Jump to content

Moro med hagle


Bly

Recommended Posts

Siden jeg lider av tørke på skyting med hagle er det ikke fritt for at man ser en og annen YouTube video for å plastre på såret.

 

Denne var bare utrolig fornøyelig

Hvem trenger årer for å padle etter å ha sett denne? :lol:

 

Hvis noen har flere fine på lager, post i vei :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De har en annen trickshot video som også er artig. Utrulig hva de karene får til også med mye annet enn skytevåpen. Men det spørs om ikke de har prøvd to ganger på noen av opptakene før de fikk det til :-D

 

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Bly; - Joda,- fleipet litt :) ,man kan ikke på alvor blande begrepene; "Trick-skyting" og "vanlig skyting"- der man, enten det er snakk om lerduver eller jakt på fugl tar anlegg med sitt våpen. (..bevare oss fra disse "monteringene" :forvirra: )

 

Og som du sier, en som har skutt mye over lang tid, treffer i stort sett bra med de fleste våpen som bydes :wink:

 

Men,.. det er også slik, mener jeg, at å få en hagle personlig tilpasset har ikke så mye for seg for en nybegynner.- Selvfølgelig bør den passe noenlunde, - men det er først når man har skutt noen tusen skudd og kanskje noen år, at man selv "forstår" de eventuelle justeringer som behøves og det man ønsker seg av sitt nu PERSONLIGE våpen.

 

En forståelse som gradvis vekser seg fram med erfaringer.

 

...beklager om OT. :D

Link to comment
Share on other sites

Litt OT er helt greit :wink:

Jeg er jo en av de som mener at hagla faktisk bør tilpasses. Men for at vi ikke skal snakke rundt hverandre så er det kanskje greit å avklare hva som ligger bak begrepet personlig tilpasset. Jeg tenker umidelbart på en stokk som er laget f.eks av Sten Are Uglebakken hvor absolutt alle mål kommer med i beregningen. Det er som du sier få nybegynnere som har glede av å justere pitchen med en grad eller to for å få munningsvippen helt korrekt. De er jo ikke der :wink:

 

Hvis jeg bruker meg selv som et eksempel, så skulle jeg ønsket at noen kunne forklart meg riktig stilling og kontrollert at målene på kolben passet til meg den gangen jeg skulle lære meg hagleskyting. Jeg begynte å skyte med en Rem870 og rett kolbe. Kolben hadde ingen cast, den var jo rett, og var både for lav, for kort, og hadde for mye fall ved hælen. I tillegg var kammen spiss og i kombinasjon så slo den opp i kinnet. Men det var fult mulig å skyte med den for jeg kunne legge hode på kolben å se over sikteskinna. "Og sånn gikk no dagan" :wink: Hadde jeg ikke vært ung og ivrig så hadde jeg sikkert endt opp med å la hagla ligge på hylla og brukt rifla i stedet, for jeg ble liksom aldri bedre. Det ble aldri rutine over monteringen for den "føltes" ikke helt riktig. En dag så gikk det bra, en annen dag var helt håpløs, type to tre treff på en runde trap.

 

Det som har berget meg er at jeg har vært i stand til å lage kolber selv, og hatt evnen til å lese meg opp på og forstå hvordan kolbemål "henger sammen". Nå skjønner jeg og ser sammenhenger nokså godt siden jeg både har skutt nokså mye og prøvd nokså mange "justeringer". Nå er jeg dessverre en middelmådig hagleskytter siden jeg har brukt alt for mye tid på og forstå hva jeg egentlig holder på med. Jeg har brukt alt for mye tid på noe som jeg egentlig ikke skulle ha fokusert på i det hele og store. I ettertid ser jeg at om fokuset hadde ligget på å få til rett montering med ei hagle som hadde rette mål fra start, så hadde "skytingen" stått i "fokus" hele tiden. Jeg hadde på en helt annen måte kunne tilegne meg et bilde av hva som skjer foran hagla og ikke bak. Det er dessverre ikke så lett å forklare, men det handler om å se på målet uten å "tenke" på at hagla må justeres inn. Eller kanskje på godt norsk "sikting". Det betyr ikke at jeg ikke ser og vet hvor løpet er, men det er ikke der hoved fokuset ligger. Noen kan helt sikkert forklare dette mye bedre enn meg :wink:

 

Når jeg er på haglebanen ser jeg meg selv igjen i veldig mange som prøver å lære seg hagleskyting. Skyting er en systematisk greie hvor man må jobbe inn en rutine og da er det alfa omega at rutinen er riktig fra start :wink: For å innarbeide denne riktige rutinen så må stokken passe. Hode skal ikke vinkles for å kompensere for feil cast, eller ha dårig kinnkontakt fordi den er litt for lav osv.

 

Men vil man plages? Værsågod! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...