Jump to content

Ny nøkkel til våpenskap?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Fatter kunne trengt et par nye nøkler til et skap. Han sjekket med produsenten (tysk), de skulle ha 100Euro for jobben. Er det noen her i landet som kan tenkes å gjøre jobben billigere? De vi har kontaktet hadde ikke riktig emne, men det må vel være noen som har det mest utrolige på lager?

 

Edit: Safen er en Hartmann modell GS2/N50.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei, jeg har akkurat samme våpenskapet, og har prøvd å finne dokumentasjon på vekta av skapet. Har ikke klart det. Har du noe dokumentasjon som viser vekta ?

 

 

Killroy

 

 

På 9.10.2016 den 18.38, Erlend Meyer skrev:

Fatter kunne trengt et par nye nøkler til et skap. Han sjekket med produsenten (tysk), de skulle ha 100Euro for jobben. Er det noen her i landet som kan tenkes å gjøre jobben billigere? De vi har kontaktet hadde ikke riktig emne, men det må vel være noen som har det mest utrolige på lager?

 

Edit: Safen er en Hartmann modell GS2/N50.

 

Edited by Killroy555
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 9.10.2016 den 18.38, Erlend Meyer skrev:

Fatter kunne trengt et par nye nøkler til et skap. Han sjekket med produsenten (tysk), de skulle ha 100Euro for jobben. Er det noen her i landet som kan tenkes å gjøre jobben billigere? De vi har kontaktet hadde ikke riktig emne, men det må vel være noen som har det mest utrolige på lager?

 

Edit: Safen er en Hartmann modell GS2/N50.

 

Er ikke tilfeldigvis noen som vet om denne safen er FG godkjent?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, G.Larson skrev:

Har du lagt merke til det "eller" som kommer like etter kravet om FG-godkjenning?

 Så også den:

 "eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985)."

 

Men hva er "høyere sikkerhetsnivå" ???

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, G.Larson skrev:

Har du lagt merke til det "eller" som kommer like etter kravet om FG-godkjenning?

Ja, jeg har det, men ikke reflektert så mye over det. De fleste som anskaffer skap til våpnene sine går vel for FG-godkjenningen, vil jeg tro. Det må være det enkleste og rimeligste?

I følge forskriften menes med "høyere sikkerhetsnivå"  skap som er godkjent  etter NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1, så da må det vel foreligge dokumentasjon i form av et sertifikat e.l.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

De fleste som anskaffer skap til våpnene sine går vel for FG-godkjenningen, vil jeg tro.

Noen anskaffet våpenskap før FG godkjenning i det hele tatt eksisterte for våpenskap.

Dette er byråkratiet klar over. Får du spørsmål fra politiet send inn bilde av skapet slik som i tråden ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noen egen godkjenning av våpenskap, de er definert som "sikkerhetsskap" eller "verdiskap". Og de har vært tilgjengelige lenge, også innredet som våpenskap. 

Og slik jeg tolker forskriften kan ikke forvaltningen bare se bort fra krav om godkjenning (selv om noen helt sikkert gjøre det). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meinar at eg betalte ca 300 for 3 nøklar, derav 1 våpenskapnøkkel når eg mista eit knippe.  Det var hos ein låsesmed på Vinterbro.  Ein 4. nøkkel sendte han meg vidare til Ski for fordi han ikkje hadde rette emne.  Men det er jo uinteressant dersom han ikkje har emnet.  Då må du nesten berre google 'låsesmed' til du finn nokon som har det eller kan bestille det.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 12/26/2019 at 8:15 PM, Killroy555 said:

Hei, jeg har akkurat samme våpenskapet, og har prøvd å finne dokumentasjon på vekta av skapet. Har ikke klart det. Har du noe dokumentasjon som viser vekta ?

 

 

Killroy

 

 

 

Fant dokumentasjonen på mitt skap. GS2/N50 produsert i august 2000 er 150kg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...