Jump to content

Den store Baofengtråden


Bjornepappa

Recommended Posts

4 minutter siden, Jeffery skrev:

 

Det har du sikkert kontroll på, men for sikkerhets skyld, det er ikke programmert pilottoner(?) på mottakende radio?

Hei. Takk for svar.

Nei, det er ikke programmert pilottoner på mottakende radio. Jeg fikk det til til slutt. Jeg tror trolig det var feil innstilling på Simplex/Duplex, slik at jeg derfor ikke fikk sendt på angitt frekvens. Skjønte at Duplex skulle stå til (none), og ikke blank. Da gikk det bra.

Hva betyr egentlig Pilottoner? Er det at man kaller opp en annen med en bestemt tone?

 

I den fila jeg startet med som en har lagt ut lenger oppe her med jakt, sikring og sankekanaler, så er det på noen frekvenser lagt inn 4,5 i feltet "Offset". Vet du hva det betyr?

Link to comment
Share on other sites

Tja, si deto.O Jeg kan ikke nok om pilottoner til å prøve å forklare det, men jeg vet jo hvilken effekt de har i praksis. Og det er at de på en måte "siler" mottaket. Har en pilottoner så hører man bare de som sender med de samme pilottonene. Men de som ikke har pilottoner, men lytter på samme frekvens, hører de som sender med pilottoner. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 8 months later...
På 11.10.2016 den 13.00, Bjornepappa skrev:

 

Her er alt utanom svenske jaktkanalar. https://www.dropbox.com/s/atxjlzzjv98ey ... k.img?dl=0

Det er vel å merke ikkje .csv, men .img-fil til bruk i Chirp.

 

Edit: Då har eg laga .csv i tillegg: https://www.dropbox.com/s/99eba7vj340an ... k.csv?dl=0

Er det noen som kan legge denne .csv fila ut på nytt, eventuelt en .img fil ? :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 27.10.2018 den 21.55, O2 skrev:

Er det noen som kan legge denne .csv fila ut på nytt, eventuelt en .img fil ? :-)

 

Er det ingen har et image av et ferdig oppsett de kan legge ut? Den som tidligere var lagt ut, er ikke der lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Noen som har en CSV fil med jaktradiokanalene? Jeg får ikke til å åpne *.IMG filene som er linket her.........Får feilmelding 'No such file or directory'.

Jeg kan downloade og uploade fra/til radio, så kommunikasjonen radio / pc er vel grei.

Link to comment
Share on other sites

På 27.7.2019 den 17.23, Femund skrev:

Noen som har en CSV fil med jaktradiokanalene? Jeg får ikke til å åpne *.IMG filene som er linket her.........Får feilmelding 'No such file or directory'.

Jeg kan downloade og uploade fra/til radio, så kommunikasjonen radio / pc er vel grei.

Fant ut av det..........skulle hatt slettet posten, men finner ikke ut hvordan jeg sletter den

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tips til holdbare mikrofoner som passer til Baofeng UV-5R?

 

Hei.

Jeg har 2 stk Baofeng UV5-R som ekstraradioer. Jeg kjøpte Kenwood mikrofon etter et råd her inne, men de holder ikke mål. På den ene, så sendes ikke lyden lenger på aux utgangen til headsettet(øreklokkene). På den andre, så kommer ikke lyden ut fra mikrofonen når jeg trekker ut ledningen til headsettet.

 

Ved litt googling så ser det ikke ut som de "originale" Baofeng mikrofonene er så veldig bra heller. Det anbefales å bytte ut selve mikrofonen  inni der. Jeg tenkte å unngå å måtte modifisere den jeg kjøper.

 

Radioens høyttalerutgang er jo også ganske spesiell. Det passer ikke med vanlig minijack (3,5 mm) i kontakten. Er ikke det veldig ustandard da?

Link to comment
Share on other sites

Sitat
Akkurat nå, Chiefen.v-2 skrev:

Har kjøpt fra eBay uten tanke på fabrikat. Koster nesten ikke noe så har noen i reserve men så langt ikke hatt bruk for de. 3,5mm plugg til hørselvern eller plugg.

 

Ja, det har jeg gjort også, men ikke imponert når de ikke virker etter et par dagers bruk (Kenwood). Ja, 3,5 mm utgang på den eksterne mikrofonen, men ergerlig at det ikke er det på selve radioen. Kunne jo da ha koblet headsettet direkte på radioen i stedet.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
5 timer siden, Premium2006 skrev:

Noen som kan anbefale en langantenne som faktisk funker på Baofeng UV5-R??

Kjøpte 2 slike radioer på nett og fikk testa på jakt. De funker utmerket til mitt bruk, men kunne tenkt meg litt bedre rekkevidde i ulendt terreng og skog.

Sjekk mitt innlegg tidligere i tråden. Biltema antennen fungerer bra den.

Art nr. 49-031 Men skroll litt lenger ned på siden du får opp for å finne antennen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsatt aktivitet på denne tråden? Håper på det for min egen del!

 

Jeg kjøpte en slik "billigradio" på ebay for en liten stund siden av typen Zastone zt-v8. Har fått med meg at denne er av samme typen som Baofeng. Jeg har null og niks peiling på hvordan jeg får inn norske jaktkanaler på denne dingsen! Er det noen som kjenner til disse radioene som kan hjelpe meg med det? Gjerne en step-by-step guide hadde vært det aller beste siden jeg er totalt noob om det ikke forklares med teskje! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
Chiefen.v-2 skrev (På 28.10.2023 den 17.16):

Jeg liker Baofeng utrolig mye en kan leke seg mef, men anbefaler at en heller kjøper feks en Biltema jaktradio. 

 

Hvorfor det?

jeg har brukt min Baofeng i snart 4 år nå, den har vært med i fuktig, varmt og kaldt vær i skauen og på fjellet, ikke hat noe problem med den så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan noen hjelpe meg?
Jeg prøver å laste inn kanalene på en Baofeng UV-9R PRO, med både Chirp og WP970I.
Problemet er at den nedre linjen som vises i displayet er lik på alle kanaler.
Altså, Jeg velger i settings:
Display Mode (A)= NAME og Display Mode (B) = FREQ, men når jeg blar opp og ned på kanalene på radioen vises riktig kanal, men samme frekvens på alle kanaler.
(alle programerte kanaler ser ut til å ha fått riktig frekvens, men den vises feil i displayet)

Håper jeg har forklart problemstillingen tilsterkkelig godt.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...