Jump to content

Jaktradio


GRS123

Recommended Posts

Hei. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe en ny jaktradioi, da min begynner å bli litt utdatert. Nå har jeg en gammel icom, og vet at dette merke går får å være det beste. Så derfor lurte jeg på om noen har noen tips til radioer som er det hakke rimeligere, samt som jeg får en som har litt kvalitet. Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kun to gode jaktradioer på markedet i dag, det er: brukt Zodiac, og ny Zodiac 8)

 

Det var da som faen...

Det må da bety at min Icom ProHunt Compact kjøpt i fjor til 2490.- er en dårlig jaktradio (i og med at den ikke er på lista di over gode jaktradioer) :shock:

 

Med forunderlig nok så virker den både i sol og vind, i regn og snø og jeg kan faktisk snakke med, og høre de andre på jaktlaget uten problemer...

Men at den virker betyr tydeligvis ikke at den er GOD.... :(

Link to comment
Share on other sites

Den behøver ikke å være dårlig, bare mindre god :lol:

 

Man forventer at en jaktradio skal vare i mange år, og da er 500kr i prisforskjell fra en eller annen "com" (lages under mange navn) og opp til Zodiac null og niks.

 

Grunnen til at jeg har falt for Zodiac er kvalitetsfølelsen, batterikapasitet, vanntetthet og rekkevidde. Men her hvor jeg bor og jakter er det fjell på alle kanter. Djupe daler, høljende regnvær, Da er kun den beste god nok. Vi har hatt nok av besøkende jegere med en eller annen ....com, lafayette eller hunter . Da er det alltid tull med ett eller annet. Skurring, knotete menyer eller døde batterier...

 

Har alltid en ekstra Zodiac til utlån.

 

Du får heller ikke denne hardplast/europrisfølelsen om du velger Zodiac. Da snakker vi god gummiering, antenner som tåler en knute, og headsett som har god ergonomi og er IP67.

 

Oppholdsvær, flatt terreng og ikke behov for mye batteri? Da klarer du deg med det meste. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har uten tvil et godt poeng der @hjortefot.

 

Men som du selv sier, behovet for hvor "god" radio en trenger kan variere stort.

Jeg jakter litt hjort på Nordmøre og elg i Grane i Nordland, og både vær og terreng kan være utfordrende, svært utfordrende.

Lafayetten ble pensjonert i fjor og erstattet med nevnte Icom som etter to sesongers bruk så langt er vesentlig bedre på de fleste områder.

Valget ble vel egentlig tatt med bakgrunn i mange års bruk av Icom maritim VHF i både jobb-og fritidssammenheng.

Hadde jeg tatt meg tid til å lese meg opp på Zodiac før jeg handlet kunne det like gjerne blitt den....kanskje :wink:

Link to comment
Share on other sites

hjertefot.com:

Du har rett i at mykje som sluttar på com ikkje er så mykje å skryte av, men Icom er og blir noko av det desidert beste du får innanfor VHF-radio. Om du meiner at det er dårlegare enn Zodiac synest eg du får begrunne det meir sakleg enn slike flåsete påstandar.

TS: Du kan trygt velge Icom om du tek deg råd til det.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Hva er det du mener er flåsete påstander?

 

La meg gi et konkret eksempel på hvorfor Zodiac er best. Men først. Som du ser i min signatur så er jeg bransjetilknyttet. Jeg liker dårlig å blande hatter i slike diskusjoner.

 

Nå er bransjehatten trekt nedover ørene.

 

Og det som gjør at jeg kan være så bastant er at jeg ukentlig, i visse tider daglig har kunder med Icom/lafayette som trenger hjelp fordi deres kjære icom/lafayette har fått en eller annen syke. Det være , pirkefeil, dårlige kontakter, døde batterier, ikke tar lading, vannskader både på radio og tilbehør.

 

Dette er min grunn til å anbefale Zodiac, da jeg gjennom 4-5år har solgt store mengder av denne radioen. Det har vært færre reklamasjoner enn jeg har fingre på hendene, og halvparten av disse skyldes brukerfeil. Ikke engang Zodiac tåler vekten av en gravemaskin, eller fall fra 50 meter rett ned i ura. Da må displayet byttes.

 

Og skulle Zodiac-eieren rygge over radioen med tungt kjøretøy, så er låneradioen fra Zodiac ikke langt unna.

 

Jeg ønsker fornøyde kunder !

 

Du kan også lese uavhengige tester (f.eks Jakt&Fiske) fra 2005-2015 - Der er det rimelig klart hva som er den beste radioen.

 

 

Bransjehatt av.

 

Jeg kjøpte min første Zodiac før jeg begynte i bransjen.

 

Som jeger og privatperson er det ingen radio som gir meg den samme godfølelsen og forsikring om at her vil det ikke svikte uansett vær, terreng eller temperatur.

 

Bare prøv selv. Koster ikke mye mer enn disse com-greiene.

Link to comment
Share on other sites

Min arbeidsgiver har hundrevis (sannsynligvis er det ca 1500 stk-kan sjekke det opp om noen bryr seg) av Icom UHF og VHF håndapparater i bruk, døgnet rundt-året rundt; på dekk, i tanker, maskinrom, ute i lettbåt. Må desverre skuffe klovdyrbenet med at ingen har fortalt disse radioene at de ikke duger...

Batteirer går det noen av pga mye klattlading, en og annen går i havet, en og annen knuses. Men elektronikken holder, de holder vannet ute og gir rekkevidden.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min grunn til å anbefale Zodiac, da jeg gjennom 4-5år har solgt store mengder av denne radioen.

 

Jeg kan gjerne blande både bransjehatt og ikke. Har siden 2009 solgt og vært med på å selge (og hatt en del ansvar for mottak av reklamasjoner/support) et større tresifret antall Icom, og har så langt fått inn 4 reklamasjoner, hvorav 1 var brukerfeil, 1 var på et 7 år gammelt klattladet batteri, 1 var på et nytt batteri og 1 var på en radio med feil.

 

Jeg har også hatt både Icom og Zodiac på privaten, Icom fra ca 2003 og Zodiac fra 2009, i tillegg til at jeg kjøpte meg enda en Icom for noen år tilbake (fordi batteriet på den gamle F3GS var "oppbrukt". Og det er i 100% av tilfellene Icom som blir med i skogen, og Zodiac som blir backup. Ingenting vondt å si om Zodiac, men å påstå at Icom er noe ræl er i beste fall kunnskapsløst.

Link to comment
Share on other sites

Har noen kalt icom for ræl? Det var dine ord.

Problemene kan sikkert skyldes vestlandsværet. ???

 

Jeg bare beskriver mine erfaringer med diverse radioer.

 

De jeg har best erfaring med er utvilsomt Zodiac sine toppmodeller. Enten du liker det eller ikke.

 

Men velg den du vil om det er en we/bre/swe/jahtii/icom , lafayette, biltema, kenwood, bosh, ...det er ditt bruk som avgjør hvor god radio du trenger. :D

 

Skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv en 6-7 år gammal ICOM som jeg ikke husker modellbetegnelsen på i farta.

Var nettopp fire dager ute i skauen med den, uten å lade den i mellomtia.

Batteriet er på 2000mAh, 7,4 V Li-Ion. Denne har i hvert fall etter mitt syn veldig bra batterilevetid.

Regn har ikke tatt knekken på den heller.

 

En noen på jaktlaget som har Zodiac, og de er storfornøyde med de. Det samme er min far, jeg og de andre med ICOM.

Tror nå ærlig talt at begge disse merkene presenterer det beste man kan få i jaktradioer.

 

TS bør bestemme seg for et budsjett vedkommende skal bruke på jaktradio, og ønske om spesifikasjoner.

Veit ikke hva Zodiac radioene starter på pris, men ICOM starter på ca. 2000,- Dette er en såpass hyggelig pris at jeg ville tenkt meg nøye om hvis jeg skulle vurdere et billigere og mer ukjent merke.

Kjente merkeradioer har også bedre forhandlernettverk og support om noe skulle gå galt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste radioene duger hvis de bare får en skikkelig antenne og et skikkelig headsett/mikrofon. Jeg har selv en Brecom VR500. Men det føles unektelig litt teit å ha oppgradert tilbehøret for mer enn radioen koster :-)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei, bruker selv en Garmin Rino 650 Nordic som i tillegg til en godt fungerende radio også har GPS og kartfunksjoner. Den henger i en liten nettinglomme lomme på selen på sekken i all slags vær, og har tålt mye hard bruk. Hvis andre i laget også har en slik, kan man få posisjonen til jaktkameraten rett inn i kartet. Supert!

 

Veldig fint med to funksjoner i en enhet - det er ellers nok å dra på ut på jakt. Men husk headsett og skogsantenne, som er nødvendig tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det jeg legger merke til er at zodiac og lafayette har betydelig bedre mottak og rekkevidde enn icom prohunt advanced både med langantenne og kortantenna. Den lange antenne fra proequip synes jeg heller ikke holder mål. Den henger som en slapp penis som ikke er gunstig for rekkevidden. Blåtannfunksjonen med headset fra proequip er også bare å la være å kjøpe. Det fungerer ikke. Jeg blir å kjøpe zodiac. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, men jeg kjøpte en Hunter for mange år siden, og den drukna. Så kjøp vanntett, dersom du bor vest for vannskille. Den neste som erstatet Hunterradioen var en vanntett Yaesu -VX 170 som eg har hatt i over 20 år. Den fungerer fremdeles, og den tar ikke inn vann. Den er god den, ikke problem med sending/ mottak. jaktkompissene har hatt det meste, Zodiac, Icom, etc. Klarer de og holde de vannfrie fungerer de. Imidlertid, Yaesuen bare går og går. En ny mikrofon, og 5-8, øremuslinger. er det jo blitt. Samt batteriet er nå skiftet til Lithium-ion. Nikkel metalhybrid batteriet som fulgte med, blei skiftet i fjor. Samt Lafayett mikro 5 lang antenne som passer. De andre hører meg fint i den ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...