingen er veldig vanskelig syns jeg, men det går helt klart fremover :)

 

8I5C7126_Edit.jpg

 

Så lagde jeg en del kniver med forskjellig form og fasong, ikke noen smykker det heller naturligvis. Siste kniven (tror jeg) som jeg lagde i våres var denne

P5100062_Edit.jpg

 

Så startet høsten igjen, og lagde to nesten identiske kniver, litt forskjell men ganske så like. "Nytt" for meg på disse to knivene var innerholk i slira. Man må jo alltid prøve noe nytt for å lære.

 

14492353_10154433933432165_523174041346417252_n.jpg?oh=83ff28e9931a793f9d6954923e954dd8&oe=585F18DC

 

14516347_10154456445052165_8863424167203393784_n.jpg?oh=af5972f26abee7eb493a28f435e1b4c1&oe=58ADF203

 

Også har jeg prøvd meg litt på stabilisert materiale, kjøpt en grønn dings på Ebay i våres, litt usikker på hvilket treslag det er. Farginga av slira ble bare surr, jeg fant heldigvis ut hva hovedproblemet var :)

 

P9150010_Edit.jpg

 

Siste kniven jeg prøvde meg på var en neverkniv, første gang jeg prøvde meg på pauting og litt forskjellig farging (sliter fortsatt med farging av lær, men det går riktig vei :) Her prøvde jeg å farge inn "neverspor" i slira. Syns det ble sånn ganske greit, heldigvis noe å strekke meg til enda

 

PA090002_Edit.jpg

 

Så så og si selvlært, selvfølgelig brukt kammeret.no og ikke minst svenskkniv.se sitt forum, feilet og bannet og blitt oppgitt opp til flere ganger, men syns det går fremover :) Sliresyinga mi har jeg lært av haretex sin tråd her inne, milevis unna han og mange andre brukere her inne, men selv syns jeg det går fremover :) Tror jeg snart har brukt en hel ku på å sy slirer til noen få kniver, men heldigvis lærer man best av sine feil. Spesielt tenke litt på sliremakinga når man lager kniven, der har det gått opp noen lys for meg siste tiden :) Også var jeg og snakket med en knivmaker her endag og viste kniver og bare av den korte samtalen lærte jeg en hel masse småting jeg kunne tenke over :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samlet en del never selv fra ved etc, men vanskelig å få nok når jeg ikke selv driver med vedhogst :) Så kjøpte det ferdig på ebay :) Tror jeg betalte 100 kroner rimelig mye never, trolig til et tre-fire kniver :) Jeg har lagd to kniver nå med mye never, og har fortsatt en god del igjen. Jevnt over grei kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Man må prøve ut forskjelling ting som fersk knivmaker. Denne gangen prøvde jeg meg med en halvtreslire, og jeg forsøkte meg med litt fresing i knivskaftet. De to delene i skaftet er også farget forskjellig. Øvre del er farget med svart og blå farge, mens nedre del bare blå.

 

Skaftet er av masurbjørk, mens holken er av bjørkerot for å bryte opp mønsteret litt. Slira er av rårandslær og masurbjørk.

 

PA180002-Edit.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

TAkk takk, nok å sette fingeren på. Det aller mest irriterende er at jeg 1. er så gjerrig, så masurbjørka i slira er en flik fra oversiden av klossen og andre fra siden (samme som kniven) så slira har finere mønster på baksiden :D så andre irritasjonsmoment er at når jeg først var så gjerrig, så burde jeg tenkt på hvilken side jeg satt de to bitene :D

 

Men var moro å lage en slik type kniv, kommer helt klart til å lage noen flere uten å være gjerrig med treverket :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe Jeg er også for ung, 66 modell, men hele slekta var kronikere.

 

Fra spøk til alvor, jeg har kasta bort masse tid på å få en lærbit som er for liten til å bli en slire for eksempel.

Løsninga for meg er å lage knivene av skrot; sagblader og drivved. Også jeg har en kasse med skaftemner og knivblader som jeg sparer

til de knivene som skal gis bort el.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så kult! Gjerne lag en "how to" tråd, jeg vet det finnes allerede, men jeg syns det er flott med flere tråder som viser hvordan vi jobber forskjellig. Om du har tide å lyst til å lage er jeg sikker på det er flere enn meg som ville satt stor pris på en liten guide :)

 

Gleder meg uansett til å se ditt neste prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle lage et blogginnlegg om hvordan jeg lager kniver, selvom jeg er ganske så fersk og gjør småfeil støtt og stadig kan det jo uansett være til hjelp for andre. Og tusen takk for tilbakemeldingene, det er inspirerende å få god omtale :)

 

Et prosjekt som ikke bare er knivrelatert, men poster det her uansett, da det er en kniv med i prosjektet.

 

Jeg er ikke jeger, men fluefisker og bruker mye av sommeren på jakt etter ørret i norsk natur. Tok meg friheten og stjal en rikule fra et området jeg trives veldig godt i. Var jo like greit at jeg tok den før beveren tok hele bjørka :)

 

Hurtigtørket i microen, gjorde at noe av treklossen brant opp (ble veldig populært når kjøkkenet først duftet blaut bjørk og til slutt fylt av feit blå røyk :D ) Gjorde at det ble litt lite igjen til kniven. Men det er en kniv jeg stort sett bruker til å smøre brødskive og snitte spekepølser med så da fungerer det glimrende. Kaffekoppen er allerede testet, fungerte strålende, snapskoppen må jeg få ut noe mer innmat i, ble veldig lite ildvan i den.

 

PB010004.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ny kniv måtte hastigeferdiggjøres da jeg hadde en kar innom som ville ha ny kniv og han syns den uferdige (manglet farge på slira) var den fineste.

 

Dette er knivblad av Steen Nielsen, knivskaftet er av epletre, palme og vulkanfiber/tinn. Slira er av rårandslær og innerholk av tre

 

PB090004_Edit-1.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Får oppdatere med litt nye kniver :)

 

Den første kniven er ikke ny, men det er ny slire som jeg syns ble finere enn den som er lenger opp på siden her. Men langt fra perfekt.

 

8I5C7342-Edit.jpg

 

En ny neverkniv.

 

Knivbladet er av Morten Håkonsen, rusttreigt 85mm langt

Skaftet er av Never og rikule av bjørk

 

PC140007-Edit.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...
På 29.12.2016 den 20.56, Hermansen skrev:

Får oppdatere med litt nye kniver :)

 

Den første kniven er ikke ny, men det er ny slire som jeg syns ble finere enn den som er lenger opp på siden her. Men langt fra perfekt.

 

8I5C7342-Edit.jpg

 

En ny neverkniv.

 

Knivbladet er av Morten Håkonsen, rusttreigt 85mm langt

Skaftet er av Never og rikule av bjørk

 

PC140007-Edit.jpg

 

 

Du lager mye flotte kniver, og jeg likte den øverste veldig godt. Hva har du gjort for å få den finishen? Er det kun olje, eller har du lagt til noe farge? 

Link to comment
Share on other sites

Så utrolig mye flott du har laget :D

Dette er noe du virkelig har i hendene :)

Har laget en kniv en gang jeg også, sydde slire og. Sort treverk og innfelt sølv (som jeg faktisk selv klarte å lodde) bla en innfelt  sølvplate hvor jeg graverte inn navnet mitt :P

Var veldig fornøyd, syntes den ble skikkelig fin

Dessverre ble den stjålet :(

Men kunne virkelig tenkt meg å prøve igjen en gnag i fremtiden

Keep up the good work :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 9/13/2017 den 10.25, Maart1 skrev:

 

 

Du lager mye flotte kniver, og jeg likte den øverste veldig godt. Hva har du gjort for å få den finishen? Er det kun olje, eller har du lagt til noe farge? 

Takk takk :) Den øverste der er farget med brun narvsverte om jeg ikke husker feil, også oljet 3 ganger og polert :) 

 

På 9/18/2017 den 16.48, Mondragon skrev:

Så utrolig mye flott du har laget :D

Dette er noe du virkelig har i hendene :)

Har laget en kniv en gang jeg også, sydde slire og. Sort treverk og innfelt sølv (som jeg faktisk selv klarte å lodde) bla en innfelt  sølvplate hvor jeg graverte inn navnet mitt :P

Var veldig fornøyd, syntes den ble skikkelig fin

Dessverre ble den stjålet :(

Men kunne virkelig tenkt meg å prøve igjen en gnag i fremtiden

Keep up the good work :)

Det er bare å starte opp, er jo ikke plagsomt vanskelig dette her.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært så flink til å oppdatere her inne, men det har nå blitt litt flere kniver. 

 

8I5C7538-Edit.jpg.408eaa94c936873c7b738061493e242d.jpg

 

Her er en kniv med giraffbein og bøffelhorn, damaskblad av Asbjørn Solheim. Slire i rårandslær. 

 

P4190001-Edit.jpg.09c1ba3cb24ccf819f201bfec371c3e5.jpg

 

Helt enkel kniv med valbjørk, desert ironwood, knivblad av Asbjørn Solheim.

 

8I5C7637-Edit.jpg.df47c46551a46dd2910a4facdff2d67d.jpg


Lommekniver kan også endres, byttet scales på en lommekniv for en kar. 

8I5C7640.jpg.2e5319741724c76477e74440dc292dc3.jpg

 

Min første kniv med scrimshaw. Dette er ikke noe jeg kan, men er jo ikke farlig å prøve :D En bekjent som ville gi bort en gave til en kjenning som er veldig opptatt av øyenstikkere. Så motivet er en øyenstikkernymfe scrimmet på renhorn. Resten av skaftet er av stabilisert lind. Knivbladet av Arne Skogli.

 

Stort sett mer aktiv på facebook når det kommer til knivproduksjonen min men :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Veldig flott kniv, artig design som er stilrent og går godt sammen med bladet. Flott slire også.

Scrimshaw ser også bra ut. Du oppdager (eller har oppdaget...) at jo mindre prikker, jo finere resultat... ;-)

Et tips til "baksiden" - eller der du ser hele hodeskallen på ørnen....

Dersom du legger på farge utenfor streken din, som blir svakere utover. Da vil du her oppnå en skygge-effekt, og hodet vil på en måte "tre fram".

Mye likt det du har gjort på undersiden av nebbet - men bare rundt hele.

Litt mere jobb, men effekten bli bra. :-)

 

Veldig bra! 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja jo mindre prikker jo finere resultat, også ikke ta nærbilder for da syns prikkene enda mer enn i virkeligheten. Men men :D:D 

Takker for tips, er jo helt fersk i dette med scrimshaw, og har vel egentlig lært av eneste som hjelper er å scrimme og være kritisk til en hver tid :)

 

Her er siste scrim på en kniv, de andre jeg har scrimmet har jeg scrimmet utfra tegninger jeg har funnet på nett, men på denne kniven har jeg scrimmet ut fra et bilde jeg har tatt selv :) 

PB010006-Edit.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

:-)

Ja, man lærer seg fort at bilder som ser ok ut på kamera, blir seende veeeldig store ut på en skjerm. Og prikkene vises myyyye bedre.. ;-):-)

Jeg gjør selv samme tabba hele tiden. :-)

 

Synes den siste kniven din er veldig flott! Fine linjer, fine farger og gjennomgående design i kniv og slire. Hele knivstellet henger fint sammen både i form og farge.

Scrimmet er også veldig bra! Jeg bruker som regel bilder jeg finner på nett, men det er selvsagt litt spesielt å kunne bruke egne bilder! 

Både fisken og bakgrunn i scrimmet er veldig flott! Men som du sikkert har lært - så er det fort gjort at bakgrunnen dominerer og hovedobjektet blir litt borte. Det kan også gjelde andre detaljer i scrimmet. Det er en liten kunst å lage bakgrunn eller lyse felter bare såvidt synlig nok... 

For meg ser det ut som om sporden på fisken mangler, men det er kanskje bildet som lyver?

Personlig ville nok jeg hatt bakgrunn bak hele fisken, når det er på deler av bildet. Men det er bare min smak.

 

Gratulerer til en veldig flott kniv!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Sporen syns ikke på bilde, og muligens kommer det ikke så lett frem på bildet men det er fiskerens hånd som holder i fisken, man ser også fiskerens fingre under fisken ved brystfinna også :)  Syns veldig godt om man ser på kniven :) Bakgrunnen som syns bak fisken er da fiskeres jakke og arm 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...